Style

Cum au reuşit doi antreprenori să pună bazele unui atelier de pantofi bespoke care acum rivalizează cu marile branduri de lux: Suntem "out of the ordinary" şi "not for the ordinary". Şi aşa vom rămâne

18 mai 2021 422 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Mircea Cioponea şi Petru Coca au pus bazele, în urmă cu patru ani, atelierului Petru & Claymoor, dorinţa fiind de la bun început de a crea ceva excepţional în materie de pantofi bespoke. Experienţa celor doi a fost recunoscută şi validată de piaţă, astfel că atelierul de pe Aleea Alexandru din Bucureşti a reuşit în cei patru ani să devină un brand purtat de clienţi din Japonia, Elveţia, Franţa şi Marea Britanie, clienţi cu un fin apetit pentru exclusivitate. Totul însă s-a întâmplat cu o echipă care poate fi numărată pe degetele de la o mână şi cu o producţie limitată dintr-un motiv simplu: excepţionalul nu joacă niciodată după regula numerelor mari.

„Povestea atelierului nostru a început acum patru ani. Atunci am luat decizia de a fonda un brand de pantofi bărbăteşti care să rivalizeze cu cele mai mari case din Vest“, spun Mircea Cioponea şi Petru Coca, cei doi antreprenori din spatele atelierului Petru & Claymoor.

În timp ce Mircea Cioponea gestiona un blog internaţional despre pantofi, Claymoor’s List, Petru Coca era implicat tot în domeniul încălţărilor de lux, dar într-un proiect de o altă anvergură.

„Visul nostru a avut fundaţia construită atât din experienţa ce vine dintr-un atelier, cât şi din infuzia de informaţii şi pasiune dată de discuţiile cu zeci de oameni din domeniu. Îmi amintesc ca şi cum ar fi astăzi emoţia pe care am simţit-o când am discutat cu John Hunter Lobb, moştenitorul celui mai faimos atelier din Londra, ajuns o adevărată  instituţie, John Lobb Bootmaker. Toate aceste influenţe, toate vizitele pe care le-am făcut în marile ateliere s-au decantat cumva în casa noastră din Aleea Alexandru, 7“, spune Mircea Cioponea.

Odată formată echipa şi identificat spaţiul pentru atelier, provocarea a fost ca brandul să-şi găsească un loc pe o piaţă extrem de conservatoare, în care de obicei durează chiar şi un deceniu pentru ca o investiţie nouă să primească primele dovezi de recunoaştere. Lucrurile s-au întâmplat însă mai repede pentru cei doi.

„În cazul nostru, datorită calităţii pantofilor, dar şi cu­noş­tinţelor pe care le aveam, am reuşit să ajungem în câţiva ani în cărţi de specialitate ca producători români de încălţări bespoke. Ne bucură enorm acest lucru pentru că încă de la început am pus în logo faptul că producem pantofi în România. Am avut un fel de dorinţă de a arăta întregii lumi că suntem capabili nu numai de lohn, ci şi de produse de lux.“

Echipa atelierului, dincolo de abilităţile celor doi antreprenori, a jucat un rol-cheie în evoluţia Petru & Claymoor, încălţările bespoke fiind dependente de iscusinţa mâinilor din care ies.

„Suntem o echipă mică pentru că excepţionalul nu joacă după regula numerelor mari, ci dimpotrivă, toată echipa din atelier putând să fie numărată pe degetele de la o mână. Pentru noi focusul este pus pe fiecare articol în parte şi nu pe numărul pantofilor produşi. Altfel spus, manufacturăm un număr de pantofi care să ne permită să ştim totul despre fiecare pereche.“

Toate încălţările sunt realizate în sistem bespoke. Astfel, după ce sunt luate măsurile clientului, este realizat un produs de probă. Măsurile pot fi luate oriunde, artizanii atelierului călătorind în oraşele unde sunt clienţii, dacă este cazul.

„Avem flexibilitatea de a veni acasă la ei sau de a călători în alte oraşe pentru că le salvează timp şi implicit bani. În business timpul înseamnă bani. Finisăm apoi calapodul după proba pantofului de probă şi începem manufacturarea.“

Pielea se taie manual, alegându-se cele mai bune bucăţi. Cel care o taie ştie că pierderile nu contează, important fiind ca feţele pantofilor să fie fără cusur.

