Gastronomie

„Cafeaua de la BOB“ a trezit cu siguranţă dimineţile multora dintre noi în feluri aparte, care nu pot fi uitate. De curând, familia BOB s-a mărit cu un nou membru, de această dată în Centrul Vechi al Capitalei

16 mai 2023 401 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Costin Popescu şi Bogdan Cutuş. Poate numele lor nu spun în sine prea multe. Însă cu siguranţă „cafeaua de la BOB“ a trezit dimineţile multora dintre noi în feluri aparte, care nu pot fi uitate. Ei sunt chiar artizanii cafenelelor cu acest nume, dintre care cea de la Piaţa Charles de Gaulle este iconică. De curând, familia BOB s-a mărit cu un nou membru, de această dată în Centrul Vechi al Capitalei.

Pasiunea pentru gastronomie şi ospitalitate este ceea ce au în comun în primul rând cei doi „exploratori“ în lumea cafelei de specialitate, dar şi ceilalţi doi parteneri care s-au alăturat la scurt timp după naşterea proiectului, Paul Ungureanu şi Alexandru Niculae. Astfel, acest proiect din domeniul cafelei de specialitate – BOB – s-a dezvoltat natural. Cum anume, mai exact?

„Acum cinci ani cercetam fezabilitatea unui proiect ambiţios, probabil încă prea complex pentru România, moment în care am decis să deschidem mai întâi o prăjitorie de cafea şi apoi să ne ocupăm de restul. Însă ne-a virusat atât de mult pasiunea pentru cafeaua de specialitate încât am renunţat la orice alt plan şi am deschis o cafenea cu prăjitorie proprie în Piaţa Charles de Gaulle, piatra de temelie a reţelei BOB de astăzi“, povesteşte Bogdan Cutuş.

Backgroundul celor doi fondatori s-a derulat în finanţe, design şi comunicare, iar ceilalţi doi parteneri s-au alăturat cu toată expertiza lor din interior, ei fiind multiplu premiaţi naţional şi internaţional în domeniul cafelei de specialitate. Ba chiar Alexandru Niculae a fost şi cel care a adjudecat premiul de campion mondial în 2016 la roasting, adică etapa de prăjire a cafelei. Au investit cu toţii la un loc atât cât a fost nevoie pentru ca BOB să devină etalonul gustului desăvârşit al cafelei de specialitate cel puţin din Bucureşti, dacă nu şi din ţară şi chiar dincolo de graniţele ei.

„Ideea a fost să facem cea mai bună cafea din România fără să ne batem cu pumnii în piept pentru asta, ci s-o facem cu mare atenţie la detalii, dar relaxat şi nonconformist, aşa cum sunt şi oaspeţii noştri.“

Felul în care arată astăzi BOB în toate manifestările lui de brand este rezultatul unei munci de echipă în care sunt implicaţi fondatorii, arhitectul şi designerul care s-au ocupat de imaginea BOB din prima lui zi de existenţă.

Cel mai nou membru al „găştii“ este o cafenea care şi-a găsit locul pe strada Lipscani din Bucureşti, la parterul Palatului Dacia-România, un loc tranzitat de numeroşi turişti şi care pare că renaşte cam de un an încoace, odată cu deschiderea mai multor baruri, cafenele şi restaurante în zonă. Un lucru bun, de care era nevoie pentru una dintre cele mai cunoscute atracţii ale Bucureştiului – centrul istoric.

„Uşile lui BOB George s-au deschis în vara anului 2022, iar acesta este rezultatul unui parteneriat cu Art Safari, cel mai mare conglomerat de expoziţii de artă din România, şi BCR. Spaţiul face parte din Palatul Dacia-România, monument istoric de valoare naţională, înscris în Lista Monumentelor Istorice.“

Tocmai acest aspect nu a permis intervenţii foarte mari în designul şi amenajarea locului, dar a fost o importantă sursă de inspiraţie. Spaţiul dezafectat, fost sediu al Băncii Comerciale Române, prin viziunea arhitectului Corvin Cristian, renumit pentru numeroasele amenajări din HoReCa pe care le-a strâns în portofoliu, a devenit un „şantier“, unde mereu lucrările sunt amânate pentru o pauză de cafea. De aceea, ajungând acolo, nu e improbabil să ai senzaţia că te afli într-un loc încă neterminat, în care ultimele retuşuri urmează să fie făcute.

