Style

Cum au surprins aromele New York-ului doi ”designeri în chimia parfumului”, fondatorii casei Nomenclature

13 sep 2017 611 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Experienţele din copilărie şi pasiunea pentru esenţe rafinate şi fine i-au adus împreună pe Carlos Quintero şi Karl Bradl, fondatorii casei de parfumuri Nomenclature din New York. Unul dintre ei, în copilărie, amesteca între ele ultimele picături din sticlele de parfum ale mamei lui, realizând compoziţii pe care astăzi le cataloghează ca fiind „îngrozitoare“. Celălalt a fost fascinat când părinţii lui i-au dăruit pentru prima dată, de Crăciun, un parfum, la vârsta de 12 ani.

New York-ul, supranumit The Big Apple şi chiar Centrul Uni­versului, e o replică în miniatură a planetei, după cum descriu această metropolă cei doi artişti. Energia oraşului a atras ca un magnet scriitori, actori, artişti, dar şi maeştri parfumieri, cum este şi cazul lui Carlos Quintero şi al lui Karl Bradl. Pentru ei şi pentru businessul Nomenclature, New York-ul este acasă.

Despre ei înşişi, cei doi artişti spun că nu sunt parfumieri, ci mai degrabă „designeri în chimia parfumului“. Şi, dacă ar fi să croiască un parfum după chipul şi ase­mănarea oraşului care-i găz­duieşte, ei spun că ar fi un mix între aromele care te învăluie la fiecare colţ al metropolei. 

„New York are acordurile complicate ale tuturor notelor din lume. Note florale din Flower Dis­trict, condimentate din China­town şi Little Italy, note de ozon proaspăt de la valurile de pe plaja Rockaway, note verzi dinspre Central Park, note de fum care plutesc deasupra bulevardelor aglomerate... Există tot timpul un simţ al noutăţii răspândit în New York“, spun cei doi fondatori ai Nomenclature.

De altfel, tocmai designul industrial şi arhitectura diversă a metropolei sunt sursele principale de inspiraţie pentru Carlos şi Karl, cei doi artizani parfumieri între care există nu doar o potrivire de nume, ci şi o chimie în business. Pentru că, pe de o parte, Carlos e mai atras de partea tehnică, poate chimică, a parfumeriei, cea în care moleculele concepute în laborator îşi fac de cap în sticluţe.

De cealaltă parte, pe Karl îl inspiră mai degrabă natura, culorile, cărţile, lucrările de artă sau experienţele din călătorii. În esenţă însă, şi parfumeria este un dans între artă şi ştiinţă.

„Ne dorim să punem în evidenţă şi să valorificăm cele mai exclusive şi pline de inspiraţie molecule sintetice din parfumeria modernă. Am răsturnat structura olfactivă tradiţională, punând elementele artificiale în locul notelor principale şi pe cele naturale ca note adiţionale“, spun Carlos Quintero şi Karl Bradl.

De numele Nomenclature se leagă în principal Adr_ett, considerat un fel de cult în interiorul Nomenclature. Un parfum modern, Adr_ett conţine note de mosc cu accente fructate de pere, însă la bază se afla molecula de Helvetolide, aerată, fără influenţe care să îngreuneze parfumul. În Adr_ett, se mai găsesc de asemenea accente de piper roz, iris, ambră cenuşie, vanilie şi boabe de tonka. „Acest parfum este o obsesie care se instalează instant, atât la cei îndrăgostiţi de parfum, cât şi la cei care îl urăsc.“ Nu există cale de mijloc. La fel ca la New York. Fie îl iubeşti, fie îl urăşti.

La începutul anului, Nomenclature şi-a îmbogăţit portofoliul cu încă o esenţă, Lumen_esce, un „acord electric“ de violete, în care molecula principală poartă numele de Violettyne. Acordurile de frezie, de iasomie sambac, un soi originar din India,  şi notele de patchouli potenţează aroma violetei din acest parfum care miroase practic a energie.

„De asemenea, suntem foarte încântaţi de lansarea în această vară a parfumului Shi_so. L-am prezentat la Esxence (unul dintre cele mai importante evenimente din lume dedicate parfumurilor - n. red.), la Milano, primăvara aceasta, iar criticii s-au îndrăgostit imediat de el. Shi_so este o creaţie a lui Bertrand Du­chaufour (parfumier francez - n. red.), care conţine o supradoză a ingredientului sintetic devenit semnătura sa - Glycolierral“, spun Carlos şi Karl.

