Gastronomie

Care este povestea OTOTO, cel mai nou jucător din retailul local, care pariază doar pe branduri mici şi independente: Este un soi de supermarket şi cafenea, un spaţiu 2 în 1, un loc unde mergi la shopping, dar şi la o cafea de specialitate cu prietenii

14 apr 2021 1056 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Pe alocuri, Bucureştiul, Cluj-Napoca, Oradea şi alte oraşe mari încep să aibă un aer occidental, fie el berlinez (cool), londonez (clasic cu un twist) sau chiar parizian (chic). Acest lucru este posibil pentru că în peisajul urban local şi-au făcut loc în ultimii ani, încet dar sigur, tot mai multe concepte de afaceri care vin să schimbe ceva, fie scena culinară, fie moda autohtonă ori ideea despre designul românesc. În acest trend se înscrie şi OTOTO, un magazin care şi-a deschis porţile în Bucureşti la final de februarie, pentru acei cumpărători care vor branduri independente, cafea de specialitate şi vibe de vacanţă.

În centrul Capitalei, undeva aproape de Piaţa Amzei, a apărut de puţină vreme OTOTO. Este un soi de supermarket şi cafenea, un spaţiu 2 în 1, un loc unde mergi la shopping, dar şi la o cafea de specialitate cu prietenii. Con­ceptul a fost gândit şi creionat de Ana Tanasă şi Radu Stanciu, doi antreprenori aflaţi la primul lor business.

„Am deschis OTOTO în februarie 2021, un concept store cu branduri frumoase şi independente, cafea de specialitate şi vibe de vacanţă“, spun cei doi.

Ei cred că în ziua de azi sunt din ce în ce mai multe branduri frumoase, construite pe valori reale, cu interes pentru binele oamenilor şi al planetei. Aceste branduri merită să fie reprezentate corect, fără să se piardă printre mărci de masă, pe rafturile aglomerate ale supermarketurilor. Merită un spaţiu construit pentru ele.

„Noi credem într-o lume în care e uşor să le găseşti (brandurile de nişă, de specialitate - n. red.), într-o lume în care poţi intra într-un magazin cu încrederea că tot ce găseşti acolo a fost ales cu atenţie la detalii şi valori, a fost selectat special pentru tine.“ OTOTO găzduieşte peste 2.000 de sku-uri (articole) de la aproximativ 250 branduri.

„Suntem în discuţii cu mulţi alţi furnizori sau producători şi ne propunem să aducem în fiecare săptămână ceva nou.“

Pe rafturile magazinului din strada D.I. Mendeleev numărul 5 există produse alternative din toate categoriile care se găsesc în comerţul convenţional, iar antreprenorii încearcă să dezvolte cât mai multe categorii funcţionale şi vegane.

Astfel, cumpărătorii găsesc alimente oneste (ceaiuri, granola-bars, cookies, ciocolată, produse pentru copii, alimente de bază şi produse de băcănie), cosmetice naturale şi cruelty free (parte din ele locale), detergenţi prietenoşi cu natura, variante de produse de îngrijire şi curăţenie zero waste, plante, obiecte de ceramică şi papetărie. 

„Ne-am dorit cât mai mulţi furnizori locali. E o bună aplicare a teoriei de sustenabilitate în care credem.“ Astfel că pe categoriile unde au existat curajoşi locali care să inoveze, Ana şi Radu nu au apelat la produse de import. Au vinuri de la crame butic, au exclusiv bere artizanală locală, multe specialităţi vegane, miere şi specialităţi de apicultură, dulceţuri tradiţionale şi pâine artizanală cu maia. Acolo unde piaţa românească nu este (încă) suficient de matură, ei au încercat să descopere branduri cu poveste.  

„Suntem singurul loc în care se vând peste şapte branduri de cafea de specialitate pe care clienţii au ocazia să le testeze şi în coffee shop-ul nostru, unde rotim prăjitoriile locale periodic, cât să putem prezenta toate brandurile pe care le admirăm.“

Din loc în loc, la OTOTO există şi cărţi reprezentative pentru categorie. Cei doi fondatori spun că încearcă în continuare să inoveze şi să schimbe complet experienţa de a-ţi face cumpărăturile pentru casă.

Ideea proiectului le-a încolţit în vara lui 2020. Perioada pandemiei i-a ajutat să realizeze cât de greu e să îţi cumperi produsele preferate când eşti restricţionat nu doar de timp, ci şi de reguli.

„Am realizat că e necesar un spaţiu în care să găseşti toate produsele de care ai nevoie, fără să faci un efort să le cauţi în mai multe locuri sau să le comanzi de pe platforme diferite. De asemenea, am realizat cât de greu le este producătorilor mici să supravieţuiască într-un mediu chiar mai potrivnic decât înainte.“

Ana şi Radu recunosc că este contraintuitiv să gândeşti un business nou în pandemie şi într-o perioadă de nesiguranţă economică, dar au simţit că vor să facă asta acum şi mobilizarea comunităţii în jurul conceptelor locale i-a încurajat.

