Ceasuri & Bijuterii

Nepreţuitele poveşti: Între dorinţa de a fi mereu la curent cu noutăţile şi cea de a investi mai degrabă decât a cumpăra piese ce pot fi lăsate moştenire, ce se poartă anul acesta în materie de bijuterii?

21 mar 2024 158 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Bijuteriile sunt împărţite, cred eu, în două mari categorii. Primele sunt atât de fine şi de discrete, încât se confundă cu cel ori cea care le poartă, fiind parte integrantă a unui întreg. Celelalte însă, acelea care sunt, cel mai adesea, descrise drept opere de artă la purtător, sunt greu de trecut cu vederea. Sunt acolo pentru a spune ceva. Ce şi despre cine, ei bine asta e o altă poveste, pentru o dată viitoare. Întrebarea de acum e însă următoarea - cine, cum şi când poartă ce?

Industria de bijuterii, la fel ca şi cea a modei, este guvernată de o serie de tendinţe care se succed şi se întrepătrund. Există întotdeauna însă şi modele atemporale, piese care nu doar că nu-şi pierd valoarea în timp, ci chiar şi-o cresc.

Între dorinţa de a fi mereu la curent cu noutăţile şi cea de a investi mai degrabă decât a cumpăra piese ce pot fi lăsate moştenire, am vrut să vedem ce se poartă anul acesta.

“Valoarea emoţională pe care o are pentru purtătorul ei face orice bijuterie să fie mult mai interesantă”, spune Anda Jurcă, commercial & product director în cadrul lanţului de bijuterii TEILOR, unul dintre cei mai importanţi actori din industria de profil, prezent nu doar în România, ci şi în regiune.

Astfel, adevărata valoare a unei piese este dată de povestea care o defineşte, fie că vorbim de povestea deţinătorului ei, fie de cea designerului care a creat-o, adaugă executivul. Abia apoi putem vorbi despre bijuterii valoroase din prisma caracteristicilor fizice, intrinseci.

“În portofoliul TEILOR, clienţii regăsesc o paletă vastă de bijuterii, diferite prin design (de la avangardist, la clasic), dar şi prin multitudinea pietrelor naturale pe care, cu mare grijă, le selectăm.” Pot fi pietre preţioase rare, precum diamantul verde sau diamantele roz, sau pietre semipreţioase, care sunt speciale datorită nuanţelor lor.

Asemenea sculptorilor, bijutierii au misiunea de a pune în valoare carateristicile naturale ale nestematelor prin designul pieselor şi prin culorile aurului folosit.

“Bijuteriile TEILOR sunt create în colaborare cu designeri şi cu echipele noastre interne.” Ulterior, acestea sunt produse în parteneriat cu unele dintre cele mai mari companii din lume, care au o tradiţie puternică în acest domeniu şi care deţin un enorm know-how în materie de fabricaţie de bijuterii. “Doar în acest fel, considerăm că putem pune la dispoziţia clienţilor o calitate egală cu cea a pieselor realizate de către marile case de bijuterii.”

O astfel de casă este Pasquale Bruni, brand care pe piaţa locală se găseşte în portofoliul companiei autohtone Orologeria Galt. În acelaşi portofliu îşi face loc şi marca italiană Sicis.

“Colecţiile Sicis fac parte dintr-o gamă exclusivistă de bijuterii, create cu migală în Italia, prin alăturarea de piese minuscule şi multicolore de micromozaic cu pietre şi metale preţioase”, spune Antonia Ciobanu, marketing manager în cadrul Orologeria Galt. Rezultatul acestei alăturări îl reprezintă bijuterii spectaculoase, adevărate opere de artă.

“Anul acesta, împreună cu Sicis Jewels, am creat un colier unicat, care va fi disponibil doar la Orologeria GALT. Este vorba de Sicis Jewels Etoile”, mai precizează ea.

Executivul român adaugă însă că atracţia principală a următoarei perioade va fi reprezentată de lansările mărcii Pasquale Bruni, Petit Joli Lunaire şi Ton Joli Special Edition.

De la minimalismul sculptural până la piese statement în stilul anilor ’70, totul se poartă în 2024 când vine vorba de bijuterii, spun reprezentanţii brandului românesc Casiani, un nume nou în piaţa de profil.

“Cercei lungi până sub linia bărbiei, cu montură de pietre monocrom, sau tip creole cu diamante montate pe partea exterioară, pandantive singulare, choker-e sau lanţuri purtate la baza gâtului - simple ori suprapuse, brăţări tip cuffs, toate acestea sunt în tedinţe. Şi, totodată, revine în prim-plan şi broşa”, completează oficialii Casiani, brand fondat de Laura Dhingra, cea care deţine şi sin­gurul importator şi dis­tri­buitor de pe plan local al produselor de beauty sub brandul Chanel.

