Style

Florina Secară şi Alexandra Pîrvan sunt, dincolo de prietene, două tinere mileniale care au dezvoltat o platformă cu branduri sustenabile din industria modei şi vor să adune în jurul ideii lor mai mulţi adepţi ai aceluiaşi principiu: că hainele nu sunt şi nu trebuie să fie obiecte „de unică folosinţă”

24 mai 2022 408 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Florina Secară şi Alexandra Pîrvan sunt, dincolo de prietene, două tinere mileniale care şi-au dat mâna într-un proiect menit să răspundă întâi de toate dorinţei lor de a trăi sustenabil. Au dezvoltat o platformă cu branduri sustenabile din industria modei şi vor să adune în jurul ideii lor mai mulţi adepţi ai aceluiaşi principiu: că hainele nu sunt şi nu trebuie să fie obiecte „de unică folosinţă“.

Proiectul lor se numeşte YKO-YKO, pentru că, pentru cele două fondatoare, repetiţia este esenţa sustenabilităţii. De la a purta aceleaşi haine de mai multe ori (REwear) la a REutiliza ori a REcicla, toate aceste acţiuni dau rezultat doar dacă nu sunt singulare, cred ele.

„YKO-YKO este şi despre echilibru în tot ceea ce facem ca indivizi în acest parcurs spre un stil de viaţă sustenabil. Pentru a fi consecvenţi, trebuie să fim echilibraţi, în armonie cu deciziile noastre. YKO-YKO e un «tu şi eu», e un «eco-eco» mai cool decât îl ştiam, dar şi un acronim al lui «You Know Obviously» (Bineînţeles că tu ştii – trad.)“, spun Florina şi Alexandra.

Sustenabilitatea nu este un concept abstract, inventat peste noapte, ci este ceva, un crez, cu care noi, oamenii, am trăit acum câteva mii de ani, dar de la care ne-am îndepărtat, în căutarea frenetică a fericirii continue, pe care omul modern a crezut că o poate atinge prin shopping. Din punct de vedere grafic, YKO-YKO stă sub semnul cercului, un întreg perfect, cum este şi Pământul. Pentru a păstra unitatea, echilibrul şi diversitatea, fiecare element îşi are rolul său, la fel de important.

„Ne-am dorit ca YKO-YKO să fie un loc în care să găseşti inspiraţie, informaţie şi oameni care împărtăşesc aceleaşi valori.“ Sunt oameni care iubesc tot ceea ce ţine de fashion, dar şi de natură, care văd în haine o expresie a personalităţii, dar şi a valorilor lor, spun cele două antreprenoare.

Aşa că au lansat YKO-YKO la finalul anului 2021, sub mesajul Wearing & Awaring (a purta şi a fi conştient), o misiune pe care şi-au asumat-o încă de la început. Au pornit la drum cu o componentă de e-commerce, un magazin online cu branduri sustenabile, şi cu o zonă editorială. În 2022, fondatoarele au dus conceptul YKO-YKO şi în offline, cu un POP-up Store şi un Clothing Swap (schimb de haine).

„YKO-YKO este un demers conştient de a-i inspira şi pe ceilalţi să descopere că a face alegeri sustenabile este în natura umană, avem nevoie doar de puţin ajutor în a înţelege care este impactul alegerilor noastre vestimentare de zi cu zi.“

Pe site, cei care vor să se înscrie în acest stil de a trăi găsesc o selecţie de haine, pantofi şi accesorii casual, de la branduri sustenabile din Europa, alese pentru a evidenţia atât diversitatea în materie de inovaţie în domeniul modei eco, cât şi varietatea demersurilor prin care industria de fashion poate gestiona impactul său asupra mediului şi poate reduce efectele negative. E vorba despre noi tipuri de materiale textile, de producţie etică, în ateliere mici, cu artizani locali. E vorba despre design de produs, de transparenţă pe întregul lanţ de producţie, de utilizarea de materiale eco-friendly, certificate. E totodată vorba despre soluţii proprii de reciclare, de reutilizarea unor materiale ieşite din uz.

