Pe Crina Bulprich am descoperit-o pe Instagram. De fapt, nu pe ea propriu-zis, cât creaţiile ce-i poartă semnătura. Prima întâlnire am avut-o cu un pieptar „ţintuit“ parcă de o salbă de nasturi aşezaţi geometric. Apoi, studiindu-i piesele din cele mai recente colecţii, mi-am dat seama că există un fir roşu care le leagă pe toate.
Care este acest fir, a povestit chiar designerul român pentru După Afaceri Premium.
„Primele creaţii conturate de mine, cele din colecţia de licenţă, au fost realizate din ţesături precum lână şi piele. Pentru că sursa de inspiraţie a fost sculptura minimalistă, am reuşit să creez piese vestimentare purtabile, dar care puteau fi expuse ca sculpturi“, spune ea. E vorba despre mantouri, topuri, salopete şi pantaloni.
De atunci, a tot dezvoltat această direcţie, a tot şlefuit tiparele, dar a rămas acel touch de la început, cel prin care este recunoscut brandul, adaugă Crina.
„Cele mai apropiate de suflet îmi sunt cămăşile-rochii şi mantourile. Cu mantourile am o relaţie specială şi trebuie să am energie pentru a le crea.“
Majoritatea sunt unicat şi, în general, ea creează puţine pe sezon.
„Nu fac piese pe comandă. Realizez două colecţii pe an.“ Sunt, de fapt, minicolecţii pentru că ele nu conţin mai mult de 10 outfit-uri. Piesele ce poartă semnătura Crinei Bulprich sunt atemporale, iar designerul crede că majoritatea pot fi lăsate moştenire dacă sunt bine întreţinute.
De altfel, dacă tot am amintit de moştenire, trebuie menţionat faptul că şi artista a moştenit ceva din familie.
„Bunicul meu a fost un croitor excepţional, el fiind şi primul meu mentor. Am cusut de la vârsta de 7 ani împreună cu bunicul, iar cea mai de suflet imagine cu el e de fapt cu mâna lui desenând cu creta pe ţesătura de lână.“
De aceea, astăzi, cel mai folosit material de ea este tot lâna.
„Pentru fiecare sezon, aleg lâna în diferite texturi, grosimi şi nuanţe. Apoi, bumbacul.“ Acestea sunt ţesăturile pe care le stăpâneşte cel mai bine în croi sau cusut. „Nu aş putea vorbi despre materiale inedite pentru că nu am experimentat“, adaugă designerul.
Crina Bulprich a absolvit Secţia de modă-design vestimentar din cadrul Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca. Pe lângă experienţa pe care a dobândit-o în timpul studiilor, una dintre cele mai importante incursiuni în lumea modei o reprezintă perioada în care a fost asistent-designer pentru Lucio Vanotti în Milano.
„Imediat după acest internship am prezentat colecţia mea de licenţă şi de acolo a început drumul meu în domeniul modei.“ Asta se întâmpla acum opt ani.
Crina spune că moda a ales-o pe ea şi nu invers. Astfel, crede că, de fapt, povestea brandului ce îi poartă numele este mult mai veche de atât.
„Povestea brandului a început de când eram mică. Mereu am simţit că asta vreau să fac, iar toate acţiunile mele creative s-au îndreptat înspre această direcţie, moda.“
Afirmă că piesele ce-i poartă amprenta se remarcă prin poveste, prin calitatea ţesăturilor, prin atenţia la detalii, prin rafinament şi, nu în ultimul rând, prin pasiune.
„Mă inspiră muzica lui Morricone (Enrico – n. red.) - ascult chiar acum Cinema Paradiso, Chopin, sculptura lui Carl Andre, Agnes Martin (pictor american – n.red.), cromatica lui Rembrandt, natura, varii cadre din film.“ Totodată, ar putea să stea ore în şir să observe oamenii frumoşi din cafenele, gesturile lor, femeile care poartă cu atâta naturaleţe un trench clasic.
