Style

Cum vede lupta cu ceasurile inteligente şeful Longines, unul dintre cei mai puternici executivi din imperiul orologeriei Swiss made?

17 aug 2015 2972 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

„De unde eşti?“

„Din România. Aţi fost vreodată acolo?“

Îşi ridică sprâncenele stufoase, devenite un fel de simbol al chipului său, şi îmi răspunde cu o voioşie pe care rar o mai găseşti şi la tinerii de azi.

„Da. Am fost de mai multe ori. “

În faţa mea se afla Walter von Kanel, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria orologeră elveţiană.

„Ştiu că lucraţi de aproximativ 45 de ani în acest domeniu şi aş vrea…“

„De cât?“, mă întreabă. Scoate un pix şi începe să adune. „Lucrez de 52 de ani.“

 

În 1969, Walter von Kanel se alături echipei Longines, în 1988 preia conducerea companiei, iar în 1991 devine membru al boardului extins al Swatch Group, cel mai mare jucător din industria ceasurilor. Într-un domeniu care a trecut prin atâtea crize şi care are în faţă un viitor mai mult decât neliniştit, Walter von Kanel şi munţii de hârtii plini de statistici şi cifre din jurul său par a fi destul de siguri de poziţia de forţă pe care o va ocupa Longines şi de acum înainte.

Cred că pot să număr pe degete managerii pe care i-am întâlnit până acum care la interviuri erau pregătiţi cu o „artilerie“ întreagă de statistici, de grafice, de tabele, dar Walter von Kanel se numără cu siguranţă printre ei.

Totul despre rivali, cote de piaţă, tedinţe, evoluţii. Informaţia este aur, iar Walter von Kanel era înconjurat de „comori“. Vorbea cu o plăcere nedisimulată despre cifre. Cum putea fi altfel pentru un om care lucrează de peste 52 de ani într-o industrie în care precizia este ca o religie: sectorul ceasurilor de lux.

Câte ceasuri se vând în lume?

„Eu sunt foarte încrezător“, spune Walter von Kanel, într-un interviu acordat în timpul BaselWorld, cel mai mare eveniment la nivel global destinat ceasurilor de lux care s-a ţinut anul acesta în perioada 19-26 martie la Basel.

Declaraţia şefului Longines venea în contextul în care industria elveţiană trece printr-un moment destul de delicat. Întărirea peste noapte a francului a fost primul şoc prin care a trecut industria chiar la începutul acestui an. A urmat apoi lansarea ceasului inteligent al Apple. Mulţi din industria ceasurilor mecanice elveţiene spun că mişcarea făcută de Apple ar putea genera o criză similară cu cea a quarztului din anii ’70-’80 când ceasurile cu baterie aproape au măturat industria pieselor mecanice.

Rusia, o mare fană a ceasurilor elveţeiene de lux, trece la rândul ei printr-un moment dificil care a contaminat şi regiunea. China, cea mai bună piaţă pentru ceasuri, este la rândul ei sub presiunea luptei anticorupţie a guvernului. Apreciatele cadouri sub formă de ceasuri elveţiene scumpe se plătesc acum nu doar în mii de franci ci şi ani buni de închisoare.

Ce este de făcut atunci?

Walter von Kanel începe să-şi întindă statisticile.

„Industria elveţiană de ceasuri reprezintă 55% din valoare, dar numai 2,5% din volume. Volumele sunt chinezii. Această industrie are a treia cea mai importantă contribuţie la exporturi după farma şi maşini. Dintr-un total de exporturi de 208 miliarde de franci elveţieni, industria farma re­prezinmtă 40,95%, maşinile sunt 29,05%, iar industria ceasurilor este de 11%“, îmi arată Walter von Kanel cifrele seci.

Pornind de la aceste cifre, toată piaţa globală a ceasurilor poate fi estimată la 45-55 de miliarde de franci, îmi mai spune şeful Longines. Cifrele lui Walter von Kanel continuau să curgă.

„Grupul Swatch are o cotă de piaţă de 19,4%, Richemont are 16,4%, iar Rolex are 12,1%. În această industrie a ceasurilor de lux sunt doar şase mari companii ale căror afaceri depăşesc pragul de un miliard de franci.“

Pe locul patru din acest top al miliardarilor se află Longines. Potrivit informaţiilor disponibile, Longines activează pe mai multe segmente de preţ, dar cea mai mare parte a vânzărilor vine din palierul de 1.500-3.000 de franci pe piesă. Este un segment oarecum protejat de tot ce se întâmplă în piaţă.

