Style

O tânără care a testat peste 400 de arome vrea să îi înveţe pe români cum să aleagă parfumul perfect. Care e „reţeta”?

27 iun 2025 50 afişări de Florentina Niţu
Din aceeaşi categorie

În celebrul film Scent of a Woman, Al Pacino, care interpretează rolul unui bărbat orb, recunoaşte oamenii după miros. Parfumul însă are un dublu rol – nu doar defineşte, ci şi seduce. În pelicula Perfume: The Story of a Murderer, personajul principal este obsedat de capturarea esenţei umane perfecte. La fel ca personajele din filme, şi unii dintre noi suntem definiţi de un parfum şi, totodată, suntem mereu în căutarea aromei ideale. Doar că într-o lume puternic înmiresmată, uneori avem nevoie de un specialist care să ne ghideze paşii.

Pentru Nela Dinescu, totul a început la 5-6 ani, când a văzut sticluţa de parfum Anais Anais de la Cacharel, a bunicii sale. Flaconul cu o formă cilindrică, uşor bombată, realizat din sticlă alb-lăptoasă, cu aer vintage – o mică bijuterie - a fost primul care a captivat-o. Apoi a venit mirosul, care a cucerit-o definitiv. De atunci, a testat peste 400 de arome şi şi-a transformat pasiunea în profesie. În 2014, a descoperit parfumeria de nişă, iar de aici s-a născut Poetry of Scents. Care este povestea sa şi cum a reuşit să aducă femeile din România mai aproape de parfumul lor semnă­tură aflăm chiar de la ea.

„Eu, de mică, trăiesc prin miros şi el este parte din mine. Poate că unii oameni trăiesc prin gust sau prin auz, însă la mine mirosul a fost dintotdeauna un simţ mai dezvoltat, un simţ prin care m-am conectat cu emoţiile şi amintirile mele“, povesteşte Nela Dinescu.

Primul parfum din categoria designer care a ajuns la ea a fost Organza de la Givenchy, iar din segmentul de nişă aminteşte Alameda de la Robert Piguet, acesta din urmă fiind scos din producţie între timp.

Poetry of Scents are, după Nela Dinescu, o poveste poate tristă, dar cu un final fericit. Ea şi-a pierdut mirosul timp de aproape doi ani, începând cu 2020, ceea ce a făcut-o să renunţe la explorarea aromelor. La începutul lui 2023, simţul i-a revenit treptat, fapt ce a inspirat-o să creeze o comunitate de femei pasionate de arome, pe care să le consilieze pentru a-şi găsi parfumul-semnătură. Numele, Poetry of Scents, reflectă cele două mari pasiuni ale sale: parfumurile şi poezia.

„Când vine vorba de parfumuri-semnătură, există două posibilităţi. Fie optezi pentru un parfum-semnătură şi atât, pentru că eşti o persoană minimalistă, care adoră confortul şi simplitatea actului de a se parfuma mereu cu aceeaşi mireasmă şi de a nu căuta alte arome, fie îţi doreşti să epatezi. Personalităţile complexe, pasionate de arome, cu siguranţă nu vor putea avea niciodată doar un parfum-semnătură“, a menţionat ea.

Unele persoane preferă să aleagă parfumuri diferite în funcţie de ocazii, ţinute şi stări, iar hotărârea finală e influenţată de stilul fiecăreia. Însă un parfum nepotrivit poate avea un impact negativ. De aceea, pentru cei indecişi există specialişti.

O şedinţă de consiliere cu Nela Dinescu începe cu un chestionar pentru identificarea preferinţelor, acesta fiind urmat de o analiză olfactivă personalizată, realizată în mediul virtual. Se poate opta şi pentru o întâlnire 1 la 1, offline, de aproximativ două ore. O şedinţă online costă 75 de euro, iar întâlnirea în persoană are un preţ ce începe de la 150 de euro.

„Cred că fiecare consiliere este o provocare, dar în sensul bun, căci mă ajută şi pe mine să mă descopăr, să evoluez şi să văd unde mai am de lucrat, de ajustat şi de adaptat.“

Provocarea cea mai mare este să consilieze domni, căci da, a consiliat până acum şi domni. „Iar asta pentru că sunt orientată mai mult către zona de parfumerie feminină. Deşi majoritatea parfumurilor de nişă sunt considerate unisex, nu cred că toate pot fi purtate atât de femei, cât şi de bărbaţi“, a menţionat ea.

Pentru începători, ea recomandă testarea intensă şi documentarea despre parfumuri. De asemenea, sugerează achiziţionarea de discovery set-uri sau solicitarea de mostre în parfumerii, încurajând explorarea prin experimentare. „Este atât de frumos să descoperi această lume, încât uneori joaca devine parte din cunoaştere!“

Parfumurile influenţează starea de spirit şi emoţiile pe mai multe planuri. Unul dintre ele este planul afectiv – anumite mirosuri ne aduc aminte de trecut sau de persoane dragi, inducând melancolie ori bună dispoziţie. Unele arome, precum citricele, alte fructe sau notele gurmande, ne dau stări de bine, în timp ce irisul, aldehidele, paciuli ori lichenul pot genera sentimente de melancolie şi introspecţie, amplificând stările deja prezente.

