Arts & Design

Şi-a început afacerea în anii studenţiei şi a ajuns în NY Times sau Wall Street Journal. Care este povestea Photoliu, un business care reinventează fotoliul din odaie?

16 iun 2016 3419 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Irina Pogonaru s-a gândit în perioada în care era studentă la University College London, una dintre cele mai bune instituţii de învăţământ din Marea Britanie, că nu ar arăta deloc rău o ţesătură cu infleunţe pop pe un fotoliu în stil Ludovic al XVI-lea. Avea dreptate. De atunci au urmat cursuri de design, participări la târguri, călătorii în jurul lumii, iar ceea ce a pornit dintr-o joacă în camera de studentă s-a transformat într-un business bine echilibrat. Aveţi poftă de poveşti? Luaţi atunci loc pe un Photoliu.

„Photoliu a început în vara anului 2009, pe vremea când eram încă studentă la University College London. Am simţit nevoia să adaug camerei mele puţină personalitate şi am găsit să fac acest lucru printr-un fotoliu în stil Ludovic al XVI-lea retapiţat cu o ţesătură cu influenţe pop. De atunci, linia estetică spre care am migrat a fost influenţată de cursurile de la KLC Design School şi de participarea la târguri precum Salone Del Mobile, 100% Design, Maison & Objet şi altele“, spune Irina Pogonaru, manager al Photoliu, un business de design şi producţie de mobilier personalizat.

Photoliu este practic un transformator de obiecte clasice. Cine a zis că doar pisicile au nouă vieţi? Fotoliile pot avea mii.

„Piesele noastre sunt piese clasice, cu linii simple, care prind viaţă datorită multitudinii de ţesături pe care le oferim ca opţiuni de personalizare. Acelaşi scaun poate arăta complet diferit dacă îl tapiţăm cu o ţesătură texturată de in sau cu o mătase cu inserţii metalice. Suntem în plin proces de rebranding şi urmează să extindem linia de produse cu câteva piese complementare scaunelor şi fotoliilor noastre. Este vorba de o colecţie de măsuţe de cafea, tabureţi şi alte obiecte de decor.“

Şi pentru că astfel de obiecte trebuie integrate într-un scenariu, Irina Pogonaru spune că este pregătită să-şi ducă businessul mai departe.

„De asemenea, la cererea clienţilor noştri, oferim acum şi servicii de design interior. Prima amenajare realizată de mine pentru The Park Apartments a fost foarte bine primită, acesteia urmându-i patru alte proiecte ce vor fi finalizate anul acesta.“

Unul dintre produsele care au captat imediat atenţia publicului, şi nu numai din România, a fost rezultatul unei asocieri dintre Photoliu, designerul Lana Du­mitru, cunoscută pentru colaborarea cu gigantul Puma, şi echipa Dizainăr, un agregator de obiecte de design românesc. Rezultatul a purtat denumirea scaunul Lana (foto). Piesa se remarcă prin vitalitatea culorilor, prin pattern-ul care trimite spre folclorul românesc, dar şi prin forma care aminteşte de scaunul cu trei picioare din casa bunicilor, scaunul cu echilibrul perfect. „Acesta este piesa care a vândut cel mai mult în afara ţării şi care a atras atenţia publicaţiilor precum The New York Times, The Wall Street Journal şi Archi­tectural Digest Spania.“

Deocamdată, până când planurile pentru diversificarea produselor se vor contura, Irina Pogonaru spune că businessul ei generează două tipuri de obiecte.

„Scaunele şi fotoliile Louis XVI sunt importate în crud din Italia, ele fiind personalizate prin culoare şi ţesătură în atelierul nostru din Bucureşti. Restul pieselor sunt produse în România. Realizăm câteva sute de piese personalizate pe an şi vindem în principal în ţară, cu mici excepţii.“

Recent întoarsă de la Târgul din Milano, poate cel mai aşteptat eveniment al industriei de profil, Irina Pogonaru are un bagaj plin de inspiraţie.

„Anul acesta am văzut piese de design inspirate de vitralii colorate, pattern-uri  sau texturi care provoacă iluzii optice şi multe obiecte cu detalii aurii. De asemenea, continuă fascinaţia pentru printuri tropicale sau inspirate de natură  - fie ele păsări, plante sau flori. Alt trend care se poate observa este inspirat de constructivism, un curent apărut la începutul secolului 20, căruia designerii momentului îi dau noi interpretări prin piese cu linii fine şi geometrii cromatice.“

Dincolo de participarea la târgurile de profil, călătoriile sunt o altă sursă de inspiraţie.

„Mă inspiră călătoriile, cu precădere micile magazine de decoraţiuni de interior descoperite întâmplător pe străduţe lăturalnice în care se vede imediat că selecţia obiectelor a fost făcută din iubire pentru frumos, nu cu profitul ca prim focus.“

Irina Pogonaru nu este însă un călător de city break tradiţional, ci unul care anul trecut a văzut tot pământul. La propriu.

„În 2015 am făcut înconjurul lumii cu soţul meu: am pornit spre Australia, am făcut un popas în Bora Bora şi ne-am întors prin San Francisco. Primăvara aceasta am ajuns în sfârşit în Japonia, chiar în perioada cireşilor înfloriţi.“

Spune că este un om care se documentează mult, care caută mereu alternative pentru piesele sale, care are nevoie de o înţelegere de substanţă a materialelor şi a texturilor cu care intră în contact, a proceselor.

„Îmi plac poveştile mai mult decât orice, aşa că dacă există un punct comun al plăcerilor mele este faptul că au toate câte o mică poveste."