La mai bine de o săptămână după tragedia în urma căreia o studentă japoneză şi-a pierdut viaţa după ce a fost acostată în incinta aeroportului Henri Coandă (Otopeni) pentru a fi dusă la un taxi, nimic vizibil nu s-a schimbat în sistemul de protecţie şi informare a pasagerilor care ajung pe cel mai mare aeroport din ţară.
Aceleaşi indicatoare de semnalizare plasate în locuri greu vizibile îi direcţionează pe pasageri.
"Nu vine aici autobuzul? Că nu vreau să iau taxiul, ultima oară m-am păcălit şi am dat o grămadă de bani. Dar de unde pot lua autobuzul? Nu am văzut niciun indicator cu spre autobuz sau pe cineva care să mă direcţioneze", spune Răzvan, un tânăr din Iaşi ajuns pe aeroportul Otopeni cu o cursă din Spania, pe care ZF l-a găsit dezorientat în staţia de taxiuri din faţa aeroportului.
În timp ce pe aeroport continuă să ajungă pasageri la primul contact cu aeroportul, dezorientaţi în faţa unei semnalizări precare a posibilităţilor de transfer şi vulnerabili în faţa celor care îi pot acosta cu oferte la taxi, în aeroport nu se vede nicio schimbare pentru protecţia şi orientarea pasagerului.
Doi angajaţi ai Poliţiei, care se ocupă de paza în aeroport, spun că nu le-au fost comunicate măsuri suplimentare pentru creşterea securităţii după incidentul cu japoneza. În acelaşi timp, unii taximetrişti autorizaţi, care aşteaptă în faţa aeroportului, vorbesc în continuare de prezenţa "piraţilor" şi "combinatorilor" care acostează clienţii în aeroport pentru a negocia tariful cursei de transfer de la aeroportul Otopeni. Oficialii Poliţiei Române nu au răspuns la solicitarea transmisă de ZF vineri prin e-mail cu privire la măsurile pe care le-au luat pentru siguranţa pasagerilor care riscă să fie acostaţi de taximetrişti.
"Piraţii sunt tot aici seara. Poliţia nu face nimic. După scandalul de la începutul anului (când taximetriştii autorizaţi au intrat în altercaţie cu cei neautorizaţi, fiind folosit chiar şi un pistol cu bile de cauciuc - n. red.) şi după ce s-a întâmplat cu japoneza tot nu am scăpat de piraţi. Nu se face nimic", a spus ieri Bill V., un taximetrist care are permis de acces în aeroportul Henri Coandă şi care se prezintă ca fiind liderul sindicatului taximetriştilor de la aeroport.
"Vedeţi vreun pirat? Mai încalcă regulamentul câteodată taximetriştii cu autorizaţie, dar îi penalizăm", spune Săndel M., un angajat al Poliţiei.
Cătălin S., un alt poliţist din aeroportul Henri Coandă, cu care a vorbit ZF, spune că supraveghează mai multe zone ale aeroportului, nu stă doar într-un singur loc. Legat de suspectul în cazul japonezei ucise, el spune "îl vedeam mai demult pe aici la cerşit, la împins cărucioare, chiar ştiu că i se făcuse şi dosar de furt".
George M., un angajat al firmei private de securitate Romprest, care are contract cu aeroportul pentru protecţia zonelor publice, potrivit datelor de pe site-ul firmei Romprest, spune că în atribuţiile lui intră supravegherea bagajelor, dar şi evitarea vreunui conflict în aeroport. "Piraţii care acostează pasagerii nu intră în responsabilitatea mea, asta este treaba Poliţiei", spune el.
Culmea: suspectul de crimă venea constant în aeroport
Florentin D., dispecer taxi în cadrul aeroportului Henri Coandă, spune că îl cunoştea pe cel care a acostat-o pe japoneză şi că acesta venea constant în aeroport unde făcea pe "combinatorul", adică acosta un client şi negocia tariful pentru o cursă, iar apoi îl ducea la un taximetrist fără permis de acces în aeroport, dar care aştepta clientul în apropierea aeroportului.
"Cum suntem aici zi de zi îi cunoaştem deja pe piraţi. Cei mai mulţi vin seara târziu, numărul lor variază, câteodată sunt cinci, câteodată şi 15. Depinde." Întrebat de ZF dacă după incidentul cu japoneza piraţii au renunţat să mai vină în aeroport, el a spus că nu.
"Taximetristul pirat este protejat de lege. Legea nu este bună, nu e vorba că nu îşi face Poliţia treaba. Amenda este de 500-1.000 de lei, trebuia să fie o pedeapsă cu închisoarea sau ceva mai dur. Ştiu taximetrişti piraţi şi combinatori care au de plătit amenzi foarte mari, dar de fiecare dată s-au întors în aeroport", a spus Florin D.
Întrebat de ZF câţi din taximetriştii autorizaţi au fost penalizaţi pentru că nu au respectat regulamentul intern (nu au voie să acosteze clienţi şi nici să ia o comandă înaintea altui taximetrist care stă la coadă - n. red.) de la începutul anului, el spune că, din informaţiile pe care le are, în jur de 70.
Circa 600 de permise de acces la Otopeni pentru taximetrişti
ZF nu a primit încă un răspuns de la oficialii aeroportului Henri Coandă cu privire la câte permise de acces pentru taximetrişti au fost eliberate.
Potrivit lui Florentin D., aproape 600 de taximetrişti au permise de acces pentru aeroportul Henri Coandă, din care circa 200-250 activează în fiecare zi. "Sunt persoane fizice autorizate cu autorizaţie de taximetrist şi permis de acces de la aeroport sau firme care au mai multe maşini. Unii au ca normă să facă 100 de lei pe zi, dar sunt cazuri când stau şi 6-8 ore în parcare, la coadă, până să ia un client. Ca să fii taximetrist la Otopeni trebuie să stai la coadă, prin dispecer se anunţă că un client cere taxi."
În 2010 s-a făcut licitaţie pentru servicii de taxi
În 2009 ministrul transporturilor la acea vreme Radu Berceanu stabilea printr-un proiect de ordin ca aeroporturile să îşi organizeze singure licitaţiile în vederea acordării autorizaţiilor de taxi pentru a evita atribuirea contractului pe alte criterii, cum s-a întâmplat în cazul controversatului contract de cinci ani prin care doar firma Fly Taxi oferea servicii de taximetrie în incinta aeroportului, după ce câştigase o licitaţie organizată de Ministerul Transporturilor. Tot în acel proiect de ordin Berceanu stabilea că aeroporturile vor fi cele care stabilesc un tarif maxim de kilometru, de 3,5 lei în cazul aeroportului Henri Coandă, potrivit proiectului de ordin citat de Mediafax în 2009. Tot în responsabilitatea aeroportului a intrat şi decizia cu privire la numărul de permise de acces eliberate. Prin regulament intern, taximetrişii autorizaţi care activează în incinta aeroportului Otopeni nu au voie să intre în terminalele de pasageri pentru a aborda potenţialii clienţi. Ei nu au voie să refuze nicio cursă şi pentru a prelua un client trebuie şi să aştepte să ajungă primul în coloana de taxiuri pentru a prelua o comandă.
În 2010 aeroportul Henri Coandă atribuia 250 de permise auto pentru activitatea de taxi, din care 193 erau persoane fizice autorizate, iar 13 societăţi, potrivit datelor citate de Mediafax. Tariful maxim practicat s-a stabilit la 3,5 lei/kilometru.