Gastronomie

Cum călătoresc pasagerii la business class: ce mâncare primesc, cum se pregăteşte şi serveşte masa şi ce înseamnă să ai un flying chef-ul dedicat?

18 aug 2019 1923 afişări de Adelina Mihai
Din aceeaşi categorie

Mâncarea pe care companiile aeriene o servesc pe parcursul zborurilor - în special a celor transcontinentale şi transoceanice - a fost, nu de puţine ori, catalogată drept „fadă“, „lipsită de gust“ şi alte apelative de gen. Plus că de plating nici nu se poate pune problema în contextul în care micul-dejun, prânzul sau cina sunt servite în clasicele caserole de plastic. Este un peisaj ce contrastează perfect cu cel din restaurantele cu stele Michelin acolo unde chefii ridică mâncarea la rang de artă. Dar avionul nu e un restaurant, ar putea spune unii. Pasagerii de la business class şi first class ar putea contracara. Pentru un zbor ce se întinde pe durata a 8-10 sau chiar mai multe ore, masa e o componentă vitală. Iar când preţul unui bilet de avion începe de la câteva mii de euro, atunci mâncarea ar putea să aibă măcar o urmă de praf de stele. Michelin.

În acest context, obsesia operatorilor aerieni de a da tonul în materie de servicii oferite clienţilor a ajuns, de câţiva ani, şi în sfera gastronomică. Primii care au beneficiat de acest „upgrade“ gratuit au fost în mod natural cei de la clasa business pentru care companiile aeriene au încercat să recreeze atmosfera dintr-un restaurant de fine dining. Şi nu orice fel de restaurant, ci unul la înălţime, la până la 11.000 de metri.

Dar tocmai aceeaşi înălţime reprezintă o constrângere pentru bucătari, care nu pot astfel să gătească în avion. Pentru a aduce însă ceva din atmosfera „pământeană“ a unui restaurant clasic în aeronavă, companiile au adus un nou personaj în echipajul de zbor: flying chef-ul sau bucătarul la înălţime.

„Mă simt norocos. Sunt flying chef într-o aeronavă cu pasageri premium şi cu mâncare premium şi îmi îndeplinesc şi visul de a călători“, spune Kadir Erat, unul dintre cei peste 500 de bucătari la înălţime ai companiei de catering pentru industria aeriană Turkish Do&Co din Turcia.

Compania a luat naştere în 2007 ca un joint venture între firma de catering Do&Co şi operatorul aerian Turkish Airlines, iar din 2010 încoace, la cursele lungi, pasagerii clasei business au câte un flying chef în fiecare aeronavă.

„Am patru zboruri pe lună de câte cel puţin 8 ore fiecare. Frumu­seţea acestui job este că am de fiecare dată alţi colegi şi pot in­terac­ţi­o­na direct cu clienţii, într-un restaurant clasic nu poţi vedea reacţiile oamenilor“, a mai spus Kadir. Chef-ii de la bordul avionului nu gătesc, practic, în aeronavă, din cauza restricţiilor de zbor. O zi de muncă a unui bucătar la înălţime începe cu pregătirile standard pe care le are în calitate de membru al echipajului de zbor (briefingul legat de detaliile zborului şi de procedurile de siguranţă şi de urgenţă), după care, odată ajuns în avion, se ocupă de mise en place, se asigură că pasagerii vor fi întâmpinaţi cu un aranjament corect al mâncărurilor şi al felului în care sunt servite. Ulterior, îi salută pe pasageri alături de colegii din echipaj, iar pe parcursul servirii mesei poate prepara/aranja mese simple, oferă sfaturi sau detalii clienţilor legate de mâncare şi cere feedback de la aceştia.

La clasa business, companiile aeriene servesc masa în farfurii din ceramică, iar tacâmurile sunt din metal, nu plastic ca în cazul celor de la economic. Mai mult, unele companii aeriene oferă meniuri similare celor din restaurante pentru ca pasagerii să poată alege dintre 2-3 opţiuni. Există de asemenea un meniu de vinuri şi alte băuturi.

Pentru a deveni flying chef, este necesară absolvirea unei şcoli de gastronomie, iar ulterior a unui program de training intern dezvoltat de companie.

În prezent, compania Do&Co are peste 15.000 de angajaţi în toate diviziile, care pregătesc peste 200.000 de mese pe zi (şi clasa economic şi business) pentru a asigura necesarul de aprovizionare pentru 900- 1.000 de aeronave, operate de câteva zeci de companii aeriene. La unităţile de catering din Istanbul lucrează 4.000 de angajaţi în trei schimburi, potrivit reprezentanţilor companiei. O adevă­rată industrie stă în spatele unei „simple mese“ pe care pasagerii o primesc pe zbor şi pe care o privesc ca o necesitate, nu ca o experienţă.