După Afaceri

Ceasul Optimef, primul brand românesc din sfera de design vândut de magazinele Muzeului de Artă Modernă din New York. GALERIE FOTO

12 sep 2018 1161 afişări de Cristina Rosca
Din aceeaşi categorie

Ceasurile româneşti Optimef, brand readus la viaţă de doi tineri antreprenori locali, sunt vândute acum în magazinele Muzeului de Artă Modernă din New York (MoMA), una dintre cele mai cunoscute instituţii de profil din lume.

Optimef este un ceas care a fost lansat iniţial în anul 1979. Era un ceas electronic, «modern, precis, fiabil», după cum spunea o reclamă de la acea vreme. Brandul a fost readus la viaţă acum circa doi ani de către Bogdan Costea şi Andrei Morariu.

„În septembrie 2018, Optimef capătă un statut de dublu pionierat, de la primul ceas românesc la primul label de design românesc vândut de MoMA, una dintre cele mai prestigioase instituţii culturale de artă modernă din lume. Prin MoMA Design Store, labelul românesc vinde în exclusivitate în Statele Unite modelele Optimef Fărăzece Black - curea neagră din piele şi Optimef Fărăzece Black - curea galbenă din piele”, spun antreprenorii.

Fondatorii brandului Optimef sunt amândoi creiere creative, Andrei Morariu este actor, iar Bogdan Costea este arhitect. Andrei Morariu a absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, iar Bogdan Costea a terminat Facultatea de Arhitectură şi Construcţii Oradea. S-au cunoscut în Bucureşti, unde au iniţiat mai multe proiecte culturale (Festivalul de Film Victoria) şi de design (studioul de creaţie Overlay). Pasionaţi de orologerie şi design de obiect, cei doi au hotărât să relanseze Optimef din dorinţa de a aminti că în România s-au produs „lucruri cool înainte să ştim ce înseamnă cool“.

 „Optimef s-a lansat în decembrie 2016, cu modelele Fărăzece Black şi Gold cu braţară din silicon, urmate în august 2017 de modelele Copper şi Silver şi curele din piele. Tot în 2017, la doar trei luni de la lansare, Optimef îşi anunţa prezenţa internaţională pe dezeen.com, o  publicaţie online de design şi arhitectura, prin magazinul lor online de ceasuri (dezeenwatchstore)”, spun ei. În 2018, antreprenorii au lansat prima pereche de ochelari de soare – Optimef Unibrow – şi o colecţie capsulă (brăţări din pânză pentru ceasuri şi borsete) în colaborare cu Summer Well Festival.

Noile ceasuri Optimef au mecanism japonez şi sunt asamblate în Hong Kong. Tot în Hong Kong sunt produse şi ramele ochelarilor sub acelaşi brand, o nouă direcţie de dezvoltare a celor doi antreprenori. Asamblarea acestora din urmă se face în România, iar lentilele sunt produse la Timişoara de Interoptik. Produsele Optimef sunt disponibile şi în magazinul online propriu al antreprenorilor, dar şi în concept-store-uri precum cel din cadrul Beans & Dots care cuprinde o cafenea şi un magazin multibrand.

“Am vizitat pentru prima oară MoMA Design Store în New York dupa ce am lansat Optimef şi recunosc că visam sa văd produsul nostru, printre creaţii ale unor designeri pe care i-am studiat în facultate, însă acest lucru părea imposibil…până când s-a întâmplat”, spune Bogdan Costea, co-fondator Optimef.

Ceasurile Optimef sunt prezente în catalogul de toamnă al MoMA pentru 2018, distribuit către toţi abonaţii muzeului, în magazinele MoMA Design Store din 53rd St. (în zona muzeului) şi în Soho, New York, în magazinele MoMA Design Store din Tokyo şi Kyoto, Japonia şi online

Modelul de ceas Fărăzece are un design dictat de felul în care citim de fapt ora. “E fără cinci/e fără zece” – e felul firesc în care ne raportăm la curgerea timpului, spun fondatorii.

"Un detaliu care permite abaterea de la afişajul clasic printr-o distribuire originală a indecşilor pe cadran. Ora 12 este marcată cu un 0, iar minutarul măsoară timpul descrescător spre următoarea oră după ce trece de jumătate (30). Simetria pe axa 0-30 este un detaliu original şi un bun pretext de a începe o conversaţie. Farazece este un ceas unisex cu un design clasic tradus în limbaj contemporan prin linii simple, detaliile şi materialele de ultimă generaţie folosite.”
Anual cei doi antreprenori vând câteva sute de ceasuri, cu fluctuaţii importante de la lună la lună, potrivit celor mai recente date. Planul este însă ca aceste cifre să crească odată cu dezvoltarea brandului pe pieţe externe, unde doresc să intre tot în magazine de tip concept-store. Până în momentul când businessul va funcţiona la turaţie maximă, cei doi fondatori îşi păstrează însă joburile curente.