Gastronomie

Romul a devenit o băutură tot mai populară şi în România. Cum ne recomandă oamenii din industrie să îl consumăm?

07 nov 2025 120 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Romul şi-a primit coroana de rege mai întâi la el acasă, în Caraibe. Apoi, se spune că a fost licoarea preferată a marinarilor. Ulterior, treptat, a făcut înconjurul lumii, ajungând în paharele celor care îl preferă cu gheaţă sau într-un mix de băuturi. Acum, putem afirma că a devenit câştigător şi între categoriile de spirtoase cu cea mai rapidă evoluţie în ultimii ani în România. Aşadar, această băutură câştigă tot mai mult teren într-o piaţă unde premiumizarea este cuvântul de ordine.

Cuba Libre şi Mojito sunt, poate, cele mai cunoscute şi consumate cocktailuri cu rom. În ultimii ani însă, consumatorii au mers dincolo de mixurile consacrate şi au început să experimenteze romul fie ca atare, fie în alte variante. Astfel, vânzările au urcat rapid.

„Piaţa de rom a crescut accelerat, şi la nivel european, dar şi în România, această licoare fiind în ţara noastră, pe parcursul ultimilor ani, a doua băutură spirtoasă din punctul de vedere al evoluţiei în volum şi valoare, după tequila. Cu siguranţă romul a câştigat teren, şi constatăm asta atât în consumul din HoReCa, cât şi în vânzările din canalul de retail. Evoluţia e confirmată şi de interesul manifestat tot mai intens în cadrul festivalurilor sau al evenimentelor mari“, a declarat Mihai Chiriacescu, consumer marketing director la PPD Global România, unul dintre cei mai mari importatori de băuturi spirtoase.

PPD are în portofoliu branduri de rom precum Appleton şi Don Papa.

Executivul adaugă că, per total, asistăm la o maturizare şi o premiumizare a pieţei, condusă de apariţia unui sortiment tot mai generos de romuri cu origini diverse şi cu profiluri de gust care răspund unor categorii tot mai largi de consumatori.

Datele companiei de cercetare Nielsen, citate de reprezentanţii BDG Import, un alt mare importator din piaţă, arată că în perioada ianuarie - iulie 2025 categoria de rom a înregistrat o dinamică pozitivă - creştere valorică de peste 20% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent la nivel total de comerţ modern (Organised Trade) şi comerţ online.

„Romul rămâne o alegere populară în rândul consumatorilor, fiind baza preferată pentru cocktailuri clasice precum Mojito, Cuba Libre şi Pina Colada – un semnal clar că băuturile pe bază de rom continuă să fie printre favoritele românilor atunci când ies în oraş“, adaugă Simona Popescu, marketing director în cadrul BDG Import, cea mai mare companie antreprenorială românească din domeniul importului de băuturi alcoolice, care are în portofoliu branduri de rom precum Diplomatico, Bacardi, dar şi Mount Gay şi Pyrat.

Mai mult, Adelina Din Ţurcanu, marketing director în cadrul Pernod Ricard România,  menţionează că segmentul de rom a înregistrat în ultimii trei ani cea mai rapidă creştere dintre categoriile semnificative ca dimensiune. Grupul Pernod Ricard are în portofoliu, printre altele, BUMBU, care a devenit în ultimul an (iulie 2024 - iunie 2025) cel mai vândut brand de rom de pe plan local.

Odată cu această creştere a categoriei a apărut şi o diversificare a modalităţilor în care băutura poate fi consumată.

„Recomandăm consumul ro­mu­lui în funcţie de profilul său – fie savurat simplu sau on the rocks pentru a-i aprecia complexitatea, fie integrat în cocktailuri proaspete şi echilibrate, acolo unde îşi valorifică cel mai bine versatilitatea“, spune Simona Popescu. Printre propunerile companiei BDG se numără Caribbean Colada – o variantă spiced (condimentată – trad.) a clasicului cocktail Pina Colada, perfectă pentru cei care visează la o evadare tropicală. Acest mix are la bază rom BACARDI Caribbean Spiced, suc de ananas, cremă de cocos (Coco Real) şi un strop de sirop de scorţişoară.

