Style

Bibliotecă olfactivă sau parfum-semnătură? Parfumeria de nişă este despre experimentare, iar în domeniu poţi găsi multe stiluri diferite. E însă locul unde poţi descoperi parfumul tău semnătură

22 mai 2023 154 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Unii oameni îşi construiesc – în timp – adevărate biblioteci olfactive, aromele fiind pentru ei sinonime cu piesele vestimentare din propria garderobă, astfel că şi aceste creaţii sunt purtate în funcţie de stare, de moment, de eveniment ori de anotimp. Mai sunt însă şi aceia care optează pentru un singur parfum, pe care şi-l transformă în semnătură. Unul dintre aceştia din urmă este Marc-Antoine Barrois, care deţine casa de parfumuri cu acelaşi nume. De altfel, pornind de la acest crez al său că oricine îşi poate găsi un parfum-semnă­tură, toate creaţiile ce poartă numele Marc-Antoine Barrois sunt gândite în această direcţie. Doar că un asemenea model de business vine cu propriile sale provocări.

„În cazul nostru, pentru că realizăm parfumuri-semnă­tură, la fiecare lansare trebuie să atragem public nou. Cineva care are B683 drept parfum-semnătură nu va renunţa la el pentru Ganymede sau orice altă creaţie de-a noastră. Fiecare aromă e purtată de oameni diferiţi“, spune Marc-Antoine Barrois.

Portofoliul casei ce îi poartă numele cuprinde trei parfumuri, B683, Ganymede şi Encelade, alături de două extracte de parfumuri – B683 Extrait şi Ganymede Extrait, acesta din urmă fiind lansat recent. De altfel, Marc-Antoine Barrois a fost prezent în luna martie la Bucureşti tocmai cu ocazia acestei lansări. Parfumurile casei Marc-Antoine Barrois sunt prezente pe plan local în cadrul Beautik, unul dintre cei mai importanţi actori din parfumeria de nişă şi un deschizător de drumul pe piaţa românească de profil.

„Sunt pentru a doua oară în România. Parisul este un oraş omogen, pe când Bucureştiul e eterogen, e o poezie dată de mixul dintre clădirile vechi şi cele noi.“ În Paris, o dată la zece ani clădirile sunt curăţate pe exterior, spune el. „Aici, clădirile vechi, multe de inspiraţie franţuzească, par că te poartă într-o călătorie în timp. Multe imobile îşi poartă foarte evident istoria. Plus că ai un mix de vechi şi nou pretutindeni.“

Dacă ar fi să creeze un parfum pentru Bucureşti – dar şi pentru România în general –, ar porni fix de la asta.

„M-aş lăsa însă inspirat şi de faptul că România este ultima ţară din Europa care mai are păduri virgine. Plus că aveţi şi Delta Dunării, care este bine conservată.“ Astfel, parfumul ar fi unul verde, generos, dar cu accente lemnoase.

Pentru Marc-Antoine Barrois, parfumurile sunt un mecanism declanşator pentru amintiri. Crede că ele te duc automat cu gândul la lucruri sau persoane. Iar pentru creatori, aromele sunt un mix de amintiri frumoase şi imaginaţie.

„Prima mea legătură cu parfumeria e greu de descris. Are legătură cu bunicii mei, cu copilăria petrecută în Alpii Francezii, cu câmpurile de acolo. În general, când vine vorba de parfumerie, eu fac o asociere cu natura.“

El a intrat oficial în lumea asta, a parfumeriei de nişă, în 2016, la câţiva ani după ce a întâlnit un parfumier, pe Quentin Bisch.

„La momentul acela, eram puţin cunoscut de publicul larg. Iar cei care mă ştiau, mă ştiau pentru că realizam fracuri şi costume pentru actori şi cântăreţi de renume internaţional.“

Prima parte a carierei sale a fost dedicată modei, mai exact haute couture-ului, în special pentru bărbaţi.

