Gastronomie

Care este povestea First Coffee şi cum a reuşit Silvia Constantin să adune într-o şcoală de barista cei mai iscusiţi maeştri în arta cafelei din România?

22 nov 2022 295 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

A fost odată ca niciodată o şcoală de barista, adică un loc unde acei maeştri ai cafenelelor de specialitate învaţă să scoată tot ce e mai bun din fiecare boabă aromată şi amăruie. Şcoala a deschis-o Silvia Constantin, în 2011, iar timp de trei ani aceasta a funcţionat într-un spaţiu restrâns, la etaj, aşa că, de fiecare dată când antreprenoarea trebuia să se prezinte la un eveniment, trebuia coborâtă şi toată aparatura pentru făcut cafeaua de la etaj şi transportată în diverse locuri. Anii au trecut, şcoala şi-a mutat sediul într-un loc ceva mai practic şi, nu doar atât: ea s-a îmbogăţit cu o cafenea. First Coffee, pe numele ei.

First Coffee se află astăzi la doi paşi de Piaţa Universităţii, într-o zonă centrală care în orice altă capitală ar beneficia de un vad şi un trafic foarte bun, dar care în Bucureşti încă îşi mai caută locul pe scena zbuciumată a comerţului stradal.

Businessul s-a ancorat aici în 2014, printr-un parteneriat cu un lanţ de cafenele, al cărui proprietar a crezut în viziunea şi planurile Silviei Constantin cu şcoala de barista şi care i-a oferit o parte din spaţiu pentru a organiza cursurile de formare a viitorilor maeştri ai cafelei.

„Şcoala am deschis-o dintr-o nebunie, îmi doream să fac un program naţional, cu şapte şcoli în ţară, cu un proiect POSDRU (Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane – n. red.), pentru care am şi aplicat, în care aveam ca obiectiv introducerea meseriei de barista în nomenclator“, povesteşte Silvia.

Voia totodată să organizeze şi cursuri de barista pentru copiii care ieşeau din centrele de plasament la 18 ani şi care nu aveau – şi nici acum nu au – o perspectivă pentru reintegrare socială.

O neînţelegre cu agenţia care s-a ocupat de întocmirea proiectului a făcut ca fondurile europene să nu mai fie o opţiune, aşa că, în cele din urmă, Silvia a dezvoltat şcoala prin investiţii proprii.

„Primii doi ani au fost o mare provocare, pentru că nimeni nu dorea să urmeze cursuri, toţi ştiau să facă cafea. După ce ne-am mutat în spaţiul în care suntem acum (Strada Băniei nr. 5 – n. red.), au început şi cursurile să devină mult mai atrăgătoare.“

Cursurile şi acreditările de la Barista Schhool fac parte din Coffee Diploma System, un sistem educaţional inclus în SCA – Asociaţia de Cafea de Specialitate (Specialty Coffee Association) la nivel mondial.

După fiecare curs, există o examinare şi o evaluare a partici­panţilor. Iar după verificarea cunoştinţelor, fiecare cursant poate obţine o certificare internaţională de barista, diplomă recunoscută internaţional, care poate fi folosită la angajare oriunde în lume.

La doi ani după mutarea şcolii în noul spaţiu, Silvia a preluat şi cafeneaua care îi găzduise până atunci proiectul educaţional. Şi a numit-o First Coffee (în traducere, „prima cafea“). Ce a inspirat-o în a alege acest nume? Antreprenoarea spune că, pentru ea, cafeaua „e ca prima dragoste, e reperul la care te întorci totdeauna când vrei să ai o experienţă autentică“.

Frecvent, în localul din apropierea kilometrului zero al Capitalei răsună muzica jamaicană, o cultură de care Silvia este fascinată de-a dreptul.

Ea este absolventă de Psihologie, a lucrat în advertising, iar într-o zi din anul 2004 a decis să pornească un proiect editorial tematic, sub numele de Coffee Break. A reuşit totodată să adune câţiva oameni la fel de entuziaşti ca ea, toţi din lumea cafelei, care, pe vremea aceea, nu era la nivelul actual, şi a creat în România Asociaţia de Cafea de Specialitate, pe care o conduce de zece ani.