„Atitudinea unei femei mă inspiră. Aş putea alege mereu o femeie pentru care să creez, care să fie personajul unei colecţii.“ Dar şi viaţa ei este o continuă inspiraţie. „Ceea ce eu aleg să văd, ceea ce mă înconjoară este principala mea sursă de inspiraţie.“
Astăzi, Crina locuieşte în zona Lake District din Marea Britanie. S-a mutat acum mai bine de doi ani.
„Soţul meu locuia aici de câţiva ani, iar eu şi Fabian (fiul lor – n.red.) am venit când s-a instalat pandemia, cu ultimul zbor (la propriu).“
Au mers iniţial doar pentru a sta în natură timp de trei luni. După doar două luni însă, simţea că aparţine locului.
„Simţeam totodată cum mă inundă ideile pentru creaţie. Simţeam o linişte interioară pe care nu am mai avut-o de mulţi ani, poate doar în copilărie.“
Aşa că a rămas. De fapt, a hotărât să se mute aici şi să continue în Marea Britanie pe acest drum al creaţiei.
„Nu ştiu dacă mă voi mai întoarce definitiv în România. Acum mă bucur de prezent şi de tot ce îmi oferă acest loc minunat.“
De altfel, în timpul unui exerciţiu de imaginaţie, Crina spune că în 3-5 ani se vede tot în Lake District, având un mic atelier-showroom, un loc în care, atunci când intri, poţi să simţi tot ce pune ea în creaţiile sale. Vrea un loc de întâlnire cu piesele Crina Bulprich, dar şi cu designerul din spatele lor.
„Vreau să cunosc oameni noi, să le povestesc cine sunt, de ce sunt aici, poate, pe mulţi, să-i încurajez să viseze şi să muncească pentru pasiunea lor.“
Astăzi, atelierul ei de creaţie e într-un colţ al propriului living.
„Aici visez, cos, mă epuizez, creez, aici trăiesc de aproape trei ani, de când m-am mutat în Marea Britanie, cele mai minunate momente legate de creaţie.“
În Cluj-Napoca avea un atelier cu showroom unde îşi desfăşura activitatea. Era însă tot ceva de mici dimensiuni.
Până la urmă, procesul de creaţie e unul clasic, ca în cazul fiecărui designer. Totul începe de la poveste şi concept, merge apoi către moodboard, schiţe, iar mai departe urmează alegerea ţesăturilor şi primele prototipuri. Ele sunt confirmate de un LookBook.
„Produc doar serii mici, iar uneori chiar produse unicat. Depinde de comenzi sau de cum îmi este structurată acea lună.“
Până acum, brandul Crina Bulprich s-a dezvoltat organic, fără măcar să beneficieze de promovare plătită pe reţele sociale sau în media.
„Nu pot vorbi nici de o strategie de business, cel puţin până acum. Primul pas va fi însă făcut curând.“
Pentru vânzarea creaţiilor sale, designerul român a folosit doar platforma de socializare Instagram. Acolo se plasează comenzile şi tot acolo se desfăşoară şi comunicarea cu clienţii. Curând însă, va fi gata şi magazinul online de pe site-ul propriu al brandului. Chiar şi aşa, Crina crede că Instagram va rămâne o sursă de comunicare.
„Acolo pot lega într-un mod armonios creaţia de zona de inspiraţie. Acolo îmi pot spune povestea.“
Clientele brandului sunt acele femei care iubesc frumosul, care cred că less is more, care plimbă piesele prin galerii de artă, pe la expoziţii, în cafenele de specialitate, care înţeleg de ce o piesă lucrată de ea are un preţ mai mare.
„Am o comunitate relativ restrânsă, dar de care sunt foarte mândră.“
Cele care îi poartă creaţiile nu îşi bazează achiziţiile pe trenduri de moment, ci mai degrabă văd moda ca pe ceva ce ţine de stil, de simţ estetic. Iar Crina Bulprich e de părere că simţul estetic e ceva cu care te naşti. Dar important e să îl şlefuieşti.