Arts & Design

A doua şansă sau cum au devenit piesele vintage obiectele-vedetă pentru designul sustenabil: Acest proces de upcycling este un manifest în sprijinul unei agende ecologice

20 mai 2022 225 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Obiectele recuperate, piesele vintage sunt cea mai bună întruchipare a zicalei potrivit căreia oricine merită o a doua şansă. În plus, acestea sunt piesele care pot contribui cu adevărat la crearea sustenabilă a unor interioare memorabile în contextul în care unicitatea obiectelor din alte timpuri sparge tiparele standardizării.

„Acest proces de upcycling este un manifest în sprijinul unei agende ecologice. De fapt, dacă ne gândim bine, chiar recircularea obiectelor vechi este parte dintr-un circuit care luptă împotriva consumului şi a producţiei exagerate de nou“, spune Laura Paraschiv, fondatoarea atelierului de design Circa 1703-3071, magazin-colecţie de piese vintage, cu accent pus pe obiectele de iluminat.

Absolventă a Universităţii de Arhitectură Ion Mincu, Laura Paraschiv a început ulterior să lucreze la proiecte de design interior şi de scenografie.

„De atunci, căutarea obiectelor a depăşit universul nevoilor mele. Vizualizez proiectele ca un puzzle imens, unic, iar pentru o astfel de abordare este necesar să am acces la obiecte din cele mai diverse ca estetică, materiale, perioade etc.“

Philocaly este un alt proiect de design construit de la ideea repunerii în valoare a unor obiecte care cu siguranţă merită a doua şansă.

„Numele Philocaly vine din greacă (gr. filo-kalos) şi exprimă un sentiment de dragoste faţă de bine şi frumos. Proiectul a început în iunie 2020, în plină pandemie, şi cred că exact contextul în care ne aflam atunci a forţat apariţia lui“, spune Anca Dumitrescu, cea care alături de mama şi tatăl ei se află în spatele Philocaly. Magazinul propune o selecţie atent curatoriată de porţelanuri fine, sfeşnice, obiecte de iluminat sau mici piese de mobilier din alte timpuri.

Fondatoarea Philocaly crede că e important, în zilele acestea consumeriste ale existenţei noastre, să aruncăm o privire la ceea ce încă poate fi folosit şi să acordăm o a doua şansă unor obiecte pe care de obicei preferăm să le luăm „în ţiplă“ dintr-un magazin.

„Mă bucur să văd că atât de multă lume din jurul meu îşi cumpără haine second-hand, mobilier vânat de prin târguri şi buticuri de antichităţi, că preferă un sfeşnic vechi, recondiţionat şi, poate, pe alocuri, cu «urme» ale trecerii timpului, în schimbul unui obiect nou, cumpărat de la un brand celebru.“

Pasiunea pentru piesele mai vechi vine din familie, spune Anca.

De când era copil, tatăl său colecţiona obiecte vechi, le restaura cu grijă şi multă migală şi le integra în casa lor în cel mai frumos mod.

„Aşa că am crescut cu asta şi cu vitrina de porţelanuri a bunicii“, spune fondatoarea Philocaly, care de 10 ani coordonează şi activitatea unui centru de training şi recrutare de însoţitori de bord.

Dincolo de partea de vânzare de obiecte, Philocaly asigură şi recondiţionarea pieselor care au nevoie de puţin ajutor.

„Recondiţionăm sfeşnice, obiecte din bronz şi alamă, mici piese de mobilier sau obiecte de iluminat etc.“ Tatăl său se ocupă de asta, el este cel care are răbdarea, atenţia şi mai ales cunoştinţele despre cum se realizează acest întreg proces.

„De asemenea, provocarea majoră pentru el, de când există Philocaly, a fost să înveţe şi cum să lucreze cu porţelanul, cum să recondiţioneze o ciobitură, o crăpătură etc.“

Acelaşi lucru se întâmplă şi la Circa 1703-3071, dar şi ceva în plus. Numele atelierului, deşi aparent greu de reţinut, arată de fapt călătoria pe care piesele care intră în studio o parcurg. Astfel, unele piese intră având un rol, dar sunt complet transformate de creativitatea Laurei Paraschiv.

„Într-adevăr, Circa 1703-3071 nu este doar un magazin pentru iubitorii de obiecte speciale, este şi locul în care unele piese prăfuite şi dezmembrate sunt regândite şi complet transformate ca design sau ca funcţiune.“

Este un efort prin care încearcă să aducă ceva imprevizibil în traseul unor obiecte în căutare de o nouă identitate. „Caut să le împrospătez, să le asigur un fel de refresh“, spune Laura Paraschiv de la Circa 1703-3071. Astfel, unele piese depăşite din punct de vedere funcţional, dar făcute din materiale bune, au căpătat o nouă viaţă. 

