Style

Cum vrea o farmacistă şi o formulatoare care lucrează în Irlanda să pună un brand „made in Piatra Neamţ” pe harta cosmeticelor de lux?

08 mai 2024 358 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

„The key to complexity is a formula of mixed simplicity (Complexitatea are în spate o formulă ce aduce împreună mai multe elemente simple - trad.).“ Aşa sună deviza brandului românesc de cosmetice Biologica, a cărui reţetă a fost formulată - şi la propriu, şi la figurat - într-un laborator din Piatra-Neamţ de Mihaela Pipelea, care a adus laolaltă ingrediente naturale, simple, dar eficiente, pentru a crea produse cosmetice complexe.

„Povestea brandului începe să se scrie în pandemie. Mama mea, Mihaela Pipelea, e farmacist şi formulator şi, de multă vreme, lucrează în Irlanda, dar în sistem flexibil, de locum (înlocuieşte temporar angajaţii din diferite farmacii - n.red.)“, povesteşte Ilinca Pipelea, designer de interior şi de obiect şi cofondator al Biologica.

În paralel, din pasiune, Mihaela Pipelea şi-a deschis şi un mic laborator acasă, în Piatra-Neamţ, unde a început să realizeze săpunuri şi creme, iar asta după ce a urmat o serie de cursuri şi studii în domeniul formulării de produse cosmetice.

„La început, eu nu am avut încredere în ce realiza ea. Am fost sceptică, iar asta în condiţiile în care cheltuiam foarte mult pe produse de îngrijire a pielii de la branduri internaţionale.“

La un moment dat, un prieten de familie, Stelian Bogza – antreprenor şi investitor –, a venit în vizită, a văzut produsele, i-au plăcut şi a decis să susţină iniţiativa.

„Mama voia să ducă mai departe această idee, iar Stelian a venit cu sprijinul financiar. Eu şi fostul meu partener de viaţă Olivian Bezem ne-am ocupat de branding şi de identitatea vizuală. După mai mulţi ani în care am lucrat la diferite proiecte, în sfârşit am ajuns să lucrăm şi la un proiect, la un brand, al nostru.“

În final, toţi patru au pus bazele acestui brand aşa cum e el azi, spune Ilinca. La forma actuală au ajuns relativ de curând, în 2022, când au şi lansat broşura de prezentare a produselor şi a poveştii Biologica.

„Acela a fost momentul în care am ajuns la finalul căutărilor din punctul de vedere al imaginii. A fost o muncă de colaborare, comună, în patru. Am avut mai multe încercări eşuate şi schimbări.“

A fost mult de muncă, spre exemplu, până să ajungă la amba-lajele de astăzi, la brandingul actual, la portofoliul curent. Reţetele au fost şi ele regândite şi perfectate. Între timp, structura acţiona­riatului s-a schimbat şi ea, au mai intrat şi alţi oameni în business.

„Ca să ai un brand bun, vizual curat, cu personalitate, trebuie să te implici în orice detaliu. Ne-am dorit să nu fie un brand foarte comercial, care să ducă cu gândul la România. Am vrut ca produsele noastre să se adreseze oricui, de oriunde din lume.“

Ilinca e de părere că estetica e foarte importantă pentru un produs, îl completează, aşa că la Biologica a mizat pe simplitate.

Cosmeticele ce poartă acest brand sunt naturale. Ce înseamnă asta? „Că ceea ce există în compoziţia lor e safe să fie (poate fi – n.red.) mâncat.“ Ce se întâmplă însă cu astfel de produse e că au o perioadă mai scurtă de valabilitate.

„Tocmai de-asta am ales un ambalaj aparte, din sticlă biofoto-nică – ce protejează produsele na-turale de efectele nocive şi degradante ale razelor soarelui. Datorită proprietăţilor sticlei, am reuşit să prelungim durata de viaţă a cosmeticelor.“ Ambalajele sunt realizate în Olanda.

Portofoliul Biologica numără 15 produse unisex, de la creme de faţă şi de ochi la unturi de corp. Cele mai căutate sunt untul de corp cu monoi - foarte iubit de persoanele care folosesc unt de corp, pentru că lasă pielea să respire –, crema de corp cu castravete (care la bază a fost o cremă pentru după expunerea la soare),  care e puternic hidratantă şi intră rapid în piele – şi uleiul de faţă cu neroli. Acesta din urmă se aplică după ce au fost puse deja pe ten toate celelalte produse de îngrijire. El nu se aplică direct pe piele, ci pe mâini, iar apoi se tamponează faţa. „E ca un sigiliu. Dacă e aplicat direct, poate bloca porii.“

La produsele naturale, e nevoie să lucrezi constant la reţete, spune Ilinca Pipelea.