„Pot să spun cu mândrie şi fără să fiu modestă că eu am început în România această mişcare, a cafelei de specialitate, cu câţiva oameni, foarte puţini, care au crezut în mine, ca voluntar.“

Pe vremea aceea, voluntariatul era privit în România ca o boală, dar ea a lucrat şi încă lucrează ca voluntar.

„Am organizat competiţii de barista în toată ţara, am train-uit specialiştii locali, barista competitori, am căutat sponsorizări pentru concursuri, am făcut de toate.“

Investiţii? Banii sunt irelevanţi, crede Silvia Constantin, pentru că, cel puţin când vine vorba de cafeneaua First Coffee, doar a preluat spaţiul şi a făcut câteva modificări, pentru a-l face mai primitor, mai cald, mai „ca acasă“. Cafeneaua nici nu a fost iniţial pe lista ei de dorinţe, concentrându-şi atenţia doar pe şcoala de barista însă, crede antreprenoarea astăzi, karma a vrut să-i arate că există ceva frumos în spatele fiecărui proiect. „Ce este specific acestui loc este cafeaua, dar şi faptul că totdeauna găseşti ceva diferit, energia locului, experienţa senzorială. Amenajarea a fost făcută de proprietarul de dinainte şi noi doar am modificat atât cât să-i dăm mai multă căldură.“

Clădirea în care se află First Coffee nu este lipsită de semnificaţie, ba chiar vine cu o energie aparte. Acolo a fost, în trecut, hanul Sfântu Gheorghe, acel gen de loc în care oamenii se opreau ca

să-şi tragă sufletul. Era cam acelaşi tip de destinaţie cu ceea ce este First Coffee astăzi.

„Ne adresăm tuturor celor care iubesc cafeaua şi îşi doresc o experienţă.“

First Coffee este astăzi unul dintre pionierii de pe piaţa de cafea de specialitate din România, un domeniu în creştere accelerată, un sector în care Bucureştiul joacă un rol aparte. Este una dintre capitalele europene care abundă în astfel de localuri, ceea ce îi face pe consumatori să fie foarte norocoşi, chiar dacă poate nici nu îşi dau seama.

Silvia Constantin îşi vede businessul mai mare, mai departe şi spune că s-a gândit serios că i-ar plăcea să ducă First Coffee şi în altă parte. Dar nu în România, ci în altă ţară, ca să pună şi acolo o cărămidă la dezvoltarea acestui sector pentru care există un apetit atât de mare.

„Calitatea produselor, calitatea oamenilor care pun umărul la proiect, conceptul unic“ – sunt elementele care, crede Silvia, fac ca o cafenea nouă să se distingă într-o piaţă deja aglomerată cu astfel de localuri, aşa cum e Bucureştiul. Iar dacă vine vorba de sustenabilitate, First Coffee nu a ratat nici acest tren.

„Sustenabilitatea e un cuvânt care implică multe direcţii, dar noi facem pentru început ce cred că fac toţi cei care au cafenele de specialitate – folosim ambalaje reciclabile, ne îndemnăm clienţii să-şi folosească propriile căni de cafea, folosim zaţul de cafea la plante pe post de îngrăşământ.“

Mai sunt lucruri de făcut şi idei de implementat, după cum spune cea care a pus o cărămidă importantă la fundaţia unui domeniu care astăzi este mai efervescent ca oricând. Dar toate la timpul lor.

 

După Afaceri Premium a pornit la „vânătoare“ de cafea bună în locuri cool din Bucureşti şi îşi propune să spună lunar povestea cafenelelor care dau o nouă vibraţie oraşului, intrând în conversaţie cu oamenii din spatele conceptelor. Ideea ne-a venit după mai multe întâlniri cu astfel de antreprenori care ne-au vorbit despre cum au ales să transforme pofta de cafea în business. Şi toţi spun acelaşi lucru, că Bucureştiul se află în cea mai bună perioadă a sa din punctul de vedere al efervescenţei în domeniul cafelei de specialitate, concurând cot la cot şi chiar depăşind marile capitale europene la acest capitol.