Gastronomie

Dan Penciu şi Răzvan Chirtu au reunit cafeaua şi călătoriile într-un singur loc, poziţionat în Centrul Vechi din Bucureşti, o zonă sinonimă cu escapadele turiştilor străini. Care este povestea care a dus la naşterea cafenelei sugestiv denumite Coffee & Travel?

28 mar 2023 233 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Cafeaua şi călătoriile se regăsesc, fără îndoială, pe lista de pasiuni a multor oameni avizi să cunoască lumi noi şi să experimenteze arome speciale în ceaşcă. Dan Penciu şi Răzvan Chirtu au reunit cele două concepte într-un singur loc, poziţionat la intrarea în centrul vechi, o zonă sinonimă cu escapadele turiştilor străini în Bucureşti. Care este povestea care a dus la naşterea cafenelei sugestiv denumite Coffee & Travel?

„Ideea unui astfel de loc s-a născut la intersecţia celor două pasiuni: turismul şi cafeaua foarte bună. De mai bine de 15 ani, plimbăm turiştii străini prin Bucureşti şi prin România, iar în 2022 am mutat biroul în centrul vechi, pe Lipscani. Dat fiind că unul dintre parteneri este pasionat de cafea şi de cafenele de specialitate, ne-am gândit să îmbinăm două concepte într-un loc frumos, unde să poţi savura o cafea bună, în timp ce eşti cu gândul la viitoarea vacanţă în ţară sau în afara României“, povesteşte Dan Penciu, cel care a adus în acest proiect pasiunea pentru călătorii. De cea pentru cafenele este responsabil Răzvan Chiurtu.

TravelMaker este numele agenţiei de turism pe care Dan Penciu a înfiinţat-o în 2005 şi care are în prezent un portofoliu alcătuit din 16 tururi de grup şi peste 20 de programe private pentru turiştii străini care vin în România. Pe lângă rezervările online, agenţia vinde în proporţie mare vacanţe şi prin intermediul mai multor parteneri externi.

„Specialitatea noastră o reprezintă călătoriile conturate pentru turiştii străini individuali care ajung în Bucureşti şi care vor să descopere atracţiile României.“ Cel mai vândut tur este cel denumit „Two Castles in One Day“, ce presupune vizitarea castelelor Peleş şi Bran, alături de oraşul Braşov.

„Avem plecări zilnice şi pe alte trasee, organizăm tururi de oraş, tururi de o zi spre Constanţa, Slănic Prahova, Sighişoara (de două zile), Bulgaria şi altele“, explică Dan Penciu. Tururile de oraş sunt îmbinate şi cu experienţe gastronomice precum degustări de vinuri sau de street food.

Până în 2019, când încasările TravelMaker s-au apropiat de pragul de două milioane de euro, businessul a mers bine, beneficiind de creşterea turismului de tip incoming în România. Pandemia a schimbat însă trendul, iar vizitatorii străini sunt astăzi – chiar şi după trei ani de la debutul crizei sanitare – în continuare puţini, iar asta şi din cauza războiului. Astfel, afacerea este acum undeva la 30% faţă de nivelul din 2019. Între timp, Dan Penciu şi-a construit un nou refugiu către care să-şi canalizeze energia.

„Coffee & Travel a pornit la drum ca o companie independentă, o cafenea deţinută în parteneriat de TravelMaker şi un angajat al agenţiei, persoană fizică, pasionat de cafeaua de specialitate. Acesta, între timp, a cedat (partea lui din business – n. red.) către Răzvan Chirtu. Aşadar, cafeneaua este acum deţinută de TravelMaker şi Răzvan, el având experienţă mai mare în ceea ce priveşte deschiderea şi operarea unui astfel de business.“

Deschisă în vara anului 2022, Coffee & Travel se află pe strada Lipscani din centrul vechi, vizavi de librăria-emblemă Cărtureşti Carusel. De ce au ales antreprenorii acel loc? A fost o chestiune de conjunctură.

„La începutul lui 2022, ne căutam un birou nou pentru agenţia de turism şi ne doream ceva care să fie în calea turiştilor străini. După experienţa anterioară, ştiam că punctele «fierbinţi» în Bucureşti sunt Calea Victoriei şi Lipscani, până la librăria Cărtureşti. Am găsit o locaţie care ne plăcea foarte mult, dar era mai mare decât ne doream noi şi astfel ne-a venit ideea cafenelei de specialitate.“ Aşa că astăzi agenţia se află la etajul 1 al clădirii în care, la parter, funcţionează cafeneaua, compunând împreună combo-ul perfect. La început, a existat un singur furnizor pentru cafea, mai exact Mabo, business fondat de vicecampionul mondial la prăjit cafea Bogdan Georgescu. Odată ce Răzvan Chirtu a fost cooptat în proiect, în ofertă a intrat şi cafeaua de la Guido, un alt nume sonor de pe piaţa locală de profil.

