Gastronomie

Cu un nume de cod care poartă în spate o însemnătate, Papsh este unul dintre cele mai fresh şi vibrante concepte de cafenea din Bucureşti. Cine este Papsh?

09 apr 2024 273 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Cu un nume de cod care poartă în spate o însemnătate, Papsh este unul dintre cele mai fresh şi vibrante concepte de cafenea din Bucureşti, un loc unde muzica, aromele, culorile şi detaliile din amenajare jonglează cu succes cu delicateţea cafelei şi cu ispititoarele produse de patiserie.

„Artistul“ care a „desenat“ acest tablou este Dragoş Georgescu, un antreprenor cu douăzeci şi trei de ani la activ petrecuţi într-un univers dominat de mari corporaţii precum IBM, Intel şi Vodafone.

„Având roluri comerciale, unele pe regiune, am avut ocazia să călătoresc în toată lumea. Am călcat prin multe cafenele. Un fost coleg de la Intel s-a făcut cafegiu, aşa că mergeam mai des pe la el, beam cafea bună şi vorbeam. Împreună am decis că am putea deschide o cafenea, mai ales că el are deja o prăjitorie şi două cafenele“, povesteşte Dragoş.

Între timp, în 2023 s-a convins şi pe el însuşi că ar putea lăsa viaţa corporatistă pentru una de antreprenoriat. Împreună cu fostul său coleg, a pornit la drum cu gândul să deschidă o cafenea cu de toate, adică şi mâncare, şi brutărie, iar în plus, să aibă şi ceva special pentru iubitorii de biciclete, ţinând cont că Dragoş este ciclist amator înrăit. Văzuse asemenea locuri prin Berlin, Londra, Shanghai, Stockholm sau Nisa şi i s-a părut că o idee similară s-ar potrivi şi pieţei locale.

„Din nefericire, alianţa cu prietenul meu n-a ţinut până la deschiderea uşilor. Într-o zi, m-am trezit singur, doar cu ideea şi cu faptul că investisem deja peste 75.000 de euro în spaţiu. Dar am mulţi prieteni şi o soţie minunată. M-am regăsit cu Marian, barista-ul care m-a învăţat cel mai mult despre cafea. El este acum şeful de bar la Papsh, iar împreună am pornit la drum.“

Dragoş Georgescu se declară un împătimit al cafenelelor, spaţii în care i-a plăcut totdeauna să-şi petreacă timpul, fiind totodată o persoană socială - îi plac oamenii şi interacţiunea cu ei.

„Cele mai reuşite locuri le simt instant. Cred că e o combinaţie între muzica şi arhitectura localului, calitatea produselor comercializate şi, nu în ultimul rând, oamenii pe care îi găsesc acolo.“

Pentru a duce Papsh acolo unde îşi propusese, investiţiile au depăşit 180.000 de euro – bani din surse personale, dar şi o contribuţie de la Raiffeisen Bank, prin programul Factory, menit să susţină tinerii antreprenori. Cafeneaua s-a ancorat la intersecţia dintre două străzi, Urechescu şi Donizetti, la parterul unei clădiri noi din zona Floreasca. Nu este chiar la stradă, adică pe Calea Floreasca, ceea ce s-a dovedit a fi un avantaj, pentru că nici zgomotul de acolo nu este deranjant.

„Un asemenea loc trebuie să aibă suflet. O cafenea este poate cel mai potrivit spaţiu pentru a petrece timp în cartierul tău. Şi, încet-încet, se formează o comunitate de oameni faini, care vin zilnic să se bucure de o cafea bună, de o conversaţie cu persoane cunoscute sau nu. Şi la noi începe să se contureze acest feeling.“

Conceptul şi designul original aparţin agenţiei 441 Design House din Bucureşti, fondată de patru antreprenori, la care s-au adăugat şi câteva modificări ulterioare, aduse de Dragoş, la sugestiile clienţilor. Clădirea are geamuri mari, deci lumină multă, un aspect de care au profitat în amenajare şi pe care l-au combinat cu influenţele scandinave. Mobilierul poartă semnătura BO Concept, iar aranjamentele florale provin de la Fabrica de Buchete.

„Faţă de ideea originală, am renunţat la partea de brutărie. Era o farfurie mult prea mare. În schimb, luăm pâinea de la Grain Trip, sunt cei mai buni din Bucureşti în momentul de faţă, cred eu. De câte ori am folosit produsele altora, am atras atenţia clienţilor fideli – şi nu la modul bun.“

Papsh, un nume atât de simplu de reţinut şi de pronunţat, jucăuş şi vesel, are drept sursă de inspiraţie tot o bucăţică din viaţa lui Dragoş Georgescu. Iniţial, brandul ar fi trebuit să fie altul, dar atunci când a pornit pe cont propriu, şi numele a trebuit schimbat.

„Papsh este porecla fiicei mele de zece ani. Este un om mic, cu un suflet enorm. Pentru cafenea, numele - scurt şi cuprinzător - a prins instant. «Ne vedem la Papsh? Sigur. » Când ne vizitează Ema (fiica lui Dragoş - n. red.), este sărbătoare, veselia se extinde în fiecare colţ.“

Desenele ei, în care logoul localului prinde viaţă, sunt răsfăţate în fiecare colţ al cafenelei. Plus că scrisul din logo îi aparţine în întregime.

