Style

Când avea zece ani, a primit cadou de la bunica lui o carte cu operele lui Salvador Dali. Peste ani, Dali a devenit sursa de inspiraţie pentru o parfumerie cu note artistice - Dali Haute Parfumerie

11 iun 2018 412 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

„Persistenţa memoriei“, acea pictură a ceasurilor topite. Dacă cineva m-ar fi întrebat ce ştiu despre Salvador Dali, titlul acestei picturi era primul lucru care mi-ar fi venit în minte. După ce, la începutul acestui an, l-am cunoscut pe Jean-Pierre Grivory, fondatorul casei de parfumuri Dali Haute Parfumerie, numele parfumeriei este al doilea pe care îl asociez instantaneu cu cel al artistului spaniol. Cum au ajuns arta şi parfumurile să se înlănţuiască în aceleaşi flacoane?

„Totdeauna am considerat că parfumul este o cale de întâlnire între modă şi artă“, spune Jean-Pierre Grivory, fondatorul casei Dali Haute Parfumerie. Şi, cum în vremurile în care şi-a propus să fondeze o parfumerie, toate numele erau inspirate din lumea modei, el a ales cealaltă cale: arta. N-a stat mult pe gânduri până când şi-a găsit muza şi, cât ai spune „Dali“, a pornit în căutarea artistului.

„Ştiam că stătea în Paris, la hotelul Meurice, vizavi de grădinile Tuileries, între Place de la Concorde şi Muzeul Louvre. Am sunat la hotel într-o zi şi mi s-a spus că a plecat, iar eu am întrebat unde. În mod normal, la niciun hotel din lume, cei de la recepţie nu îţi spun unde a plecat o persoană care a părăsit hotelul. Mie mi-au spus şi chiar mi-au dat adresa exactă unde îl puteam găsi, în Spania“, îşi aminteşte Jean-Pierre Grivory.

Se întâmpla la începutul anilor 1980, iar acesta avea să fie doar primul său noroc care a cântărit mult în povestea parfumurilor amprentate de Dali.

Grivory - pe atunci responsabil cu exporturile într-o companie distribuitoare de parfumuri din Franţa - a pus cap la cap ideile, a realizat conceptul parfumurilor la care visase şi în care spera să-l coopteze şi pe celebrul Dali şi i-a scris o scrisoare. Destinaţia: castelul Pubol din Girona, unde alesese artistul să se retragă. Castelul fusese cumpărat de Dali în 1979, special pentru Gala, soţia şi sursa lui de inspiraţie.

„I-am scris despre conceptul parfumului meu, i-am dat mai multe detalii şi, în final, i-am spus că, dacă este interesat, îi pot trimite proiectul mai amplu. După 15 zile, am primit răspuns de la Salvador Dali: «Da, sunt interesat, trimiteţi-mi proiectul»“, povesteşte mândru Jean-Pierre Grivory.

Planul lui era de fapt să creeze o linie de parfumuri care să combine arta lui Dali - prin designul flacoanelor, cu numele lui şi cu imaginaţia olfactivă a lui Jean-Pierre Grivory.

Doi ani mai târziu, Grivory avea să afle că scrisoarea lui venise într-o perioadă în care, de şase luni, Dali nu mai avea pe nimeni care să se ocupe de corespondenţa lui. La câteva zile după ce francezul i-a trimis scrisoarea, Dali a angajat pe cineva care să preia această sarcină şi care, absolut întâmplător, din întreg teancul de plicuri aruncate pe birou, l-a ales pe cel de la Grivory.

Printre celelalte scrisori, se regăsea o propunere similară cu cea a lui Jean-Pierre Grivory, din partea unei companii producătoare de parfumuri, însă aceea „nu s-a calificat“ în faţa lui Dali, astfel că Grivory a tras din nou lozul câştigător.

„Eu nu voiam doar numele lui, pe care să-l pun pe sticlele mele de parfum, ci îmi doream să mă pot inspira şi din arta lui Dali.“

Chiar în acea perioadă, artistul finaliza o lucrare care o avea în centru pe Afrodita, zeiţa iubirii şi a frumuseţii (lucrarea poartă numele „Apariţia chipului Afroditei din Cnidos într-un peisaj“), iar Grivory a decis să valorifice această operă în prima sa colecţie sub egida lui Dali. Au fost alese nasul şi gura Afroditei, o „combinaţie genială“, după cum o descrie francezul, iar acestea au

constituit punctul de pornire pentru designul primei sticle. Nasul sculptat şi buzele voluptuoase, modelate după figura Afroditei, au cucerit atât iubitorii de artă, cât şi pe cei de parfumuri.

