Tiziana şi Paolo Terenzi au o relaţie specială cu stelele, pe care le-au studiat încă din copilărie, alături de bunicul lor. Din această pasiune s-a născut şi colecţia de parfumuri Luna, a brandului lor Tiziana Terenzi. Cel mai recent astru al acestei constelaţii înmiresmate este Sidus. Acesta este numele pe care îl poartă cea mai strălucitoare stea din constelaţia Ursa Major. Acelaşi nume, moştenitorii brandului italian de parfumerie de nişă l-au dat şi compoziţiei olfactive pe care au creat-o special pentru lanţul local de parfumerii Obsentum.
„Sidus este cadoul nostru pentru România. Este o creaţie inspirată de călătoria noastră aici“, spun cei doi fraţi Paolo şi Tiziana, care au venit la Bucureşti cu ocazia lansării noului parfum. Sidus este despre emoţie fără graniţe, despre energie şi bucurie de a trăi, despre o senzualitate aparte. Acestea sunt cuvintele pe care ei le folosesc ca să descrie cel mai bine românii, pe care i-au descoperit de-a lungul anilor, dat fiind că parfumierii au venit în ţară de mai multe ori în decurs de aproape un deceniu.
„Încă din copilărie am fost pasionaţi de stele şi de constelaţii. Această pasiune a stat la baza colecţiei noastre Luna.“
Sidus este una dintre cele mai misterioase stele, dar este totodată un astru care străluceşte puternic, spun artizanii. Aceste caracteristici, ei au vrut să le transpună în parfumul ce poartă acest nume şi care este, în opinia lor, relevant pentru România. „Mesajul pe care dorim să îl transmitem prin Sidus este că oricine poate fi o stea, oricine poate străluci, trebuie doar să îţi depăşeşti teama.“
Creat exclusiv pentru Obsentum, parfumul se deschide cu un buchet aromatic de condimente exotice în care se resimt puternic piperul negru din Kerala, şofranul din Sardinia şi nucşoara din Java, îndulcite de zmeură şi cardamom de Malaiezia.
Notele de mijloc sunt florale, pornind de la trandafirul bulgăresc şi nobilul trandafir moscat, ambele îmbrăţişate de dulceaţa arsă a zahărului alb caramelizat. Dar, după ce se aşază pe piele, Sidus pare că se aprinde când esenţa de tămâie se amestecă idilic cu chihlimbarul, florile roşii de patchouli din India şi tăria oud-ului din Laos şi a muşchiului de stejar toscan.
„Lucrăm cu Obsentum încă de la începuturile lor, din 2014-2015, de când am văzut randarea primei parfumerii, ce urma să se deschidă în aeroport.“
Uitându-se în urmă, Paolo şi Tiziana spun că şi-au dat seama atunci că fondatorii lanţului local de parfumerii de nişă vor să meargă contra curentului, dat fiind că în aeroporturi oamenii vor să facă achiziţii rapide, centrate pe preţ.
„Ei veneau cu o propunere diferită şi au creionat, în opinia noastră, cel mai spectaculos butic de tip duty free, un concept ce poate inspira şi alţi retaileri.“
Să creeze acest parfum distribuit exclusiv în Obsentum, cei doi artizani italieni, reprezentanţi ai celei de-a treia generaţii a familiei care a creat brandul Tiziana Terenzi, au decis cu câteva luni înainte de pandemie.
„În ultimii doi ani, în timpul crizei sanitare, am avut timp să trăim mai lent, să ne bucurăm de viaţă şi de procesul creator.“ Astfel, a rezultat un parfum care este legat de spiritul lor, dar care este totodată ceva specific României. A durat doi ani ca această creaţie să fie gata.
„Noi lucrăm la patru mâini, la fel am făcut şi acum. Din partea Obsentum am avut libertatea de a crea, dar înainte de ultimele detalii – cele de fine tuning – am împărtăşit cu reprezentanţii companiei această creaţie seducătoare.“
În această perioadă nebună, cei doi parfumieri spun că nu cred în graniţe, ci în oameni.
„Noi suntem italieni şi ne dorim să fim prieteni cu partenerii noştri de business, indiferent în ce parte a lumii s-ar afla aceştia.“
Povestea Tiziana Terenzi a ajuns deja să fie narată de cea de-a treia generaţie a familiei. E o poveste despre artizanat şi măiestrie care începea să se scrie în 1968. Călătoria în această lume înmiresmată a început în provincia Rimini din Italia cu lumânări parfumate şi a continuat în paralel şi cu parfumuri de nişă.
„Suntem un brand artistic, nu o afacere care îşi concentrează atenţia asupra ROI-ului (return on investment, rata de recuperare a banilor – trad.). Ce facem noi de fapt e o alchimie ce trece prin sticlă şi care în final cucereşte consumatorul.“
Tiziana Terenzi este profesoară de arte aplicate şi designer, pregătirea ei artistică fiind vizibilă în fiecare creaţie şi în fiecare detaliu de pe sticlele şi ambalajele produselor.
