Auto

De ce a mers Rolls Royce în zona „noir“? De ce a pariat pe Black Badge? Pentru antreprenorii din tech, mogulii media, toţi disruptivi în mediul lor

27 iun 2025 69 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

De ce „noir“? De ce Black Badge? De la începutul începutului, Rolls-Royce a fost sinonim cu luxul şi culmea sofisticării, motiv pentru care brandul britanic se regăseşte deja de multe decenii pe motoarele celor mai performante avioane din lume şi pe cele mai exclusiviste automobile de top. În 2016, marca a lansat un nou capitol al propriei poveşti – Black Badge, un alter ego ce doreşte să atragă un public mai tânăr, în căutare de „altceva“.

Modelele Black Badge reprezintă o interpretare mai întunecată şi mai îndrăzneaţă a limbajului de design al mărcii britanice, având finisaje interioare şi exterioare personalizate şi îmbunătăţiri de performanţă care le fac şi mai plăcut de condus. Linia Black Badge este un simbol al puterii, încrederii şi individualităţii şi a devenit favorită în rândul celor care doresc să iasă în evidenţă.

De la accentele de crom înnegrit până la jantele stilizate, modelele Black Badge sunt create pentru a face o declaraţie pe şosea. Emblema iconică Spirit of Ecstasy de pe capotă, care a fost mult timp un semn distinctiv al mărcii, este, de asemenea, înnegrită, adăugând un strop suplimentar de mister şi intrigă.

Detaliile exterioare ale modelelor Black Badge sunt realizate printr-un proces de vopsire intens, fiecare strat fiind lustruit manual, pentru a crea un finisaj asemănător unei oglinzi. Efectul general este cel al unui vehicul care emană putere şi încredere, păstrând în acelaşi timp eleganţa şi rafinamentul pentru care Rolls-Royce este cunoscut.

Primele versiuni Black Badge (Ghost Black Badge) au fost lansate în 2016.

Şase ani mai târziu, a fost dezvăluit primul Rolls-Royce electric – Spectre. Un coupé de 585 CP şi o baterie de peste 100 kWh. Pentru prima dată în cazul unui Rolls-Royce, nu s-a mai discutat despre un V12 sub capota sa. Explicaţia a fost una simplă - până în acel moment, inginerii casei au luat toate măsurile necesare pentru rafinamentul suprem. Iar în cele din urmă, acest lucru a însemnat şi eliminarea completă a motorului pe benzină în favoarea a două variante electrice.

În 2025, portofoliul brandului a fost completat de versiunea Black Badge a Spectre, cea care transformă automobilul în cel mai puternic Rolls-Royce creat vreodată şi primul care a beneficiat inclusiv de un test pe un circuit de curse. Cu 659 CP şi un cuplu motor de 1.075 Nm, acest model doreşte să atace un segment nou al pieţei.

„Când am lansat pentru prima dată Ghost Black Badge, identificasem un grup nou de clienţi – antreprenorii din tech, mogulii media, toţi disruptivi în mediul lor. Noi monitorizam cum îşi configurau maşinile – voiau fibre tehnice, tindeau către configuraţii <<noir>>. Şi asta era vizibil în tot ce cumpărau ei“, explică Georgina Cox, Head of Global Product Communications at Rolls-Royce Motor Cars.

Clienţii Black Badge sunt unici în cadrul Rolls-Royce – ei construindu-şi succesul pe depăşirea limitelor şi refuzând să fie definiţi de codurile tradiţionale ale luxului. Astfel, nu acceptă decât cele mai rafinate produse şi experienţe, fără compromisuri. Totodată, impun şi o latură dinamică şi o atitudine îndrăzneaţă, care să reflecte lumea lor, povestea proprie şi curajul lor fără limite. Ce înseamnă asta în cazul Spectre Black Badge?

„Interiorul celebrează măiestria. Avem fibră tehnică şi o planşă iluminată prin 5.000 de stele. În ceea ce priveşte instrumentarul de bord, acesta omogenizează suprafeţele digitale cu cele analogice“, explică Claudia Cowley, product specialist la Rolls-Royce Motor Cars.

Totuşi, e greu să pui în cuvinte tot ce înseamnă noul Black Badge. Cel mai uşor e să îl testezi. Iar eu am făcut asta în Barcelona.

Povestea test-drive-ului a început în biblioteca hotelului Wittmore, amplasat discret pe străduţele înguste ale Cartierului Gotic. Întunecată, misterioasă şi exclusivistă. La fel ca maşina pentru drive-test, care aştepta parcată în port.