„E o variantă echilibrată, fun şi cu un finish cald, aromat – exact ce trebuie pentru un moment de relaxare cu gust de vacanţă.“

O alternativă este Rum Negroni, adică o reinterpretare cu rom a unui clasic perfect echilibrat. Cu Bacardi Reserva 8, Martini Riserva Speciale Rubino şi Martini Bitter Liqueur, cocktailul aduce note de cacao, portocală şi condimente, într-un mix sofisticat şi uşor mai accesibil decât Negroniul original, apreciază Simona Popescu, care adaugă că acest mix este ideal pentru cei care vor o băutură cu personalitate.

„Dacă mă întrebaţi pe mine, consum un rom de calitate simplu, cu gheaţă, «neat», aşa cum îi spunem noi. Dar, desigur, nu aceasta a fost întrebarea, aşa că cel mai popular mod de consum este în cocktailuri emblematice, dar şi reinventate“, a punctat Adelina Din Ţurcanu, care adaugă că una dintre cheile creşterii constante double digit (peste 10% – n. red.) a acestui segment a fost transcenderea categoriilor de vârstă.

„Pentru că vorbim de o categorie atât de versatilă, de la flavored/spiced, atractive pentru 18-34 de ani, până la romuri învechite chiar şi peste 15 ani, cu adresabilitate mai matură, avem în faţa noastră unul dintre cele mai interesante şi complexe segmente de băuturi spirtoase.“

Ea adaugă că romul este o călătorie prin timp, cultură şi arome, aşa că recomandă două cocktailuri clasice, Mojito şi Daiquiri (poate chiar reţeta lui Hemingway). Apoi, la festivalurile moderne, pariază pe Dark and Stormy (Bumbu XO cu ginger beer/ale soda) sau Bumbu Original cu pineapple soda.

Şi Mihai Chiriacescu merge pe variantele clasice - Cuba Libre, Old Fashioned şi Daiquiri.

„Iar pentru un sipping rom de excepţie, recomandăm Appleton 15/21yo şi Zacapa.“

Cei mai mulţi asociază Daiquiri cu băutura preferată a scriitorului Ernest Hemingway. Şi nu fără motiv. Între timp însă, au apărut şi alte reţete decât cea care încă se mai foloseşte într-un bar – Floridita – din Cuba, unde autorul şi-a petrecut multă vreme.

De exemplu, un Daiquiri se poate prepara cu 60 ml rom Appleton Estate Signature, 30 ml suc de lime proaspăt şi 15 ml sirop de zahăr. Toate ingredientele se pun într-un shaker cu gheaţă, apoi agiţi până ce amestecul de răceşte, iar rezultatul îl torni în pahar, îl decorezi cu o felie de lămâie şi, în final, ai un cocktail pregătit pentru a fi savurat.

Reinterpretările sunt posibile la orice cocktail cu istorie şi greutate.

Mixologii au făcut o variantă tropicală a clasicului Old Fashioned, în care romul Don Papa înlocuieşte whisky-ul, aducând note de fructe coapte, vanilie şi miere. Ai nevoie de 50 ml de rom, 15 ml de sirop de zahăr şi 2-3 picături de bitter aromatic. Apoi, urmezi paşii de mai sus (de la Daiquiri), doar că alegi pentru decor o coajă de portocală. Şi gata!

Una peste alta, romul s-a dovedit o licoare extrem de versatilă.

Mai este loc de creştere?

Simona Popescu crede că da, această evoluţie fiind susţinută atât de tendinţele globale, cât şi de dinamica locală. „Consumatorii sunt mai atenţi la calitate, origine şi experienţă, ceea ce favorizează brandurile cu poziţionare premium şi storytelling autentic.“

La rândul lui, Mihai Chiriacescu este de părere că această categorie are potenţial, iar pe măsură ce piaţa îşi continuă maturizarea şi se profilează către lichide de calitate tot mai înaltă, el se aşteaptă la o creştere atât din punctul de vedere al volumului, cât şi al valorii.

„Sunt o serie de trenduri care ne dau încredere că mai este loc de creştere, cum ar fi premiumizarea, cererea pentru rom îmbătrânit, craft, special, consumatorii plătind mai mult pentru calitate şi poveste. De asemenea, romul este o categorie care permite inovaţia şi reinventarea permanentă, plus că este şi una dintre cele mai populare baze în mişcarea de «cocktail culture revival»“, a conchis Adelina Din Ţurcanu.

 

Aşadar, direcţia e una singură. În sus. De fapt, în pahare!