Eveniment

Ziarul Financiar schimbă România: o nouă organizare a taxiurilor la Otopeni. Pasagerii găsesc taxiul cu tarif de 1,39 lei/km la ieşirea din terminal. „Am intrat în normalitate“

05 feb 2013 1822 afişări de Mirabela Tiron
Din aceeaşi categorie

Cel mai mare aeroport din ţară, Henri Coandă (Otopeni), a schimbat modul de organizare al taxiurilor, oferind acum acces pe estacada din faţa terminalului sosiri taxiurilor chemate la comandă de pasageri, cu tarif de 1,39 lei pe kilometru. Cele cu tarif de 3,5 lei pe kilometru, care făceau coadă chiar la ieşirea din aeroport, au fost mutate la parter, în zona din care pleacă şi autobuzele spre Bucureşti.

Sistemul a fost schimbat la aproape şase luni după ce o studentă japoneză şi-a pier­dut viaţa (15 august 2012), fiind acostată chiar din aeroportul Otopeni de un tânăr, care şi-a oferit ajutorul în găsirea unui taxi.

Ziarul Financiar a scris de la nefericitul incident peste 20 de articole în care sublinia modul deficitar de organizare al taxiurilor, fiind obligaţi să tragă de bagaje în plină stradă pentru a putea găsi un taxi cu tarif de 1,39 lei pe kilo­metru, în condiţiile în care singu­rele maşini de taxi cărora li se permitea ac­ce­sul pe estacada din zona sosiri erau cele cu tarif de 3,5 lei pe kilometru. De aceea, mulţi pasageri riscau să ajungă în maşina unui "pirat" - taximetrist fără legitimaţie şi aparat.

"Păcat că a trebuit să moară cineva ca să se schimbe modul în care este organizat transferul cu taxiul de la aeroport. Acum este bine că putem comanda şi aştepta aici sus taxiul cu tarif de 1,39 lei pe kilometru", a spus Carmen, care aterizase ieri dimineaţă pe aeroportul din Otopeni după un zbor din Timişoara. Ea aştepta taxiul chemat la comandă pe peronul din faţa zonei de sosiri a aeroportului. "Înainte coboram în stradă cu bagaje pentru a găsi un taxi cu tarif normal." Ca ea, alte sute de pasageri trăgeau înainte de bagaje în plină stradă pentru a găsi un taxi cu tarif normal în zona numită "La Ceas".

Două ghişee "taxi la comandă" şi panouri informative în aeroport

În zona sosiri a aeroportului au fost amplasate două ghişee şi panouri informative pentru pasagerii care vor să cheme un taxi la Otopeni. Pasagerul trebuie acum doar să meargă la unul dintre aceste ghişee, să sune la o firmă de taxi de pe propriul telefon sau de pe telefonul pus la dispoziţie gratuit de aeroport, să completeze un bon de comandă cu numele companiei de taxi şi indicativul maşinii şi să iasă pe peron pentru a aştepta taxiul chiar în faţa aeroportului. Relu Fenechiu este ministrul transporturilor sub mandatul căruia aeroportul a rezolvat situaţia taxiurilor.

Un alt pasager, Liviu Radu, care aterizase ieri dimineaţă pe aeroportul din Otopeni, spune că face destul de des curse în Capitală din Timişoara şi că noua organizare a taxiurilor de pe aeroport i se pare mult mai bună faţă de cea prin care la sosiri găsea doar taxiuri cu tarif de 3,5 lei pe kilometru.

"Ştiu cum erau îna­inte organizate taxiu­rile. Mi se pare mult mai normal şi civilizat faptul că li se per­mite pa­sa­ge­rilor să facă o co­mandă la un taxi cu tarif nor­mal pe care să îl ia chiar din faţa ae­ro­por­tului. În câ­teva mi­nu­te îţi vine ta­xiul chiar la ie­şirea din aeroport", a spus el, pre­cizând că ulti­ma oa­ră a fo­lo­sit auto­buzul pen­tru a ajunge în centrul oraşului.

Un pasager grec: Nu va mai fi cazul să negociez tariful unei curse la taxi

Un alt pasager, grecul Haritakis, venit în Bucureşti pentru afaceri, pe care ZF l-a găsit chiar la ieşirea din terminalul sosiri, pe trotuar, aşteptând taxiul chemat la comandă, spune că îi pare bine că s-a schimbat sistemul şi că a aflat abia acum de aceste modificări. "Mi-am comandat un taxi chiar de la biroul amenajat în aeroport, am primit acest cupon care oferă acces pe estacadă taxiului pe care îl aştept", a spus el.

Şi George Stylkanos, ajuns pe aero­portul din Otopeni tot cu o cursă din Grecia, spune că i se pare bine organi­zat aeroportul din Bucu­reşti, dar că ex­pe­rienţele pe care le-a avut cu taxiurile au fost neplăcute.

"În ultima vizită am luat un taxi de jos (zona Ceas - n. red.) şi mi-a cerut până în centru 150 de lei. A trebuit să negociez la 100, ceea ce mi s-a părut neplăcut. Nu cred că acea cursă costa atât, însă nu mă pu­team înţelege cu taxime­tris­tul odată ce ur­ca­sem. Mi s-a întâmplat chiar ca un taxi­metrist să îmi ceară 200 de lei şi pentru că nu ne-am înţeles la preţ, mi-a spus să cobor în stradă. A fost groaznic", a de­clarat el. Geor­ge pre­cizea­ză că speră să scape de negocierile pe care trebuie să le ducă cu taxi­metriştii. "Am comandat un taxi din aeroport şi acum aştept să vină, nu cred că va mai fi cazul să negociez preţul." El spune că a căutat un taxi direct la ieşirea de la sosiri, însă cum a văzut că nu era niciunul pe care să îl poată lua, s-a întors şi a cerut informaţii la biroul amenajat în aeroport. "Ştiam că erau taxiuri cu 3,5 lei pe kilometru, doar că nu am citit că s-au mutat jos."

