Un spaţiu social. Adică mai mult decât o cafenea. Asta şi-au dorit şi asta au reuşit doi francezi îndrăgostiţi de România. Ideea lor a prins viaţă în Bucureşti, nu departe de parcul Carol, şi continuă să capete şi mai multă viaţă cu fiecare nou eveniment organizat, cu fiecare ceaşcă de cafea umplută şi golită, cu fiecare nou client „convertit“ la dinamica AM. Social Space
Arthur Bergeret şi Hugo Pillegand sunt francezi, originari din Lyon, prieteni din copilărie. Au venit împreună în România în urmă cu aproape cinci ani, la început de 2018. Hugo are un background în business development în industria de publicitate, iar Arthur are experienţă de project manager în marketing.
Amândoi împărtăşesc spiritul antreprenorial şi au ales să facă împreună un pas important în vieţile lor, renunţând la joburile corporate ca să-şi urmeze visul de a deschide o afacere. Cum altfel decât împreună?
„După două săptămâni de vacanţă în România, ne-am îndrăgostit de Bucureşti şi am revenit să ne începem visul aici“, povesteşte Hugo Pillegand. Nu aveau deloc experienţă în sectorul de ospitalitate şi au învăţat totul de la zero. „Când am ajuns la Bucureşti, fiecare şi-a găsit un job ca barman într-o locaţie, ca să învăţăm meserie şi să înţelegem mai bine nevoile şi obişnuinţele clienţilor români“, îşi aminteşte el.
Planul iniţial era să deschidă AM. Social Space în martie 2020, dar din cauza începutului pandemiei, au amânat deschiderea până în luna septembrie a aceluiaşi an. Ulterior, localul a funcţionat doar câteva luni, fiind apoi închis din cauza restricţiilor din acea perioadă. Din aprilie 2021, Arthur şi Hugo au redeschis „pe bune“ şi aşa speră să continue de acum încolo.
„Ne place că localul nostru este un pic retras, într-o zonă în dezvoltare, ferită de zgomote şi de agitaţia oraşului. Suntem între parcul Carol şi Casa Poporului, într-un cartier de case şi clădiri vechi (ce au făcut parte anterior – n. red.) din fostul cartier Uranus.“
Pasionaţi de cafeaua de specialitate, ca şi cei care le trec pragul, cei doi antreprenori se aprovizionează de la prăjitoria bucureşteană Madison, deţinută de Radu Potolea.
„Pe lângă cafea, promovăm produsele artizanale şi locale şi avem o selecţie mare de beri şi sucuri. Suntem deschişi de dimineaţă până seara, iar meniul nostru conţine de la sucuri naturale la vinuri şi cocktailuri.“ Nu au bucătărie proprie, însă propun zilnic o selecţie de produse de brutărie – croissante, quiche-uri, sandviciuri, prăjituri.
AM. Social Space este laptop friendly, astfel că zilnic ajung acolo numeroşi adepţi ai lucratului remote şi oameni din sectorul corporate, care vor să varieze mediul lor de muncă.
„Conceptul nostru este disruptiv, în sensul în care nu se plăteşte nimic pentru spaţiu, ci doar consumaţia de la bar“, spune Hugo Pillegand.
„Social Space“ nu se referă doar la interacţiunile din timpul zilei, de la cafea, ci şi la cele dinspre seară, când, la fel ca în weekenduri, în localul de lângă parcul Carol au loc concerte, expoziţii, proiecţii de film, degustări de vinuri, beri şi cocktailuri. Cei mai frecvenţi participanţi şi clienţi sunt oamenii din cartier, dar şi „nomazii“ din restul oraşului, cărora le place să cutreiere Bucureştiul în căutare de noi oportunităţi de interacţiune. Mai ales că AM. Social Space este chiar şi mai complex decât o cafenea şi un loc pentru cocktailuri.