Niciodată în istoria capitalistă a României nu a existat vreun moment mai propice pentru brandurile locale care, ajutate de pandemie (da, în mod paradoxal acest eveniment nefast poate avea şi efecte pozitive), câştigă teren în preferinţele consumatorului în detrimentul unor nume străine gigantice.

Iniţiative de genul „buy local“ („cumpără local“) au avut priză la public în 2020, când tot mai mulţi români au ales să caute la raft sau online eticheta „made in Ro“ pentru a susţine astfel businessurile autohtone şi economia.

„Anul a început cu emoţii, multă muncă şi speranţa ca lucrurile să iasă bine. Pandemia a fost pentru noi un wake-up call.“ Ei au început să conştientizeze tot mai mult nevoia unei experienţe de cumpărături care să poată genera starea de bine pe care o ai de obicei când ieşi cu prietenii sau când simţi că faci un lucru pentru tine.

„Am înţeles că (shoppingul - n. red.) nu trebuie să fie un act de necesitate, ci mai degrabă o oportunitate de a descoperi, de a te relaxa, de a afla lucruri noi. Astfel, putem spune că OTOTO e un proiect gândit în pandemie, dar gândit pentru termen lung.“

Ana are experienţă în industria alimentară, experienţă ce începe încă din copilărie. Părinţii ei sunt absolvenţi de industrie alimentară, iar ea a crescut în fabrica de pâine. A lucrat 11 ani în Frufru - companie românească specializată în producţia de alimente sănătoase şi al cărei pachet majoritar de acţiuni a fost preluat de gigantul Unilever în 2019.

„Am învăţat acolo ce înseamnă să creşti un business mic cu ambiţii mari şi cât de greu este să te adaptezi la o piaţă rigidă. Am învăţat ce înseamnă inovaţie şi cât de frumos e când efortul îţi e răsplătit cu reacţii frumoase şi asta m-a inspirat să fac ceva cu purpose (scop - trad.) în continuare.“

Radu are experienţă de o viaţă în HoReCa şi marketing prin prisma unui job în corporaţie. Şi-a dorit mult să îşi aplice know-how-ul într-un concept nou, care să fie mulat pe principiile lui. Se adaptează şi descoperă zilnic frumu­seţea, dar şi agitaţia antreprenoriatului, după cum spune chiar Ana. „Este un business făcut cu mult suflet şi cu perspectivă pe termen lung, iar impactul la care ne uităm e dincolo de cel financiar. Conceptul a fost transpus în practică cu pasiune şi obsesie pentru detalii. Pentru primul an estimăm o cifră de afaceri de 700.000 de euro.“ 

OTOTO şi-a deschis porţile pe 21 februarie, iar fondatorii spun că îşi doresc în primul rând să aducă prima unitate la nivelul pe care şi l-au imaginat. Ei adaugă că sunt foarte multe produse care urmează să apară pe rafturi.

„Ne concentrăm să construim comunitatea în jurul valorilor comune şi ne dorim să înţelegem cât mai bine experienţa şi dificultăţile partenerilor noştri.“ Deocamdată echipa e mică şi planurile mari, dar Ana şi Radu se declară plini de energie şi gata de a construi şi dezvolta în continuare.

„Sigur că avem planuri de expansiune, iar reacţiile clienţilor şi partenerilor noştri ne dau încredere să le urmăm. Ne dorim să lansăm în cel mai scurt timp şi partea de e-commerce, dar încă încercăm să găsim modalitatea de a transpune experienţa OTOTO în online.“

În momentul de faţă, ei încearcă să organizeze activitatea în magazin în aşa fel încât să ducă experienţa la nivelul dorit. Astfel, încă nu pot spune când urmează să se deschidă OTOTO 2. „Ce putem spune e că am plecat cu gândul de a aduce experienţa de retail alternativ în cât mai multe locuri.“

Portretul clientului OTOTO a fost creionat plecând în primul rând de la nevoia pe care au identificat-o cei doi fondatori în piaţă. Ei cred că sunt câteva momente-cheie în viaţă în care obiceiurile de consum se schimbă şi oamenii devin mai conştienţi de ce se întâmplă în jurul lor.

„Şi eu şi Radu suntem părinţi şi am trecut prin perioada de continuă căutare a unor produse corecte pe care să avem încredere să le dăm copiilor noştri. De asemenea, suntem gurmanzi şi susţinători ai afacerilor mici, cu suflet şi scop“, spune Ana.

Astfel, cei care le trec pragul la OTOTO sunt de asemenea oameni care au respect pentru corpul şi casa lor, dar şi pentru planetă. Sunt oameni care îşi doresc să descopere branduri mici şi poveşti frumoase, oameni care apreciază un salut călduros la intrare şi o cafea bună.