Cineva se bucură de sosirea Apple

„Şocul francului elveţian a fost absorbit. Toţi am ştiut că acest lucru se va întâmpla mai devreme sau mai târziu. Banca centrală este complet independentă. Am avut o creştere de preţuri de 8% în zona euro“, spune Walter von Kanel, precizând că în ianuarie vânzările au crescut cu 30% faţă de anul trecut pentru că oamenii au vrut să prindă piesele la preţuri mai mici.

Dar celălalt posibil şoc, cel al ceasurilor inteligente?

„72 de jurnalişti m-au întrebat până acum de problema ceasurilor inte­ligente. Sincer, eu mă bucur că în această piaţă intră Apple şi Samsung“, îmi spune Walter von Kanel.

În timp ce tot BaselWorld-ul forfotea sub tensiunea indusă de mişcarea făcută de gigantul Apple, iar unii producători elveţieni de ceasuri făceau punţi cu Silicon Valley pentru a se acoperi de furtună, Walter von Kanel se bucura. Care era planul secret?

Noi nu avem aceeaşi viteză

„Oamenii din această industrie (IT&C - n.red.) au dovedit că au expertiza, flexibilitatea şi know-how-ul necesare. Intrarea lor în peisaj ne va ajuta pentru că unii consumatori care acum nu au un ceas pe mână poate-şi vor pune unul pe încheietură. Iar apoi se vor plictisi şi-şi vor lua un ceas tradiţional pentru că acesta este un status simbol. Azi un ceas este un bun emoţional.“

Dar şeful de la Longines a mai remarcat un lucru, un lucru care separă în mod esenţial orologeria elveţiană de ceasurile inteligente.

„Problema este că noi nu avem viteza necesară pentru a dezvolta astfel de produse în ritmul cu care acestea se schimbă.“

Un ceas elveţian se lasă moştenire, un ceas inteligent se updatează lună de lună, iar cel puţin o dată pe an cineva produce un model mai frumos, mai bogat în aplicaţii decât celălalt.

Strategia de luptă

„Pe de altă parte, competiţia noastră începe să aloce bani în acest domeniu. În loc ca banii lor să se ducă în investiţii, se vor duce în advertising, iar acest lucru mie-mi convine de minune. Este foarte dificil să te baţi pe acest segment cu Apple“, spune pe sub sprâncenele-i stufoase Walter von Kanel.

Printre teancuri întregi de grafice şi statistici, aproape că începi să înţelegi cum de cariera lui Walter von Kanel durează de mai bine de jumătate de secol, iar Longines domină segmentul său de preţ.

„În 2014 am crescut, iar pentru anul acesta ne-am propus să ne continuăm creşterea. Rezistăm pentru că facem mai puţine greşeli ca alţii.“

Potrivit informaţiilor disponibile, la nivelul anului 2013 cifra de afaceri a Longines a ajuns la 1,4 miliarde de franci elveţieni, dar şeful Longines doar arăta un grafic cu o linie în creştere şi pentru 2014, din care lipsesc însă cifrele. Tot informaţiile disponibile mai arată că obiectivul Longines pentru anul trecut era să vândă 1,5 milioane de piese.

Când îmi vobeşte de ritmul cu care se succed noutăţile în domeniul comunicaţiilor, mă întreabă ce telefon am. Îi răspund nesigur, pentru că şi eu sunt un om care parcă vine mereu în spatele valului în ceea ce priveşte tehnologia. Walter von Kanel îmi arată şi el ce telefon are. Un Nokia mic, fără touch screen, fără loc de căşti. Un Nokia cu butoane, dar care cel mai probabil încă mai avea o baterie care putea pune la pământ o legiune de telefoane inteligente. Este un tâlc în toată această poveste.

„Noi dominăm segmentul nostru de preţ. Omega (brand al grupului Swatch poziţionat în segementul de lux - n.red.) domină de exemplu ce depăşeşte pragul de 4.000 de franci, noi avem un preţ mediu de 1.850 de franci, iar Tissot (brand al grupului Swatch poziţionat în segmentul de preţ mediu - n.red.) stă bine pe segmentul de 850 de franci. Circa o treime din exporturile de ceasuri elveţiene se fac pe segmentul nostru de preţ. Avem o politică foarte simplă. Nu facem de toate.“

Atât de uşor.

Citiţi mai multe interviuri în exclusivitate cu cei mai importanţi executivi din industria orologeriei de lux în prima ediţie a catalogului de ceasuri şi bijuterii premium, Timpul Luxului, ce poate fi comandat aici.