Cu secţiunea Editorial de pe platformă, Florina şi Alexandra vor să construiască un ghid atât pentru cei care s-au mai întâlnit cu astfel de concepte, precum sustainable fashion (modă sustenabilă), cât şi pentru cei care abia descoperă, poate chiar în comunicările brandului preferat de fast-fashion, existenţa unor demersuri în această direcţie. Aşa că ele vorbesc acolo, prin scurte articole informative, despre principalele noţiuni, date şi cifre din industria modei. Povestesc şi despre inovaţii, lansări de produs, oferă ponturi pentru cei care vor să înţeleagă ce semnificaţie au informaţiile prezente pe eticheta unui articol de fashion, ce provenienţă are acesta, dacă este sau nu biodegradabil. Şi dau mai departe poveşti inspi­raţionale ale brandurilor care şi-au propus să arate că sustenabilitatea în fashion nu este un termen abstract, ci se traduce în acţiuni concrete, măsurabile, în haine care ne fac să ne simţim bine, fără să ne fure viitorul.

„Prin selecţia de branduri şi produse disponibile pe YKO-YKO, ne-am propus să arătăm faţa cool a sustenabilităţii, să prezentăm acele branduri curajoase, pline de culoare, care dovedesc faptul că se poate şi altfel.“

Sustenabil nu înseamnă doar verde şi bej sau renunţarea la bucuria pe care ţi-o oferă o haină care îţi stă foarte bine. Nu este nevoie să renunţi la stilul personal pentru a salva planeta, cred cele două tinere.

Ce e important este să înţelegi ce şi cum consumi în materie de haine, din ce sunt făcute piesele purtate, în ce condiţii şi care sunt alternativele „mai sănătoase“.

Platforma YKO-YKO este structurată pe trei mari categorii - haine, pantofi şi accesorii, toate realizate din materiale inovatoare, precum „pielea“ de măr, frunzele de ananas, bumbacul reciclat sau resturile de porumb. Nu lipsesc nici bumbacul organic, cânepa sau alternativele sustenabile la materialele sintetice – respectiv modal, tencel şi lyocell. Există ceasuri din oţel reciclat, dar şi piese din lână organică ori lână merinos mulesing free.

„Sunt piese vestimentare şi accesorii potrivite omului modern, activ, cu o existenţă urbană şi venituri peste medie, atent la el şi la mediul înconjurător, care caută să transmită un mesaj prin alegerile sale.“ Sunt selecţionate branduri pentru cei pasionaţi de fashion, de noile trenduri, dar şi pentru cei care sunt ghidaţi în achiziţiile lor de componenta ecologică.

Platforma YKO-YKO creşte cu ajutorul experienţei pe care o aduce fiecare dintre cele două antreprenoare în proiect. Alexandra este absolventă a Facultăţii de litere, secţia comunicare şi relaţii publice, iar Florina a terminat SNSPA, Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice. Experienţa anterioară în mediul corporate, în departamente de marketing, respectiv relaţii publice, implicarea în proiecte de branding şi evenimente de mari dimensiuni, dar şi relaţia personală cu tot ceea ce înseamnă fashion le-au dat curaj să pornească în această aventură antreprenorială.

Au investit iniţial aproximativ 40.000 de euro, bani cu care au acoperit partea de branding, dezvoltarea platformei online, conţi-nutul, stocul iniţial de marfă şi costurile de depozitare.

„Pe YKO-YKO sunt disponibile în prezent 19 branduri internaţionale de haine, pantofi şi accesorii sustenabile. Suntem în discuţii avansate şi cu altele, pentru a crea o selecţie cât mai variată.“ Nu intenţionează să crească foarte mult numărul de SKU-uri (articole), ci să aducă cele mai reprezentative categorii şi inovaţii din această zonă, aplicate hainelor cu utilizare zilnică.

Florina şi Alexandra şi-au propus să aducă pe platformă branduri a căror activitate este certificată sau recunoscută şi de alte organizaţii din domeniu. E vorba despre branduri de fashion care folosesc tehnici sau materiale inovatoare, care produc în mod etic, în fabrici şi ateliere atent monitorizate pentru calitatea condiţiilor de muncă, transparente cu procesul de producţie, dar care încearcă prin activitatea lor nu doar să reducă impactul asupra mediului, ci şi să contribuie activ la cauze sociale şi la schimbarea industriei.