22 de articole apărute în ZF

Primele rezultate: 300 de comenzi pe zi la taxi cu tarif normal la Otopeni

O reprezentantă de la biroul de in­for­maţii "taxi la comandă" din aero­port spune că în medie sunt înregistrate 300 de comenzi pe zi. Pasa­gerii care ate­rizează pe aeroportul din Otopeni pot comanda un taxi cu tarif normal de la 19 companii, printre care Apolo­dor, AS, Auto­general, Cobălces­cu, Con­fort, Eurostil, Leone, Mon­dial, Naţional, Pe­lican, Speed, Taxi 2000, Meri­dian şi alte­le, potrivit pa­nou­lui de informaţii din aeroport.

"Nu a fost în zadar munca noastră. Ne bu­curăm că s-a ţinut cont de propu­nerile noastre şi că am intrat în normalitate la aero­portul Otopeni. Suntem mul­ţumiţi că acum putem avea acces la Otopeni pen­tru clienţii care fac co­mandă", a spus Radu Viorel, preşe­dinte­le Aso­ciaţiei Taximetriştilor Inde­pen­denţi, care a cerut în nenu­mă­rate rânduri amenajarea unei par­cări speciale şi pentru ta­xiurile cu tarif de 1,39 lei pe kilometru.

O altă variantă de transfer este cu autobuzul 783, care ajunge în Piaţa Unirii, sau cu 780, ce opreşte la Gara de Nord. De asemenea, pasagerii pot folosi trenul pentru a ajunge la Gara de Nord, care circulă din două în două ore. La tren însă se ajunge cu un micro­buz, iar costul total este de 7,3 lei. "Nu avem foarte multe cereri pentru tren în aceas­tă perioadă. De sărbători a fost cea mai mare cerere", spune un reprezen­tant de la casa de bilete de tren din incin­ta aeroportului.

Un taximetrist cu tarif de 3,5 lei/km: Acum aşteptăm şi 11 ore pentru un client, faţă de 5 înainte

Aproape 750 de taxiuri cu tarif de 3,5 lei pe kilometru aveau acces în zona so­siri, fiind autorizaţi de aeroport. Acum îşi aşteaptă clienţii la parter, de unde pot fi luate de pasageri şi auto­buzele. Ieri, pe peronul de la parter erau doar trei taxiuri cu tarif de 3,5 lei.

Ionel Iacob, un taximetrist care conduce o maşină cu tarif de 3,5 lei pe kilometru, pe care ZF l-a găsit în parca­rea de la parter, spune că de când li s-a permis şi taxiurilor cu tarif normal să îşi aştepte clienţii, numărul celor care aleg un taxi cu tarif de 3,5 lei a scăzut.

"În loc să aşteptăm cinci ore pentru o cursă, stăm şi 11 ore. De la unu di­mi­neaţa şi până acum (10.30 ieri - n. red.) doar cinci maşini cu 3,5 lei pe kilometru au plecat cu clienţi de la aeroport, mai ales că acum nu mai aşteptăm chiar la ieşirea din aeroport", a spus el. Iacob a mai precizat că în opinia lui nu este corect ca doar "noi să fim obligaţi să ne îm­brăcăm la cămaşă, celor de sus (taxiu­rile cu tarif de 1,39 lei/kilometru, care vin la comandă - n. red.) nu li se impune nimic, nimeni nu îi controlează".

Sistemul nou introdus, eficace şi funcţional

"Important, din punct de vedere legal, este că sistemul existent nu a fost schimbat. În continuare, în faţa termi­nalului sosiri, dar la parter, aşteaptă taximetriştii autorizaţi. Destul de mulţi pasageri solicită în continuare aceste taxiuri, motivând că nu au timp să aştepte un taxi la comandă sau că preţul de 3,50 lei/km este convenabil. Numărul acestora a scăzut însă drastic de la instituirea noului sistem", a declarat Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroportului Otopeni. El a mai spus că noutatea acestui serviciu constă în asistarea pasagerilor pentru a comanda un taxi. "Pe baza unui bon de comandă completat de pasager şi prezentat la ghişeu, colegii mei permit accesul pe estacada pentru orice taxi, indiferent de firmă, inclusiv pentru taximetrişti neafiliaţi." Iordache a mai precizat că sistemul a fost proiectat de conducerea Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti şi prezentat ministrului transporturilor (Relu Fenechiu) spre avizare.

"Sistemul nou introdus s-a dovedit nu numai funcţional, ci şi eficace, ajungându-se deja la peste 300 taxiuri co­mandate în 24 ore, iar numărul aces­ta continuă să crească. De asemenea, re­acţia clienţilor a fost în cele mai multe cazuri pozitivă", a spus Iordache.

În septembrie anul trecut, Iordache spunea că "o tentativă de a permite accesul doar pentru taximetrele cu un tarif maximal s-a făcut în urmă cu câţiva ani, dar a fost considerată o practică anticoncurenţială (de către autorităţile în domeniu) şi a trebuit să renunţăm la ea".

Citeşte şi: