Travel

O altfel de poveste de dragoste: Alexandra şi Răzvan Marcu şi-au descoperit pasiunea pentru România şi au ales să o dea mai departe prin proiectul Romanian Romance, rezultatul a câţiva ani de călătorii împreună

01 feb 2022 485 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Sunt oameni cărora le face plăcere să călătorească şi care se înfruptă din fiecare gură de aer pe care o iau în descoperirile lor. Dintre ei, unii nu se mai pot opri din povestit atunci când îşi amintesc de locurile în care au fost, în vreme ce alţii nu au neapărat harul istorisirii, dar încântarea li se citeşte fără îndoială pe chip. Alexandra şi Răzvan Marcu fac parte din prima categorie.

Au descoperit în ei înşişi pasiunea pentru România, pentru locurile cu tradiţie, poveste şi autenticitate, şi cum nu pot ţine pentru ei atâta frumuseţe încapsulată în fiecare evadare, au început să dea mai departe. Iar această formă de împărtăşire au numit-o Romanian Romance, pentru că e un proces continuu de îndrăgostire de ceea ce are România mai frumos.

„Fiecare dintre noi călătorea prin ţară, chiar înainte de a ne cunoaşte, şi descoperea de fiecare dată câte un loc, câte o experienţă care îl inspira, această pasiune aducându-ne în final împreună. Aşa ne-am cunoscut, călătorind prin România, schimbând idei şi impresii în legătură cu fiecare loc special“, povestesc Alexandra şi Răzvan Marcu.

Mai mult decât atât, având deja o experienţă în domeniul călătoriilor prin ţară la vremea aceea, prietenii lor, în special expaţii, obişnuiau să le ceară sfaturi despre locuri şi experienţe de trăit în ţară.

După mai multe astfel de solicitări, s-au gândit că ar putea face totul într-un mod organizat. Aşa că au creat o platformă online care prezintă succint idei personale şi informaţii despre locurile frumoase vizitate de ei, o platformă la care pot avea acces toţi cunoscuţii lor, cei avizi de ponturi, dar şi călătorii în general.

Întâi a apărut pagina de Instagram Romanian Romance, apoi proiectul a continuat cu un blog. Între timp, totul a devenit un proiect complex, rezultatul a câţiva ani de călătorii împreună, experienţe acumulate şi o perioadă de pandemie în care au stat acasă şi au avut răgazul de a dezvolta povestea într-un alt context.

„Ideea complexă a Romanian Romance a luat amploare în 2020, în perioada în care noi toţi am fost nevoiţi să rămânem în ţară, moment în care ne-am dat seama că este timpul să o redescoperim şi să o revalorizăm altfel, împreună.“

Despre ei, Alexandra şi Răzvan spun că sunt călători pasionaţi, nu turişti. Vin din domenii diferite – jurnalism (televiziune) şi marketing (în domeniul utilajelor de construcţii). Însă pasiunea pentru ţară o au încă din copilărie, insuflată de familiile care le-au transmis dragostea reală pentru pământurile natale. Au învăţat din familie să aprecieze locurile, oamenii, valorile, să fie curioşi, deschişi lumii şi mereu în căutare de tot ce îi poate dezvolta ca fiinţe umane.

„Iar călătoria este cu siguranţă unul dintre aceste lucruri. Ne construieşte. Suntem născuţi în ani diferiţi, 1981 şi 1990, iar primele noastre ieşiri din ţară sunt legate şi de istoria ei, de schimbările petrecute în acei ani. Ne amintim cu drag de Suedia, printre primele ţări vizitate, de impactul unei civilizaţii atât de diferite de ceea ce trăiam noi în anii ’90, dar şi de Austria, la fel de impresionantă în antiteza capitalism-comunism/ postcomunism.“

Pe lângă apetitul pentru cunoaştere pe care îl au în ADN, Alexandra şi Răzvan Marcu mai au la purtător şi pasiunile pentru cuvinte, scris, imagine şi fotografie, care i-au însoţit mereu de-a lungul timpului şi au ajuns să se desăvârşească în acest proiect. Aşa că, în final, chiar dacă domeniile de studiu şi activitate sunt diferite, există câte un atribut în fiecare dintre ele care i-a ajutat în ceea ce construiesc astăzi pentru Romanian Romance.

Publicul lor ţintă, cu acest proiect, este format din călătorii pasionaţi, curioşi, neobosiţi şi de bună-credinţă, din românii cărora Alexandra şi Răzvan vor să le prezinte, prin fotografii şi cuvinte, o imagine diferită a ţării în care trăiesc: turismul de nişă, locurile speciale, poveştile din spatele locurilor, serviciile de calitate, comparabile cu ceea ce se întâmplă în alte state europene, aspectele pe care doar România le mai are – sate neatinse, păduri virgine, tradiţii autentice -, oamenii implicaţi în comunitate, exemplele de bune practici, experienţele inedite care se pot trăi şi aici. Sau doar aici.

„Ne adresăm, bineînţeles, şi călătorilor străini şi expaţilor, al căror apetit pentru România s-a dezvoltat enorm în ultima perioadă. Există locuri în care, în proporţii covârşitoare, ajung doar turişti străini. Ne şi bucură, însă ne pune şi un semn de întrebare.“

Printre urmăritorii Romanian Romance se numără oameni de toate vârstele, din toate mediile, români şi străini, studenţi, corporatişti, reprezentanţi ai ambasadelor din România, persoane publice, cunoscuţi sau nu, cu toţii interesaţi de ceea ce România are încă de oferit, poate mai frumos decât oricând.

Cum fac însă cei doi antreprenori selecţia locurilor pe care ajung să le exploreze şi, ulterior, să le prezinte mai departe? După ce au acumulat deja experienţă, au ajuns să aibă flerul de a intui când un loc este bogat în experienţe doar văzând indicatoare pe străzi sau postări pe internet. Alteori, se întâmplă ca anumite locuri să le fie recomandate, gazdele să le scrie cu rugămintea de a-i vizita sau să-i găsească locurile pe ei.

„De menţionat însă este faptul că avem principii clare în selectarea locaţiilor Romanian Romance. Urmărim în cazul fiecărui loc păstrarea elementelor tradiţionale, a specificului local (indiferent că vorbim despre arhitectură, stil, obiceiuri, tradiţii), ne interesează povestea din spatele fiecărui loc, serviciile de calitate, amprenta gazdelor şi a personalului, mâncarea bună, implicarea în co­munitate, atitudinea, bunul-gust şi simţ.“

Vizitează fiecare spaţiu de cazare, trăiesc experienţa locului, realizează propriile materiale, imagini şi filme şi doar dacă se încadrează în standardele lor, povestesc ulterior despre ele pe site şi pe platformele de social media – Instagram, Facebook, LinkedIn şi, în final, în ghidurile de călătorie printate, care au venit să completeze proiectul Romanian Romance.

Spre deosebire de bloggingul clasic, Alexandra şi Răzvan îşi plătesc şederea, masa şi serviciile în fiecare loc, nu scriu despre un loc anume pentru că sunt plătiţi, pentru că vor să-şi păstreze independenţa şi să creioneze o realitate exactă a experienţelor pe care le trăiesc.

Deşi nu sunt fani ai topurilor, ai listelor, ai clasamentelor, inevitabil ajunge la ei frecvent întrebarea referitoare la locurile preferate din România. Răspunsul este greu de dat, spun ei, pentru că România oferă experienţe personale şi personalizate, iar ei nu descoperă locuri, ci chiar experienţe.

