Amis de la Fête, concept gourmand care pune în valoare savoarea unică a peste 100 de tipuri de brânzeturi fine, cu focus pe raclette, ocupă de anul trecut un spaţiu de 26 de metri pătraţi în Piaţa Amzei. În ciuda dimensiunii reduse, Amis de la Fête dovedeşte prin succesul înregistrat că viitorul gastronomiei stă exact în iniţiativele clar gândite, care propun experienţe culinare specifice, susţinute bineînţeles de o selecţie de produse atent curatoriată. Când vine vorba de gastronomie, este clar că less is (much) more.
Conceptul Amis de la Fête a fost conturat în 2019, în spatele lui fiind cuplul de antreprenori Oana Moşanu şi Aurelien Marie. Ea este de meserie specialist digital marketing, iar el e inginer aeronautic, fiind stabilit în România încă din 2017.
În ceea ce o priveşte pe Oana, singura ei legătură cu domeniul brânzeturilor a fost de fapt propria plăcere de a le savura, insuflată de faptul că mama sa a lucrat timp de 18 ani într-o fabrică de profil din Italia. În cazul lui Aurelien, pasiunea este nativă, el fiind unul dintre francezii care contribuie bucuros la atingerea consumului anual de 26 de kilograme de brânzeturi, atât cât se înregistrează în Hexagon.
„Am pornit la drum cu Amis de la Fête din dorinţa de a face brânza raclette cunoscută în România. Apoi, alături de raclette, am extins continuu portofoliul nostru cu vinuri franţuzeşti, produse pentru aperitiv gourmet (foie gras, saucisson, biscuiţi fromage) şi alte peste 100 de tipuri de brânzeturi internaţionale“, spune Oana Moşanu.
Investiţia iniţială a fost de aproximativ 35.000 de euro, bani din surse proprii, care au fost folosiţi în mare parte pentru achiziţia unui food truck, alături de alte echipamente şi de suma care a mers către strategia de marketing. Ideea proiectului a venit natural.
„În timpul unei cine cu raclette, împreună cu Aurelien, ne-am gândit că acest tip de produs spectaculos ar prinde la publicul din România.“ Este apetisant, instagramabil, delicios şi foarte uşor de pregătit de oricine, chiar şi acasă, spune Oana. Nimeni nu mai doreşte astăzi să petreacă ore în şir în bucătărie atunci când are invitaţi. „Pentru pregătirea unui raclette party acasă este suficient să fierbi cartofii, să adaugi ceva mezeluri şi voilà, totul este pregătit pentru un moment special cu prietenii!“
Începutul a fost promiţător, în doar cele patru luni în care a activat în 2019, Amis de la Fête a avut o cifră de afaceri de aproximativ 25.000 de euro, prin participarea la evenimente precum festivaluri sau târgul de Crăciun Bucureşti. Însă odată cu venirea pandemiei, cei doi antreprenori a trebuit să recalibreze businessul, astfel că au început livrările online, iar asta cândva prin martie 2020. În acest timp, Oana şi Aurelien au căutat şi un loc fix pentru food truck-ul de raclette. „În momentul în care am avut o locaţie fixă a food truck-ului, am înţeles care sunt paşii următori pe care trebuie să îi facem şi anume să găsim un spaţiu, un magazin 2 în 1, unde clienţii pot să se bucure în continuare de experienţa raclette, dar unde au parte şi de o zonă dedicată de fromagerie.“
După o perioadă de căutări, locul potrivit a fost găsit în Piaţa Amzei, zonă din Bucureşti care în ultimii ani pur şi simplu a prins contur pe scena culinară, devenind punctul de întâlnire al celor mai curioşi şi documentaţi exploratori urbani. Investiţia în noul spaţiu, ce măsoară 26 de metri pătraţi, s-a ridicat la peste 25.000 de euro.
„De departe cea mai importantă etapă în dezvoltarea Amis de la Fête a fost deschiderea spaţiului din Piaţa Amzei, în februarie 2022. Astfel, am putut să mergem mai departe cu zona de comenzi online, să fim descoperiţi de noi clienţi, prin poziţionarea în centrul oraşului, şi să continuăm să oferim servicii de catering pentru evenimente ce ajung la peste 500 de persoane.“
Anul trecut, businessul Amis de la Fête a ajuns la 225.000 de euro, iar pentru 2023 obiectivul setat este o creştere de cel puţin 20%.