Deşi misterios, acest bolid nu poate sta ascuns. Şi chiar merită să fie văzut. Şi ce loc mai bun decât  portul Barcelonei, de la bordul iahturilor de zeci de milioane de euro parcate acolo. Un Rolls-Royce nu este doar un mijloc de transport, este o declaraţie. Aşadar, la nivel de statut, concurează cu iahturile, elicopterele sau proprietăţile deosebite.

Traseul pentru drive-test a fost atent ales tocmai pentru a permite pilotarea pe drumuri ce şerpuiesc printre dealuri, trasee cu viraje multe şi diferenţe de nivel, care să scoată în evidenţă faptul că un V12 nu mai este un element necesar, iar Spectre poate fi un un companion de zi cu zi, nu doar acea maşină care iese din garaj la ocazii deosebite. Tocmai pentru a ilustra asta, în premieră, cei de la

Rolls-Royce au făcut două lucruri – au prezentat cazuri de persoane care deja au parcurs nu mai puţin de 10.000 km pe an cu un Spectre - ceva nemaivăzut la un Rolls - şi au permis pilotarea unui Black Badge pe un circuit de curse.

Decizia de a crea un automobil atât de puternic a fost determinată de aşteptările extraordinare ale clienţilor Black Badge. Cerinţele lor au necesitat un răspuns pe măsură - un partener de drum intens, imediat şi precis, fără efort.

„Odată cu Spectre Black Badge, venim cu două inovaţii – Infinity Mode şi Spirited Mode. Infinity Mode se accesează printr-un buton de pe volan, iar ceasurile de bord se schimbă, în locul lor apărând semnul infinitului“, explică Claudia Cowley la un fireside chat.

Acesta face maşina să ofere un răspuns mai prompt şi asigură acces la întreaga resursă de putere, cu 55 kW peste ce oferă versiunea normală de Spectre.

A doua noutate este Spirited Mode. Cu un picior pe frână şi unul pe acceleraţie, maşina începe să tremure, după care odată ce frâna este eliberată, automobilul porneşte puternic de pe loc. „Aşa accesăm întregul cuplu motor de 1.075 Nm.“ Astfel, autovehiculul ajunge de la 0 la 100 km/h în doar 4,3 secunde.

Pentru a se asigura că această filozofie reflectă cu exactitate modul în care clienţii îşi folosesc automobilele în viaţa reală, un grup de proprietari Rolls-Royce a acordat inginerilor acces la datele lor anonimizate din deplasări, permiţând specialiştilor să analizeze comportamentul unor maşini care au parcurs, în total, sute de mii de kilometri.

Informaţiile au relevat faptul că clienţii exploatează puterea maximă mai degrabă în impulsuri scurte, nu pe perioade lungi. Această perspectivă a validat abordarea mărcii, potrivindu-se perfect cu caracterul dramatic şi intens al celui mai puternic Rolls-Royce creat vreodată.

Aşadar, proiectul Spectre Black Badge a pornit de la discuţii cu clienţi care au şi primit maşina înaintea lansării oficiale, mai puţin de 50 fiind livrate.

„Ca răspuns la solicitările lor frecvente, Rolls-Royce a acordat unui grup select acces anticipat la acest automobil, cu condiţia ca aceştia să păstreze secretul de proprietate până la lansarea oficială - o introducere discretă, care a rezonat cu spiritul acestor persoane. O flotă mică şi extrem de exclusivistă de Black Badge Spectre a fost comandată pentru aceste persoane“, explică oficialii companiei.

De obicei, Spectre este al doilea model Rolls-Royce al unui client şi face parte dintr-un garaj cu şapte maşini, permiţându-i acestuia să aleagă una care să se potrivească fiecărei ocazii. Cu toate acestea, în ciuda exclusivităţii sale, modelul Spectre este condus intensiv, subliniind încrederea şi entuziasmul proprietarilor săi.

Un client din Dubai, spre exemplu, a parcurs deja mai mult de 12.500 km cu modelul său Spectre într-un singur an. Un altul, un antreprenor britanic renumit, îşi conduce în mod regulat automobilul pe o distanţă de 500 km (dus-întors) între sediul său din Suffolk şi sediul Rolls-Royce din Goodwood, pentru a analiza diverse comenzi.

Totuşi, se pare că modelul Spectre cel mai utilizat aparţine unui client din Slovacia, care face naveta aproape 400 km, până la Praga. Acesta care a parcurs mai mult de 10.000 km în primele şase luni de proprietate.

În medie, proprietarii Spectre conduc aproximativ 6.500 km pe an – o valoare comparabilă cu cea a modelelor Rolls-Royce anterioare, cu două uşi, inclusiv Wraith, Dawn şi strămoşul spiritual al lui Spectre - Phantom Coupé.

Acest lucru înseamnă că, din punct de vedere tehnic, clienţii trebuie să îşi încarce complet autovehiculul doar de două ori pe lună. Marea majoritate îl încarcă acasă.