Arts & Design

Sub cerul liber. Volkswagen propune prima versiune Golf GTI cabrio

09 iun 2012 1176 afişări de Bogdan Alecu
Din aceeaşi categorie

Segmentul decapo­tabilelor a "invadat" practic toate nişele de piaţă. De la smart cabrio până la Rolls Royce decapotabil sau, mai nou, SUV cabrio precum Range Rover Evoque Cabrio sau Nissan Murano.

Versiunile cabrio, ca şi cele sport, au atras întotdeauna atenţia şi au făcut dintr-un automobil aparent obişnuit unul exclusivist. Aici este şi cazul noului Volkswagen Golf GTI Cabrio.

Pentru prima oară în istoria Golf GTI, Volkswagen le propune celor inte­resaţi o versiune cabrio, care se alătură caroseriilor hatchback în trei sau cinci uşi. Evident, motorul nu este ceva nou, fiind vorba despre cunoscutul turbo de 2,0 litri şi 210 CP. Chiar dacă o caroserie cabrio necesită anumite modificări, care se traduc printr-o creştere în greutate, Golf GTI Cabrio rămâne unul dintre cele mai performante hot-tatchuri. Mai mult, chiar şi decapotarea maşinii durează foarte puţin - doar 9,5 secunde.

În timp ce un Golf, fie el şi un GTI Cabrio poate fi achiziţionat de aproape oricine, cu un efort mai mic sau mai mare, un SLS AMG Roadster reprezintă un alt nivel de lux.

SLS Roadster este acoperit, sau des­coperit, de un soft-top (compus din trei straturi) care poate fi ridicat sau coborât în doar 11 secunde. Opera­ţiunea poate avea loc până la viteza maximă de 50 km/h. Soft-top-ul este acţionat full electric, luneta este din sticlă, iar spaţiul în portbagaj rămâne neschimbat indiferent de poziţia aco­pe­rişului - SLS Roadster poate transporta 173 de litri de bagaje. Soft-top-ul va putea fi comandat în trei culori - negru, bej sau roşu.

Uşile Gullwing, relansate odată cu versiunea coupé, au dispărut acum dar modificările aduse şasiului şi caroseriei pentru ranforsare sunt minime deoa­rece Mercedes-Benz a gândit de la început structura lui SLS precum cea a unei caroserii deschise pentru a obţine echilibrul perfect pe mase şi o greutate cât mai mică. Astfel, diferenţa dintre Roadster şi SLS AMG Gullwing este de doar 40 kg.

La interior se pot comanda diverse combinaţii de piele în două culori, iar scaunele AMG sunt echipate cu AIRSCARF - dotare lansată pe SLK-ul generaţie precedentă. Ca opţionale, SLS Roadster poate fi echipat ca şi coupé-ul cu sistemul audio de top Bang & Olufsen şi în premieră pentru modelele AMG cu un sistem denumit AMG Performance Media. Acesta va afişa numeroase informaţii telemetrice cum ar fi G-uri, timpi de acceleraţie, diverşi parametri ai motorului, precum şi timpi cronometraţi pe circuit. De asemenea, sistemul va oferi şi posibilitatea conectării la internet la fel cum permite noul sistem COMMAND Online lansat pe SLK.

Sub capotă se află montat acelaşi V8 aspirat de 6,2 litri care produce 571 CP şi un cuplu motor maxim de 650 Nm. Acceleraţia 0-100 km/h necesită doar 3,7 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 317 km/h.

Iar dacă vorbim de o îmbinare între un automobil destinat "muritorilor" şi caracteristici exclusiviste trebuie men­ţionat MINI-ul. Cu toate ca are un preţ ridicat pentru dimeniunile şi segmentul din care face parte, acesta oferă ceva unic. MINI Cooper Coupé este aproape lansat pe piaţă, având toate şansele de a deveni best-seller. Astfel, următorul pas pe care britanicii urmau să-l facă s-a materializat sub forma noului Roadster, prima maşină decapotabilă cu două locuri a mărcii.