Bijuteriile Casiani sunt realizate în două ateliere, în Jaipur, India, şi în Bangkok, Thailanda, şi sunt descrise drept piese de tip statement de către oficialii brandului.

“Cele două ateliere în care suntem parteneri sunt dezvoltate astfel încât să acopere toate aspectele implicate în procesul de producţie.” Astfel, aici pot fi realizate şi bijuterii pe comandă. “Casiani este o marcă nouă, însă este în acelaşi timp rezultatul unor ani îndelungaţi de muncă, în care am căutat să dezvoltăm atelierele astfel încât să deţinem controlul în toate etapele necesare de parcurs în realizarea unei bijuterii.”

Clienţii companiei caută bijuterii cu totul aparte, pentru ocazii speciale, e vorba de piese cu design memorabil sau care au în componenţă pietre preţioase deosebite ca tăietură şi carataj. Similar, clienţii Galt sunt în căutarea unor bijuterii remarcabile, care să îi scoată în evidenţă în rândul altor consumatori de lux.

“Cele mai căutate piese sunt inelele, precum cele din colecţia Tesserae de la Sicis Jewels, care oferă două inele într-unul singur, sau cele de la Pasquale Bruni, din colecţia Giardini Segreti.” Ele sunt urmate de cercei, brăţări şi coliere. “Inelele sunt cel mai uşor pe purtat şi integrat în tinute fiind, de cele mai multe ori, piese statement.”

Şi în cazul grupului STIL Diamonds, o afacere antreprenorială românească, cele mai căutate piese din portofoliu sunt verighetele şi inelele de logodnă, bijuterii pe care compania le creează în atelierul propriu.

“Până în prezent, am avut privilegiul de a contribui la bucuria a peste 30.000 de cupluri, oferindu-le bijuterii care să simbolizeze legătura lor şi angajamentul reciproc. Aceste piese sunt apreciate pentru designul lor atemporal şi calitatea superioară a materialelor din care sunt realizate, reuşind să îmbine eleganţa cu semnificaţia profundă a momentului lor special.”

De altfel, adaugă oficialii brandului, în 2024, unul dintre trendurile care câştigă din ce în ce mai mult teren este minimalismul rafinat. Bijuteriile cu un design simplu şi elegant, care pun accentul pe forme geometrice şi linii curate, sunt în acest moment în centrul atenţiei. Aceste piese se integrează perfect în ţinutele de zi cu zi sau cele gândite pentru evenimente speciale, fiind extrem de versatile.

“În colecţia noastră Geometry of Love am inclus bijuterii care se încadrează în această tendinţă şi care sunt pregătite să completeze orice ţinută. În plus, colecţia ICON, compusă din piese statement din aur galben, continuă să fie extrem de apreciată.”

Şi clienţii brandului românesc Sethè, recent lansat, preferă bijuteriile clasice. Totuşi, ei vor ca piesele achiziţionate să aibă, dincolo de caracterul atemporal şi un element distinctiv, ceva care să le scoată din anonimat.

“Ne concentrăm atenţia pe a obţine colecţii din întreaga lume, fără a fi limitaţi de geografie. Aducem în magazin piese de la furnizori cu tradiţie, dar şi de la designeri avangardişti, care îndrăznesc să schimbe ceea ce a fost considerat standard până acum”, spune Iana Budeanu, cea care deţine businessul alături de Horaţiu Vasilescu, executiv cu experienţă în domeniu. Iana Budeanu este fiica lui Ovidiu Budeanu, om de afaceri ce deţine centrul comercial Arena Mall din Bacău. Magazinul Sethè este amplasat în mallul Băneasa Shopping City din Capitală.

“Colecţiile noastre cuprind atât piercing-uri, cât şi bijuterii de damă şi de bărbaţi. Avem bijuterii cu perle, dar şi cu diamante şi pietre semipreţioase. O piesă specială din portofoliul nostru este un inel cu diamant cushion cut, montat în aur roz, lucrat manual.” Rezultatul este o operă care combină estetica modernă cu farmecul unei lucrări vintage.

Brandul nu realizează bijuterii personalizate, însă Iana Budeanu spune că selecţia este gândită pentru a satisface o gamă largă de gusturi şi preferinţe.