În cafenea nu se găsesc decât produse biodegradabile sau compostabile, lucru valabil atât pentru paharele de cafea to go, cât şi pentru paie, sacoşe sau saci de gunoi.

Neavând cunoştinţe în această arie, Dan Penciu a trebuit să înveţe de la zero ceea ce presupune experienţa deschiderii unei cafenele, cu tot „pachetul“ care cuprinde aparatură, furnizori, design, flux de lucru. Investiţia a depăşit bugetul iniţial şi a fost de peste 50.000 de euro.

„Dorinţa noastră a fost să creăm un loc frumos, special, în care să bei o cafea de origine, foarte bună, şi să îţi poţi planifica fie o experienţă în România, dacă eşti străin şi vrei să descoperi ţara, fie următoarea vacanţă în străinătate (dacă eşti localnic – n.red.). Ne-am dorit să creăm o comunitate în jurul ideii de cafea şi călătorii.“

Aşa că, în cele din urmă, Coffee & Travel a devenit o destinaţie atipică pentru centrul vechi, cunoscut mai mult pentru viaţa de noapte.

Amenajarea cafenelei este semnată de Natalia Berezovskaia, designer de interior cu sonoritate în industria HoReCa din România. Date fiind localizarea şi istoria clădirii în care funcţionează Coffee & Travel, s-a urmărit o amenajare aflată la intersecţia dintre cafenea de specialitate modernă şi minimalistă şi loc elegant, cu o notă de clasic. O combinaţie aparte într-un domeniu tot mai inovator.

„Piaţa cafenelelor de specialitate, din care facem parte şi noi, s-a dezvoltat într-un mod impresionant în ultimii ani, lucru datorat celor care au început să înţeleagă şi să aprecieze din ce în ce mai mult acest produs. Nu face decât să ne bucure faptul că acest concept începe să fie prezent în cât mai multe locuri şi mai aproape de cât mai mulţi oameni.“

Dan Penciu aminteşte că, în mod îmbucurător, Bucureştiul îşi face loc în rândul elitei mondiale când vine vorba de numărul de cafenele de specialitate, alături de oraşe precum Berlin şi  Amsterdam. În piaţă se disting, pe de o parte, localurile cu design instagramabil, un trend de la care cu greu o cafenea se poate abate dacă îşi doreşte să aibă clienţi şi vizibilitate. Pe de altă parte, ies în evidenţă localurile care pur şi simplu îşi formează o comunitate de oameni pasionaţi de cafea care susţin businessul.

„Unul dintre punctele noastre distinctive este localizarea. Deşi e atipică pentru o cafenea de specialitate, centrul vechi fiind în special asociat cu viaţa de noapte, Coffee & Travel atrage foarte mulţi vizitatori străini. La ora actuală, peste 90% dintre clienţii noştri sunt străini aflaţi în vizită în Bucureşti.“

Aşa că mai departe Dan Penciu se gândeşte să replice modelul. Deocamdată, mai este mult de lucru, spune el, la dezvoltarea conceptului şi la crearea comunităţii, însă pe viitor vede localuri similare dezvoltate şi în alte oraşe din România. Şi, de ce nu, din străinătate. Mai ales că businessul din turism i-a arătat cât de estompate pot fi graniţele atunci când vine vorba de plăcerea de a descoperi locuri şi oameni noi.


După Afaceri Premium a pornit la „vânătoare“ de cafea bună în locuri cool din Bucureşti şi îşi propune să spună lunar povestea cafenelelor care dau o nouă vibraţie oraşului, intrând în conversaţie cu oamenii din spatele conceptelor. Ideea ne-a venit după mai multe întâlniri cu astfel de antreprenori care ne-au vorbit despre cum au ales să transforme pofta de cafea în business. Şi toţi spun acelaşi lucru, că Bucureştiul se află în cea mai bună perioadă a sa din punctul de vedere al efervescenţei în domeniul cafelei de specialitate, concurând cot la cot şi chiar depăşind marile capitale europene la acest capitol.