„Avem, spre exemplu, în portofoliu, un produs pe care eu îl consider a fi magic. E vorba de crema Karanja After Sun, care are un efect calmant uimitor. Indiferent de cât de tare ai fi ars de soare, îţi calmează pielea în doar câteva ore.“ Are însă şi un „defect“, co-lorează totul în portocaliu, inclusiv hainele sau aşternuturile. „Nu e simplu de lucrat cu produse naturale.“ Plus că oamenii sunt obişnuiţi cu anumite mirosuri şi texturi, care nu sunt specifice cosmeticelor clasice. „Natural nu înseamnă un miros frumos, însă, în final, contează efectul.“

Şi apropo de miros, aşa au ajuns fondatorii Biologica să reali-zeze şi propriul parfum. Iniţial, pentru că produsele nu aveau un miros îmbietor, parfumau ambalajele – hârtia în care erau învelite cremele –, astfel încât oamenii să aibă un unboxing memorabil. Pentru asta, foloseau ulei esenţial de patchouli, care a ajuns să fie un ingredient de bază în parfumul Biologica.

„Am făcut foarte multe teste pentru a ajunge la forma actuală. El e produs în Italia, după reţeta noastră. Mulţi clienţi îl folosesc drept bază, pentru că potenţează parfumul celui/ celei care îl poartă.“

Când vine vorba de ingrediente, Mihaela Pipelea foloseşte multe niacinamide, vitamine din grupul vitaminelor B, care sunt cunoscute pentru multiplele efecte benefice asupra pielii.

„Mama caută ingredientele eficiente, nu le alege pe cele care sună ori dau bine. Foloseşte, spre exemplu, muşeţel albastru, un ingredient local, dar şi ulei de monoi de Tahiti, cunoscut pentru că are o foarte bună capacitate de regene-rare a pielii şi a părului.“ Un alt ingredient utilizat în cosmeticele Biologica sunt măceşele, care conţin antioxidanţi şi vitamina C şi care au, şi ele, capacitate regene-rantă. „Măceşele de calitate sunt scumpe pentru că sunt greu de găsit. Plus că sunt greu de preparat.“

Acum, Mihaela Pipelea lucrează la dezvoltarea de noi produse, cum ar fi un serum pentru corp, cu absorbţie rapidă în piele.

„Are multe încercări şi multe noi articole în lucru.“

Atelierul e tot în Piatra-Neamţ, dar nu în acelaşi spaţiu iniţial, ci într-unul mai mare. „Pe mama, dacă e în ţară şi nu în Irlanda, o găseşti în laborator. E important că ea se ocupă de reţete şi de produse, pentru că are cunoştinţele necesare pentru a le realiza.“

Când cosmeticele au fost gata, fondatorii le-au pus online, pe site-ul propriu.

„Noi nu aveam cunoştinţe de marketing şi vânzări. E diferit brandingul de marketing. Să naşti un copil nu e acelaşi lucru cu să-l creşti. Apoi, am cunoscut-o pe Maria Preotu, căreia i-au plăcut produsele noastre şi a decis să se ocupe de distribuţia brandului.“

Maria Preotu este soţia antreprenorului Cristian Preotu, împreună cei doi dezvoltând grupul de afaceri Le Manoir, activ în zona de gastronomie fină.

„La momentul când am cunoscut-o pe Maria, aveam deja standuri desenate de noi, aveam broşura de prezentare, aveam produsele gata. Am gândit totul ca şi când am fi lucrat pentru un client.“

Acum, singurul loc fizic unde sunt prezente produsele Biologica e magazinul Le Manoir Gourmet Market din Bucureşti al familiei Preotu.

„Am descoperit produsele Biologica, le-am testat şi m-au impresionat, aşa că am decis că e important ca mai multă lume să le încerce. Totuşi, cred că brandul este potrivit pentru o distribuţie selectivă, îl văd, spre exemplu, în parfumeriile de nişă de pe plan local“, spune Maria Preotu. În timp, piaţa internaţională ar putea fi şi ea o opţiune, însă distribuţia ar urma să rămână tot selectivă, adaugă ea.

„Vrem să ne extindem, ba chiar vizăm piaţa internaţională. Oricum, deja livrăm oriunde în lume când vine vorba de comenzile plasate pe site-ul nostru. De altfel, am primit feedback frumos de afară, dovadă că suntem pe drumul cel bun“, confirmă şi Ilinca Pipelea. Ea adaugă că, la început, cei patru fondatori ai brandului nu erau convinşi că România e piaţa potrivită dat fiind preţul produselor, care variază de la câteva zeci la câteva sute de euro, cel mai scump fiind parfumul.

„Încă la început, am vrut să fim poziţionaţi pe segmentul premium. Nu ne-am dorit să fim oriunde.“

Dată fiind valabilitatea mai redusă a produselor, Biologica lucrează cu loturi mici.

„O idee cu care cochetam anterior era să avem un magazin al nostru, dar e o investiţie care nu e necesară momentan. Plus că nu avem suficiente produse pentru a umple un butic. Nu vizăm expansiunea cu orice preţ, pentru că astfel rişti să pierzi controlul businessului.“

E important să îţi urmezi calea. Dacă te îndrepţi spre piaţa greşită poţi deraia, conchide Ilinca Pipelea.