Cel mai mare aeroport din ţară, Henri Coandă (Otopeni), a schimbat modul de organizare al taxiurilor, oferind acum acces pe estacada din faţa terminalului sosiri taxiurilor chemate la comandă de pasageri, cu tarif de 1,39 lei pe kilometru. Cele cu tarif de 3,5 lei pe kilometru, care făceau coadă chiar la ieşirea din aeroport, au fost mutate la parter, în zona din care pleacă şi autobuzele spre Bucureşti.
Sistemul a fost schimbat la aproape şase luni după ce o studentă japoneză şi-a pierdut viaţa (15 august 2012), fiind acostată chiar din aeroportul Otopeni de un tânăr, care şi-a oferit ajutorul în găsirea unui taxi.
Ziarul Financiar a scris de la nefericitul incident peste 20 de articole în care sublinia modul deficitar de organizare al taxiurilor, fiind obligaţi să tragă de bagaje în plină stradă pentru a putea găsi un taxi cu tarif de 1,39 lei pe kilometru, în condiţiile în care singurele maşini de taxi cărora li se permitea accesul pe estacada din zona sosiri erau cele cu tarif de 3,5 lei pe kilometru. De aceea, mulţi pasageri riscau să ajungă în maşina unui "pirat" - taximetrist fără legitimaţie şi aparat.
"Păcat că a trebuit să moară cineva ca să se schimbe modul în care este organizat transferul cu taxiul de la aeroport. Acum este bine că putem comanda şi aştepta aici sus taxiul cu tarif de 1,39 lei pe kilometru", a spus Carmen, care aterizase ieri dimineaţă pe aeroportul din Otopeni după un zbor din Timişoara. Ea aştepta taxiul chemat la comandă pe peronul din faţa zonei de sosiri a aeroportului. "Înainte coboram în stradă cu bagaje pentru a găsi un taxi cu tarif normal." Ca ea, alte sute de pasageri trăgeau înainte de bagaje în plină stradă pentru a găsi un taxi cu tarif normal în zona numită "La Ceas".
Două ghişee "taxi la comandă" şi panouri informative în aeroport
În zona sosiri a aeroportului au fost amplasate două ghişee şi panouri informative pentru pasagerii care vor să cheme un taxi la Otopeni. Pasagerul trebuie acum doar să meargă la unul dintre aceste ghişee, să sune la o firmă de taxi de pe propriul telefon sau de pe telefonul pus la dispoziţie gratuit de aeroport, să completeze un bon de comandă cu numele companiei de taxi şi indicativul maşinii şi să iasă pe peron pentru a aştepta taxiul chiar în faţa aeroportului. Relu Fenechiu este ministrul transporturilor sub mandatul căruia aeroportul a rezolvat situaţia taxiurilor.
Un alt pasager, Liviu Radu, care aterizase ieri dimineaţă pe aeroportul din Otopeni, spune că face destul de des curse în Capitală din Timişoara şi că noua organizare a taxiurilor de pe aeroport i se pare mult mai bună faţă de cea prin care la sosiri găsea doar taxiuri cu tarif de 3,5 lei pe kilometru.
"Ştiu cum erau înainte organizate taxiurile. Mi se pare mult mai normal şi civilizat faptul că li se permite pasagerilor să facă o comandă la un taxi cu tarif normal pe care să îl ia chiar din faţa aeroportului. În câteva minute îţi vine taxiul chiar la ieşirea din aeroport", a spus el, precizând că ultima oară a folosit autobuzul pentru a ajunge în centrul oraşului.
Un pasager grec: Nu va mai fi cazul să negociez tariful unei curse la taxi
Un alt pasager, grecul Haritakis, venit în Bucureşti pentru afaceri, pe care ZF l-a găsit chiar la ieşirea din terminalul sosiri, pe trotuar, aşteptând taxiul chemat la comandă, spune că îi pare bine că s-a schimbat sistemul şi că a aflat abia acum de aceste modificări. "Mi-am comandat un taxi chiar de la biroul amenajat în aeroport, am primit acest cupon care oferă acces pe estacadă taxiului pe care îl aştept", a spus el.
Şi George Stylkanos, ajuns pe aeroportul din Otopeni tot cu o cursă din Grecia, spune că i se pare bine organizat aeroportul din Bucureşti, dar că experienţele pe care le-a avut cu taxiurile au fost neplăcute.
"În ultima vizită am luat un taxi de jos (zona Ceas - n. red.) şi mi-a cerut până în centru 150 de lei. A trebuit să negociez la 100, ceea ce mi s-a părut neplăcut. Nu cred că acea cursă costa atât, însă nu mă puteam înţelege cu taximetristul odată ce urcasem. Mi s-a întâmplat chiar ca un taximetrist să îmi ceară 200 de lei şi pentru că nu ne-am înţeles la preţ, mi-a spus să cobor în stradă. A fost groaznic", a declarat el. George precizează că speră să scape de negocierile pe care trebuie să le ducă cu taximetriştii. "Am comandat un taxi din aeroport şi acum aştept să vină, nu cred că va mai fi cazul să negociez preţul." El spune că a căutat un taxi direct la ieşirea de la sosiri, însă cum a văzut că nu era niciunul pe care să îl poată lua, s-a întors şi a cerut informaţii la biroul amenajat în aeroport. "Ştiam că erau taxiuri cu 3,5 lei pe kilometru, doar că nu am citit că s-au mutat jos."
