Gastronomie

Ce se întâmplă când un patiser se întâlneşte cu un artist: Ne plângem mereu că avem clienţi needucaţi, dar poate este ceva în neregulă chiar cu noi. Prin astfel de proiecte, clienţii se simt mai comod în prezenţa artei

26 oct 2018 1044 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Totul a pornit de la mesajul găsit pe colţul unui meniu din braseria Zexe. „Aici, orice suflet devine artist“ scrisese cineva, probabil după ce terminase o prăjitură bună în cofetăria pe care Ana Consulea, 28 de ani, a deschis-o în urmă cu doi ani şi jumătate, în centrul Bucureştiului. Pornind de la acest mesaj, Ana s-a gândit la o colaborare şi a adus gastronomia la aceeaşi masă cu pictura, printr-un proiect realizat cu artista Maria Dermengiu. Dincolo de valoarea estetică, această colaborare mai are substrat, ca un tort sub a cărui glazură se ascund mai multe blaturi.

„Îmi doream ceva diferit pentru ambalaje, nu ceva doar frumos şi atât. Voiam ceva care să arate personalitatea braseriei pentru că acesta chiar este un loc în care orice suflet devine un artist, toţi suntem un fel de personaj aparte. De exemplu, o avem pe doamna prăjitură cu nucă. Nu îi ştim numele, dar asta ia mereu.“ Îl mai au şi pe Luca stafidă, un puşti care mănâncă doar stafidele de pe biscuiţi, motiv pentru care de fiecare dată cei din braserie adună stafidele şi i le dau lui. „Oamenii vin la noi şi pentru prăjituri, dar nu numai pentru acest lucru.“

Activă într-un domeniu foarte competitiv, Ana este conştientă că dincolo de produsul în sine, cel mai puternic factor de fidelizare, atenţia la detalii devine extrem de importantă.

Deja sunt cunoscute colaborările dintre parfumieri şi patiserii, de exemplu, dar proprietara Zexe Braserie spune că ideea cu ambalajele artistice a fost personală.

Odată identificată mica găselniţă, Ana a început căutarea artistului potrivit şi aşa a ajuns la Maria Dermengiu, pictoriţă şi artist vizual care mai departe îşi imprimă propriile creaţii pe o linie de articole vestimentare feminine, dar şi pe accesorii masculine.

„Nu a trebuit să îmi schimb stilul pentru a putea realiza acest proiect. Am văzut însă locul şi aşa am ajuns la florile fără un fundal. Pe lângă partea creativă însă, am înţeles partea practică a temei“, explică Maria Dermengiu.

Zexe este un brand cunoscut pe plan local pentru restaurantele în care este revizitată gastronomia boierească interbelică, logica din spatele afacerii nefiind reinventarea unor vechi reţete, ci transpunea lor în ziua de azi printr-o infuzie de ingrediente actuale. La fel stau lucrurile şi la Zexe Braserie, iar noile ambalaje trebuie să zică aceeaşi poveste.

„Eu nu tratez prăjiturile dintr-o perspectivă învechită, ci mereu încerc să găsesc punţi. Noi ne doream un ambalaj care se înscrie în arta contemporană, ne doream o poziţionare în contextul urban.“ Estetica aceasta va fi implementată pe site, ambalaje, etichete, meniuri. Producţia a fost foarte complicată pentru că hârtia este specială.

„Trebuie să aibă o folie care protejează prăjiturile de umiditate. Cred că domnul Alexandru, cel care s-a ocupat de producţie de ambalaje, mă urăşte“, zâmbeşte Ana pe sub bretonu-i care încet-încet devine un fel de brand personal.

Dorinţa de a aduce arta pe mesele braseriei mai are o justificare, de această dată foarte ancorată în economie.

„Suntem foarte atenţi la detalii şi este normal să fie aşa, pentru că piaţa ne obligă. Se deschid trei restaurante pe zi, aşa că este normal să ne întrebăm ce ne diferenţiază. Iar noi ne-am gândit că vom surprinde cu acest lucru. Este foarte frumos să vezi personalizări pentru că este o declaraţie de iubire pentru clienţii tăi.“

În plus, astfel de proiecte au o latură educativă foarte importantă. „Ne plângem mereu că avem clienţi needucaţi, dar poate este ceva în neregulă chiar cu noi.“

Astfel, colaborarea dintre gastronomie şi artă mai are un scop pentru că fără să simţi, alături de o prăjitură bună, mai primeşti şi o porţie de cultură (fără calorii în plus).

„Prin astfel de proiecte, clienţii se simt mai comod în prezenţa artei. De obicei, arta încă este asociată cu un caracter exclusivist, dar la final trebuie doar să te bucuri de ea. Nu trebuie să fii un fin cunos­cător“, explică Maria Dermengiu.

Coincidenţă sau nu, la fel stau lucrurile şi cu prăjiturile.

„Ce este bun îi place oricui, fie că este bine educat în zona de gastronomie, fie că este un neiniţiat în tainele acestei arte“, completează Ana Consulea.