Agricultura la scară mică a devenit un fel de artă. Micii cultivatori de legume şi fructe sunt, mai departe de atât, şi producători nişaţi de fel şi fel de bunătăţuri. Dar ceea ce atrage în ultima perioadă atenţia este grija pe care această categorie o canalizează şi către zona de imagine. Şi, nu, nu sunt departamente de marketing care lucrează undeva intens, ci e „doar“ pasiunea pentru bunul-gust, în toate înţelesurile sale.
Buniol, drag de roşii, este proiectul de suflet al Claudiei Rugină, avocată de meserie, prin intermediul căreia cultivă şi livrează în toată ţara colete cu tomate de diferite soiuri. Tomatele sunt cultivate în satul Topoliţa, comuna Grumăzeşti, judeţul Neamţ.
„Îmi înnebunesc familia cu pasiunea mea. Îmi ador tomatele pentru frumuseţea lor. În egală măsură, sunt captivată de gustul lor, care diferă de la varietate la varietate şi de la sezon la sezon. Din acest motiv, sunt neobosită în documentarea şi colecţionarea de varietăţi noi în fiecare an. Am început cu 20 de varietăţi în anul 2013. Acum deţinem 160, pe care le cunosc în detaliu, după frunze, fruct, creştere şi istorie“, scrie Claudia Rugină pe site-ul de prezentare a Buniol. Dar pasiunea ei este de fapt pasiunea întregii familii. „Tatăl meu, Iosif, este grădinar- şef.“ Mâinile lui magice sunt responsabile pentru răsadurile sănătoase pe care le obţine familia, în fiecare an, din seminţe. „El mi-a transmis fascinaţia pentru întregul proces, de la sămânţă la fruct. Admir la tatăl meu devotamentul pentru plantele lui.“ Iar mama Claudiei Rugină are, la rândul ei, un rol bine definit.
„Mama, Maria, este masterchef-ul familiei. O forţă a naturii, mama este personificarea expresiei: nimic nu se pierde, totul se transformă.“ În fiecare, ea an transformă tomatele care nu pot fi livrate în sute de litri de sucuri şi sosuri. „În tot ce face, mama demonstrează ce reuşeşti să realizezi dacă dai tot ce poţi pentru ceva ce îţi place.“
Tomatele Buniol sunt tomate de grădină, iar tehnicile de cultivare sunt fidele agriculturii sustenabile. Dar mai este un lucru care atrage atenţia la Buniol, dincolo de splendoarea tomatelor perfecte în imperfecţiunea varietăţii lor de forme şi culori.
Roşiile acestea nu sunt doar gustoase, ci atrăgătoare din punct de vedere vizual. Agricultura face astfel un salt de la partea de tradiţie, la un fel de comunicare pe înţelesul unui gurmand urban.
Astfel, la Buniol, dincolo de seminţe, răsaduri şi tomate proaspete, vei găsi şi printuri de artă în care obiectele adorate sunt, desigur, tot tomatele. Iar frumuseţea acestora nu este văzută doar prin ochii subiectivi ai Claudiei Rugină, ci şi prin ochii atenţi ai altor creatori de frumos.
De exemplu, contul de Instagram al MO Candles and More, artizan de lumânări, unul dintre cei mai cunoscuţi pe plan local, include o fotografie în care lumânările MO, alături de câteva tomate Buniol, compun practic un tablou. Nu mai este aşadar vorba doar despre gustul bun al roşiilor sau despre lumina caldă a lumânărilor, este vorba de o compoziţie cu sens.
Partea de ambalaje, de etichete, de brand este un alt lucru care atrage atenţia în ceea ce priveşte abordarea agricultorilor contemporani.
„Povestea Legume Verzi a început în 2020, în plin context pandemic, când am realizat că lanţurile de distribuţie erau blocate, iar dorinţa oamenilor de a susţine producătorii locali era tot mai evidentă“, spun reprezentanţii Legume Verzi, tot o afacere de familie, dar care nu a rămas la propria ogradă, ci a crescut fructificând atent oportunităţile pe care le-a avut la dispoziţie.
Provenind dintr-o familie cu peste 30 de ani de experienţă în agricultură, reprezentanţii celei de-a doua generaţii au văzut cum părinţii se confruntau cu dificultăţi în a-şi vinde produsele. „Acest context a fost inspiraţia noastră pentru a demara o afacere care să răspundă acestei nevoi.“ Aşa a luat naştere Legume Verzi, o afacere bazată pe agricultură sustenabilă şi pe relaţii autentice cu clienţii. „Proiectul nostru s-a dezvoltat treptat, începând cu cercul nostru restrâns de prieteni şi colegi, şi extinzându-se rapid datorită recomandărilor. În spatele Legume Verzi se află întreaga familie.“
Este prima experienţă antreprenorială la acest nivel, iar pasiunea pentru agricultură şi dorinţa de a sprijini comunitatea locală au fost motivaţiile care au stat în spatele acestui pas.
„Viziunea noastră a fost întărită şi de sprijinul primit prin iniţiative precum programul TalentA, organizat de Corteva Agriscience, unde am obţinut o bursă esenţială pentru dezvoltarea brandului nostru SELO, dar şi sprijinul acordat de AFIR, pentru cooperare orizontală şi verticală între actorii din lanţul de aprovizionare în sectorul agricol. Acest tip de sprijin ne-a ajutat să inovăm şi să ne extindem.“
În portofoliul Legume Verzi se găseşte o gamă variată de legume proaspete, precum roşii, ardei, castraveţi şi salată verde, toate cultivate pe terenurile familiei din judeţul Dâmboviţa. Dar dincolo de legume, afacerea s-a extins în zona de sosuri, murături şi dulceţuri, tot din pasiune pentru gust. Astfel, a fost dezvotat atent brandul SELO.
„Toate produsele sunt realizate din legumele cultivate de noi în satul Băleni, Dâmboviţa, iar pentru fructe colaborăm strâns cu fermieri locali, care practică agricultura curată, asigurându-ne că materiile prime sunt cultivate în mod sustenabil.“
Iar pe viitor, planurile sunt de a creşte, atenţia pentru fiecare detaliu, de la sămânţă la etichetă, fiind reţeta prin care agricultura poate ajunge în atenţia consumatorilor de toate soiurile, chiar şi din cele mai alese.