Style

În limba engleză, termenul „persona“ poate fi definit ca o mască. Ce semnificaţie stă însă în spatele brandului românesc de modă PERSON-A?

27 iul 2024 153 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În limba engleză, termenul „persona“ poate fi definit ca o mască, o imagine publică a personalităţii cuiva, un rol social pe care îl adoptă cineva sau, pur şi simplu, un personaj fictiv. Ce semnificaţie stă însă în spatele brandului românesc de modă PERSON-A?

„PERSON-A este o simbioză între noi înşine şi imaginea pe care vrem s-o arătăm celorlalţi“, spune Andreea Lazăr, fondatoarea acestui business.

Având în minte această idee de dualitate (alb/ negru, masculin/ feminin, noi înşine/ percepţia celor din jur despre noi), ea crede că cel mai important ingredient din ADN-ul brandului pe care l-a creat este conexiunea. De aceea, PERSON-A pune mereu împreună aceste caracteristici aparent opuse.

„Mi-am dorit să pun bazele PERSON-A datorită pasiunii mele pentru modă şi pentru zona estetică în general. Încă de la o vârstă fragedă, am fost fascinată de puterea transformatoare a modei şi de capacitatea ei de a exprima individualitatea şi creativitatea.“ De asemenea, de-a lungul timpului, a identificat o nevoie în piaţă pentru un brand care întruchipează minimalismul, dar care în acelaşi timp emană feminitate, senzualitate şi eleganţă.

„Aşa a luat naştere PERSON-A (pronunţat Persona sau Person A), care are la bază minimalismul deconstruit, învăluit într-o atmosferă luxuriantă.“

Brandul a fost înfiinţat în 2023, iar pentru Andreea Lazăr este primul proiect antreprenorial. „Încerc să învăţ şi să mă dezvolt în fiecare zi.“

Bazele acestui business ea le-a pus alături de Daniel Gavrilă, creative director şi designer al pieselor PERSON-A.

Daniel a absolvit secţia de Modă şi Design Vestimentar din cadrul Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca. De asemenea, a studiat pentru o perioadă şi în cadrul Accademia di Belle Arti di Brera din Milano. În tot acest timp, el a explorat tot ce ţine de dezvoltarea conceptelor, de designul vestimentar, de pictură, eco design, design pentru accesorii şi costume de teatru/film, dar şi tehnici pentru make-up cu efecte speciale şi FX prosthetics.

După absolvirea facultăţii, a lucrat ca assistant creative director pentru Cristina Savulescu şi Seen Users, iar mai apoi a fost creative director pentru Silk Love And Lace. Totodată, a avut ocazia să participe la târgurile de fashion din cadrul Paris Fashion Week, unde a putut să-şi prezinte creaţiile realizate alături de brandurile pentru care a lucrat. „PERSON-A se bazează pe croiuri desăvârşite şi pe materiale naturale (lână, mătase, poplin)“, spune Daniel. Proiectate în propriul atelier de design din Bucureşti, toate creaţiile PERSON-A au la bază ţesături la cele mai înalte standarde din industrie, adaugă el. „Cred că piesele PERSON-A se remarcă printr-o imagine puternică, impozantă şi atemporală, dar în acelaşi timp sunt foarte confortabile şi uşor de stilizat.“

ORIGINS, prima colecţie a brandului, cuprinde 25 de piese vestimentare (cămăşi, pantaloni, rochii, sacouri şi paltoane) şi a fost lansată la începutul anului 2024. Ea îmbină detalii din moda anilor ’40 şi ’50 cu forme geometrice şi linii arhitecturale.

„De asemenea, colecţia are în componenţă volume ce pun în evidenţă silueta, culori neutre şi detalii care accentuează pasiunea noastră pentru arta croiului, cum ar fi cusăturile realizate manual şi integrarea accesoriilor premium.“ PERSONAL, cea de-a doua colecţie, recent lansată, cuprinde 25 de creaţii (cămăşi, fuste, pantaloni, rochii şi sacouri). Ea îmbină elemente structurale geometrice cu texturi lejere, care oferă un echilibru perfect pentru sezonul cald. Nuanţele de alb, negru, bej şi roşu au servit drept paletă de culori.