„Eu am studiat arta şi cred că folosim în tot ce facem formula lui Da Vinci. Frumuseţea vine din armonie, din proporţii. Sunt lucruri pe care le căutăm în tot ce facem, în tot ce ne înconjoară.“ Paolo Terenzi este parfumier, este un artist neconvenţional, cu o filosofie proprie centrată pe a crea frumuseţe.
„Avem trei branduri proprii ale casei noastre, cu circa 150 de parfumuri în total.“
Pe lângă aromele ce poartă una dintre mărcile casei, echipa Tiziana de Terenzi realizează şi esenţe bespoke pentru clienţi VIP. Este un proces foarte popular, dar foarte scump, spun cei doi fraţi.
„Ce am făcut cu Sidus însă e ceva diferit, e o celebrare a relaţiei noastre cu Obsentum. E un proiect pionier pentru noi, este o mărturie a prieteniei.“
Totodată, compania produce şi parfumuri marcă privată pentru marile nume din industria modei. Acest model de business permite din punct de vedere financiar fondatorilor să se dezvolte artistic cu propriile creaţii.
„Tot timpul primim oferte pentru a vinde.“ Ofertele vin atât de la fonduri de private equity, cât şi de la investitori strategici, grupuri mari din domeniu.
„Noi avem însă un model de funcţionare diferit, vrem să ne explorăm limitele. Plus că suntem un business solid, aşa că nu avem nevoie să vindem.“ Mai mult decât atât, cea de-a patra generaţie se pregăteşte să intre în pâine.
În crearea unui parfum, Tiziana şi Paolo îşi concentrează atenţia pe maximum 200-300 de esenţe nobile, din care extrag doar câteva.
„Alegem să folosim doar ingrediente naturale pentru că există un echilibru în natură, ceva unic, ce nu poate fi replicat în mod sintetic.“
Ei cred că ce le lipseşte acestor ingrediente create în laborator este sufletul. Nu cred că pot crea astfel, ceva cu identitate, ceva unic. „Imperfecţiunea vine din natură şi noi credem că e să te bucuri de tot ce îţi oferă ea.“
Totodată, un crez al familiei Terenzi este că nu poţi crea frumuseţe dacă distrugi pământul.
„De aceea, noi folosim energie solară în producţie, filtrăm apa.“ Încă din anii ’70, tatăl lui Paolo şi al Tizianei era susţinătorul economiei verzi, deşi pe atunci acest concept nu era unul popular cum e astăzi.
„Pe noi însă ne-a educat în spiritul acesta, aşa că e natural să lucrăm astfel. Nu e o alegere, e ceva firesc. Noi, în realizarea produselor noastre folosim doar ingrediente naturale. Suntem legaţi de vechea şcoală de parfumerie, producem esenţe în stil italian.“
Cei doi fraţi sunt implicaţi în întregul proces de realizare a aromelor. În Italia, ei au 80 de oameni în echipa de producţie, la care se adaugă consultanţii de beauty. În total sunt peste 200 de colaboratori. „În business nu poţi face nimic de unul singur.“
Brandul Tiziana Terenzi este prezent în peste 100 de ţări, dar familia care deţine compania mizează acum pe o dezvoltare accelerată prin buticuri proprii. Vor 240 de astfel de magazine monobrand în viitor. „Astăzi avem cinci, dar alte 3-4 sunt în varii stadii de dezvoltare.“ Pentru România ei au în plan să rămână partenerii Obsentum şi să se dezvolte împreună. „Prin aceste buticuri, nu ne dorim să celebrăm brandul, ci să oferim o experienţă multisenzorială pentru client. Într-o lume digitală, vrem să ne întoarcem la origini, la ceremonia care o reprezenta anterior procesul de vânzare.“
Când vine vorba de parfumuri, cei doi fraţi sunt de părere că poţi spune că ceva nu îţi place, dar nu că e rău.
„Tot ce realizăm noi este produs în Italia. Nu urmăm trenduri, ci un stil al nostru.“
Parfumurile din colecţia Luna, spre exemplu, pot fi purtate singure sau pot fi mixate cu oricare altele din colecţie pentru că există o legătură invizibilă între ele.
„Aceste creaţii sunt inspirate de amintirile noastre cu bunicul.“ Ce a rezultat este o călătorie olfactivă intergalactică. „Stelele sunt foc, de aceea toate parfumurile noastre din colecţie sunt seducătoare, pasionale. Noi nu credem în genuri în parfumerie, aşa că tot ce realizăm e unisex.“
În asentiment cu esenţele pe care le poartă sunt şi sticlele care prezintă detalii suflate în aur de 24 de karate. Mai mult, pe capacul parfumurilor din colecţia Luna sunt prezentate şi fazele lunii.
„Italia este fundamentul businessului nostru.“ Acolo au crescut, acolo s-au dezvoltat, înconjuraţi de frumuseţe, de istorie.
„E un sentiment de apartenenţă care ne leagă de aceste meleaguri. Iar mai departe, am încercat să punem un strop din sensul vieţii, din această la dolce vita, în fiecare parfum.“