Style

Cum a ajuns o IT-istă româncă, CTO pentru un fintech cu sediul central în Marea Britanie, să îşi lanseze propriul brand de modă pe plan local? "Începutul a fost destul de greu. Nu aveam nicio cunoştinţă sau conexiune în acest domeniu"

17 iul 2024 199 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Brandul românesc Zamsee s-a născut din dorinţa fondatoarei, Ancuţa Chibulcuţean, de a crea un viitor mai bun pentru fetiţa ei, prin punerea accentului pe o modă sustenabilă, ce nu înseamnă însă renunţarea la stil. Dimpotrivă, înseamnă versatilitatea femeii, care are opţiunea de a alege cum vrea să fie, dat fiind că piesele ce poartă aceste nume permit stilizarea lor în nenumărate feluri, astfel încât să poată fi adaptate oricărei ocazii.

Numele Zamsee este rezultat din asocierea a doi termeni. Zam este termenul în limba avestană pentru conceptul zoroastrian al pământului, în sensul de teren şi sol, precum şi în sensul lumii. Iar See provine din germană şi semnifică lac/mare.

„Aceste elemente, unite, formează o imagine completă (pământ + apă), subliniind preocuparea noastră pentru viitor şi dorinţa noastră de a investi în acesta, totul fiind surprins şi în logo-ul brandului.“

Ancuţa Chibulcuţean a pornit acest business într-un moment în care şi-a schimbat şi stilul personal, căutând ea însăşi piese simple, moderne, cu linii curate, dar care emană sofisticare. Voia creaţii care să se aşeze frumos, să se simtă bine pe piele, să se comporte bine în timp. Şi, nu în ultimul rând, să fie versatile.

În acest punct se găsea antreprenoarea în momentul în care a decis, în vara lui 2021, să construiască un brand de modă. Proiectul a avut însă nevoie de timp pentru a se contura, Zamsee fiind lansat în primăvara acestui an.

„Începutul a fost destul de greu. Nu aveam nicio cunoştinţă sau conexiune în acest domeniu, nici măcar nu ştiam de unde să comand materiale ori mostre“, spune Ancuţa Chibulcuţean.

Aşa că a început o perioadă lungă de cercetare online, cu multe încercări şi erori, cu biroul umplut treptat de mostre de materiale şi de sute de metri de metraje în cazul ţesăturilor care i-au plăcut.

„De la bun început, am dorit să urmez o abordare sustenabilă, aşa că partea dificilă a fost să găsesc materiale reciclate, upcycled şi fibre naturale care să se potrivească cu viziunea mea, dar care şi să ofere confort.“

Cu fiecare încercare, a descoperit noi furnizori, a creat noi conexiuni şi, încet-încet, lucrurile au început să prindă contur. Pe lângă materiale, partea cea mai complicată a fost să găsească un atelier care să împărtăşească viziunea ei.

„Au fost necesare trei încercări nereuşite înainte să găsesc partenerul potrivit. Ce am învăţat din acest proces, cred că cea mai importantă lecţie, a fost să am răbdare şi să nu renunţ.“

Astăzi, atelierul unde sunt realizate hainele Zamsee se află în inima oraşului Cluj-Napoca. De altfel, toate piesele sunt gândite şi făurite în Cluj. „În acest moment, nu realizăm creaţii la comandă şi, cel mai probabil, vom rămâne în afara acestei zone. Toate piesele Zamsee sunt gândite să se îmbine armonios unele cu altele şi să poată defini cu usurinţă o garderobă-capsulă.“

Sub umbrela brandului sunt dezvoltate trei colecţii - Essential, Sik şi Tailored. Prima cuprinde topuri şi bluze de zi cu zi. Toate piesele sunt fabricate din Econyl, care este o alternativă la nailon, fabricată din produse reziduale.

„În mod normal, nailonul are un impact semnificativ dăunător asupra mediului, dar creatorii Econyl urmăresc să ajute la reducerea efectelor prin utilizarea materiilor prime reciclate ca bază.“

Colecţia Silk, după cum îi spune şi numele, are la bază mătasea. „Lucrăm atât cu mătase naturală 100%, provenită din stocuri de designer «moarte», cât şi cu mătase vegană (cupro).“ Această colecţie curpinde de la fuste fluide, la topuri şi cămaşi.

Tailored, pe de altă parte, este o colectie care îmbină feminitatea cu masculinitatea, designul fiind gândit astfel încât să contureze formele feminine, însă să aibă statura şi impunerea energiei masculine.

„Procesul de alegere a materialelor pentru colecţiile noastre este unul de tipul trial & error. În primul rând, în cazul fiecăruia în parte, citesc compoziţia: ce fibre conţine, în ce proporţie. Apoi, văd cât de greu şi de dens este.“

În funcţie de toate acestea, Ancuţa îşi imaginează cum trebuie să se aşeze un anumit produs. Urmează comanda de mostre.

