Massimo Noto a îmbinat pasiunea pentru artă cu studiile economice, pentru a aduce noi orizonturi companiei de familie din domeniul designului, editării şi producţiei de ţesături şi tapet. Agena, căci despre ea este vorba, este o companie cu o tradiţie de aproape şase decenii, care astăzi este prezentă în 45 de ţări, având peste 2.300 de clienţi din toate colţurile lumii, chiar şi în România. Cum vede viitorul designului omul care şi-a descoperit chemarea în explorarea artei, arhitecturii şi istoriei italiene?
„Viitorul este deja astăzi, iar tehnologia şi sustenabilitatea influenţează masiv designul“, consideră Massimo Noto, care a ajuns în luna octombrie la Bucureşti cu ocazia unui eveniment organizat de retailerul român de mobilier şi decoraţiuni Mobexpert, partenerul de pe plan local al Agena, producător de ţesături şi tapet premium.
Odată cu lansarea noilor colecţii, inspirate din natură, din stilul de design Bauhaus, din simplitatea dungilor sau din motivele geometrice şi florale specifice secolului 18, Massimo Noto, CEO şi art director al Agena, a vorbit despre istoria producătorului, despre simplitatea luxului, dar şi despre viziunea companiei care este astăzi activă în 45 de ţări, viziune pe care şi executivul-antreprenor italian, prin experienţa sa, şi-a pus amprenta. „Am avut mereu o pasiune profundă şi o curiozitate pentru artă în general, pentru mobilier şi decoruri interioare, pentru detalii. Asta şi datorită faptului că m-am născut în Italia, fiind înconjurat de frumuseţe, respectiv într-o familie care m-a lăsat mereu «să respir».“
A urmat studii economice orientate mai mult spre management decât spre finanţe, pentru că era foarte interesat de lumea corporativă. Iar apoi a decis să îmbine cele două domenii pe care le iubeşte cel mai mult, după cum a povestit chiar Massimo Noto, care a împletit astfel pasiunea pentru artă şi arhitectură cu cunoştinţele dobândite despre management, pentru a aduce un suflu nou în companie. El a încercat să comprime frumuseţea stilului italian în produsele Agena, creând colecţii care rămân în trend indiferent de ce dictează moda. Executivul-antreprenor a vrut să creeze un stil propriu al produselor, astfel încât acestea să completeze perfect orice încăpere.
„Am gândit compania ca fiind independentă de trenduri, deoarece, pe de-o parte, produsele noastre trebuie să se încadreze şi în medii care sunt deja decorate, inclusiv cu mobilier care nu ar trebui şi nu poate fi aruncat, acest aspect ţinând de sustenabilitate.“
Pe de altă parte, bineînţeles că produsele trebuie să satisfacă puţin şi egoul celor care locuiesc acolo, şi de aceea trebuie avută o grijă meticuloasă la detalii prin materiale de calitate, adaugă el.
De altfel, Agena creează ţesături care pot fi cu uşurinţă folosite atât ca draperii, cât şi ca feţe de pernă sau cuverturi. În plus, compania italiană realizează perdele, dar şi tapet, folosind acelaşi design atemporal. Agena are şi un parteneriat cu Drumohr, un important brand de fashion din categoria premium, care la rândul său adună o istorie îndelungată.
De asemenea, produce şi articole custom made. Agena este un nume cu o experienţă de 57 de ani în producţia de ţesături, are 2.300 de clienţi din 45 de ţări şi a creat până acum peste 23.000 de articole. Ce urmează?
Spre exemplu, pentru 2024, Massimo (Max) Noto îndeamnă oamenii să aibă curajul să folosească din plin culorile, care devin una dintre tendinţele dominante, cel puţin pentru a sublinia un detaliu sau pentru a scoate în evidenţă o anumită zonă.
