Auto

Off-roaderele revin în forţă pe şosele, dar şi dincolo de ele. Care sunt noutăţile cu care vin producătorii?

03 nov 2023 561 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Off-roaderele revin în forţă pe şosele, dar şi dincolo de ele, în acest deceniu. Dacă Jeep Wrangler a fost întotdeauna aici, Ford a reînviat Bronco, Land Rover a venit cu un nou Defender, iar un brand recent lansat, Ineos, fondat de Sir Jim Ratcliffe, readuce în prim-plan un design ce aminteşte de vechiul Defender, produs timp de aproape 70 de ani fără întrerupere. Mai mult, şi cei de la Toyota au relansat Land Cruiser cu o tentă retro, care să amintească de primele generaţii.

Off-roaderul este acel automobil capabil să parcurgă cel puţin un teren accidentat de dificultate medie, este maşina care poate traversa inclusiv râuri. Dar toate aceste performanţe vin cu un cost – emisiile de dioxid de carbon. Off-roaderele sunt maşini nu tocmai mici sau uşoare, au motoare performante şi sisteme de tracţiune sofisticate, tocmai pentru a permite traversarea traseelor dificile.

Doar că, în deceniul trecut, o serie de SUV-uri cunoscute drept unele performante pe teren accidentat au devenit maşini de asfalt cu o caroserie înălţată. Astfel, tracţiunea 4x4 a rămas disponibilă doar pentru anumite versiuni. Iar în alte cazuri, maşinile au dispărut cu totul din peisaj. Singurele alternative au rămas pick-upurile, însă acestea de obicei sunt şi mai lungi, şi mai grele, în condiţiile în care în off-road sunt preferate maşinile ceva mai uşoare, mai dinamice.

Când vine vorba de astfel de automobile, pasiunea are un cuvânt greu de spus. Spre exemplu, Sir Jim Ratcliffe, miliardar şi preşedinte al Ineos, companie gigant activă în industria chimică, a propus să reia producţia vechiului Land Rover Defender, însă cei de la Jaguar Land Rover l-au refuzat. Motiv pentru care a pornit proiectul Grenadier, denumit după

pubul în care a fost discutată ideea. În iunie 2022, la câţiva ani de la propunere, producţia noii maşini a demarat într-o fostă fabrică Daimler din Franţa, unde anterior fusese realizat micuţul Smart.

Proiectul lui Sir Jim Ratcliffe e dovada vie că magia unui off-roader dăinuie în timp. Din acelaşi motiv, Toyota a venit acum cu un nou Land Cruiser cu imagine clasică. În ceea ce-i priveşte pe cei de la Land Rover, ei nu au „renegat“ performanţele în teren accidentat ale lui Defender, motiv pentru care deşi este vorba de un model complet nou, acesta respectă reţeta clasică.

La rândul său, Ford apelează acum la aceeaşi strategie şi readuce Bronco în prim-plan. Americanii apelează la întreg arsenalul de maşini legendare pentru a fi în prim-planul unei industrii auto în transformare – Mustang este acum şi Mach-E, un crossover complet electric, dar cu performanţe sportive, Explorer este relansat sub forma unui alt model electric, realizat de această dată la Koln, iar Puma a revenit drept un crossover şi este produs la Craiova.

Ideea pentru Bronco i-a aparţinut lui Donald Frey, cel care a stat şi în spatele proiectului Mustang. În 1964, primele maşini sub acest brand ieşeau pe piaţă, proiectate fiind pentru a concura cu Jeep CJ-5  - Wranglerul de atunci, şi cu Toyota land Cruiser. La acea vreme, Bronco era promovat drept „Sports Utility“, pentru că era sportiv, avea doar două uşi, iar plafonul putea fi demontat.

Prima generaţie Bronco şi-a dovedit duritatea şi agilitatea câştigând cursa off-road Baja 1000 din 1969, o performanţă care a rămas de neegalat pentru un alt 4x4 de serie timp de mai bine de 50 de ani. Peste 200.000 de exemplare de Bronco din prima generaţie au fost vândute în SUA, în timp ce peste un milion au fost produse în total de-a lungul a cinci generaţii, între 1966 şi 1996. Un an mai târziu, în 1997, americanii au venit cu Expedition pentru a înlocui bătrânul Bronco şi pentru a concura mai bine cu Chevrolet Suburban.

Acum, Bronco a revenit în piaţă şi este produs tot la uzina Wayne din Michigan, Statele Unite. De această dată are patru uşi, farurile au redevenit rotunde, iar plafonul şi uşile pot fi demontate pentru o experienţă aparte în natură. Dacă Mustang a fost dintotdeauna cunoscut pentru performanţele pe asfalt, Bronco mizează pe off-road. Mai mult, legenda americană vine acum pentru prima dată în Europa, inclusiv în România.

Dezvoltat de la zero pentru orice scenariu, indiferent de teren, Bronco beneficiază de caracteristici inovatoare şi practice care includ uşi detaşabile cu depozitare la interior, puncte de montare integrate pentru accesorii specifice de explorare, dar şi componente şi suprafeţe ultradurabile, uşor de curăţat, pentru momentele când scenariul devine plin de nisip şi noroi.

Designul inconfundabil la interior şi exterior se inspiră din modelele emblematice ale casei, inclusiv din originalul Bronco din 1966, dar şi din aspectul dur şi caracteristica robustă a camionetei din seria F de pe piaţa americană şi din spiritul de performanţă al lui Ford Mustang, totul pentru a crea un SUV cu stil unic şi simţ autentic al aventurii.

Pornind de la o coală albă de hârtie, echipa de proiectare a Bronco a început prin a realiza o scanare digitală la dimensiunea normală a modelului din prima generaţie pentru a se asigura că proporţiile şi forma recunoscută rămân elementele-cheie ale noului design. Consolele scurte, liniile caracteristice puternice şi detaliile îndrăzneţe şi funcţionale îi conferă lui Bronco aspectul hotărât şi robust, care îl face inconfundabil şi contribuie la capacitatea sa excepţională în off-road.

În realitate, maşina vine la înaintare cu mai multe „surprize“ în ceea ce priveşte designul – detalii ascunse care celebrează moştenirea Bronco şi care sunt concepute pentru a fi descoperite de proprietari în timpul utilizării vehiculului. Exemplele includ logouri Bronco ascunse, o reprezentare grafică care ilustrează gama originală de modele din 1966, un deschizător de sticle încorporat în interior şi coordonatele GPS ascunse ale locaţiilor utilizate pentru testare în timpul dezvoltării modelului.

Bronco şi-a câştigat anterior porecla G.O.A.T. (Greatest of All Time) datorită capacităţii sale prin care poate parcurge suprafeţe în teren accidentat. Acum, cu ajutorul tehnologiilor de conducere inteligente, performanţele lui Bronco sunt accesibile atât pentru aventurierii începători, cât şi pentru şoferii experimentaţi de off-road.