“Încă din momentul în care am început creionarea conceptului, am avut în vedere să ne diferenţiem de ceea ce exista deja în piaţa bijuteriilor. Fie că vorbim de cele mai mici detalii sau de imaginea generală transmisă de brand, experienţa de cumpărare începe chiar înainte ca un client să intre în magazin.” Totuşi, arhitectura acestui spaţiu joacă şi ea un rol în universul Sethè.

Dar, în final, elementul central al acestui ansamblu îl reprezintă, în cazul oricărui brand de profil, bijuteriile.

“Româncele sunt foarte la curent cu toate trendurile internaţionale în materie de bijuterii şi preferă piesele moderne, care să le pună în lumină stilul personal şi care să le aducă o notă de unicitate”, spune Anda Jurcă de la TEILOR.

De altfel, fiecare an aduce noi cerinţe din partea clienţilor. Astfel, brandul românesc colaborează activ cu designeri din mai multe colţuri ale lumii. Cel mai recent proiect al casei este realizat împreună cu designerii italieni de la IED (Instituto Europeo di Design), cu scopul de a lansa colecţii cu personalitate, care se remarcă prin design şi care inspiră prin povestea lor.

“Pentru a fi mereu prima opţiune a clienţilor, trebuie să fim foarte atenţi la feedback-ul primit, trebuie să construim o relaţie în care ei se simt confortabil şi sunt dornici să ne descrie ce îşi doresc. Astfel, vom putea dezvolta linii de produse care să răspundă preferinţelor lor.”

Piese clasice pot fi găsite în orice magazin de bijuterii, însă doar un brand atent la clienţi şi la cererea dinamică din piaţă poate deţine în portofoliu bijuterii care se remarcă prin design, adaugă ea.

Potrivit Andei Jurcă, tinerii îşi doresc produse care să le pună în evidenţă personalitatea, astfel că aleg modele jucăuşe, care pot fi purtate împreună, suprapuse, şi care sunt versatile.

“Le place să combine piesele şi să iasă din tipare prin bijuteriile pe care le poartă. Colecţiile pentru tineri trebuie să spună o poveste, să le reprezinte stilul, să aibă o însemnătate aparte.”

Cofondatoarea Sethè confirmă că reprezentanţii noilor generaţii adoră să exploreze şi vor să-şi exprime individualitatea prin articole moderne. Ea vorbeşte despre o tedinţă de supra-accesorizare şi remarcă o suprapunere a unor bijuterii extrem de diferite, de la cercei minimalişti cu diamante la piercing-uri, cuffs şi helix-uri (purtate pe partea de sus a urechii). “Pe de altă parte, clienţii maturi îşi îndreaptă atenţia către noi în căutarea pieselor clasice, care se remarcă însă şi datorită elementelor contemporane de design.”

În zona bijuteriilor clasice, Anda Jurcă de la TEILOR observă o schimbare în ceea ce priveşte inelele de logodnă. Mai exact, tot mai mulţi clienţi aleg alte modele decât cele clasice. La fel ca şi în cazul verighetelor. Bijuteria selectată trebuie să fie în echilibru cu personalitatea şi stilul persoanei căreia îi este oferită.

De altfel, inelele de logodnă sunt cele mai căutate piese din portofoliul TEILOR.

“Cutia TEILOR e un simbol puternic pentru cel care face cererea în căsătorie şi îl apropie de un <<Da>> real, plin de semnificaţie”, spune ea. De asemenea, în topul celor mai vândute produse îşi fac loc şi verighetele.

Totuşi, în ultimii ani, tot mai multe femei aleg, în locul clasicei verighete, inelul Eternity (pavat cu diamante), care se poartă pe inelar, alături de inelul de logodnă cu diamant. “Astfel, linia de diamante de jur împrejur, care defineşte inelul Eternity, devine un simbol al iubirii şi angajamentului căsătoriei.”

Cea mai recentă colecţie a brandului este colecţia de brăţări Tennis by Ilie Năstase. Cu design realizat in-house, design la care s-a lucrat mai bine de un an, această colecţie integrează cinci modele, iar noutatea o reprezintă elementele simbolice din sistemul de închidere al brăţărilor: mingea şi racheta de tenis, însoţite de semnătura gravată a lui Ilie Năstase.

“Ne-am propus imposibilul: să aducem elemente de noutate în cazul uneia dintre bijuteriile clasice, atemporale – brăţara tennis. Astfel, împreună cu designerii noştri din Italia, am lucrat peste 12 luni la proiectul de design şi producţie, pentru a lansa noua colecţie.”

Brăţările vin însoţite şi de un album de colecţie oferit cadou, semnat personal de Ilie Năstase. “Misiunea noastră este să depăşim zona comercială a bijuteriilor şi, cu fiecare lansare a unei colecţii, să avem o amprentă emoţională, care să aibă însemnătate pentru client.”

