Style

Cum au reuşit doi tineri antreprenori să pună Timişoara pe harta parfumeriei de nişă? Recent au deschis un "bar" de arome şi în Bucureşti

14 iun 2023 463 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

În 2012, acum mai bine de un deceniu, într-o perioadă în care în România parfumeria de nişă nu era nici măcar o nişă, ci doar o idee, un crez, un vis, doi antreprenori din Timişoara au decis să pună bazele unei afaceri în domeniu, şi asta după ce îşi învăţaseră primele lecţii despre business tot în industria frumuseţii. Aşa a apărut Niche Parfumerie, univers înmiresmat care astăzi a ajuns să cuprindă două magazine offline – unu în Timişoara şi unu în Bucureşti -, unu online şi un portofoliu de aproape 700 de produse de la 45 de branduri. Ce urmează?

„În acest moment, avem două magazine în România, Niche Parfu­merie în Timişoara, amplasat pe strada Alba Iulia la numărul 1, şi 50ml Artistic Fragrance Bar, un concept store situat în Bucureşti, pe Calea Dorobanţilor nr. 111“, spun Anca Andreea şi Daniel Nare, fondatorii afacerii. Povestea lor şi a parfumeriei de nişă a început online, cu nicheparfumerie.ro, asta după ce anterior activaseră în domeniul parfumeriei comerciale.

„Niche Parfumerie a pornit la drum în 2012 în Timişoara. La acea vreme, parfumurile de nişă erau foarte puţin cunoscute şi ne petreceam mult timp testând şi descoperind branduri noi, ceea ce pentru noi reprezenta o parte foarte intrigantă a întregului proces.“

Îşi doreau să miroasă compoziţii inovative, să testeze ingrediente, să exploreze toate faţetele parfumeriei şi s-au gândit că şi alţi oameni ar vrea să se bucure de aceleaşi experienţe.

„Antreprenoriatul, pentru noi, a venit natural, încă de mici am avut înclinaţii către vânzări şi servicii. În variile medii în care am lucrat, am avut o viziune diferită şi astfel am decis să facem paşi către o afacere proprie.“

Daniel şi Anca Andreea, soţ şi soţie originari din Timişoara, sunt la bază economist şi respectiv inginer constructor. Amândoi se declară însă pasionaţi de lumea misterioasă şi intrigantă a mirosurilor şi a parfumeriei. „Primul nostru proiect antreprenorial a fost tot o parfumerie, ce se numea «La Parfumerie» şi încorpora branduri de designer şi produse cosmetice. A fost un pas important pentru noi, a fost un loc unde am făcut cunoştinţă cu piaţa şi unde am acumulat experienţă.“

Când a apărut magazinul online nicheparfumerie.ro, ei încă deţineau businessul iniţial. Dar, la scurt timp, noua idee a luat amploare. Aşa a apărut spaţiul offline Niche Parfumerie din Timişoara.  „Magazinul din Timişoara a evoluat şi a crescut odată cu clienţii şi încorporează astăzi două experienţe diferite, experienţa online şi cea offline.“ În această industrie, experienţele din cele două medii sunt diferite şi nu se pot substitui. Ele pot funcţiona împreună sau individual.

În magazine, interacţiunea este mult mai personală, ai parte de un consilier care să te ajute, să îţi răspundă la întrebări şi ai libertatea să explorezi multiple arome dintr-un vast portofoliu.

„Parfumurile se numără printre produsele care trebuie testate, sunt individuale, iar ingredientele se pot dezvolta diferit. Oricât de frumoasă ar fi povestea, mesajul sau imaginea asociată, dacă decizi să cumperi un produs online fără să îl miroşi, chiar dacă nu îţi displace, oare era cea mai potrivită alegere?“

Pentru a simplifica experienţa pe nicheparfumerie.ro, cei doi antreprenori au creat un serviciu nou, bazat pe eşantioane. E vorba atât de eşantioane individuale, cât şi de seturi de eşantioane.

