Style

Claritatea eleganţei sau cum a reuşit OK KINO, un brand de independent de modă din Chişinău să treacă graniţa spre o piaţă internaţională: În Europa de Est se întâmplă cu siguranţă ceva convingător

24 iun 2025 54 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Marile mişcări au adesea în spate zeci de ani de construcţie, de progres aproape imperceptibil, până într-un moment când se expun cu toată forţa lor în faţa privitorilor. Comunitatea de creatori din Europa de Est trăieşte un astfel de moment, anii de acumulare şi de muncă departe de lumina reflectoarelor primind în sfârşit recunoaşterea meritată. Din Ucraina, Republica Moldova, România, Ungaria şi până în Polonia, există o ligă de branduri curajoase, de stăpâni tineri ai unor meşteşuguri ancestrale, de reinventatori de simboluri, de emiţători de mesaje de o creativitate cu totul aparte. După Afaceri Premium face un efort de descoperire, de aducere în prim-plan a unor creatori din toate discplinele, nu ca un demers jurnalistic, ci ca un act normal de deschidere, de incluziune. Graniţele se şterg, frumosul este un limbaj universal.

OK KINO, un brand independent de modă din Chişinău, are o poveste recentă, dar claritatea abordării i-a permis să depăşească rapid graniţele Republicii Moldova. Intrând oarecum de la periferie în această industrie, OK KINO a transformat distanţa faţă de establishment în atu şi şi-a dezvoltat o voce unică departe de sistemele dominante. După Afaceri Premium îi ascultă povestea.

„OK KINO este o marcă de modă independentă cu sediul în Chişinău, Moldova. Povestea noastră a început cu o primă participare la Mercedes-Benz Fashion Week Tbilisi (Georgia) în mai 2023. Acesta a fost un moment semnificativ şi definitoriu pentru  că ne-a permis să prezentăm viziunea noastră pe o platformă profesională şi să ne conectăm cu o comunitate creativă mai largă“, spun reprezentanţii studioului ai cărui directori de creaţie sunt Darya Golneva şi Denis Caunov.

Calea aleasă de OK KINO a presupus o explorare a patrimoniului naţional pentru punerea acestuia într-o nouă perspectivă.

Imersaţi în procesul de deconstrucţie a elementelor familiare, Darya şi Denis devin captivaţi de conceptul de reimaginare. „În septembrie 2023, am fost selectaţi să participăm la Săptămâna modei de la Milano, ca parte a iniţiativei Fashion Hub, organizată de Camera Nazionale della Moda Italiana. În pregătirea pentru această etapă, am înfiinţat un mic studio în centrul oraşului Chişinău, care a devenit baza noastră pentru design şi producţie.“

De atunci, OK KINO a crescut constant. „În fiecare sezon luăm parte la Moldovan Brands Runway în oraşul nostru natal, Chişinău, o platformă care ne menţine înrădăcinaţi în comunitatea noastră locală.“  În septembrie 2024, OK KINO şi-a prezentat colecţiile în cadrul London Fashion Week, iar cel mai recent, în martie 2025, a participat la Mercedes-Benz Fashion Week Bucureşti.

„Fiecare dintre aceşti paşi ne-a ajutat să ne dezvoltăm nu doar ca brand, ci şi ca echipă şi voce în cadrul unei conversaţii mai ample.“

Estetica OK KINO se bazează pe o eleganţă tăcută, atât de necesară, mai ales în aceste vremuri.

„Suntem atraşi de claritatea formelor, de absenţa culorilor şi de o abordare atentă a siluetei. Estetica noastră poate fi descrisă ca fiind curată, precisă şi uşor nostalgică, dar întotdeauna înrădăcinată în funcţionalitate.“ În procesul creativ, inspiraţia este culeasă din mai multe locuri, din fotografii vechi, arhitectură, meşteşuguri locale.

„Dar ne întoarcem mereu la ideea de articole de îmbrăcăminte care transmit un sentiment de calm şi demnitate“, mai spun reprezentanţii OK KINO.

Toate articolele brandului OK KINO sunt realizate în atelierul din Chişinău. „Această abordare internă ne permite să supraveghem fiecare detaliu al procesului de producţie şi să asigurăm standarde ridicate şi constante.“ În proces sunt folosite în principal materiale vechi provenite de la producători italieni. „Producem în cantităţi limitate şi menţinem deliberat un ritm de lucru lent. Pentru noi, responsabilitatea faţă de mediu nu se referă doar la materiale, ci şi la scară, intenţie şi grijă.“

Povestea OK KINO este inspiraţională prin faptul că un mesaj creativ clar construit a reuşit să ajungă dintr-o periferie a Europei către un public internaţional. Are geografia vreo legătură în această poveste? Evident, da.

„În Europa de Est se întâmplă cu siguranţă ceva convingător“, spun Darya şi Denis. În opinia lor, mulţi designeri din regiune aduc un tip de sensibilitate modelată de un limbaj vizual comun, dar şi de un respect profund pentru artizanat.

„Ceea ce poate rezona la nivel global este sinceritatea acestei abordări, nu este grăbită sau prea lustruită, ci întemeiată pe experienţa trăită. A veni de la periferie poate deveni un fel de libertate: le permite designerilor să dezvolte voci unice şi perspective unice, în afara sistemelor dominante.“

În acest moment, brandul OK KINO este disponibil în Paris, la magazinul concept Demain Retro, şi în Chişinău, la magazinul concept Dofamin. Dezvoltarea platformei online este o altă cale de a intra în contact cu un public tot mai interesat de voci clare în design.

„În viitor, intenţionăm să continuăm să ne consolidăm prezenţa digitală şi să construim parteneriate bine gândite, pe termen lung, cu magazine şi comunităţi care gândesc la fel“, au mai spus reprezentanţii OK KINO.


Darya Golneva şi Denis Caunov, directori de creaţie, OK KINO: „Ceea ce poate rezona la nivel global este sinceritatea acestei abordări, nu este grăbită sau prea lustruită, ci întemeiată pe experienţa trăită. A veni de la periferie poate deveni un fel de libertate: le permite designerilor să dezvolte voci unice şi perspective unice, în afara sistemelor dominante.“