Arts & Design

Cum a reuşit o tânără de mai puţin de 30 de ani să construiască o reţea de 39 de apartamente în Bucureşti, la munte şi la mare, pe care le închiriază în regim hotelier?

17 iun 2022 4112 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Un loc în care să-ţi organizezi şedinţa foto de dinaintea nunţii. Un altul în care să găzduieşti un workshop. Şi, poate, încă unul pur şi simplu pentru o evadare de acasă, dar nu prea departe. Alexandra Bogatu s-a gândit că ar putea exista toate aceste nevoi în inimile şi în minţile oamenilor – români, străini, nu contează – şi, inspirată de această idee, a construit în câţiva ani o reţea de apartamente concentrate în principal în zona centrală a Bucureştiului, pe care le închiriază în regim hotelier, în funcţie de dorinţe. Pentru a înţelege mai bine modelul, am pătruns în atmosfera unuia dintre ele şi, totodată, în culisele acestui business aparte.

„Fiecare dintre apartamentele Rezident are un stil diferit, tocmai de aceea le-am dat şi nume distincte – Safari, Sea Breeze, Oriental, Pop Art, Bridal. Eu m-am ocupat personal de amenajarea lor, nu am lucrat cu alţi designeri de interior, pentru că designul este o pasiune de-a mea, pe care am preluat-o de la mama. Ea m-a şi ajutat, de altfel, la amenajarea primelor apartamente“, povesteşte Alexandra Bogatu, care, la mai puţin de 30 de ani, are pe mâini un lanţ de 39 de apartamente închiriate în regim hotelier. Dintre toate, 27 sunt în Bucureşti, unul este la Predeal, iar restul sunt în Eforie.

Deşi designul este diferit de la un apartament la altul, facilităţile sunt similare peste tot. Poziţionarea este primul element care le face să fie diferite şi să atragă atenţia, Alexandra alegând de fiecare dată zona-cheie a oraşului. În Bucureşti, este vorba despre centru, la Predeal – apartamentul e chiar lângă pârtie, iar la Eforie, cum altfel, pe malul mării. Toate au fost cumpărate în ultimii trei-patru ani, debutul fiind puternic, cu o investiţie de 1,7 milioane de euro, care s-a îndreptat spre achiziţia a 27 de apartamente şi renovarea lor.

„Suntem un business de familie care funcţionează ca un fond. Mai avem afaceri în transport, în turism medical – prin centrul medical Vraja Mării din Eforie Sud, şi în alte domenii.“

Ideea dezvoltării acestui business a plecat de la mama sa, care a cumpărat iniţial un apartament în Bucureşti. În timp ce era la studii în Marea Britanie, Alexandra a început să remarce sistemul Airbnb (modalitate de închiriere a locuinţelor în regim hotelier) şi astfel i-a venit ideea de a dezvolta aşa ceva în România. „E un business imobiliar sigur“, crede ea. Pentru a „vâna“ cele mai bune spaţii şi preţuri, Alexandra nu se dezlipeşte de site-urile de anunţuri imobiliare, iar pornind de la ele cercetează ce se află în împrejurimi. Şi-a format o adevărată strategie în timp, astfel că fie cumpără apartamente complet distruse, care nu au mai fost renovate în ultimii 15-20 de ani şi cărora le readuce strălucirea, fie achiziţionează locuinţe în stare perfectă, care nu mai au nevoie decât de mici ajustări.

„Nu prea îmi place să iau apartamente renovate acum 10-12 ani, deoarece aceea a fost o perioadă de incertitudine stilistică. Noi schimbăm instalaţiile şi tot ce este necesar, alegem o temă şi începem procesul de amenajare“, spune Alexandra.

Apartamentul Etno, unul dintre cele două amenajate în stil tradiţional, preferate în special de străini (şi chiar mai punctual, de americani), a fost ales recent de Airbnb să facă parte dintr-o campanie de promovare a grupului, aşa că oficialii companiei americane vor organiza o şedinţă foto aici pentru a posta ulterior imaginile pe platforma centrală. Un alt apartament din grupul Rezident este total diferit şi poartă amprenta stilului industrial, cu o masă de bucătărie făcută dintr-o bicicletă şi cu scaune cumpărate de la târgul de antichităţi de la Negreni, judeţul Cluj, unde are loc în fiecare toamnă şi în fiecare primăvară cel mai mare târg de profil din estul Europei.

