Auto

Cum ar putea arăta automobilul viitorului, ce combustibil va folosi şi ce "jucării" va avea pentru pasageri? Audi şi BMW au un posibil răspuns. Galerie Foto

13 iul 2016 4682 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Cum v-aţi imaginat automobilul viitorului? În continuare cu patru roţi desigur, cu sau fără volan, cu două, patru sau şase locuri şi multe sisteme multimedia? Şi ce vă imaginaţi în ceea ce priveşte combustibilul?

Discuţia cu privire la combustibili rămâne în continuare deschisă deoarece niciuna dintre tehnologiile actuale nu pare să câştige lupta. Dieselul, care părea soluţia ideală, va fi eliminat treptat, pe măsură ce normele cu privire la noxe vor deveni tot mai restrictive, benzina este costisitoare deoarece înseamnă consum mai mare, în timp ce electricele înseamnă costuri mari cu bateriile, dar şi cu reciclarea lor la o dată ulterioară. Hibridele câştigă teren, mai ales cele cu alimentare la priză (de tip plug-in hybrid), însă şi acestea presupun costuri mari.

Dar dacă există o alternativă?

Hidrogenul a fost considerat o alternativă, iar BMW chiar a experimentat cu acesta, lansând un concept propulsat de un motor V12 pe benzină care funcţiona şi pe hidrogen, însă câştigul a fost numai parţial, deoarece era nevoie de un propulsor cu 12 cilindri şi 6 litri capacitate cilindrică pentru a produce 260 CP. Mai mult, dacă pentru a produce această putere BMW Hydrogen 7 consuma aproape 14 litri de benzină la 100 km parcurşi, pentru a ajunge la 260 CP pe hidrogen sunt necesari 50 de litri/100 km, în condiţiile în care, pentru a sta în stare lichidă, hidrogenul trebuie stocat la cel mult -253 grade Celsius. Aşadar, tehnologia motorului pe hidrogen cu combustie internă nu era soluţia. Astfel BMW acum s-a reorientat către maşini electrice prin sub-brandul BMW i şi dezvoltă inclusiv un model care utilizează hidrogenul pentru a alimenta bateriile motorului electric, concept care pare a fi, în acest moment, o soluţie de viitor. Nici cei de la Audi nu au pierdut timp şi au venit la începutul acestui an la Salonul Auto de la Detroit cu Audi H-Tron Quattro.

Conceptul, propulsat de un sistem „fuell cell“ cu pilă de combustibil, oferă o autonomie de 600 km, iar anual, datorită panoului solar amplasat pe plafon, maşina ar mai primi aproape 1.000 km autonomie. Sistemul pe bază de hidrogen furnizează 148 CP, iar rezervoarele sunt amplasate sub podeaua maşinii, în timp ce bateria motorului electric poate trimite către roţi încă 134 CP pentru perioade scurte de timp, astfel încât acceleraţia de la 0 la 100 km/h durează mai puţin de şapte secunde.

La fel ca şi E-Tron Quattro, şi H-Tron vine cu cea de-a doua generaţie a platformei modulare a grupului Volkswagen şi cu un design aproape similar, atât la exterior cât şi la interior, unde iese în evidenţă cockpitul virtual al Audi format din displayuri OLED.

Care este avantajul acestui sistem? Automobilul poate fi realimentat cu hidrogen în numai patru minute, în timp ce şi cel mai rapid sistem de alimentare cu energie electrică are nevoie de cel puţin 20 de minute, iar unul „de casă“ are nevoie chiar de opt ore.

Dincolo de sistemul de alimentare, prin conceptele sale Audi anunţă şi faptul că viitoarele sale modele, precum următoarea generaţie a limuzinei de lux A8, vor beneficia de condus automat şi parcare automată, fără intervenţia celui de la volan.

De unde a pornit totul? În urmă cu un an, nemţii de la Audi veneau cu Prologue Allroad în cadrul Salonului Auto de la Los Angeles şi anunţa tendinţele pe care le va urma constructorul din Suttgart în materie de design. Sub capota sa se regăseşte un sistem de propulsie mai puţin inovator în comparaţie cu cel de la H-Tron, însă nu unul mai puţin spectaculos. Maşina dispune de un V8 bi-turbo de 4,0 litri ajutat de un motor electric pentru a ajunge la un total de 724 CP, suficient pentru o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în numai 3,5 secunde cu un consum mediu de numai 2,4 litri/100 km, fiind unul dintre cele mai economice şi performante hibride din lume la acel moment. În plus, pentru cei ce nu doresc să polueze deloc, bateria de 14,1 kWh asigură o autonomie de 54 km, suficient pentru naveta acasă-locul de muncă.

La interior conceptul este unul şi mai spectaculos. Cel de la volan are la îndemână trei displayuri cu touchscreen, în timp ce displayuri similare se regăsesc şi pentru locurile din spate.

Astfel viitorul în auto anunţă nenumărate revoluţii, începând cu sistemul de propulsie, design, interior şi mai ales tehnologii. Care vor câştiga şi care vor deveni istorie, rămâne de văzut, însă cursa pentru inovare devine tot mai palpitantă.