„Aproape de suflet vor fi mereu locurile în care gazdele schimbă comunităţi, viziuni şi realităţi în zonele în care ajung să se implice. Un exemplu este familia Bethlen, vechea familie nobiliară reîntoarsă în Crişul transilvănean, în care a construit pe proprietăţile recuperate, case de oaspeţi superbe, experienţe complete, viitorul turismului tradiţional premium românesc. Dragi ne sunt şi prietenii de la Amfiteatrul Transilvania din Moieciu şi cei de La Saivan, din Bucovina, oameni care au redat viaţă caselor, obiceiurilor şi tradiţiilor de acum 200 de ani, în cele mai frumoase peisaje ale ţării.“

La Conacul lui Maldăr au descoperit perfecţiunea detaliilor şi a organizării unui loc şi farmecul vieţii boiereşti de altădată. Iar aproape de Bucureşti, fug de fiecare dată la Singureni Manor, un loc în care îşi găsesc liniştea în 800 de hectare de pădure, un spaţiu înconjurat de 4.000 de animale. Locuri sunt multe, poveşti şi experienţe de asemenea, fiecare oferă ceva diferit, trebuie doar descoperite pe îndelete, promit călătorii din spatele Romanian Romance.

Şi dacă e să amintească şi despre locuri din afara României care i-au cucerit, atunci gândul le zboară la Toscana, locul în care se regăsesc cel mai bine, pe drumurile scăldate de soare şi înconjurate de vie, cu mâncare delicioasă şi vin bun.

„Frumos este că turismul viticol se dezvoltă şi în România şi de fiecare dată când vizităm zone precum Dealu Mare sau Drăgăşani, mergem cu gândul spre peisajul şi potenţialul din Toscana. De asemenea, apreciem Japonia pentru cultura deosebită şi civilizaţia ca exemplu pentru întreaga lume, dar şi vacanţele în ţările exotice în care ne bucurăm de căldură, natură şi de apa smarald.“

Revenind cu picioarele – şi cu mintea – pe pământul din România, Alexandra şi Răzvan Marcu spun că mai au multe de văzut şi aici. Majoritatea locurilor din portofoliul construit de ei până acum se află în Transilvania, adică aproximativ 65%, aici concentrându-se intens obiceiurile, tradiţiile, influenţele, multiculturalitatea.

Aşadar, în perioada următoare au în plan să descopere mai mult din Maramureş şi Bucovina, locuri precum casele de oaspeţi Şesuri din Maramureş şi Bio Vale Putna din Bucovina. Totodată, şi-au propus să exploreze şi mai mult zona Deltei Dunării, cu un potenţial fantastic.

Pe lista pentru acest an se găsesc case de oaspeţi, conace, castele, cabane, crame de vizitat.

Unul dintre planurile pe care le aveau la început cu Romanian Romance era lansarea unor ghiduri de călătorie în formă printată. Între timp, această dorinţa s-a îndeplinit şi aşa au ieşit de la tipar cele două volume sub titlul „Călători în propria ţară“, în română şi engleză, alături de ghidul numit „52 de weekenduri de vis în România“, realizat de editura Litera.

„A fost un pas firesc şi drag să trecem din mediul online în print, pentru că ne dorim să realizăm ceva care să rămână, indiferent de vremuri. Suntem iubitori de carte, iar aceste ghiduri sunt, într-ade­văr, o colecţie frumoasă a locurilor speciale din ţară, cele mai dragi nouă, trăite şi avizate.“

Pentru a creşte şi interacţiunea cu cititorii, au introdus pe site-ul Romanian Romance posibilitatea de a solicita disponibilitate pentru fiecare loc şi de a rezerva o călătorie.

Mai departe, Alexandra şi Răzvan Marcu vor să dezvolte un proiect de televiziune legat de Romanian Romance, să continue seria ghidurilor de călătorie, pentru că au peste 100 de locuri noi pe listă, să organizeze evenimente tematice. Şi, nu mai încape îndoială, să călătorească în continuare.

„Ne dorim ca Romanian Romance să devină un proiect complex, o imagine, un brand, o comunitate, dezvoltată pe mai multe direcţii şi poate cel mai important, un proiect de ţară, o iniţiativă care să schimbe, un ajutor oferit României“, mărturisesc cei doi.