„Aveam un număr limitat de clienţi, câteva zeci. Îmi aduc aminte că atunci când ne-am cunoscut, Quentin mi-a spus că am norocul să am luxul timpului, să lucrez la o comandă luni de zile, şi nu doar săptămâni.“

După o serie de discuţii, cei doi parteneri au decis să facă împreună un parfum.

Marc-Antoine Barrois spune că mai primise şi anterior propuneri, dar filosofia sa nu se potrivea cu a potenţialilor parteneri.

„Eu şi Quentin avem multe în comun, avem un ADN similar. La început, mi-a dat să miros mai multe arome şi aveam - în mod absolut surprinzător – acelaşi univers olfactiv. Tocmai de aceea, eu în continuare, după toţi aceşti ani, nu lucrez cu niciun alt parfumier. Ce avem noi este o relaţie creativă foarte bună.“

Prima lansare a casei Marc-Antoine Barrois a fost B683, un parfum elegant, rafinat, după cum îl descrie chiar el. Acesta a devenit imediat, parfumul-semnă­tură al celor doi creatori.

„Iniţial, am vrut să îl ţin relativ secret, să îl ofer doar clienţilor mei din modă. Doar că soţia lui Robbie Williams l-a simţit la mine şi apoi ne-a dus povestea mai departe. Ulterior, în foarte scurt timp, Anna Wintour (redactorul-şef al Vogue SUA – n.red.) a vrut să îl descopere, iar Colette (magazin etalon în Paris, care însă s-a închis în 2017 – n.red.) a vrut să îl listeze.“

Numele B683 face referire la Micul Prinţ (asteroidul B612), dar şi la data de naştere a lui

Marc-Antoine Barrois, 6 octombrie 1983.

„De la lansare, e parfumul pe care îl port aproape în permanenţă.“

De fiecare dată când lansează un parfum nou, îl poartă pe acela pentru evenimentul de prezentare. Totuşi, parfumul său semnătură este unul singur - B683.

„În faţa copiilor mei, spre exemplu, doar pe el îl port, pentru că vreau să îşi amintească de mine prin intermediul acestei arome.“

Recunoaşte că parfumeria de nişă este despre experimentare, iar în domeniu poţi găsi multe stiluri diferite. E însă, totodată, locul unde poţi descoperi parfumul tău semnătură.

„Memoria olfactivă e cea mai puternică, aşa că totdeauna un miros te duce cu gândul la cineva. Fiecare dintre noi vrem să fim apreciaţi, vrem să nu fim uitaţi, indiferent de cine suntem şi ce facem.“

Uneori, prin parfumuri, putem să ne amintim de oameni care, din păcate, nu mai sunt lângă noi, adaugă el.

„Viaţa eternă e un concept pe care îl găsim în orice religie din lume. Fiecare dintre noi trăim perpetuu în memoria celor care ne-au iubit“, spune Marc-Antoine Barrois, subliniind astfel de ce consideră că e important să aibă un

parfum-semn­ătură, o aromă pe care lumea să o asocieze cu el. De altfel, pornind de la propriul crez, el a decis ca sub brandul său să existe doar parfumuri-semnă­tură.

„Avantajul meu este că fac ce îmi place, cum îmi place. Nu vin cu răspunsuri la ce cere piaţa. Recunosc, asta nu e tocmai uşor pentru echipa comercială (al cărei rol îl reprezintă vânzarea produselor – n. red.).“

Până acum însă, vânzarea nu a fost o problemă pentru niciuna dintre creaţiile casei.

„Îmi amintesc că am fost un «specimen» la început. Aveam un singur parfum în portofoliu, dar acesta se vindea foarte bine şi asta la mai puţin de un an de la lansare. În industria noastră ai nevoie, în mod normal, de mai mult timp pentru a consacra o aromă. Dar la noi a mers totul foarte repede.“

Iniţial, au produs doar 500 de sticle pentru că au crezut că va fi un pariu pierdut, iar în final va fi un parfum pe care îl vor folosi ani la rând doar creatorii. După listarea în Colette însă, în două luni au rămas fără stocuri.

