Gastronomie

Alb, negru, roz: Ce este ciocolata roz şi cum a apărut ea pe piaţă într-o lume care de opt decenii nu mai cunoscuse nicio revoluţie?

05 iun 2019 825 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Unora le place albă şi dulce, untoasă chiar. Alţii preferă să fie neagră şi amăruie, şi totuşi uşor catifelată. Există şi aceia care aleg să simtă laptele din ciocolată. Da, despre ciocolată e vorba. Mai nou, au apărut cei care au vrut să fie altfel şi au dat tonurile clasice, pe roz (Ruby), iar dulceaţa deja cunoscută a fost înlocuită de un dulce-acrişor care nu aduce aproape deloc cu gustul consacrat al celui mai iubit desert printre pământeni. Ce este ciocolata Ruby şi cum a apărut ea pe piaţă într-o lume care de opt decenii nu mai cunoscuse nicio revoluţie?

„Timp de zeci de ani, un trio de arome şi culori a fost definiţia completă a ciocolatei: albă, neagră, cu lapte“, povesteşte Aura Oprea, director general al brandului de ciocolată Chocoli­ssimo pe piaţa din România. Recent, în această primăvară, în portofoliul companiei a apărut pe lângă trio-ul consacrat şi ciocolata roz, care a avut lansarea oficială pentru publicul larg acum mai puţin de doi ani.

Prima tabletă rubinie de ciocolată a fost comercializată în ianuarie 2018 de către gigantul elveţian Nestlé, care a deţinut drepturi exclusive de comercializare timp de 6 luni. Primele pieţe pe care a fost testată Ruby au fost cele din Asia, pentru ca de la finalul lui 2018 aceasta să fie lansată şi în România, fiind însă comercializată la scară destul de redusă, prin magazine de specialitate.

„După 80 de ani de la lansarea ciocolatei albe de către Nestlé, cel mai mare producător de ciocolată din lume, Barry Callebaut (unul dintre cei mai mari producători de cacao din lume - n.red.) a schimbat pentru totdeauna istoria acestui desert când a introdus în premieră ciocolata roz – Ruby“, povesteşte Aura Oprea. Nestlé a fost însă cel care a comercializat produsul.

În ceea ce priveşte Ruby, materia primă este tot untul de cacao, ca la celelalte tipuri de ciocolată. Deşi are un gust fructat, de fapt aceasta este aroma sa naturală provenită de la boabele rubinii - aşa cum au fost denumite boabele de cacao care stau la baza acestui „fenomen“.

Boabele rubinii provin din Brazilia, Ecuador şi Coasta de Fildeş şi au o nuanţă naturală rubinie care s-a păstrat în procesul de producţie obţinându-se astfel noua ciocolată, explică Aura Oprea. Ea mai spune că experţii belgieni susţin că boabele speciale sunt o în­tâmplare a naturii, tocmai de aceea producţia nu poate fi controlată.

În mod normal, la ciocolată, boabele de cacao sunt fermentate (pentru perioade variabile de timp, în funcţie de tipul boabelor), uscate, prăjite, râşnite obţinându-se un suc de cacao ce este transformat în unt, pudră şi, în cele din urmă, în ciocolată. Intensitatea aromei, textura sau culoarea diferă în funcţie de procentul de cacao conţinut, care poate merge până la 99%. În cazul ciocolatei albe, lipseşte pudra de cacao, aceasta fiind în cea mai mare parte unt de cacao.

Într-o eră în care trendurile se demodează mai repede ca oricând în modă, tehnologie şi cosmetice, industria alimentară nu putea rămâne imună la modul în care internetul şi reţelele sociale schimbă comportamentul de consum. Aşa a apărut şi ciocolata roz, despre care Barry Callebaut a anunţat că nu are coloranţi şi că a fost lansată după un deceniu de muncă şi cercetare.

„E naturală, colorată, hedonistă, te duce cu gândul la răfăţ, fără a pierde din apartenenţa la ciocolata clasică. Este un echilibru bun, un produs care vorbeşte pe limba milenialilor“, a spus Antoine de Saint-Affrique, CEO-ul Barry Callebaut, citat de presa internaţională. Aura Oprea spune la rândul său că Ruby a fost declarată drept ciocolata perfectă pentru Instagram, datorită culorii sale speciale.

„Clienţii individuali care au achiziţionat produsul sunt cei cu vârsta între 25 şi 35 ani, majoritatea femei. Clienţii corporate care ne-au solicitat oferte sunt companiile care au brandul în tonuri de roz, dar şi companiile care se asociază cu ideea de inovaţie, companiile din IT sau banking, care au comunicat această idee de inovaţie cu noul concept din lumea ciocolatei.“

Dar dincolo de culoare, Ruby a cucerit şi datorită versatilităţii aparte, fiind uşor de folosit în combinaţii exotice, de la matcha la zmeură ori fistic şi de la ghimbir la piper sau curry.

Combinaţiile sunt însă mult mai numeroase şi mai sofisticate, rozmarinul, busuiocul, şofranul sau caramelul fiind toate compatibile cu cea mai nouă ciocolată din lume.

„Pe piaţa internaţională se observă o explozie – maeştri ciocolatieri se întrec în a face tot felul de combinaţii spectaculoase, mai ales că Ruby are o fluiditate medie, fiind potrivită pentru astfel de experimente“, spune executivul Chocolissimo, companie care are în ofertă combinaţii artizanale de ciocolată roz şi arome exotice, fructe de pădure sau fistic. Chocolissimo a luat fiinţă în anul 2004 în Polonia, aparţinând grupului MM Brown.

Astăzi compania operează în mai multe ţări europene ca producător şi distribuitor de produse din ciocolată de nişă. Produsele Chocolissimo sunt create în ciocolaterii din Franţa, Belgia, Ger­mania, Ţările de Jos, Elveţia şi chiar Madagascar şi Australia. Din 2015 Chocolissimo a intrat şi pe piaţa din România unde operează în regim de franciză.

Şi cum o ciocolată nu merge niciodată singură, Ruby se combină perfect şi cu şampania Rose, dar şi cu berea cu arome fructate, cum sunt multe tipuri de bere belgiană, ambele potenţând în mod surprinzător gustul fructat şi uşor acid al acestui tip nou de ciocolată, explică Aura Oprea.

Unii au privit-o iniţial ca pe o curiozitate. Alţii s-au lăsat convinşi de rozul delicios ce te duce cu gândul la fructele de pădure. La prima degustare unii au iubit-o. Alţii au urât-o.

„Am remarcat că este mai apreciată de cei care sunt fani declaraţi ai ciocolatei albe tocmai datorită texturii şi gustului. Cei care preferă ciocolata neagră, care este foarte diferită din punctul de vedere al gustului şi nu numai, mai degrabă resping Ruby, indiferent de combinaţie.“ Nu exisă cale de mijloc cu Ruby, iar un lucru e cert, nu poţi rămâne indiferent.