„Am făcut o ediţie limitată, în flacoane de cristal, dar şi o colecţie în serie extinsă, pentru vânzare. Colecţia a fost lansată într-un muzeu din Paris, o lansare în premieră pentru lumea parfumeriei la acea vreme, în anii ’80. O sticluţă de parfum costa 2.000 de dolari“, povesteşte Jean-Pierre Grivory.

Primul parfum, atât ca esenţă, cât şi ca design, a fost o surpriză pentru industria parfumeriei la momentul lansării sale. Ulterior, şocul s-a diminuat, însă parfumurile nu sunt mai puţin originale, mai ales că şi Dali a încercat tot timpul să se detaşeze de banalitate, indiferent despre ce domeniu ar fi vorba.

Erau primele parfumuri de nişă - aşa cum sunt numite astăzi, deşi pe atunci nimeni nu le cataloga astfel. În urmă cu aproape patru decenii, parfumurile de nişă erau cele cât se poate de simple, iar astăzi sunt acelea mai degrabă sofisticate. Când conceptul de „parfum de nişă“ a devenit tot mai popular şi frecvent folosit, parfumurile casei Dali au început să fie încadrate în acest segment. De altfel, şi astăzi, în Bucureşti, esenţele Dali Haute Parfumerie, se regăsesc pe rafturile Elysée Concept, o parfumerie poziţionată tot ca una de nişă, pe Calea Victoriei din Capitală.

Trandafirul şi iasomia sunt cele care domină în colecţiile casei Dali Haute Parfumerie, şi nu întâmplător. Trandafirul era floarea preferată de Gala - soţia artistului spaniol, iar iasomia era favorita lui Salvador Dali, căruia îi plăcea să picteze purtând o floare de iasomie la ureche. Astăzi, cele două flori se regăsesc atât separat, cât şi împreună, în mai multe parfumuri ale casei.

De unde însă pasiunea arzătoare a lui Jean-Pierre Grivory pentru Salvador Dali? Rădăcinile ei sunt din copilărie, chiar dacă la acea vreme nu bănuia cât de mult îi va schimba viitorul.

„Când aveam zece ani, bunica mea mi-a făcut cadou o carte care conţinea operele lui Salvador Dali şi am fost foarte marcat de personalitatea şi de creaţiile lui. Cu timpul, a devenit pictorul meu preferat, iar atunci când am ales să fondez această casă am profitat şi de faptul că Dali era unul dintre puţinii pictori mari de atunci care încă mai erau în viaţă.“

Jean-Pierre Grivory nu este parfumier la bază, deşi influenţa lui se simte în fiecare parfum creat până acum.

El dezvoltă conceptele şi ia deciziile finale, însă între cele două etape există o echipă vastă de parfumieri care îşi pun mintea la contribuţie în comun pentru a crea un nou parfum demn de numele lui Salvador Dali.

„Iubesc toate parfumurile la fel ca un tată care îşi iubeşte toţi copiii la fel şi e greu să îmi placă unul mai mult decât celelalte. Pe cea mai mare parte dintre ele le port chiar eu. Acum, de exemplu, port Bukhara, din Fabulous Collection“, spune fondatorul casei.

Parfumurile casei au fost semnate de unele dintre cele mai apreciate „nasuri“ ale lumii, precum Alberto Morillas, Michel Almairac, Dominique Ropion, Francis Kurkdjian, Thierry Wasser, Fabrice Pellegrin şi alţii.

„Un parfumier reuneşte toate simţurile sale, la fel cum un pictor îşi reuneşte culorile pe şevalet sau cum un muzician pune laolaltă notele muzicale“, defineşte fondatorul arta parfumeriei.

Dali Haute Parfumerie reuneşte The Daligramme Collection  şi The Fabulous Collection, fiecare cu câte cinci parfumuri. Acestora li se adaugă şi o colecţie de bijuterii, inspirate tot din opera lui Dali, ataşate pe capacele sticluţelor de parfum şi create de Alberto Morillas, sub numele The Jewels Collection. Un ochi, un fluture, o cupă, o mână şi un ceas sunt simbolurile în jurul cărora gravitează această colecţie, concepută după moartea artistului, o etapă pe care el „nu o considera sfârşitul vieţii, ci accesul la nemurire“, spune Grivory.

 

Jean-Pierre Grivory, fondatorul casei de parfumuri Dali Haute Parfumerie: „Eu nu voiam doar numele lui, pe care să-l pun pe sticlele mele de parfum, ci îmi doream să mă pot inspira şi din arta lui Dali.“

„Un parfumier reuneşte toate simţurile sale, la fel cum un pictor îşi reuneşte culorile pe şevalet sau cum un muzician pune laolaltă notele muzicale.“