Style

Care este povestea Floraiku, un brand olfactiv care pune laolaltă emoţia unui haiku şi consistenţa unei flori sau a unei plante de ceai?

01 dec 2020 216 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Haiku este numele poeziei japoneze formate din numai trei versuri, unde primul şi ultimul au câte cinci silabe, iar al doilea şapte. Despre haiku se spune că, dacă reuşeşte să concentreze suficientă emoţie, ar trebui să-l lovească pe cititor la fel de puternic precum un fulger. Aşa cum se întâmplă şi cu un parfum bun, cred John şi Clara Molloy, motiv pentru care ei au creat Floraiku, un brand olfactiv care pune laolaltă emoţia unui haiku şi consistenţa unei flori. Sau a unei plante de ceai.  Direct şi cuprinzător ca un haiku, parfumul lor ţinteşte drept în suflet şi, mai mult, spun cei doi, aduce la lumină partea mai obscură a florii. Care este povestea Floraiku?

Ideea care a stat la baza brandului Floraiku a încolţit acum câţiva ani. John Molloy şi soţia lui, Clara, erau fascinaţi de Japonia, pe care au ajuns să o cunoască pas cu pas, odată cu internaţionalizarea primului lor parfum, Memo Paris. I-au desluşit legendele, poveştile, locurile şi şi-au dat seama că Japonia este toată o inspiraţie. Nu puteau lăsa toate aceste descoperiri nevalorificate, aşa că au găsit propriul lor fel de a plăti un tribut fabuloasei ţări a soarelui răsare.

„Când te gândeşti la lux, la atenţia la detalii, mereu mintea îţi zboară la un moment dat la Japonia. Artizanii de aici excelează în arta lor, indiferent că este vorba despre poezie, despre aranjamente florale sau gastronomie. Ştiaţi că în Asia, într-un aranjament floral, florile sunt la fel de importante ca vasul care este ales pentru ele? Totul este subtil şi totul are suflet în Japonia. Are unicitate, are un sentiment de veridicitate. Exact asta căutam noi: un loc al harului“, povestesc cei doi parfumieri fondatori ai Floraiku.

Spun despre ei că nu au ales parfumeria, ci traseul a fost mai degrabă invers, aşa cum se întâmplă mereu lucrurile în viaţă. Trebuie să accepţi că eşti predestinat pentru ceva anume şi să nu încerci să înoţi împotriva curentului. Să-ţi păstrezi curiozitatea şi curajul, să te bucuri de călătoria din care ai ajuns să faci parte. De aceea, ei n-au stat niciodată să cântărească prea mult lucrurile, să le analizeze excesiv. „Overthin­king“, cum spun englezii. Poate acesta este şi motivul pentru care au decis să se căsătorească la doar patru luni de la ziua în care s-au cunoscut.

Floraiku, brandul de parfumuri care a luat naştere pentru a completa un trio, în care stă alături de alte două nume semnate de aceiaşi creatori – Memo Paris şi Herme­tica –, este în sine o poezie. Parfumurile din colecţie poartă nume precum „One umbrella for two“ („O umbrelă pentru doi“), „The Moon and I“ („Eu şi Luna“), „My love has the color of the night“ („Iubirea mea are culoarea nopţii“). Mai mult, fiecare sticluţă poartă pe spate un haiku personalizat.

„Am citit multe poezii haiku, iar asta m-a inspirat foarte mult în alegerea numelor. Haikuurile vorbesc despre micile detalii din viaţa noastră de zi cu zi.“ O insectă, o ploaie, o ceaşcă de ceai, o privire aruncată pe furiş în oglindă. Trebuie să acorzi atenţie la detalii, să găseşti frumuseţea în viaţa cotidiană. „Este un mod de viaţă acesta. Şi asta am vrut şi noi să facem cu parfumurile noastre: să fim o sursă de inspiraţie, să ne înconjurăm cu frumuseţe, să ne îndră­gostim de sensul vieţii.“

Floraiku înseamnă de fapt mai multe colecţii de parfumuri, fiecare cu o identitate olfactivă puternică şi o legătură strânsă cu ceremoniile specifice culturii asiatice: cea a ceaiului („O cha“), a tămâii („Kodo“) şi a florilor („Ikebana“). Acesta este terenul de joacă al familiei Molloy, unul în care totul se petrece după ritualuri, dar e atât de vast încât nici nu se gândesc că s-ar putea plictisi vreodată.

„The Moon and I“, de pildă, este o combinaţie de ceai verde, extract din matcha şi ulei de lemn de cedru. „One umbrella for two“ este compus din note dulci şi fructate de coacăze negre, laolaltă cu cele ale extractului de ceai Genmaicha (ceai verde cu orez brun, specific japonez) şi cu acelaşi ulei de lemn de cedru.

„Floraiku are o intensitate a calităţii parfumului pe care nu o regăseşti la alt brand.“ Ponderea mare a ingredientelor naturale şi inspiraţia asiatică a notelor face aceste esenţe să fie foarte diferite de altele. „Dar adevăratul punct forte al brandului vine şi din umbre, din capacitatea de a ne juca cu ele, de a face tranziţia de la prospeţime la opulenţă purtând totuşi acelaşi parfum, dar potenţându-l cu un altul: asta este ceea ce fac brandul nostru nou şi unic“, spun cei doi creatori, ale căror colecţii se regăsesc, de câteva luni, în magazinul de parfumuri de nişă Madison absolute beauty de pe Calea Dorobanţilor din Bucureşti.

S-a înţeles deja că Floraiku este despre libertate, un sentiment pe care purtătorul şi-l asumă după propriile lui reguli. Misterioase şi dornice să fie descoperite, parfumurile semnate de John şi Clara Molloy îi fac şi pe cei care le poartă să se descopere pe ei înşişi. Totdeauna surpriza e de ambele părţi.

Libertatea începe chiar de la cei doi parfumieri. O libertate care se traduce astfel: când nu îşi intră în rolul de nasuri iscusite, John îşi petrece zilele căţărându-se pe stânci sau mergând pe bicicletă, în vreme ce Clara încearcă să scrie poezie. Ceva ce face, de altfel, şi când creează parfumuri, doar că într-o altă manieră.

Iar dacă niciunul din ei nu ar fi parfumier...

„... Îmi place să mă gândesc că am face ceva complet diferit, ceva de neimaginat. Părinţii noştri nu au fost parfumieri, aşa că noi ne-am construit singuri drumul pe care l-am urmat. Ar fi putut să ne ducă în altă parte.“

Dar i-a adus aici. În momentul în care adună Japonia în sticluţe pe care le dau lumii mai departe. Şi în care lucrează la noi lansări, cel puţin la fel de fascinante.