Într-o lume a modei extrem de eterogenă şi în perpetuă mişcare, e tot mai greu pentru un brand să se remarce şi mai ales la început, când păşeşte timid şi nu are bugetele de marketing ale unor mărci consacrate deja. Şi totuşi există şi unele exemple care vin să infirme regula. Brandul românesc AIRE a apărut pe piaţă în urmă cu circa un an şi a reuşit deja să îşi croiască propriul său drum. Cum? Mizând pe unitate în toată această diversitate.
În spaniolă, aire înseamnă aer. Şi, cumva, creaţiile brandului românesc cu acest nume duc cu gândul tocmai într-acolo. Sunt diafane şi uşoare şi parcă plutesc pe corpurile pe care le îmbracă. Au un anume aer pe care, altfel, cu greu îl poţi pune în cuvinte.
„Brandul AIRE a luat naştere în primăvara anului trecut din dorinţa de a valorifica unicitatea creaţiilor realizate manual de artizani români. Am vrut piese atemporale, cu un design minimalist, făurite din materiale atent selecţionate, pentru a atinge un anumit stardard de calitate“, spune Raluca Niţu, cea care a conturat conceptul şi care a pus bazele AIRE.
Povesteşte că încă din copilărie a avut o înclinaţie spre artele vizuale. Lumea modei, cu infinitele ei posibilităţi în materie de creaţie, o fascina şi încă o fascinează. „Îmi găseam bucuria răsfoind reviste întregi de design şi modă.“
Ulterior, această afinitate s-a păstrat şi s-a concretizat într-un prim proiect de tricotaje – AIRE -, al cărui univers urmează a fi completat de o serie de creaţii din piele.
„Trecând prin diferite joburi de vânzări în domenii diverse, pasiunea pentru modă şi, în special, pentru tricotaje din materiale ultrafine, naturale, nu s-a pierdut. Ba mai mult, am reuşit să o transpun într-un brand de slow fashion axat pe realizarea de piese în număr limitat.“
Aşa s-a născut AIRE.
Deşi cariera şi-a construit-o în vânzări, unde a lucrat timp de aproape două decenii, Raluca a studiat cu totul altceva – Pedagogie şi Relaţii Publice. Apoi însă, a avut joburi în industrii care mai de care mai diferite, de la publicitate la mediul bancar şi de la farma la telecomunicaţii şi IT.
„Toate aceste schimbări pe plan profesional mi-au oferit un plus de flexibilitate. De aici şi deschiderea către a încerca ceva nou. De data asta, un business propriu.“
Ea continuă să activeze însă în paralel şi în vânzări - în domeniul IT. Universul AIRE este cel care vine la pachet cu elanul creator.
Antreprenoarea crede că simţul estetic e ceva cu care te naşti. Însă e nevoie de timp, de experienţe şi de dorinţa de a-l cultiva pentru a te bucura de roade. E precum talentul, te naşti cu el, e un dar divin, dar e nevoie de muncă pentru a-l materializa în ceva semnificativ.
„AIRE, ca stil, face parte din zona de creaţie minimalist-feminină. Piesele noastre sunt recunoscute pentru că au linii simple, tonuri neutre, materiale delicate şi atent selecţionate.“
Creaţiile brandului sunt realizate din mătase pură, mohair, angora, piele şi blană naturală, în timp ce nasturii sunt din cristale Swarovski, aceasta fiind semnătura mărcii.
„La acest moment, majoritatea pieselor AIRE constau în articole de knitwear (tricotaje – n. red.), de la topuri, bluze, cardigane, fuste şi rochii tricotate integral manual până la miniseturi care includ articole pentru bebeluşi şi cei mici, realizate din materiale special adaptate pielii lor sensibile.“
Prima creaţie a mărcii româneşti a fost The Statement Cardigan, piesă care se află în continuare în portofoliu, dar care acum poartă un alt nume - Oversized Chunky-Knit Cardigan.
„Este un cardigan supradimensionat de culoarea untului, realizat în întregime manual de artizani români, din fibre naturale, extra-fine. E vorba de lână virgină şi alpaca. El este accesorizat cu un detaliu transparent, pentru o versatilitate crescută.“
Iar la polul opus, care e cea mai nouă piesă din portofoliul AIRE?
„Cel mai nou articol realizat din categoria de knitwear este un cardigan pentru copii lucrat manual într-un stil dantelat, aerisit, din mătase naturală şi alpaca extrafină.“
Tot recent, Raluca a creionat şi o păturică pentru bebeluşi şi copii, în acelaşi stil ca şi cardiganul. Ea este potrivită atât drept un articol de îmbrăcăminte, cât şi ca unul de călătorie.
„Travel wear este un nou segment către care ne-am îndreptat odată cu lansarea minicolecţiei Loose SS’ 23. E vorba de articole de bază, potrivite pentru luat în călătorii, care nu necesită călcare şi care ocupă un spaţiu redus. Sunt foarte uşor de transportat şi totodată sunt versatile, datorită designului modern.“
Piesele AIRE sunt disponibile momentan spre vânzare pe site-ul propriu aireofficialstore.com. Raluca lucrează însă şi la un proiect de colaborare cu un spaţiu fizic, pentru a expune şi acolo câteva piese „pentru a oferi clientului posibilitatea de a descoperi materialele şi detaliile“.
„Cel mai adesea, clienţii AIRE sunt oameni atraşi de un stil de viaţă cât mai natural, responsabil. Ne întreabă despre materiale şi pun accent pe calitatea acestora. Îşi doresc să se bucure cât mai mult timp de produsul ales.“
Cumpărătorii au între 30 şi 50 de ani, fiind oameni activi în online, mediul unde activează şi brandul.