„Nuanţele îndrăzneţe, precum verdele smarald, albastrul nocturn, marsala sau muştarul, vor adăuga viaţă şi caracter spaţiilor interioare.“
El mai consideră că luxul nu este neapărat adus de opulenţă sau de lucruri strălucitoare, ci de calitatea superioară a materialelor, a designului şi de sustenabilitatea materiilor prime. De altfel, Agena foloseşte materiale naturale, reciclabile şi reciclate, dând şansa la o a doua viaţă unor ţesături. Materiale precum bumbacul organic, inul sau cânepa sunt preferate de compania italiană datorită provenienţei lor, venind din surse regenerabile, dar şi pentru că durata lor de viaţă este mai mare decât cea a variantelor sintetice.
Massimo Noto se lasă inspirat de oameni atunci când călătoreşte, observând totodată frumuseţea şi detaliile din fiecare tip de expresie a artei. Inspiraţie găseşte şi în măiestrie şi natură, dar şi citind mult, şi totul într-un mod „omnivor“.
„Pe scurt, trăiesc într-un haos organizat, dar ... cu toate acestea, doresc să subliniez că lucrez cu o echipă tânără şi competentă, întrucât consider că numai în acest fel pot fi obţinute rezultate valide – prin colaborare şi împărtăşirea de proiecte în care fiecare poate şi trebuie să-şi exprime ideile prin mixarea cunoştinţelor şi a viziunilor diferite.“
El menţionează că în acest domeniu, al tapetului şi ţesăturilor, este - alături de colaboratorii săi - în continuă căutare de combinaţii, mizând pe amestecarea materiilor prime inovatoare, şi mai ales sustenabile, cu materialele naturale şi tradiţionale.
„Am călătorit foarte mult de-a lungul vieţii şi în continuare o fac pentru că în acest mod poţi creşte din toate punctele de vedere, cunoscând locuri şi culturi foarte diferite. Sunt norocos în acest sens.“
Cât despre Bucureşti, CEO-ul Agena spune că este un oraş foarte frumos, un loc unde inovaţia şi tradiţia coexistă foarte bine. Iar inovaţia şi tradiţia sunt tocmai principiile după care el se ghidează. „Consider că fiecare cultură trebuie respectată şi apreciată pentru originile şi caracteristicile sale, dar cu siguranţă orice mediu poate fi personalizat şi înfrumuseţat. Eu am conceput compania ca fiind
independentă de tendinţe: îmi place ca tapetul şi ţesăturile mele să fie apreciate chiar şi la ani după instalare.“
De asemenea, îi place că acestea pot fi introduse cu uşurinţă în medii deja mobilate, fără a fi nevoie ca oamenii să renunţe neapărat la trecut, care reprezintă moştenire, tradiţie. „Eu vreau doar să încerc să-l îmbunătăţesc.“
De asemenea, consideră că ţesăturile joacă un rol foarte important în estetica unui spaţiu şi reprezintă expresia stilului personal. De aceea, compania alege fiecare culoare, design şi finisaj cu atenţie, pentru a contribui la crearea de spaţii elegante şi sofisticate.
Cât despre viaţa de antreprenor şi art director al companiei, Massimo Noto spune că sunt atât momente dificile, cât şi unele stimulatoare.
„Au existat, evident, momente-cheie, precum cele asociate unor mari decizii. Unul a fost cel în care am ales să părăsesc «confortul» unei activităţi pur comerciale şi să devin un editor de textile, concepând şi proiectându-mi propria linie. Iar ulterior am devenit producător de tapet, pentru a-mi completa propunerea decorativă.“
Şi-a pus astfel banii şi reputaţia în joc şi a provocat giganţii pieţei, iar rezultatul a fost o luptă ca între David şi Goliath.
„Dar de fapt acesta este laitmotivul vieţii mele şi tocmai de aceea unii îmi spun Mad Max. Asumarea unor astfel de riscuri pe o piaţă foarte dificilă şi complicată cum este cea a decoraţiunilor high-end necesită un strop de nebunie“, conchide antreprenorul-executiv.