Le-a dezmembrat şi a gândit obiecte noi, folosindu-le ca sursă de materie primă pentru realizarea următoarelor.

„Mă ocup propriu-zis de recondiţionare şi de reinterpretare doar în cazul anumitor corpuri de iluminat. Pentru alt tip de obiecte încerc să găsesc şi să colaborez cu persoane specializate în diverse meserii. Îmi cunosc limitele şi nu ezit să cer ajutor profesioniştilor atunci când mă împotmolesc“, adaugă Laura. Astfel, Circa 1703 – 3071 înseamnă multe lucruri: cutie de curiozităţi supradimensionată sau magazin în care cei interesaţi de cadouri pentru ei sau pentru prieteni găsesc obiecte vintage, în care alţi arhitecţi vin să găsească lucruri speciale.

„Este studioul meu de lucru, locul în care transform elemente de obiecte vechi în piese cu noi funcţionalităţi.“ Este şi biroul ei pentru consultanţă în design interior, este loc de întâlnire pentru prieteni, este loc de pelerinaj pentru cei interesaţi de design eclectic ales pe sprânceană în stare funcţională sau recondiţionat meticulos. Este multe lucruri într-unul singur.

În cazul Philocaly, produsele vin din Germania, Marea Britanie, Suedia, Belgia, dar şi din târguri sau colecţii private.

„Avem porţelanuri fel de fel (ceşti, seturi de farfurii, vaze, ceainice etc.), dar şi sfeşnice, lumânări din ceară naturală pe care le facem chiar noi în atelier, feţe de masă, textile, corpuri de iluminat sau mic mobilier.“

Aleg produsele foarte subiectiv, recunoaşte Anca Dumitrescu. Fiecare cu povestea, detaliile, uneori defectele lui. „Sunt întrebată des despre aceste criterii de selecţie şi nu am un răspuns. E o alegere legată de emoţie.“

Iar aceste poveşti atrag, o spun ambele antreprenoare, nevoia de visare fiind extrem de puternică. Mai ales în actualul context.

„Între 27 şi 77 de ani este vârsta medie a clienţilor. Cred însă că mai important decât vârsta clienţilor mei este tipologia lor“, spune Laura Paraschiv.

Oamenii care ajung la Circa 1703-3071 au o fire curioasă (o calitate pe care fondatoarea o apreciază foarte tare) şi sunt şanse foarte mari ca de la bun început să împărtăşeacă aceleaşi pasiuni.

„În general, sunt oameni cu educaţie estetică, sunt oameni sensibili, dar sunt şi oameni care pur şi simplu au încredere în selecţia mea de obiecte şi ştiu că achiziţionând un produs de la Circa fac realmente o investiţie.“

Anca Dumitrescu precizează la rândul său că este aproape imposibilă o încadrare în vreun tipar a clientului, tocmai pentru că piesele Philocaly generează emoţii atât de variate.

„N-are vârstă :) (clientul) şi asta a fost o surpriză pentru noi, după primele luni de activitate. Eu mă bucur că nu avem un profil foarte clar şi bine definit de client.“ Sunt atât de diferiţi clienţii brandului, au preocupări, vârste, plăceri diferite şi un fel de a fi care nu îi va lăsa niciodată pe fondatorii afacerii să-i pună într-o singură cutiuţă. „Cam la fel ca obiectele pe care le vindem, ce pot să spun.“ Dincolo de caracterul sustenabil al pasiunii pentru piesele vintage, valoarea adăugată pe care acestea o aduc interioarelor este net superioară unor obiecte de serie.

„Un alt motiv pentru care m-am orientat către obiectele vintage/retro este faptul că sunt foarte atrasă de interioarele eclectice şi de abordarea mix & match pentru obiecte care aparent nu se potrivesc perfect, dar care, puse împreună, în contextul potrivit, emană o energie incredibilă“, spune fondatoarea Circa 1703-3071.

Cea mai mare provocare este aceea de a găsi echilibrul între diferite stiluri, culori, texturi, materiale astfel încât, la final, să obţină un interior interesant, cu personalitate, care să fie memorabil şi care să nu se uzeze moral rapid.

„Testul timpului e foarte important şi pentru estetică, dar şi pentru mentenanţă“, spune Laura Paraschiv.

Planuri pe termen lung au ambele antreprenoare, dar sunt planuri prudente şi făcute cu aceeaşi grijă pe care o au şi faţă de obiectele pe care le recuperează.

„Oh … aventura abia acum începe“, conchide Anca Dumitrescu.