„Eşantioanele pot fi selectate individual sau în urma unei consilieri olfactive, pentru a identifica produsele care s-ar potrivi cel mai bine gusturilor şi pentru a avea siguranţa că aromele ţi se potrivesc perfect.“

Ambele experienţe, atât cea online, cât şi cea offline, au un punct comun, acela de a te ajuta şi a face cât mai facile procesele de descoperire şi explorare olfactivă. Şi asta în condiţiile în care, în magazinele brandului există aproape 700 de produse. „Selecţia este complementară, nu ne-am dorit ca portofoliul să reprezinte o extindere a gusturilor noastre sau să reflecte un trend curent, ci dimpotrivă, am pus în prim-plan clienţii, satisfăcând preferinţele lor oricât de diferite ar fi. Mai mult, am vrut ca portofoliul să reflecte toată parfumeria de nişă.“

Când au deschis magazinul online, cei doi fondatori au pornit la drum cu circa 12 branduri, printre care Parfums de Nicolai, Meo Fusciuni, Maison Incens şi, la vremea aceea, État Libre D'Orange, şi cu un total de 120 de produse. În momentul de faţă, portofoliul cuprinde 45 de branduri. E vorba atât de mărci istorice precum Parfums de Nicolai, cât şi de nume din parfumeria contemporană, precum Thomas de Monaco. Este reprezentată şi parfumeria naturală de branduri precum Aemium, dar există şi colonii create de La Manufacture.

„Pentru a creşte calitatea produselor, pentru a-şi menţine calitatea serviciilor şi exclusivitatea, parfumeria de nişă are o distribuţie diferită. Lucrăm direct cu producătorii, pe care îi reprezentăm în mare parte exclusiv pe piaţa din România.“

Ca şi criteriu de selecţie, un brand nou trebuie să se potrivească cu universul deja existent, aducând o valoare adăugată magazinelor şi completând armonios portofoliul.

„Căutăm branduri inovatoare, creative, cu ADN-uri puternice, ce nu urmează trenduri. Vrem parfumuri care sunt executate impecabil din punct de vedere tehnic şi nu au compoziţii inspirate şi scoase din contextul brandului. Evaluăm în permanenţă branduri noi şi putem spune că sub 0,5% dintre ele au valoare creativă şi îndeplinesc aceste condiţii.“

Anca Andreea şi Daniel sunt de părere că aromele de nişă reprezintă reîntoarcerea la valorile parfumeriei din secolul al 19-lea, când tradiţia şi know-how-ul erau elementele-cheie. „A fost un secol al parfumierilor regali, care foloseau ingrediente naturale, preţuiau individualitatea şi considerau creativitatea drept cel mai important aspect. Parfumeria de nişă poate fi o expresie artistică sau o călătorie de descoperire a experienţelor şi amintirilor tale, un loc unde te separi de generalitatea şi simplitatea mirosurilor comerciale.“

Despre piaţa parfumurilor de nişă din România, cei doi spun că este o piaţă ajunsă la maturitate, brandurile extraordinare fiind deja disponibile aici, iar cele noi se lansează deodată cu celelalte ţări din Europa.

„Gusturile consumatorilor nu sunt încă acolo, ele se învârt între designer şi lux, cu o trecere lentă către segmentul de nişă, în direcţia parfumeriei artistice şi artizanale. O micronişă poate apărea oricând, dar aceasta nu poate fi sustenabilă ca model de business.“

Pentru că au şi experienţa parfumeriei de designer, antreprenorii spun că aceasta reprezintă partea cea mai vizibilă şi comercială a industriei, unde focusul este pe aspectele vizuale. Parfumurilor din segment le lipseşte creativitatea şi individualitatea.

„Noi ne-am dorit partea mai puţin comercială, am vrut să fim înconjuraţi de branduri extraordinare, de pionieri ai industriei şi de concepte diferite.“

Deşi ştiau ce vor, nu a fost uşor la început, mai ales să convingă brandurile să vină pe o piaţă mică şi necunoscută precum România.