„Ca trăsături comune tuturor clienţilor AIRE, aceştia apreciază arta, sunt atenţi la detalii şi caută un articol lucrat manual, care le conferă unicitate.“
În prezent, creaţiile brandului sunt realizate în două ateliere din ţară, unul pentru tricotaje, iar un altul pentru piele. În viitorul apropiat, Raluca îşi propune să dezvolte o nouă colaborare cu un al treilea atelier de creaţie. Într-un viitor mai îndepărtat e în plan un atelier propriu, fiind mult mai uşor de gestionat procesul de creaţie.
„Este însă un proiect la care mai avem de lucrat pentru partea de logistică. În curând, pe lângă colaborarea cu un al treilea atelier de creaţie, ne-am propus dezvoltarea conceptului de Slow living.“
Acesta din urmă este un proiect ce vizează colaborarea cu artişti români care împărtăşesc ideea Ralucăi despre un stil de viaţă responsabil, cât mai natural, îndreptat spre calitate, frumos, artă.
„Am făcut primul pas în această direcţie printr-un proiect comun Ceramical & AIRE, integrând creaţiile lor din ceramică cu piesele noastre.“ Planurile celor două mărci locale nu se opresc însă aici, povesteşte fondatoarea AIRE, fără a oferi momentan mai multe detalii.
Când vine vorba de brandul propriu, antreprenoarea adaugă că lucrează doar la cerere. Astfel, piesele pot fi considerate unicat
ţinând cont de faptul că sunt realizate în mare parte manual, unele chiar în ediţie limitată, cum este cazul celor cu blană naturală.
„Acest model de producţie, fără stocuri, tipic creaţiilor manuale, ne ajută să lucrăm responsabil şi să oferim clientului o experienţă, o piesă realizată special pentru el.“
Produsele AIRE au preţuri ce pornesc de la 70-80 de euro şi ajung la 600 de euro, în cazul celor din materiale şi cu detalii exclusive. „Ca nivel de preţ, suntem poziţionaţi pe segmentul mediu pentru zona de creaţie manuală.“
Prin colaborarea cu două ateliere locale, brandul poate onora 5-10 comenzi de tip knitwear, plus alte câteva de piele, numărul variind în funcţie de complexitatea modelului.
„Realizăm undeva la 15 produse pe lună, ţinând cont că la unele piese termenul de execuţie este mare. Lucrăm deja la o a treia colaborare, cu un atelier de tricotaje, pentru a ne extinde capacitatea de producţie. Sperăm ca până în toamnă să avem totul pregătit pentru a putea onora mai multe comenzi.“
Fiind vorba de creaţii lucrate manual, termenul de execuţie e total diferit faţă de cele ce implică maşinile. Totodată, piesele sunt gândite pentru a fi atemporale.
„Este foarte important pentru noi să lucrăm cu materiale naturale, de calitate înaltă, care sunt delicate cu pielea, contribuie la diminuarea deşeurilor şi sunt o alegere responsabilă atât pentru industria de fashion, cât şi pentru cumpărători.“
Mătasea, mohairul, pielea şi blana naturală sunt atent selecţionate de la furnizori italieni.
„În plus, atunci când alegem ţesături din lână, ne străduim să ne asigurăm că acestea sunt cât mai pure posibil.“ Procesul de tratare şi de vopsire a lânii, densitatea fibrei, zona de recoltare şi prelucrare, toţi aceştia sunt indicatori de calitate, spune Raluca.
„Un material inedit cu care am lucrat – dar doar pentru detalii - este angora, de care m-am îndrăgostit iremediabil. În opinia mea, fineţea acestei fibre cu greu poate fi întrecută de un alt material.“
Ce stă în spatele fiecărei piese AIRE? Pe lângă nelipsitele reviste de modă, care au reprezentat încă din copilăria Ralucăi puntea ei de legătură cu acest domeniu, clădirile vechi, artele frumoase, natura şi cafenelele la stradă, toate reprezintă adevărate surse de inspiraţie. Mai mult, în perioada aceasta ea se simte tot mai atrasă de ceramică. Tocmai această recentă apropiere a dat naştere colaborării cu Ceramical.
„O piesă AIRE pleacă de la inspiraţia pentru o anumită temă din zona de fashion sau living. Spre exemplu, creaţiile din mini-colecţia Loose sunt izvorâte din lejeritatea călătoriilor, a decorului scandinav, elemente transpuse în designul pieselor.“
Următorul pas în procesul creator îl reprezintă schiţele produsului, pe care de cele mai multe ori le realizează chiar fondatoarea mărcii, prin colaje de imagini/materiale, pentru a le da o trăsătură 3D, care ajută în discuţiile cu atelierele de producţie.
„Mai departe, piesa urmează traseul către producţie unde, împreună cu artizanii români, stabilim detaliile tehnice precum tipul de finisare, modelul de ţesătură, accesoriile. Realizăm alături de aceste ateliere o mostră a piesei dorite, mostră pe care ulterior lucrăm dacă mai sunt aspecte de modificat.“ După ce modelul ajunge să reflecte viziunea brandului, se realizează produsul finit. Întregul proces creator poate dura de la 3-7 zile pentru articolele din piele la 7-14 zile în cazul tricotajelor. Durata e influenţată de complexitatea modelului şi de fibra aleasă.
Apoi, ultimii paşi sunt reprezentaţi de fotografierea creaţiei şi de urcarea ei pe site, pentru a putea ajunge ulterior în garderoba clienţilor AIRE.