Primele rezultate: 300 de comenzi pe zi la taxi cu tarif normal la Otopeni
O reprezentantă de la biroul de informaţii "taxi la comandă" din aeroport spune că în medie sunt înregistrate 300 de comenzi pe zi. Pasagerii care aterizează pe aeroportul din Otopeni pot comanda un taxi cu tarif normal de la 19 companii, printre care Apolodor, AS, Autogeneral, Cobălcescu, Confort, Eurostil, Leone, Mondial, Naţional, Pelican, Speed, Taxi 2000, Meridian şi altele, potrivit panoului de informaţii din aeroport.
"Nu a fost în zadar munca noastră. Ne bucurăm că s-a ţinut cont de propunerile noastre şi că am intrat în normalitate la aeroportul Otopeni. Suntem mulţumiţi că acum putem avea acces la Otopeni pentru clienţii care fac comandă", a spus Radu Viorel, preşedintele Asociaţiei Taximetriştilor Independenţi, care a cerut în nenumărate rânduri amenajarea unei parcări speciale şi pentru taxiurile cu tarif de 1,39 lei pe kilometru.
O altă variantă de transfer este cu autobuzul 783, care ajunge în Piaţa Unirii, sau cu 780, ce opreşte la Gara de Nord. De asemenea, pasagerii pot folosi trenul pentru a ajunge la Gara de Nord, care circulă din două în două ore. La tren însă se ajunge cu un microbuz, iar costul total este de 7,3 lei. "Nu avem foarte multe cereri pentru tren în această perioadă. De sărbători a fost cea mai mare cerere", spune un reprezentant de la casa de bilete de tren din incinta aeroportului.
Un taximetrist cu tarif de 3,5 lei/km: Acum aşteptăm şi 11 ore pentru un client, faţă de 5 înainte
Aproape 750 de taxiuri cu tarif de 3,5 lei pe kilometru aveau acces în zona sosiri, fiind autorizaţi de aeroport. Acum îşi aşteaptă clienţii la parter, de unde pot fi luate de pasageri şi autobuzele. Ieri, pe peronul de la parter erau doar trei taxiuri cu tarif de 3,5 lei.
Ionel Iacob, un taximetrist care conduce o maşină cu tarif de 3,5 lei pe kilometru, pe care ZF l-a găsit în parcarea de la parter, spune că de când li s-a permis şi taxiurilor cu tarif normal să îşi aştepte clienţii, numărul celor care aleg un taxi cu tarif de 3,5 lei a scăzut.
"În loc să aşteptăm cinci ore pentru o cursă, stăm şi 11 ore. De la unu dimineaţa şi până acum (10.30 ieri - n. red.) doar cinci maşini cu 3,5 lei pe kilometru au plecat cu clienţi de la aeroport, mai ales că acum nu mai aşteptăm chiar la ieşirea din aeroport", a spus el. Iacob a mai precizat că în opinia lui nu este corect ca doar "noi să fim obligaţi să ne îmbrăcăm la cămaşă, celor de sus (taxiurile cu tarif de 1,39 lei/kilometru, care vin la comandă - n. red.) nu li se impune nimic, nimeni nu îi controlează".
Sistemul nou introdus, eficace şi funcţional
"Important, din punct de vedere legal, este că sistemul existent nu a fost schimbat. În continuare, în faţa terminalului sosiri, dar la parter, aşteaptă taximetriştii autorizaţi. Destul de mulţi pasageri solicită în continuare aceste taxiuri, motivând că nu au timp să aştepte un taxi la comandă sau că preţul de 3,50 lei/km este convenabil. Numărul acestora a scăzut însă drastic de la instituirea noului sistem", a declarat Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al aeroportului Otopeni. El a mai spus că noutatea acestui serviciu constă în asistarea pasagerilor pentru a comanda un taxi. "Pe baza unui bon de comandă completat de pasager şi prezentat la ghişeu, colegii mei permit accesul pe estacada pentru orice taxi, indiferent de firmă, inclusiv pentru taximetrişti neafiliaţi." Iordache a mai precizat că sistemul a fost proiectat de conducerea Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti şi prezentat ministrului transporturilor (Relu Fenechiu) spre avizare.
"Sistemul nou introdus s-a dovedit nu numai funcţional, ci şi eficace, ajungându-se deja la peste 300 taxiuri comandate în 24 ore, iar numărul acesta continuă să crească. De asemenea, reacţia clienţilor a fost în cele mai multe cazuri pozitivă", a spus Iordache.
În septembrie anul trecut, Iordache spunea că "o tentativă de a permite accesul doar pentru taximetrele cu un tarif maximal s-a făcut în urmă cu câţiva ani, dar a fost considerată o practică anticoncurenţială (de către autorităţile în domeniu) şi a trebuit să renunţăm la ea".
- Nicio schimbare vizibilă în sistemul de protecţie a pasagerilor din ...
- Prima reacţie a Ambasadorului Japoniei la Bucureşti despre cazul de la ...
- Guvernul Ponta nu a trecut testul Otopeni. Soluţia în cazul japonezei şi ...
- Aeroportul din Timişoara îi dă lecţii celui din Otopeni la taximetrie: a ...
- VIDEO:Cum tratează poliţia problema taximetriştilor de pe Otopeni
- Directorul general de la Radisson Blu desfiinţează organizarea taxiurilor ...
- Ce poate învăţa Otopeni de la aeroportul din Cluj: accesul ...
- Nicio soluţie pentru pasagerii de la Otopeni care aşteaptă în plină ...
- „Dacă ministrul transporturilor nu poate găsi o soluţie pentru ...
- Prin ce trebuie să treacă un pasager de la Otopeni pentru a face ...
- „Pentru situaţia taximetriştilor de la Otopeni nu sunt de vină cei care ...
- Mirabela Tiron, redactor Turism: Domnule Ponta, cât să mai tragem de ...