„Credem că asta a fost cea mai dificilă parte. Parfumeria de nişă este un domeniu relativ mic, unde credibilitatea şi reputaţia sunt cel mai important aspect.“

Pentru majoritatea brandurilor de nişă, România nu reprezintă o oportunitate financiară, ci mai degrabă o oportunitate de vizibilitate şi disponibilitate. „Au fost branduri care au crezut în noi şi în visul nostru, au văzut că suntem tineri, plini de pasiune şi ne-au dat o şansă.“

Pe lângă parfumuri, buticurile celor doi antreprenori îşi întâmpină oaspeţii şi cu o selecţie de articole complementare, precum cărţi despre parfumerie, produse cosmetice naturale şi inovative precum Luce di Sorrento şi o gamă diversă de lumânări şi parfumuri pentru casă sau pentru spaţii comerciale.

„Nu ne-am gândit să mergem înspre alte zone de business şi considerăm că extinderea naturală va fi către beauty şi skincare, pe măsură ce achiziţiile clienţilor noştri pe acest segment vor creşte.“

Clientul Niche Parfumerie este femeie sau bărbat, are peste 25 ani şi un ochi pentru raritate. Are, totodată, şi puterea de cumpărare ce îi permite să aleagă orice parfum care îi place. Ştie totul despre lume, fie că este vorba despre fashion, parfumerie sau business, şi este foarte motivat să poarte ceva care este individual, care îl defineşte şi cu care multe persoane nu sunt familiare.

„Aceştia sunt clienţii-ţintă, dar nu ne adresăm doar lor. Avem un portofoliu vast de branduri şi produse ale căror preţuri încep la 250 de lei.“ Este cazul unui parfum de la Parfums de Nicolai, la 30 ml.

Cum a ajuns un business originar din Timişoara şi în Bucureşti, cel mai dezvoltat oraş din punct de vedere economic, dar şi din punct de vedere al parfumeriei de nişă?

„Portofoliul de clienţi din Bucureşti a fost încă de la început un pilon al comunităţii noastre online. Ne-am dorit ca ei să poată aparţine unei comunităţi olfactive offline, să poată testa produsele noastre în magazin şi să se bucure de experienţe noi. Ne-am gândit să amplificăm experienţa offline a magazinului Niche Parfumerie din Timişoara şi să deschidem un concept store inovativ în Bucureşti.“ Aşa a apărut 50ml Artistic Fragrance Bar.

În ceea ce priveşte viitorul, antreprenorii spun că vor să integreze branduri noi în portofoliu şi vor să descopere produse aparte pe care să le împărtăşească clienţilor pentru care deja organizează o serie de evenimente olfactive.

„În luna aprilie, am avut-o invitată pe Patricia de Nicolai la Bucureşti, pentru o serie de evenimente private alături de clienţi. Ea este unul dintre cei mai mari parfumieri ai timpurilor noastre.“ Fondatoarea Parfums de Nicolai este strănepoata legendarului Pierre Guerlain, cel care a dat numele uneia dintre cele mai cunoscute mărci de beauty din lume.

„A fost o confirmare a realizării noastre ca magazin românesc şi o onoare să avem posibilitatea ca preşedinta Osmotheque, un membru tehnic în societatea franceză de parfumuri şi prima femeie laureată a Premiului Internaţional pentru Tineri Parfumieri să vină în România.“

Tot la capitolul noutăţi, antreprenorii povestesc că, de curând, au lansat în exclusivitate în România My Exclusive Collection, care reprezintă revenirea surprinză­toare a unuia dintre cei mai mari parfumieri francezi, Jean-Paul Guerlain (membru al aceleiaşi familii), după o colaborare de cinci ani pentru dezvoltarea liniei.

„Ne dorim să aducem cât mai mulţi parfumieri şi directori creativi în România şi să devenim un magazin european. Nu scoatem din calcul o extindere a conceptului 50ml, dar ne dorim să o facem treptat, iar aceasta să reflecte serviciile şi experienţele cu care clienţii noştri sunt obişnuiţi.“

În încheiere, cred Daniel şi Anca Andreea mai degrabă în biblioteci olfactive sau în parfumuri semnătură?

„Noi credem într-o colecţie vastă de arome complementare pe care să le folosim în funcţie de stare pentru că ne place să explorăm şi ne este foarte greu să nu dăm o şansă lucrurilor noi“, conchid ei.