„E greu să nu te îndrăgosteşti de acele creaţii pline de inocenţă şi veselie, care aduc un zâmbet pe buzele fiecărui vizitator al nostru.“

Oamenii fac locul – este crezul lui Dragoş Georgescu. La Papsh, toată echipa este tânără şi toţi sunt conştienţi că de ei ţine ca acest spaţiu să devină etalonul cafenelelor din zonă. O provocare destul de mare, ţinând cont că în împrejurimi există o abundenţă de localuri specializate în cafea.

„Şi dacă ne chinuim destul de mult, vom ajunge acolo. M-am inspirat din businessul celor de la Frudisiac şi Plantini, ca poveşti de succes locale.“

Este de părere că o cafenea ar trebui să aibă supercafea – de la Guido în acest caz -, patiserie proaspătă şi un brunch genial. Pentru amatorii de pâine cu maia, Papsh poate să şi vândă preparatele de la Grain Trip. Dar şi bucătăria proprie a localului din zona Floreasca a fost echipată din start cu un cuptor, unde sunt coapte zilnic brioşele, banana bread-ul, biscuiţii şi alte reţete de patiserie – apreciate şi consumate toată ziua.

„Avem în plan să facem şi quiche-uri, pentru iubitorii de sărat. Brunch-ul a prins din prima – ouă poşate, omletă, salate şi o reţetă de shakshuka genială. Datorită bucătăriei, ne vizitează, mai ales sâmbăta şi duminica, oameni din tot Bucureştiul, şi asta încă din primul weekend în care am deschis.“

Complexitatea bucătăriei este mult peste businessul de cafenea, dar necesară, poate chiar obligatorie, pentru un loc ca Papsh Café, crede Dragoş. Un fel de one-stop-shop.

„Îmi iau cafeaua, cu o brioşă proaspătă, apoi mi se face foame şi vreau să mănânc ceva, în timp ce stau de vorbă cu prietenii mei.“

Antreprenorul lucrează cu furnizori locali pe zona de brutărie, de gemuri şi paste la borcan, iar în materie de sustenabilitate practică reciclarea deşeurilor, folosind, de asemenea, pahare biodegradabile pentru băuturile vândute la pachet. În plus, au fost investiţi bani într-un sistem de economisire a curentului electric şi a apei potabile.

Deocamdată, Dragoş consideră că businessul său e încă la început şi vrea să insiste pe ideea de încurajare a fidelităţii în rândul clienţilor, mai ales că în jur sunt multe businessuri artizanale, frumoase, unele cu istoric îndelungat. Iar planurile nu se opresc aici.

„Mă gândesc cum va arăta următorul loc marca Papsh, dar mai este până atunci. Deocamdată mai sunt multe de făcut aici. Să fii antreprenor pe zona de HoReCa este extrem de greu. Vorbesc din experienţă acum. Sunt all-in-one. În afară de barista sau bucătar, sunt orice. HR manager, procurement, finance, sales, marketing, comms, logistics etc.“

Există însă şi o echipă consistentă în spatele brandului, formată din nouă oameni, care deja cunosc majoritatea clienţilor şi îi întâmpină cu salutul şi cafeaua preferate. Locuri cu cafea bună mai sunt în Floreasca, dar, spune Dragoş, „nu au combinaţia noastră“.

„În general, în Bucureşti, sunt puţine locuri ce pot oferi cafea premium şi un brunch de top. Le numeri pe degete. Majoritatea cafenelelor - Steam, Boiler, Butter - au început cu un local mic, vânzând doar cafea. Apoi au mers mai departe, deschizând şi alte spaţii, cu brunch sau activităţi conexe. Dar investiţia creşte exponenţial. Cred că este destul loc în Bucureşti pentru cafenele. Cu toate că suntem pe un loc fruntaş în Europa, se simte încă în piaţă nevoia de asemenea locuri.“

Dintre cafenelele din Capitală, Dragoş Georgescu spune că îi place mult cum s-a dezvoltat conceptul Boiler, iar Răzvan Popa, unul dintre cei trei acţionari, l-a ajutat cu multe sfaturi şi conexiuni atunci când a avut cea mai mare nevoie. Semn că, până la urmă, în lumea cafelei de specialitate comunităţile se încheagă nu doar în rândul clienţilor, ci şi în cel al antreprenorilor.


După Afaceri Premium a pornit la „vânătoare“ de cafea bună în locuri cool din Bucureşti şi îşi propune să spună lunar povestea cafenelelor care dau o nouă vibraţie oraşului, intrând în conversaţie cu oamenii din spatele conceptelor. Ideea ne-a venit după mai multe întâlniri cu astfel de antreprenori care ne-au vorbit despre cum au ales să transforme pofta de cafea în business. Şi toţi spun acelaşi lucru, că Bucureştiul se află în cea mai bună perioadă a sa din punctul de vedere al efervescenţei în domeniul cafelei de specialitate, concurând cot la cot şi chiar depăşind marile capitale europene la acest capitol.