„Păstrând ideea de dualitate, colecţia are la bază elemente inspirate din cinematografie şi din arhitectura minimalistă, dar combinate cu elemente din estetica modei din diverse epoci, cu precădere cea a anilor ’90.“

Ţesăturile pentru aceste creaţii provin din Italia, Franţa, Grecia şi Spania. E vorba de materiale din fibre naturale, cum ar fi bumbacul, lâna virgină şi mătasea.

„Şi pentru ultima colecţie am făcut o selecţie de ţesături naturale premium, inclusiv bumbac 100%, un amestec de lână şi mătase, dar şi un amestec de bumbac, lână şi elastan.“

Daniel Gavrilă spune că, pe viitor, i-ar plăcea să lucreze cu alternative inovatoare la piele, ţesături derivate din plante (precum cactus, frunze de ananas şi ciuperci). Această alegere nu numai că ajută la reducerea impactului modei asupra mediului, dar setează treptat şi un nou standard de design conştient în industrie.

Tot ce ţine de creaţia şi producţia brandului se întâmplă în Bucureşti.

„Procesul creativ începe cu un soi de detox mental şi energetic, urmat de o perioadă de research temeinic.“ Această cercetare implică articole, cărţi, imagini sau chiar plimbări prin galerii de artă. Odată ce a adunat suficientă inspiraţie, Daniel alege cu atenţie materialele şi culorile care vor da viaţă viziunii creative.

Următorul pas este conturarea unui moodboard, unde compilează toate elementele care rezonează cu ideea aleasă. Acesta serveşte drept ghid vizual şi sursă de inspiraţie pentru modelele care vor urma. „Folosesc moodboard-ul ca pe o busolă şi încep să schiţez de mână, traducând ideile în forme tangibile pe hârtie.“

După ce schiţele sunt finalizate, acestea trec printr-un proces de selecţie, pentru a rafina şi a restrânge conceptele de design. Odată făcută selecţia finală, urmează crearea de schiţe tehnice, care cuprind detaliile complexe şi specificaţiile fiecărei piese vestimentare.

„Această etapă este crucială pentru a ne asigura că fiecare aspect este planificat cu meticulozitate înainte de începerea producţiei.“

Cu schiţele tehnice finalizate, designerul trece la realizarea propriu-zisă a pieselor vestimentare. Această fază implică lucru practic, astfel că desenele încep să prindă contur sub forma unor creaţii reale.

„De-a lungul acestui proces au loc numeroase fitting-uri pentru a ne asigura că articolele de îmbrăcăminte se aliniază perfect cu schiţele iniţiale şi cu conceptele de design.“

Aceste probe sunt asemenea unei garanţii că produsul final reflectă viziunea originală şi îndeplineşte standardele dorite de calitate şi măiestrie.

„Misiunea PERSON-A este să producă articole vestimentare în număr limitat, construind un stil care transcende tendinţele trecă­toare. Deocamdată, lucrăm pe comandă doar anumite măsuri ale pieselor deja create, însă în viitor ne dorim să realizăm şi creaţii personalizate, în deplină concordanţă cu valorile brandului, bineînţeles.“

Designerul adaugă că stilul său de lucru întruchipează o estetică precisă, chiar matematică, ce se bazează pe principii geometrice. Fiecare creaţie este planificată cu meticulozitate şi realizată în cel mai mic detaliu, din faza de creaţie până la execuţie.

Iar mare parte din acest traseu se datorează foarte mult studiului.

„Călătoria mea în designul vestimentar îmbină influenţe din trecut cu elemente contemporane. De asemenea, mi-am propus ca tot ce creez să aibă o alură atemporală.“

Ca designer de modă, crede în celebrarea diversităţii şi în îmbrăţişarea individualităţii, în contrapartidă cu aderarea la un arhetip singular al modului în care ar trebui să arate o persoană.

„Cred că frumuseţea vine în toate formele, mărimile, vârstele şi mediile, şi este esenţial să recunoaştem şi să onorăm această diversitate prin ceea ce creăm.“

Până acum, hainele PERSON-A au ajuns la mai multe femei din România, însă au existat comenzi şi din Austria, Elveţia şi Germania.

Creaţiile brandului care e poziţionat pe segmentul premium sunt disponibile momentan pe site-ul propriu.

„Suntem într-o perioadă de consolidare. Activăm mai mult în mediul online, însă ne dorim să ne dezvoltăm şi offline. De aceea, avem în plan să lansăm în curând un showroom“, adaugă Andreea Lazăr.

Pe mai departe, planurile vizează şi alte orizonturi şi alte geografii.