„De exemplu, brandul Salty Bag din Grecia produce colecţii de genţi unicat, reciclabile, cu impact minim asupra mediului. Acestea sunt realizate manual, din materiale premium, dar cu un trecut bogat, precum pânza velierelor care şi-au încheiat călătoriile pe mare, a kite-urilor sau a paraşutelor scoase din uz.“

Pânza velierelor e un material extrem de rezistent la uzură. Chiar şi după ce şi-a încheiat ciclul de viaţă, această ţesătură îşi păstrează proprietăţile naturale – rezistenţa şi durabilitatea.

„Cobags este un alt brand din portofoliul nostru, din Copenhaga de această dată, care produce sacoşe reutilizabile, special create pentru biciclete.“ Acestea sunt făcute dintr-un material obţinut în urma reciclării sacilor de orez din Vietnam.

O altă marcă de haine sustenabilă, disponibilă pe site, este Thinking MU. Lansat în 2008 în Spania, acesta a fost printre primele branduri sustenabile din Europa şi produce piese vestimentare din bumbac organic, cânepă, materiale sintetice sustenabile, precum tencel, dar are şi o colecţie numită Trash. Toate piesele din colecţia Trash sunt realizate exclusiv din fibre obţinute din deşeuri postconsum reciclate, în combinaţie cu alte fibre sustenabile. Fiecare articol de îmbrăcăminte Thinking MU are o etichetă marcată cu un cod QR, în spatele căruia clientul poate descoperi cum a fost realizat şi care e impactul lui asupra mediului înconjurător.

În secţiunea dedicată pantofilor, fiecare dintre cele cinci branduri aduce un element de noutate şi are un concept propriu de valorificare a unor materiale noi sau reciclate. Mărcile de pantofi prezente acum în shop sunt din Spania, Portugalia şi Italia.

„În acest moment, nu avem colaborări cu branduri locale. Urmă­rim şi apreciem orice efort în această direcţie, de a produce haine şi accesorii cât mai prietenoase cu mediul, şi înţelegem, totodată, ce provocare este să faci acest lucru.“

Colaborarea între toţi cei implicaţi în zona de fashion, consideră cele două antreprenoare, este cheia pentru schimbarea pe care îşi doresc să o vadă în lume.

În februarie 2022, Florina Secară şi Alexandra Pîrvan au organizat un pop-up store în Bucureşti, în Piaţa Charles de Gaulle la numărul 3, ocazie cu care au putut să identifice ce este important pentru consumatori, la ce aspecte sunt atenţi aceştia, cât de importantă este componenta de sustenabilitate în procesul de achiziţie.

„Pentru YKO-YKO, moda sustenabilă nu presupune o încurajare a consumului de haine de la branduri sustenabile, ci se vrea a fi o inspiraţie pentru o garderobă prietenoasă cu planeta şi un punct de pornire pentru o schimbare a modului în care ne raportăm la haine.“

Florina şi Alexandra vor să continue parteneriatele cu brandurile care s-au alăturat demersului lor încă de la lansare, dar şi să aducă nume noi. Au ales să rămână doar la branduri din Europa, pentru moment, chiar dacă şi în alte zone ale globului acest segment este foarte bine dezvoltat, pentru ca amprenta de carbon să fie cât mai redusă. „Vom continua să căutăm alternative sustenabile şi pentru partea de ambalaje şi expediere, deoarece sunt mari consumatoare de resurse. În prezent, nu printăm niciun material, toate ambalajele noastre sunt din hârtie reciclată şi sunt reciclabile, la rândul lor.“ Mai folosesc săculeţi din bumbac organic certificat, iar pentru a reduce volumul coletelor au ales plicuri în locul cutiilor.

În plus, anul acesta au semnat un parteneriat şi cu Re-Create, o soluţie pentru comercianţii online care permite acestora din urmă să poată utiliza de mai multe ori o pungă refolosibilă atunci când îşi livrează produsele.

„Dacă ne uităm la trenduri şi comparăm apoi cu piaţa locală, vedem că şi aici lucrurile încep să evolueze. Interesul tot mai crescut al tinerei generaţii pentru aspecte ce ţin de protejarea planetei duce la o schimbare vizibilă şi în partea de ofertă, nu doar cerere“, conchid fondatoarele YKO-YKO.

Viitorul sună sustenabil!