Despre importanţa ieşirii din tipare într-o lume tot mai uniformă vorbeşte şi Iana Budeanu. Spre exemplu, cea mai nouă colecţie Sethè se remarcă prin artizanatul său, fiecare piesă fiind realizată manual şi având în centrul său perle de cultură.

“În 2024, lumea bijuteriilor este influenţată de câteva tendinţe interesante. Sustenabilitatea şi aprovizionarea etică au devenit primordiale, cu o orientare tot mai evidentă către metale reciclate şi pietre preţioase unde e posibilă trasabilitatea.”

Există, de asemenea, o renaştere a interesului pentru piesele îndrăzneţe, care se remarcă datorită materialelor neconvenţionale şi designului inovator. Este evidentă, totodată, şi o apreciere pentru moştenire şi măiestrie, bijuteriile de inspiraţie vintage rămânând în vogă, completează Iana Budeanu.

“Fundele sunt acum în tendinţe atât în modă, cât şi în lumea bijuteriilor, iar concludentă este colecţia Sicis Jewels Ribbon. Mai putem adaugă pe lista trendurilor şi înclinaţia către piese statement, fie inele, fie coliere oversized sau choker-e”, confirmă şi Antonia Ciobanu de la Galt.

Tot la capitolul trenduri, ea aminteşte de Apricot Crush, culoarea anului 2024, care este vizibilă şi în lumea bijuteriilor. Un exemplu în acest sens îl reprezintă colecţia Bon Ton Divine, de la Pasquale Bruni.

“Urmărind colecţiile de bijuterii ale anului acesta, remarcăm şi că aurul galben revine la modă. Pasquale Bruni a relansat anul acesta colecţia Giardini Segreti folosind o combinaţie de aur alb şi aur galben.”

În ceea ce priveşte STIL Diamonds, unele dintre cele mai interesante piese se regăsesc în colecţia Spectrum Sapphire Splash. Aceasta redefineşte percepţia asupra safirului, aducând în prim-plan nuanţe şi variante cromatice neconvenţionale. “În loc să se limiteze la zona clasică de albastru, această colecţie introduce o gamă variată de culori şi tonuri, oferind astfel o paletă vibrantă şi captivantă de nuanţe de safir.”

Cea mai recentă colecţie din portofoliul casei este însă Night Sky, bijuteriile aducând în prim-plan imaginea cerului înstelat. “Strălucirea safirelor albastre este amplificată de diamantele delicate prinse în monturile bijuteriilor, creând un fenomen vizual care reinterpretează cu eleganţă şi rafinament magia nopţii pe piele”, spun reprezentanţii STIL Diamonds, companie specializată în crearea de bijuterii personalizate, realizate în atelierul propriu din Râmnicu Vâlcea. O altă direcţie de mers în lume bijuteriilor o reprezintă integrarea tehnologiei, bijuteriile inteligente care oferă atât stil, cât şi funcţionalitate câştigând popularitate, completează cofondatoarea Sethè.

Dar, în lumea fascinantă a metalelor şi pietrelor preţioase, nu totul este despre tendinţe. Uneori este despre piese unicat, alteori este despre unele cu o semnificaţie aparte.

“Am avut parte de o comandă specială, un părinte ne-a solicitat o brăţară Tennis pentru a celebra primul an de viaţă al copilului său”, spune Iana Budeanu.

Unele bijuterii sunt privite însă dincolo de simbolism şi sunt considerate adevărate investiţii.

“În urmă cu mai mulţi ani, am cunoscut un client care ne vizita frecvent pentru a cumpăra piese unice, cu diferite pietre preţioase colorate. Ulterior am aflat că el nu le oferea cadou, ci le colecţiona. Ne simţim onoraţi de faptul că bijuteriile noastre deservesc şi gusturile celor mai critici colecţionari de pietre preţioase, devenind, în unele cazuri, adevărate piese de colecţie”, spune Anda Jurcă, commercial & product director TEILOR.

La fel de importantă ca relaţia dintre retailer şi client este şi cea dintre brand şi furnizorii săi.

“Atunci când vorbim despre achiziţionarea anumitor pietre pretioase, accesul nu este întotdeauna facil, nu este suficient să îţi permiţi să cumperi o anumită nestemată. Este o lume în care nu pătrunzi uşor, încrederea jucând un rol eşential. Iar aceasta se construieşte în timp”, spun reprezentanţii Casiani.

În final, o bijuterie spune o poveste mai complexă decât poate părea la prima vedere. Iar fix această poveste trebuie să fie cea care vorbeşte viitorului său purtător.