„Din punctul meu de vedere, parfumul spune multe despre tine, despre ceea ce vrei să transmiţi.“

Dacă vrei să păstrezi distanţa, foloseşte note de aldehide, paciuli, lichen. Dacă vrei să ai o imagine mai permisivă, te poţi parfuma cu note pudrate, moscate, curate. Iar dacă vrei să fii feminină, cu siguranţă poţi opta pentru trandafir sau mirosuri florale, a subliniat Nela.

De exemplu, pentru o femeie de afaceri, ea nu ar recomanda aromele prea dulci, senzuale sau diafane. Ar opta pentru parfumuri unisex, cu note masculine, parfumuri cu personalitate şi mister, dar care să nu dezvăluie nimic despre personalitatea purtătoarei. Astfel, parfumul potrivit pentru o femeie de afaceri ar trebui să conţină note lemnoase, pământii, de piele întoarsă. Alternativ, sunt adecvate şi parfumurile intime, minimaliste, ozonice, asortate la o cămaşă albă, minimalistă şi ea. Acestea pot avea note de mosc ori santal.

Nela spune că acum vede în rândul clientelor ei dorinţa de a afla cât mai multe şi de a testa mereu ceva nou, în încercarea de a găsi parfumul ideal. „În general, lucrez cu persoane pasionate, dar care nu au cunoştinţe foarte multe în domeniu. Totuşi, le place lumea asta, sunt curioase şi deschise.“

A observat că, până acum, căutarea unui parfum nu este doar o experienţă senzorială, ci şi una emoţională, în care multor femei le place să se implice, să se bucure şi să aleagă mai mult cu inima decât cu creierul. Apoi, în parfumeria de nişă, spre deosebire de cea de designer, nu există tendinţe anuale cu ingrediente „câştigătoare“. Parfumeria de nişă este mai artistică, creativă şi autentică, bazându-se pe originalitate mai degrabă decât pe tendinţe. Ea adaugă că sunt case mai mici, promiţătoare, precum Plume Impression, Coreterno şi Jul et Mad.

În orice alegere, trebuie ţinut cont de faptul că fiecare om are un miros natural al pielii, mai dulceag, mai sărat sau mai amar. Iar acest aspect influenţează modul cum parfumul va mirosi pe piele. De aceea, el trebuie testat foarte bine, în diferite momente ale zilei, iar în cazul femeilor, chiar în mai multe momente ale lunii, pentru că hormonii au şi ei un efect. De exemplu, pe o piele cu un miros dulceag în mod natural, un parfum gurmand şi dulce se va înmuia şi mai mult, în timp ce pe alt tip de piele, poate căpăta alte valenţe şi poate scoate în evidenţă note diferite. 

„Cred că rolul parfumului este de a seduce. Cele mai multe arome au note senzuale, seducătoare şi carnale, note care stârnesc pasiuni.“

Nimic nu este mai atractiv decât parfumul potrivit pe persoana iubită.

„Notele de mosc, de piele, de vanilie, paciuli, trandafir şi cele gurmande fac parfumul să fie extrem de senzual şi ademenitor“, a subliniat Nela Dinescu.

Acest rol de seducţie l-a „interpretat“ parfumul şi în celebrul film Scent of a Woman, cu Al Pacino. Pe de altă parte, în pelicula Perfume: The Story of a Murderer, personajul principal este obsedat de capturarea esenţei umane perfecte. Şi chiar există în prezent un parfum care redă pielea umană cât se poate de fidel, cu note intime, curatem de mosc fin, note de pudră, iris sau note cremoase de osmantus, rădăcină de iris şi vanilie.

„Parfumierul Quentin Bisch a vrut să redea pielea caldă a femeii proaspăt iubite, care încă a rămas în aşternuturi. Este vorba de parfumul Guidance de la Amouage – un parfum erotic, dar cald, feminin, senzual, fără însă a fi vulgar“, a spus consilierul.

Acum, ea poartă Love No Shame de la Plume Impression, dar în călătorii ia în bagaj mostre diferite. În ultima călătorie, s-a îndrăgostit de Histoire d'Amour 2.0 şi de Stairway to Heaven, ambele de la Jul et Mad Paris.

Dacă ar putea avea însă doar un parfum, ar alege unul care să o binedispună şi pe care să îl simtă ca pe un bun companion. Iar dacă ar fi să creeze unul, s-ar numi Libertate şi ar fi floral-fructat, cu note de trandafir sau bujor şi vanilie. Pentru promovarea sa, ar alege personajul din cartea Mândrie şi prejudecată – Elizabeth Bennet, un exemplu de jovialitate, feminitate, dar, totodată, un personaj cu multă personalitate.

Nela Dinescu îşi doreşte să construiască o comunitate mai mare în jurul Poetry of Scents, vrea să ajute oamenii să găsească parfumurile favorite. Pe lângă asta, este fotograf de evenimente, scriitoare de poezii, pictoriţă şi iubitoare de muzică, de mare şi de animale. „Am doar 1,53 cm înălţime şi aceasta este deviza mea. Îmi plac parfumurile puternice în sticluţe mici, mi se par foarte sugestive“, a încheiat ea.