Style

Cine este designerul român Adina Orboi, care creează într-un atelier din Rotterdam, sub brandul MUSE UM, piese "from waste to couture"?

14 iul 2023 176 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Într-o perioadă în care toate brandurile de modă vorbesc despre sustenabilitate, chiar şi cele de tip mass-market, care produc pe bandă rulantă, acest termen şi-a pierdut din substanţă. Noroc cu o serie de noi iniţiative care redau sensul acestui concept care ar trebui să aibă mai multă însemnătate decât oricând. O astfel de iniţiativă este MUSE UM, a designerului român Adina Orboi, care creează într-un atelier din Rotterdam piese în perfectă comuniune cu planeta.

„Acest proiect a început acum un an din dorinţa de a-mi coase şi desena toate gândurile creative pe tipare de material. Domeniul modei etice este o metodă prin care pot deschide un dialog cu privire la grija pe care o port mediului înconjurător, animalelor şi oamenilor“, spune Adina.

Ea a copilărit înconjurată de natură, iar bunicii au învăţat-o cum să recunoască diferite plante şi copaci, dezvoltându-i astfel abilitatea de a avea răbdare să le vadă crescând. „Plus că bunica mea avea o maşină de cusut foarte veche, la care coseam haine pentru păpuşi din tot felul de resturi de materiale, un fel de patchwork. Cred că toate aceste activităţi mi-au sporit foarte mult creativitatea şi curiozitatea.“

Apoi, a ales să urmeze la Liceul de Arte, iar ulterior s-a specializat în modă. După ce a terminat masterul, a decis să nu lucreze pentru un brand care creează sute de colecţii de haine fără nicio însemnătate, ci mai degrabă a ales să realizeze piese singulare, care au puterea de a deschide un dialog.

„În ultimii patru ani, am lucrat ca designer pentru un brand sustenabil din Amsterdam, Osier Studio, unde am folosit doar materiale inovatoare precum «piele» realizată din coji de măr, cactus sau fibre de portocale, flori de câmp ca înlocuitor al penelor, dar şi «ţesături» din bambus, alge ori miceliu.“

Pe lângă latura etică a brandului, care înglobează grijă faţă de planetă, animale şi oameni, la Osier erau patru femei care colaborau, luau împreună toate deciziile, asemenea unei echipe unde ierarhia şi responsabilitatea sunt egal distribuite.

Acum un an, pentru Adina a început un nou capitol.

„MUSE UM reprezintă căutarea nesfârşită a perspectivei artistice prin formele experimentale create în material. Desenul naiv de mână împreună cu elementele decorative reflectă laitmotivul pieselor noastre vestimentare. Folosim diferite tehnici de manipulare a materialului pentru a crea texturi unice, utilizăm volumele ca accent.“

Designerul român spune că brandul încearcă să creeze obiecte atemporale, care nu se află sub influenţa modei sau a tendinţelor. E vorba despre piese care pot fi purtate, respectate şi reparate.

„Utilizarea materialelor recuperate ne permite să realizăm doar serii limitate, dar cu o atenţie mai mare asupra detaliilor. Modelul nostru de business este bazat pe pre-order, deoarece nu ne dorim să producem risipă.“

Piesele MUSE UM se pot găsi astăzi în Altrnv Shop din Bucureşti, un magazin care curatoriază practici de design sustenabile. De asemenea, conceptul este prezent în expoziţii, dar şi în online.

Primele creaţii ale brandului au fost accesoriile de cap din perle. A urmat refolosirea şi transformarea hainelor deja existente în noi produse, dar şi realizarea de piese precum topuri, rochii, genţi şi accesorii.

„Folosesc exclusiv materiale vegane recuperate şi haine existente, deoarece consider că industria modei produce foarte multe produse şi foarte multă risipă, utilizând enorm de multe resurse.“

Astfel, „From waste to couture“ („De la deşeuri la couture“) este ideea prin care MUSE UM doreşte să reimagineze deşeurile deja existente.

„Într-o societate în care conceptul de continuă dezvoltare este aproape o constantă obsesie, noi dorim să încetinim şi să privim în jurul nostru, pentru a putea utiliza şi transforma ceea ce avem deja la îndemână.“

Atât procesul creativ, cât şi coaserea pieselor se realizează în atelierul Adinei din Rotterdam. De obicei, ea porneşte de la un element care o inspiră, iar mai apoi stabileşte materialele şi texturile. În prima etapă, creează un prototip pentru a decide dacă produsul are nevoie de îmbunătăţiri. Există apoi o perioadă de testare, unde ea sau apropiaţii ei poartă acea piesă şi fiecare vine cu un feedback.

„Inspiraţia pentru mine înseamnă amintirile din copilărie, natura, animalele, soarele, mucegaiul ciupercilor, culorile, liniile stâncilor, grădina mea, căţeluşele mele adoptate. Dar şi curiozitatea de a învăţa lucruri noi şi de a avea răbdare să le observ.“

Fiecare obiect MUSE UM vine cu câte o ilustraţie realizată de mână, un colaj unde este descrisă filosofia brandului, alături de un mesaj de informare cu privire la serviciul de reparare a articolelor.

„De curând, am început să creez propria hârtie reciclată cu seminţe de flori sălbatice pentru etichetele produselor.“

În prezent, Adina lucrează şi la o viitoare colecţie – „Plant the seed“ – unde îşi doreşte să folosească haina ca pe o unealtă de a resălbătici pământul, introducând seminţe de plante indigene în material. „Conceptul potenţează îmbrăcămintea şi impactul ei direct asupra mediului înconju­rător.“

Colaborarea cu alte domenii, precum ceramică, botanică, micologie şi literatură, reprezintă un punct de interes pentru viitor.

„Cred că avem nevoie de o perspectivă cât mai largă şi diversă, care să ne ajute să lucrăm împreună către un viitor mai onest.“

De altfel, şi când vorbeşte de viitor, Adina spune că îşi doreşte să se dezvolte din punctul de vedere al cunoştinţelor, şi nu al capacităţii de business.

„O constantă este acea căutare de a-mi îmbunătăţi practicile şi grija faţă de mediu. În momentul actual, fiecare piesă trece prin gândurile şi mâinile mele şi doresc să păstrez această relaţie foarte personală cu creaţiile.“

Şi relaţia cu clienţii este personală, dat fiind că producţia se realizează la comandă.

„Conceptul îşi doreşte să atingă toate tipologiile de persoane şi lasă locul unei interpretări cât mai diversificate şi individuale ale unei muze. De aceea, şi purtătorii hainelor MUSE UM sunt persoane unice şi complexe. De cele mai multe ori, ei sunt creatori la rândul lor.“

Adina Orboi crede că simţul estetic este un element subiectiv, care are o definiţie diferită pentru fiecare în parte. Simţul estetic este un cumul de valori format de societatea şi cultura din care facem parte şi nu ar trebui să fie un element care să ne diferenţieze ca indivizi. „Unicitatea este una dintre cele mai frumoase valori.“

Tocmai de aceea, şi creaţiile MUSE UM au această caracteristică.