„Eram o casă necunoscută, dar asta nu a contat. A contat ce era în sticlă. Cred că astăzi, a fi autentic înseamnă de fapt să fii cool.“

În octombrie 2016 a avut lansarea oficială, iar în decembrie deja nu mai avea parfumuri, aşa că a trebuit să producă un nou lot. „Am fost prezenţi exclusiv în Colette la început. În 2017 am început să ne listăm şi în alte parfumerii.“

Uitându-se în urmă, Marc-Antoine Barrois spune că vânzările record au pus presiune pe umerii creatorilor în ceea ce priveşte următoarea lansare. „Îmi amintesc că ne încercau două sentimente contradictorii.“ Pe de-o parte, dacă nu lansau, nu riscau şi deci pierdeau teren. Dacă riscau însă, se temeau că următorul parfum ar putea să nu fie la fel de bun ca primul.

Ganymede a apărut la aproape trei ani de la B683.

„Nu ţinteam să fie mai bun, ci la nivelul lui. La crearea Ganymede am pornit de la întrebarea ce ne dorim să fim. Ce a rezultat? Un parfum-fantezie.“ Numele este inspirat de satelitul planetei Jupiter. Iar imaginea perfectă pentru această creaţie este actorul Timothee Chalamet, pentru că este cool, dar totuşi inocent, fresh, spune el.

„Lansarea am avut-o în aprilie 2019. În 2020 am primit deja premii pentru acest parfum care s-a dovedit a fi un succes. Totuşi, unele voci spuneau că nu e suficient să ai doar două parfumuri.“ În 2022, a apărut Encelade. Numele este inspirat de la Enceladus sau Encelade - în franceză, un satelit natural al planetei Saturn.

„La rândul său, acest parfum are propriul public, propria sa lume. Purtătorul său este o persoană puternică, ce se lasă cucerită de aromele iniţiale de rubarbă, care îi dau parfumului un aer luxuriant. Apoi, apar aromele de vetiver, sandalwood şi tonka bean, care îi dau aerul senzual.“

Dacă Ganymede te duce cu gândul la un zâmbet, Encelade te poartă către o îmbrăţişare, adaugă Marc-Antoine Barrois.

„Acum, cu trei parfumuri, suntem în top cinci vânzări în orice parfumerie în care suntem prezenţi. Ce ne-am dorit noi încă de la început a fost să ne fidelizăm clienţii.“

Dar universul olfactiv al casei pariziene nu se opreşte aici. Primele două creaţii au fost reinterpretate şi sub formă de extract.

„Dacă fiecare parfum are propriul său public, atunci când vine vorba de extracte, căutăm să descoperim o nouă faţă a aceleiaşi persoane.“ Spre exemplu, B683 poate fi purtat de cineva pe timpul zilei, pentru ca seara să aleagă B683 Extrait.

„Purtând mereu acelaşi parfum, ajungi să nu îl mai simţi. Totuşi, atunci când pui pe piele extractul aceleiaşi arome, el îţi resetează simţurile. Pe viitor, ne gândim să ne dezvoltăm portofoliul cu ape de colonie.“

Fondatorul casei adaugă că el crede în lux durabil, atemporal. De aceea, nu se grăbeşte şi nu face rabat la nimic. Spre exemplu, creaţiile Marc-Antoine Barrois sunt 100% made in France, inclusiv ambalajele, fapt ce permite un mai bun control al calităţii, printre altele.

„Ar fi mai simplu şi mai ieftin să avem furnizori peste tot în lume, dar am ales să nu. Vreau să fiu mândru de tot ce fac.“ Plus că vrea ca activitatea sa să aibă impact cât mai mare în comunităţi şi cât mai mic asupra naturii.

„Noi nu folosim aditivi, aşa că parfumul durează doi-trei ani. Iar asta e bine şi pentru planetă, dar şi pentru noi.“