Ceasuri & Bijuterii

Bijuterii de familie

11 dec 2009 265 afişări
Din aceeaşi categorie

Investitia de un milion de lei a fost anuntata intr-un moment in care piata de bijuterii din Romania resimte efectele crizei. Compania condusa de Andreea Ionita Loukas are partenere case de bijuterii care opereaza dupa acelasi model, al afacerilor de familie (Damiani, Schoeffel). Dupa Afaceri a discutat cu reprezentantii brandurilor despre strategia de lupta a companiilor de familie cu criza si cum se prefigureaza 2010.

"Cererea s-a schimbat dramatic in ultimii ani, clientii nostri sunt tot mai sofisticati ca stil si cer permanent noi produse. Sunt fani ai brandului si cred ca potentialul pentru branding este imens, mai ales ca aproximativ 85% din cota de piata la nivel global este detinuta de branduri necunoscute", sustine Fabrizio Giaccon, director de vanzari si marketing la Damiani International. 2009 a fost plin pentru compania italiana, care a inceput anul ca sponsor al echipei Italia Challenge in regata Louis Vuitton Pacific Series. A deschis doua boutique-uri (Londra si aeroportul din Istanbul), s-a extins pe piata din America de Nord, va produce o linie de bijuterii pentru Maserati, a creat celebrul sutien Harlequin Fantasy Bra (3 milioane de dolari) pentru Victoria's Secret si a lansat linia Sharon Stone for Damiani.

"In Europa de Est crestem foarte mult, consideram ca pietele emergente au potential imens pentru noi. Pe pietele din Rusia, Kazahstan sau Ucraina inregistram cresteri de doua cifre, desi tendinta generala a pietei nu este pozitiva", explica Giaccon.

Reprezentantul Damiani recunoaste ca piata bijuteriilor a fost afectata de criza, dar spune ca programul de extindere pe noi piete (China, India, Orientul Mijlociu) va sustine afacerile bijutierului italian. Listata la bursa din Milano din 2007, compania este in continuare condusa de familia Damiani.

In Italia, dominata de afaceri de familie, chestiunea deschiderii actionariatului pentru investitori externi a fost un subiect de intense dezbateri.

Dar reprezentantul Damiani spune ca pentru companie decizia a adus avantaje.

"Dupa listare a crescut brand awareness-ul, iar cotarea la bursa este o garantie pentru partenerii nostri. Dupa listare au fost demarate foarte multe proiecte, au fost lansate noi branduri sau am intrat in parteneriat cu branduri de moda ca Gianfranco Ferre, Jil Sander, Maison Martin Margiela si auto ca Ferrari, Maserati, Ducati", explica Giaccon. Managerul recunoaste ca 2010 va fi un an dificil, dar spune ca a primit semne incurajatoare. "Rezultatele din ultimul trimestru al 2009 arata o usoara revenire, dar nu putem spune ca lucrurile vor sta roz de la inceputul anului. Craciunul este intotdeauna important, asteptam rezultatele si apoi ne vom putea face o parere."

Si compania de familie Schoeffel, specializata in bijuteriile cu perle, este la fel de temperata in ceea ce priveste viitorul, estimand ca vanzarile se vor mentine la acelasi nivel ca si in 2009. Produsele sunt prezente in boutique-urile Micri Gold Bijuterii de cinci ani.

"Deschiderea boutique-ului este o provocare mai ales ca mediul a devenit tot mai competitiv si admir familia Ionita pentru ca a decis sa faca o astfel de investitie care sunt sigur ca va da roade in viitor", spune Till Schoeffel (reprezentantul celei de-a patra generatii a familiei), managing director Schoeffel. Despre piata romaneasca managerul spune ca, pentru companie, este comparabila cu Slovenia sau Slovacia. "La nivel global vanzarile Schoeffel au scazut cu 20%, dar pana la urma brandurile puternice vor rezista. Nu vom schimba strategia, cred ca este bine sa ramai la produsele pentru care esti cunoscut, pentru ca in afaceri intotdeauna sunt urcusuri si coborasuri, chiar daca valul de acum este mai puternic."

Schoeffel a remarcat insa o schimbare a comportamentului consumatorilor. "Inainte vindeam foarte multe bijuterii speciale, de seara, dar acum am observat ca majoritatea clientilor sunt mai interesati de bijuterii de zi, casual." Pentru companie, piata din Germania este cea mai puternica, cu toate ca exporturile aduc 70% din cifra de afaceri. Dupa Germania topul include pe acelasi loc SUA, Rusia si Elvetia. Micri Gold este detinuta de Cristian Ionita si a avut o cifra de afaceri de 13,5 mil. lei in 2008.