„Primul test pe care îl fac cu mostrele este să le strâng în mână şi să văd cât de repede şi cât de tare se şifonează. Pentru mine, este important ca ţesătura să îşi păstreze forma şi să nu se şifoneze.“ Ulte­rior, fiecare material este testat la atelier, pentru a verifica cum se comportă la spălat/călcat. El trebuie să îşi păstreze forma şi culoarea.

„Acum lucrăm cu ţesături precum lâna pură, mătasea pură, vâscoza şi poliamida reciclată pentru partea de topuri esenţiale. O parte din ţesăturile noastre sunt upcycled, cum ar fi vâscoza şi mătasea folosite în prezent.“

Ele provin din stocurile rămase de la designeri, ceea ce va face ca unele piese să fie ediţii limitate. „În general, producem în serii mici, având sustenabilitatea ca unul dintre pilonii noştri de bază.“

Creaţiile mărcii autohtone sunt disponibile momentan online, pe site-ul propriu. Începând cu luna iunie, acestea vor fi prezente şi fizic, în Cluj-Napoca, într-un concept nou de showroom care urmează să fie deschis curând.

„Avem produse high-end, cu preţuri care variază în prezent între 550 şi 4.600 de lei. Această poziţionare reflectă angajamentul nostru faţă de calitate şi exclusivitate, oferind clienţilor articole deosebite, create cu atenţie la detalii şi din materiale premium.“

Ancuţa Chibulcuţean afirmă că vede în fiecare femeie o potenţială clientă Zamsee, deoarece piesele brandului se remarcă prin eleganţă atemporală şi prin versatilitate.

„Creaţiile noastre sunt uşor de integrat în orice garderobă şi se potrivesc multor stiluri.“

Femeia Zamsee este curajoasă şi încrezătoare în sine. Este delicată şi feminină, dar în acelaşi timp puternică şi hotărâtă. Iubeşte frumosul şi calitatea, iar din când în când se răsfaţă pe sine. Este preocupată de viitor şi de modul în care poate contribui la acesta prin alegerile sale. Îşi construieşte propriul stil. „Ne adresăm publicului de toate vârstele.“

Inspiraţia fondatoarei Zamsee vine din diverse surse: de la prezentări de modă la reinterpretarea elementelor de bază şi până la detalii observate în online. „Totul începe cu căutarea inspiraţiei şi cu vizualizarea unei noi piese. Apoi, îmi imaginez cum m-ar face pe mine să mă simt dacă aş purta-o.“

Pornind de aici, schiţează primele linii. Apoi, conturează detaliile. Fiecare produs vine cu propriul său moodboard. „Partea de creaţie durează diferit de la produs la produs. Uneori totul se leagă din prima şi în câteva ore se conturează o piesă, alteori durează săptămâni să pun toate detaliile împreună.“

Urmează discuţiile cu atelierul de producţie, după care apar tiparele şi primele prototipuri. Ulterior sunt probele. „Probăm fiecare piesă (una sau mai multe persoane) pentru a ne asigura că se potriveşte pe siluete diverse, că totul se îmbină bine, că nu există surplus.“ Şi, de obicei, în timpul acestui proces se fac ajustări până când se ajunge la rezultatul final.

După ce forma definitivă este aprobată, se trece la producţie. Apoi, rezultatul final se ambalează manual, se scriu de mână note de mulţumire şi, în final, creaţiile se trimit către client.

Realizarea unei prime versiuni a unei creaţii durează între o zi şi 1-2 săptămâni, în funcţie de complexitate. Apoi, vine rândul procesului de producţie. Dar aceasta este doar partea din atelier. „În plus, timpul este dedicat şi pentru alegerea şi comandarea materialelor potrivite, pentru alegerea şi comandarea ambalajelor, pentru a scrie note de mulţumire.“

Ancuţa Chibulcuţean şi-a setat ţinte ambiţioase pentru acest proiect, vizând prezenţa în buticuri din capitale ale modei precum Milano, Paris şi Londra. Pe termen scurt însă, îşi doreşte un magazin fizic în Cluj şi prezenţă în Bucureşti. Asta pe lângă dezvoltarea de noi colecţii şi modele.

Pentru ea, Zamsee este primul proiect antreprenorial şi primul pas către modă, având un background în IT şi ocupând în prezent poziţia de Chief Product and Technical Officer în cadrul Heycentric, un fintech cu sediul central în Marea Britanie. A absolvit Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, Specializarea Calculatoare şi Tehnologia Informaţiei, construindu-şi ulterior o carieră in domeniul IT.

„La absolvirea Facultăţii de Calculatoare la Politehnică, eram o persoană nesigură pe sine, introvertită, care nu avea o viziune clară. Parcursul profesional a reprezentat, în primul rând, o călătorie de creştere personală şi de auto-descoperire.“

De-a lungul timpului, a ocupat diverse poziţii, de la programator, la lider tehnic, project manager, solution architect, engineering manager şi  până la head of engineering.

„Toate aceste experienţe se reflectă în rolul meu actual.“ Dar ele şi-au pus umărul şi la construcţia Zamsee.