Shiso este, de fapt, o plantă simbol folosită mai ales în bucătăria japoneză, care s-ar putea defini ca un mix între busuioc şi mentă. Parfumul care îi poartă numele şi care este semnat de Nomen­clature este o aventură în nuanţe de verde, culoarea ingredientului principal, care stimulează toate simţurile în acelaşi timp. De la văz şi miros până la accentul iute din profunzimea Shiso. Iedera, smochinul, verbena şi menta sunt, la unison, un omagiu adus parfumului care te înviorează numai imaginându-ţi ce arome pot răzbate dintr-o asemenea combinaţie.

Din „nomenclatorul“ casei Nomenclature, mai fac parte Efflor_esce, Orb_ital şi Iri_del, toate cu denumiri scrise în aşa fel încât să atragă privirile, după ce vor fi atras deja cele mai sofisticate nasuri. Toate poartă şi „amprenta“ casei, fiind un mix de arome naturale şi sintetice. Un joc între tradiţional şi nou, între artă şi chimie.

Nomenclature este denumirea „născocită" de Carlos Quintero, a cărui experienţă s-a acumulat atât în Milano, cât şi în New York, în ambele oraşe lucrând pentru companii „cu greutate“ din domeniul parfumeriei şi al modei. În echipa pe care o formează alături de Karl, Carlos este spiritul pragmatic, cel care caută soluţii practice, în vreme ce partenerul său de echipă este condus mai degrabă de dorinţa de a crea frumosul de dragul frumosului.

„Când eram student la modă în Milano, am lucrat pentru o perioadă ca director artistic la un studio de design specializat în ambalarea de parfumuri şi în promovarea lor. Am avut norocul să colaborez pentru lansări cu Roberto Cavalli, Gian­franco Ferré, Ferragamo şi Dsquared2. Mai târziu,

l-am întâlnit pe Karl Bradl în New York şi acum facem o echipă grozavă“, povesteşte Carlos.

Astăzi, de ambalare se ocupă amândoi, însă frâiele procesului creativ stau în mâinile lui Karl, el fiind „chimistul" care studiază moleculele din fiecare creaţie. Tot el este cel care a co-fondat, alături de Robert Gerstner, buticul de parfumuri de lux de nişă Aedes de Venustas imediat ce s-a mutat în New York, în anii ’90. Aproape 20 de ani mai târziu, parfumurile Nomenclature se regăsesc şi în oferta Aedes de Venustas. Pe piaţa din România aromele casei se regăsesc în parfumeriile Madison Absolute Beauty.

Alături de cei doi fondatori, trei parfumieri lucrează pentru Nomenclature, Frank Voelkl, Patricia Choux şi Bertrand Duchaufour, fiecare „adjudecându-şi“ unu sau două produse create până acum sub patrimoniul acestei case. Munca lor seamănă mai mult cu cea a unor cercetători într-un laborator chimic, ţinând cont de conceptul în jurul căruia se învârte parfumeria, acela de a avea „în mijloc“ compuşi artificiali din care să reiasă aromele.

„Cei mai mari critici ai noştri suntem noi înşine. Karl are gusturi sofisticate şi o înţelegere instinctivă a comportamentului consumatorilor. Eu sunt mai tehnic. Când spune Karl că un parfum e gata, atunci înseamnă că e gata“, mai spune Carlos, care, dincolo de modestie, are o contribuţie fundamentală la emoţia pe care o poate transmite un parfum.

El crede că un parfum este gata atunci când, mirosindu-l, îi poţi simţi toate elementele: capacitatea de a fi purtat, originalitatea şi o experienţă estetică intensă. Asta dacă acceptăm că esteticul nu există doar la exterior, ci şi în interior. Pentru că parfumul este un produs care naşte pasiuni mistuitoare, deşi este invizibil.

Carlos a crescut în insula tropicală Puerto Rico, în mijlocul Mării Caraibilor, aşa că nu e de mirare că aromele lui preferate sunt cele de ozon şi cele fructate.

Dincolo de pragmatismul lui, Nomenclature are în structura sa un filigran profund emoţional, rămas moştenire chiar din copilăria celor doi, din vremurile în care Carlos „se scălda“ de-a dreptul în parfumurile tatălui său, după cum mărturiseşte, sau în care Karl a început să dezvolte o pasiune -căreia el îi spune obsesie - pentru parfumuri după primul „exemplar“ primit la 12 ani, în seara de Crăciun.

Până la urmă, nimic din copilărie nu a rămas fără ecou în carierele celor doi parfumieri. Iar ecoul, în cazul lor, e mirosul de parfum care îi înconjoară.