„Aşa s-au ridicat schelele, iar câinii au primit căşti de protecţie (în imaginile brandului – n. red.). Lipscaniul a fost dintotdeauna un loc frecventat de zeci de oaspeţi şi negustori, iar în prezent lucrurile nu s-au schimbat, doar s-au adaptat vremurile. Strada este des traversată de turişti, care ne trec şi nouă pragul şi sunt publicul nostru principal.“

Cafeneaua funcţionează ca o poartă de intrare în expoziţia Art Safari, astfel că cei care aleg să se delecteze cu cafeaua de la BOB sunt nu doar turişti, ci şi amatori de artă şi bun-gust, care găsesc acolo armonia perfectă dintre simţuri – vizual, gustativ, olfactiv. BOB George este totodată un proiect dezvoltat sub umbrela George de la BCR, identitatea virtuală creată de instituţia bancară pentru serviciile de banking inteligent. La fel ca până acum, şi în centrul istoric al Capitalei, Bogdan Cutuş şi partenerii lui au dus mai departe conceptul BOB, replicându-l într-un nou spaţiu, niciodată identic cu celelalte.

„Suntem o reţea de cafenele: BOB flagship store în Charles de Gaulle nr. 3, BOB GEORGE, împreună cu George de la BCR, şi BOB POP UP în Mall Băneasa. De la «garajul» vilei din Piaţa Charles de Gaulle şi până la «şantierul» de pe Lipscani, fiecare locaţie are vibe-ul ei special“, spune Bogdan.

Numele de BOB a suportat variaţii în funcţie de fiecare nou concept şi de localizare sau parteneriate, însă nucleul din care a fost inventat a urmărit ideea de versatilitate a unui titlu scurt şi uşor de înţeles în orice limbă.

„Am plecat de la un bob de cafea şi ne-am rostogolit până la numele unui câine cu multiple personalităţi umane. Bob este fascinat de mirosul de cafea proaspătă şi visează să devină om ca să poată bea cafea.“

Drumul dezvoltării este departe de a se încheia aici pentru BOB, doar recent proprietarii businessului semnând mai multe parteneriate cu localuri precum Serafim Coffee Bar, Tort de Bezea din Bucureşti şi cu Schilthorn şi CH9 din Braşov. „Momentan, lucrăm la încă două proiecte importante despre care nu putem oferit detalii, dar sunt asocieri puternice de mărci.“

Care este secretul pentru ca o cafenea nouă să-şi poată găsi locul în oceanul atât de vast de localuri similare? Bogdan Cutuş crede că este vorba despre atitudine, originalitate şi obsesie pentru constanţa calităţii produselor şi diversitatea lor.

„Obţinerea unei cafele bune este un proces care începe încă de la plantarea soiului. Boabele de catuai (soi de cafea – n. red.) galbene au o dulceaţă şi aciditate ridicată, ceea ce îţi oferă un profil de aromă unic, plin de ananas copt, în timp ce soiul bourbon se diferenţiază prin gustul dulce, de zahăr brun sau caramel. Contează şi modul în care boabele sunt spălate şi uscate, pentru ca mai apoi să fie prelucrate şi prăjite. Este o ştiinţă complicată, cu reguli care trebuie urmărite cu inima şi mintea.“

Să faci şi să vinzi o cafea pare uşor, spune Bogdan Cutuş, şi e tentant să cazi de partea percepţiei că nu e nevoie de prea multă implicare. Însă atunci când experienţa oaspeţilor trebuie să fie memorabilă, e nevoie de un bagaj mare de teorie, teste şi experimente în spate, lucruri care se obţin doar în timp, lucrând cu pasiune.

„Piaţa este în creştere şi dezvoltare agresivă, deşi calitatea produsului finit lasă de dorit în majoritatea cazurilor. Cunoscătorii ştiu că pasiunea pentru cafea se simte în fiecare ceaşcă.“

Când vine vorba de sustenabilitate, un termen atât de prezent în discursurile oficiale şi neoficiale, Bogdan Cutuş spune că el şi partenerii lui se află constant în căutare de soluţii sustenabile şi durabile, care pot ajuta la menţinerea unui echilibru ecologic.

„Am ales materiale reciclabile pentru fabricarea recipientelor de cafea to go. Ştim însă că este necesară o implicare mult mai mare faţă de mediul înconjurător. Am început, de asemenea, să dezvoltăm şi să lucrăm la un proiect de reciclare a deşeurilor în colaborare cu microferme care le utilizează la fertilizarea solului.“

Pentru că pământul are nevoie să primească înapoi ceva din generozitatea cu care şi el, la rândul lui, îi desfată pe oameni.


După Afaceri Premium a pornit la „vânătoare“ de cafea bună în locuri cool din Bucureşti şi îşi propune să spună lunar povestea cafenelelor care dau o nouă vibraţie oraşului, intrând în conversaţie cu oamenii din spatele conceptelor. Ideea ne-a venit după mai multe întâlniri cu astfel de antreprenori care ne-au vorbit despre cum au ales să transforme pofta de cafea în business. Şi toţi spun acelaşi lucru, că Bucureştiul se află în cea mai bună perioadă a sa din punctul de vedere al efervescenţei în domeniul cafelei de specialitate, concurând cot la cot şi chiar depăşind marile capitale europene la acest capitol.