Sorin Stoicescu, fostul director general al Aviaţiei Civile, spune că situaţia taxiurilor de la aeroportul Henri Coandă (Otopeni) se poate rezolva cu o licitaţie pentru alegerea unei singure companii de taxi, cu tarife accesibile, care să se ocupe de transferul pasagerilor. În prezent, la Otopeni activează mai multe companii de taxi, toate cu tarif de 3,5 lei pe kilometru, faţă de tariful normal de 1,39 lei pe kilometru.
El are o vastă experienţă în industria aviatică, lucrând în perioada 1998-2001 ca director operaţional la aeroportul Henri Coandă şi ulterior în perioada 2001-2005 ca director general al Aviaţiei Civile, potrivit lui.
Expertul în aviaţie precizează că aeroportul Henri Coandă, dat fiind cei 5 milioane de pasageri pe care îi are, poate chiar stabili o prestaţie de tip "door to door" - din uşă în uşă (n. red.), prin care pasagerul să ajungă direct acasă printr-un serviciu accesibil de transfer cu taxiul.
"Aeroportul ar putea asigura servicii door to door, adică aeroportul să plătească din banii pe care îi ia de exemplu de la companiile aeriene pentru ca pasagerul să ajungă direct acasă după ce aterizează. Aeroportul ar putea oferi compensaţii firmei de taxi cu care alege să lucreze din banii pe care îi ia de la companiile aeriene, pentru ca pasagerii să beneficieze de tarife bune de transfer", a spus Sorin Stoicescu. El a mai subliniat că un aeroport care se respectă trebuie să stabilească anumite standarde pentru taximetriştii care fac transferul de la aeroport, de la calitatea şoferului şi a maşinii la preţuri.
"Toate serviciile care se prestează în perimetrul aeroportului sunt în răspunderea directorului general al aeroportului. El trebuie să răspundă. Poliţiştii şi ceilalţi care asigură ordinea şi securitatea sunt instrumente ale aeroportului", a spus el. Stoicescu mai spune că în zonele publice, în afara personalului de securitate angajat de aeroport, ar trebui să fie în permanenţă poliţişti.
După incidentul tragic cu japoneza ucisă, după ce a fost acostată în aeroportul Otopeni, paza aeroportului a fost întărită, iar directorul general Cornel Poteraşu, demis.
"În momentul de faţă asistăm la un heirup. Noi, românii, obişnuim să luăm măsuri doar după ce se întâmplă ceva, dar la scurt timp uităm ce s-a întâmplat", a spus el.
Premierul Victor Ponta anunţa în urmă cu câteva zile că i-a solicitat lui Ovidiu Silaghi, ministrul transporturilor, să prezinte Guvernului proiectul unei noi licitaţii pentru taximetrie la aeroportul Henri Coandă (Otopeni), care să reglementeze mult mai clar această activitate.
Şi în urmă cu câteva săptămâni Victor Ponta declara că Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Interne au primit o sarcină şi că o să le ceară să informeze presa asupra măsurilor adoptate şi asupra propunerilor pe care le au de făcut.
Fostul şef al Aviaţiei Civile mai spune că în opinia lui nu sunt vinovaţi directorii aeroportului Henri Coandă de situaţia taximetriştilor, ci acele persoane care au numit în funcţie oameni fără experienţă în domeniu. Directorul general de la Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti, ce administrează aeroportul Henri Coandă, este numit politic, de către ministrul transporturilor. "Este important modul în care se face selecţia şi numirea directorilor. Nu oricine poate conduce un aeroport. Aşteptăm cu nerăbdare rezultatele managementului privat", a spus el.
Serviciile din aeroport se reflectă asupra reputaţiei aeroportului
Orice serviciu pe care îl oferă un aeroport contribuie la experienţa pe care o are un pasager şi deci la percepţia lui asupra aeroportului. Pentru reputaţia unui aeroport este nevoie ca mai multe condiţii să fie îndeplinite.
"Serviciile din aeroport se reflectă mult asupra reputaţiei şi brandului aeroportului. Este nevoie de revizuirea periodică a politicii şi sistemelor din aeroport pentru satisfacerea pasagerului. De asemenea, ar trebui să existe un sistem de management al performanţei pentru angajaţii aeroportului şi pentru terţi", a spus Ştefan Liuţe, directorul de strategie la compania de branding Storience, în cadrul unui forum pe teme de aviaţie.
El a mai precizat că atributele cheie ale brandului de aeroport sunt promisiunea unei călătorii, modernitatea şi inovaţia, loc animat şi cosmopolit, loc ferit. Pasagerii corelează calitatea serviciului şi experienţa pe care o au în aeroport.