Din portofoliul Rezident mai fac parte şi apartamentele denumite sugestiv Flavours of Asia, Safari, Jeans, EnProvence, Gentlemens’ Club şi lista continuă... până la 39.

Toate cele 27 de apartamente pe care Alexandra Bogatu le administrează în Bucureşti se află în zona Romană-Universitate, aproape de muzee, de centrul turistic al oraşului, de locuri care ar putea fi atractive pentru un chiriaş de ocazie. Bridal, apartamentul în care a fost realizat acest interviu, este unul dintre cele mai căutate pentru închiriere, mai ales că se află la doar cinci minute de mers pe jos de Teatrul Naţional şi are o vedere fără cusur asupra Bisericii Italiene. Costul său de închiriere pentru un weekend este cuprins între 1.200 şi 1.600 de lei, în funcţie de perioadă, şi vine „la pachet“ cu mici răsfăţuri precum flori, cafea, ciocolată sau baloane. Unii clienţi aleg să-l închirieze doar pentru o zi, suficient pentru o mireasă să se pregătească înainte de nuntă şi să se fotografieze cu prietenele. În acest caz, costul de închiriere este de 600 de lei.

„Avem trei categorii de clienţi: de business – oameni care se cazează în timpul săptămânii, familii – care vin fie în interes de afaceri, fie în scop de vacanţă, şi turişti.“

Apartamentele Rezident au luat până acum parte la tot felul de poveşti, spune Alexandra Bogatu. De pildă, cineva a închiriat unul dintre ele pentru a găzdui aici cursuri de masaj. Altcineva a ţinut un workshop de caligrafie într-una din locuinţe. Un nomad digital belgian a lucrat timp de şase săptămâni dintr-un spaţiu Rezident, iar pentru o perioadă apartamentele au ţinut loc de cămin de lux pentru câţiva studenţi care au vrut să aibă propria intimitate. Şedinţe foto, mai ales pentru nunţi, videoclipuri, podcasturi – multe s-au întâmplat în aceste spaţii gândite şi amenajate până în micile detalii.

„Într-un an bun, înainte de pandemie, gradul de ocupare în proprietăţile noastre era de circa 70%, iar marja de profit era de 12%, peste cea de 8% pe care o înregistrăm astăzi.“

Într-o piaţă imobiliară extrem de imprevizibilă şi într-o capitală cu un fond locativ destul de fragil în centru, Alexandra Bogatu spune că e foarte complicat să găseşti un apartament bun în inima oraşului, care să fie şi sigur pentru turişti din punctul de vedere al stabilităţii clădirii.

Ea caută blocuri fără bulină roşie, care să aibă totuşi o amplasare bună, ceea ce nu e uşor de găsit, şi spune că vede în schimb un potenţial major în zona de nord a Bucureştiului, care găzduieşte imobile mai noi şi mai rezistente.

Dacă apartamentele din Capitală, fiind situate în zona centrală, vin cu o patină a timpului, cele de la Eforie se află într-o clădire nouă, construită în urmă cu opt ani. De altfel, tot la mare, în Constanţa de această dată, Alexandra Bogatu şi familia ei plănuiesc, împreună cu un alt asociat, o nouă investiţie. E vorba de o clădire cu 26 de apartamente, care vor fi închiriate tot în regim hotelier. Amplasat în Portul Tomis, acesta va opera sub numele Rezident Marina Tomis. Imobilul va fi gata în toamna acestui an. Şi proiectele nu se opresc aici.

„Mă gândeam să mai cumpărăm apartamente în Braşov, în Oradea, însă mi-ar mai trebui un partener pentru a putea gestiona totul.“

Majoritatea timpului ea o petrece în Bucureşti, dar merge destul de des şi în Constanţa. „În următorii cinci ani, îmi doresc să ieşim din ţară şi să ne extindem în Grecia, Spania, Dubai, dar şi în Londra, Paris sau Berlin“, dezvăluie Alexandra Bogatu.

 

Alexandra Bogatu, fondatoarea businessului Rezident: „Într-un an bun, înainte de pandemie, gradul de ocupare în proprietăţile noastre era de circa 70%, iar marja de profit era de 12%, peste cea de 8% pe care o înregistrăm astăzi.“

„Avem trei categorii de clienţi: de business – oameni care se cazează în timpul săptămânii, familii – care vin fie în interes de afaceri, fie în scop de vacanţă, şi turişti.“