„În incinta aceluiaşi imobil, acum trei ani, am deschis Vine 21, singurul spaţiu de co-living din România.“ Conceptul de co-living a pornit în America acum un deceniu, fiind gândit pentru lucrătorii din Silicon Valley, şi a început să ia amploare în toată Europa, povesteşte Hugo. „El se adresează unei noi generaţii de oameni, care îşi doresc în acelaşi timp mai multă flexibilitate şi mai multe contacte sociale, ca urmare a faptului că sunt din ce în ce mai izolaţi.“
La Vine 21 există astfel 12 camere private, ocupate în general de nomazii digitali, angajaţii care lucrează remote şi călătorii care vor să vadă lumea fără grabă, fie ei din Europa sau din alte colţuri ale lumii. Preţul plătit pentru cazare include accesul la zona de coworking, condiţia fiind de închiriere pentru minimum o săptămână. În general însă, cei care vin aici aleg să stea în medie una sau chiar două luni.
AM. Social Space este aşadar, în mod cert, mai mult decât o cafenea, deşi numele a fost ales tocmai cu gândul la prima parte a zilei, cea care îşi revendică cele mai multe ceşti cu această băutură. Revenind în cafenea însă, pentru o parte din amenajarea ei, cei doi lionezi au lucrat cu biroul de design interior Oblic Studio, care a venit cu ideea implementării stilului nordic şi minimalist. Ulterior, fondatorii au adăugat tuşa lor personală şi au gândit barul şi alte zone din local.
„Am vrut să creăm o atmosferă alternativă, cu graffitiuri şi desene murale.“
Au pus la bătaie o investiţie totală de 60.000 de euro, fiecare contribuind în mod egal pentru a transforma AM. Social Space în realitate. Fiind singurul concept de acest gen din România, după cum spun cei doi fondatori, oportunitatea de creştere este mare.
„În primul rând, ne-am dori să deschidem o altă unitate în Bucureşti cu acelaşi concept de hub: co-living/co-working şi un bar într-o singură locaţie.“ În momentul de faţă, ei sunt în discuţii cu investitori şi promotori ai acestui model de muncă şi de viaţă. „Suntem, de asemenea, întotdeauna deschişi să discutăm cu investitori şi despre alte oportunităţi de creştere.“
În paralel, cei doi tineri îşi doresc să deschidă în viitor concepte similare şi în alte oraşe din ţară, precum Braşov şi Cluj-Napoca, şi, de ce nu, chiar şi în alte ţări din regiune, pe radarul lor fiind acum Bulgaria, Grecia, Serbia şi Ungaria.
România în general şi Bucureştiul în special li se arată celor doi antreprenori ca un tărâm plin de posibilităţi în ceea ce priveşte dezvoltarea pe piaţa de cafenele, Capitala fiind deja una dintre cele mai vibrante din Europa ca număr de localuri de profil, dar şi ca nivel de calitate a produselor.
„Piaţa s-a dezvoltat exponenţial în ultimii ani şi consumatorii sunt din ce în ce mai sensibili la calitatea produselor şi la atmosfera localurilor.“ Totuşi, pentru că investitorii şi-au concentrat atenţia pe centrul oraşului, sunt încă zone întregi în care nu există nicio cafenea de specialitate, remarcă Hugo Pillegand.
El vede viitorul ca aparţinând cafenelelor de cartier, poziţionate în zone rezidenţiale, şi nu neapărat în centrul urbei. În acelaşi timp, crede Hugo, o cafenea se poate diferenţia nu doar prin amplasare, ci şi prin atmosfera şi conceptul ei, precum şi prin modul în care se raportează la celelalte businessuri complementare.
„În locaţia noastră, promovăm în mare majoritate produsele locale şi artizanale, pentru că vrem să susţinem afacerile şi antreprenorii mici, dar şi pentru că ne place ideea de circuit scurt de la producător la client.“
Iar pentru că acest circuit scurt este şi o formă de sustenabilitate în cele din urmă, Arthur şi Hugo duc mai departe această filosofie şi în alte maniere: introducând reciclarea atât în cafenea, cât şi în zona de co-living, şi lucrând totodată şi la aspecte precum consumul de energie, reciclarea apei şi spaţiile verzi. Pentru ca poveştile să meargă mai departe, indiferent că e vorba despre cele spuse la o cafea sau la un cocktail.
După Afaceri Premium a pornit la „vânătoare“ de cafea bună în locuri cool din Bucureşti şi îşi propune să spună lunar povestea cafenelelor care dau o nouă vibraţie oraşului, intrând în conversaţie cu oamenii din spatele locurilor.