„Se trece apoi la coaserea feţelor, la trasul pe calapod şi la coaserea manuală a tălpii. Ce este fascinant este transformarea aproape misterioasă prin care bucăţi de piele, aţă şi ceară iau forma unui produs care pare ieşit dintr-un atelier de alchimist. Atunci când se termină lustruirea pantofului, articolul final poate sta în vitrina unui muzeu sau în orice vitrină de pe orice mare bulevard din lume.“

În medie, pentru realizarea unei perechi de pantofi sunt necesare şase săptămâni, dar de la a doua pereche pentru acelaşi client, calapodul fiind deja realizat, lucrurile se mişcă mai rapid.

„Pielea de vită o luăm din Austria sau Franţa. Pieile exotice vin din Italia sau Franţa, iar cordovanul (pielea de cal) din Statele Unite. Tălpile le producem pe comandă în Germania, iar ceara şi vopselele le luăm din Franţa.“ Pieile de vită, de exemplu, vin din ţări care au o tradiţie în acest domeniu, animalele fiind crescute în condiţii speciale tocmai pentru a rezulta o piele cu o supleţe şi un luciu ieşite din comun.

„Ca un amănunt interesant, am încercat să înglobăm în pachetul complet al pantofului elemente care să amintească de România. Tocul şi talpa au elemente vălurite ce amintesc de dealurile Transil­vaniei, placheurile sunt făcute manual tot în zona Transilvaniei, iar cutia este din lemn din Bucovina.“

Mai departe, cutiile făcute din lemn bucovinean în atelierul din Bucureşti ajung la clienţi cu un apetit pentru exclusivitate, clienţi din ţări cu tradiţie în achiziţii bespoke cum ar fi Japonia, Elveţia, Marea Britanie şi Franţa.

„Spre deosebire de clientul de brand, cel care doreşte să îşi afişeze statusul prin purtarea produsului, clientul bespoke este un client educat. În general, sunt oameni discreţi pentru care caracterul excepţional al unei piese primează în faţa imaginii.“

Mai mult, din primăvara acestui an, atelierul Petru & Claymoor va produce şi articole pentru doamne, respectiv genţi, curele şi pantofi.

„Vedeta va fi geanta de damă din piele de crocodil tip Himalaya, o piele foarte rară din care a fost făcută cea mai scumpă geantă din lume, Hermes Birkin Himalaya. Geanta o vom face pe comandă, clienta dorind un anumit model şi anumite detalii care vor face din aceasta o piesă unică.“

Intrarea pe segmentul de femei va duce la regândirea site-ului, dar şi la câteva lansări speciale.

„Pentru vara aceasta vom avea o ediţie limitată de loafer cu stofă Loro Piana (companie italiană specializată în ţesături, lână, caşmir de lux).“

Mişcarea a fost cumva cerută tot de piaţă, atelierul livrând deja primele produse de damă în urma unei comenzi speciale venite din Rusia.

„Ne-a făcut mare plăcere, ruşii fiind nişte clienţi care apreciază calitatea şi fantezia.“

Iar cererile pentru atelier continuă să crească pentru că din ce în ce mai mulţi clienţi înţeleg importanţa pantofului în imaginea personală, dar văd acest obiect şi ca pe o investiţie.

 „Cred că încălţările reflectă gradul de civilizaţie mult mai mult ca oricare alt obiect vestimentar pe care îl avem. Sunt turnesolul gustului purtătorului. Sunt rare cazurile când un bărbat este incongruent cu pantofii pe care îi poartă. La fel cum o minte trebuie educată zilnic, şi un pantof trebuie îngrijit, lustruit şi purtat cu grijă. Rotaţia pantofului, adică purtarea lui cu pauze, corespunde unei conduite aşezate şi ordonate.“

Mai mult, piesele manufacturate pot fi purtate cu siguranţă şi peste 10 ani, devenind astfel investiţii personale.

„Cred că trebuie să facem o disctincţie între bunuri premium şi de lux. În România, termenii sunt puţin amestecaţi pierzându-se esenţa.“ Astfel, Mircea Cioponea spune că produsele de lux necesită în primul rând timp de execuţie, materiale de calitate şi mai ales experienţă.

„Acestea fiind zise, mă feresc în a defini luxul ca modă sau ca percepţie exterioară, cât mai ales ca bun excepţional. Îndrăznesc să spun, şi nu sunt modest pentru că nu am de ce, că Petru & Claymoor este singurul brand 100% românesc orientat doar către produse manufacturate de lux, unde nu există decât articole de primă categorie. Nu facem piese mass market şi nu vom face niciodată asta. Suntem «out of the ordinary» şi «not for the ordinary». Şi aşa vom rămâne.“