Magazinul din Amzei nu include o zonă de restaurant. Acesta este şi unul dintre motivele pentru care Oana şi Aurelien lucrează constant cu spaţii partenere pentru a realiza serate cu raclette şi vin.
„Am dorit să avem un proiect comun în care să credem cu adevărat şi în care să ne punem la încercare ambiţia şi dorinţa de a face ceva mai mult pentru România. Şi ne-a ieşit, zicem noi.“
Factorul care a contribuit la reuşita acestui concept a fost garanţia experienţei culinare pe care Amis de la Fête o livrează oaspeţilor săi.
„Amis de la Fête este mai mult decât o fromagerie... reprezintă convivialité (plăcerea de a împărţi – trad.), joie de vivre.“
Fie că este vorba de o seară dedicată raclette, fie de una ce are în centru un platou bun de brânzeturi, mâncarea întotdeauna a reuşit să reunească familia sau persoanele dragi, indiferent de ocazie, crede Oana.
„Însăşi experienţa de pregătire a raclette şi procesul de servire presupun aşezarea aparatului de topit brânza în centrul mesei. Astfel, acesta reuşeşte să strângă oamenii în jurul său, fie că este Crăciun, Anul Nou sau o zi de naştere.“
Amis de la Fête nu doar oferă 100 de tipuri de brânzeturi din Franţa, Elveţia, Spania, Italia sau Marea Britanie, specialităţi ce pot varia în funcţie de sezonalitate, ci garantează o experienţă. Micuţul spaţiu din Piaţa Amzei pune gratuit la dispoziţia clienţilor aparate de raclette şi fondue, oferind ocazia oamenilor să se familiarizeze cu această experienţă culinară originară din Alpi. Toţi cei care trec pragul fromageriei pot să deguste brânzeturile şi să îşi formeze propria opinie vizavi de ce vor să ia cu ei acasă.
„Mai mult, organizăm weekenduri tematice de degustare de brânzeturi din diferite regiuni cu renume, precum Comte din Jura, Franţa, Raclette din Savoie, Franţa, Parmigiano din Italia sau Manchego din Spania.“
De fapt, fondatorii Amis de la Fête nu aşteaptă ca oamenii să-i descopere întâmplător, doar trecând prin centrul oraşului.
„Încercăm să ajungem şi noi la ei: prin magazinul online, prin evenimentele Raclette et Vin pe care le realizăm în colaborare cu diferite locuri din Bucureşti, prin evenimentele private pentru care pregătim cheese baruri.“
Pentru un neiniţiat, vitrina cu peste 100 de tipuri de brânzeturi poate fi uşor copleşitoare, dar Oana şi Aurelien sunt mereu bucuroşi să intervină cu sfaturi în funcţie de preferinţele fiecărui client. La o primă vizită, recomandarea este aceea de a încerca o porţie de raclette, asociată cu un vin din aceeaşi regiune, Savoie alb, sec.
„De asemenea, de ce nu, puteţi opta şi pentru un Comte maturat 30 de luni, pentru a vă delecta papilele gustative şi pentru a vă teleporta direct în Jura, Franţa!“
Invitaţia celor doi antreprenori într-o călătorie gastronomică a prins foarte bine, dovedind că una dintre cele mai puternice tendinţe din domeniu este chiar specializarea businessurilor pe anumite nişe. Nimeni nu mai poate livra experienţe la nivel de excelenţă în multiple direcţii, nu mai există meniul „cu de toate“ pentru gurmandul de azi. Less is much, much more.
Totodată, după patru ani de experienţă în businessul local, pentru Amis de la Fête este posibil să fi venit momentul pentru încă un pas în direcţia dezvoltării, dar reţeta va fi aceeaşi.
„Avem mulţi clienţi în zona de nord a Bucureştiului, prin urmare le-ar fi de bun augur o locaţie mai aproape de ei. Există cerere pe care o avem în vedere şi o luăm în calcul în strategia noastră de dezvoltare din perioada următoare“, conchid fondatorii Amis de la Fête.