Atât din punct de vedere vizual, cât şi ca parte tehnică, cabrioletul se ba­zează pe MINI Coupé, cu singura deo­sebire dată de acoperişul textil cu acţio­nare manuală.

Roadster se încadrează în imaginea de marcă MINI, preluând de la modelul de bază al brandului majoritatea ele­mentelor stilistice tradiţionale. As­pectul şic al maşinii este întregit de posibilităţile de personalizare ale inte­riorului, precum şi ale decoraţiunilor exterioare şi ale oglinzilor retrovizoare, grupate sub pachetele Colour Lines, MINI Yours şi Sport Stripes.

Acoperişul din material textil se pliază manual, cu ajutorul unei manete amplasate deasupra parbrizului. Acesta se retrage în spatele scaunelor, de unde se poate ridica după acţionarea buto­nului ce permite ridicarea sa. Datorită absenţei scaunelor pentru pasageri, portbagajul lui MINI Roadster oferă 240 l capacitate şi o nişă specială pentru snowboard.

La capitolul gadgeturi, MINI Roadster este la fel de ofertant ca şi coupé-ul. Astfel, pe lângă sistemul audio cu MP3 şi mufă AUX, mai sunt dispo­nibile şi aplicaţiile Comfort Acces, Always Open Timer (care contorizează timpul petrecut decapotat), sistemul de navigaţie precum şi sistemul audio opţional Harman Kardon.

Noutatea de la interiorul lui MINI Roadster însă o reprezintă centrala de comandă MINI Connected , care include aplicaţiile Driving Excitement, Mission Control, flux RSS, servicii Google, web radio şi chiar acces la Twitter şi Face­book. Manevrabilitatea este sporită de direcţia ajustabilă după viteză.

Alături de SLS Roadster, unul dintre cele mai aşteptate decapotabile sport a fost şi 911 Cabrio. După cum era de aşteptat, modificările faţă de un Porsche 911 Coupé în privinţa princi­palelor elemente de design nu există, maşina fiind diferenţiată doar de acoperişul textil.

Noul Porsche 911 Cabrio vine însă cu o inovaţie în privinţa soft-top-ului, care îi conferă un look mai elegant, dar are o contribuţie importantă şi în privinţa aerodinamicii. Capotat, noul Porsche 911 Cabrio arată de pacă ar fi dotat cu un hardtop - graţie noilor idei patentate de inginerii germani.

Părţile de sus şi din spate ale acoperişului escamotabil sunt realizate din panouri de plastic compozit, forma finală fiind mai uniformă, iar aspectul mult diferit faţă de al unui soft-top obişnuit.

În plus, inginerii Porsche estimează că acest soft-top va rezista mult mai bine în timp decât cel din pânză multistrat, de pe precedentul 911 Cabrio.

Părţile laterale ale noului soft-top rămân realizate din pânză multistrat, pentru a ocupa cât mai puţin spaţiu în zona de stocare din spatele scaunelor, dar inginerii au ales un material şi un proces de fabricaţie care să elimine nedoritele cute care pot apărea în timp după mai multe manevre de capo­tare/decapotare.

Geamul spate din sticlă este şi el inedit, deoarece este lipit cu o răşină specială direct de materialul soft-top-ului, ceea ce elimină problemele de insonorizare, impermeabilitate şi de turbulenţe aerodinamice. Structura pe care este plasat soft-top-ul foloseşte magneziu, conferindu-i acoperişului o masă foarte redusă.

Timpul necesar pentru capo­tarea/decapotarea noului Porsche 911 Cabrio se cifrează la doar 11 secunde , iar manevra poate fi realizată şi în mers, până la o viteză de 60 km/h.

Noul 911 Cabrio este dotat standard şi cu un deflector de vânt, iar capacul soft-top-ului este mai mare decât la precedentul 911 Cabrio, fiind mai bine proiectat din punct de vedere aero­dinamic.