Arts & Design

Se poarta mancarea

29 oct 2009 870 afişări
Din aceeaşi categorie

Kirsten Dunst aparea pe afisele de promovare a filmului "Maria Antoaneta" inconjurata de prajituri colorate si tuguiate, iar Carrie Bradshaw le savureaza cu prietenele din "Sex and the City" la Magnolia Bakery din New York.

Ambele personaje au in comun celebrele "cupcakes" (o varianta de briosa), care au fost inventate pe vremea Mariei Antoaneta si aduse in trend de personajul interpretat de Sarah Jessica Parker. Iar in ultima vreme si in Romania cupcake-urile au facut victime printre cei cu "a passion for... sweet fashion."

Olimpia Rau a debutat neoficial ca si creator de "cupcakes" in martie, cand a realizat prajituri in alb si rosu pentru cateva prietene. Iar in luna octombrie a vandut prajiturile sub brandul Pia Cake Couture la targul de produse de artizanat Fabrica de handmade.

"Cake Couture vine atat de la pasiunea mea pentru haine si tot ce inseamna design, cat si pentru prajituri. Si am zis ca astfel le impac pe ambele - fac design de prajituri. Intentia mea este sa fac cupcakes in functie de ingredientele de sezon, asa cum si prezentarile de moda sunt adaptate in functie de anotimp", povesteste Olimpia. La targ a vandut intreaga "productie" de 220 de prajituri decorate cu crema de unt, crema de ciocolata sau zahar si martipan, la pretul de 4 lei.

"Inspiratia pentru decor vine pe moment, cel putin asa s-a intamplat cand a fost vorba de cupcakes-urile de la targ. Retetele le am din carti de bucate si am observat ca e o prajitura destul de versatila, iar in curand vreau sa experimentez retete proprii. Multi dintre cei prezenti la targ mi-au spus ca isi doresc si variante cu umplutura in interior si intentionez ca la urmatoarele targuri sau comenzi sa fac si astfel de cupcakes".

Pentru viitor, Olimpia viseaza sa isi vanda creatiile in cafenele sau in propriul boutique si sa testeze varianta care a declansat mania, un cupcake la Magnolia Bakery din New York.

Mai mult, creatiile colorate si delicioase cu aluat de cozonac si glazura crocanta au inspirat chiar o intreaga campanie de teasing pentru lansarea unei afaceri. Compania de PR si organizare de evenimente Cupcake PR&Events a folosit prajiturile pentru a atrage atentia asupra activitatii sale.

"Ne-am provocat clientii si potentialii clienti ca inainte de o intalnire sau un dialog sa guste o prajitura de dimensiunea unei cesti de ceai cu arome si glazuri savuroase pentru a se familiariza cu tot ceea ce inseamna Cupcake: nu doar ca suna si arata bine, ci are si un continut si un gust senzational", explica Diana Enciu, managing partner Cupcake PR&Events.

Pe de alta parte, compania a lansat in colaborare cu designerul Eugenia Enciu o linie vestimentara pentru tineri sub brandul Cupcake. "Volane, bluze croite pe un singur umar, rochii din bumbac, funde, croieli lejere si fuste cu talia inalta, toate in nuante de roz pal, galben, gri, alb, mov si corai te duc cu gandul la o delicioasa prajitura decorata in cel mai apetisant mod", povesteste Enciu.

Cat despre un viitor boutique dedicat, Diana Enciu spune ca a primit cateva propuneri de la posibili investitori, dar avand in vedere actuala situatie de pe piata, "preferam sa tatonam terenul pana la deschiderea unui astfel de boutique".

Trecerea de la gastronomie la moda e valabila si invers. De exemplu, Serene Rees, cea care a pus bazele brandului Agent Provocateur si care a trecut de la lenjerie la... ciocolata si patiserie. Reese a deschis recent impreuna cu Cocomaya, un faimos chocolate shop din Londra, o patiserie specializata in cupcakes si prajituri fanteziste, care se asorteaza la o ceasca de ceai.

Dar nu numai prajiturile trezesc pasiunile amatorilor de dulciuri la moda, ci si ciocolata. Si avand in vedere ca Belgia este un fel de Mecca a ciocolatei, unul dintre locurile in voga din Bucuresti este Chocolat, unde se vand dulciuri inspirate de retetele marilor cofetari belgieni.

Proprietarul Chocolat, care a plecat din Romania la 15 ani, este specializat in gastronomie in Belgia, unde a absolvit un institut gastronomic si a invatat secretele unor mari maestri cofetari precum Wittamer, Marcolini, Herman Van Dender sau Dallayou Paris. Tudor Constantinescu spune ca dulciurile vedeta sunt Moelleux au chocolat si Forêt Noire, in locatia din Calea Victoriei vanzandu-se lunar cate 500 de exemplare din fiecare.

Constantinescu pregateste noi produse care vor intra in moda gastronomica din Romania- Apoteoza, o prajitura gourmet, cu ciocolata mai amaruie si o gama proprie de macarons, alt desert in voga (daca judecam doar dupa cozile kilometrice la toate locatiile parizene ale saloanelor Ladurée, un nume celebru printre amatorii de macarons).

Chiar si intalnirile de business se pot dovedi o ocazie pentru a degusta deserturi la moda. Uptown, unul dintre locurile preferate de intalnire pentru mediul de afaceri din Bucuresti, are in meniu cel mai bun tort de biscuiti si una dintre cele mai populare cheese cake cu fructe de padure din oras. Codrut Pascu, partener executiv la firma de consultanta Roland Berger, este unul dintre oamenii de afaceri care merg des la restaurantul Uptown.

"Inainte sa ne mutam sediu in Lascar Catargiu mancam la Uptown in fiecare zi si comandam mai ales desertul meu preferat - tort de biscuti."

Laura Coroianu, CEO-ul companiei de promovare de concerte Emagic, merge de asemenea la Uptwon pentru intalniri de afaceri si comanda de obicei clatite cu spanac si ricotta, iar la desert o alta forma letala de ciocolata -chocolate lava cake.

Organic si la moda

Proprietara Emagic, care a observat si obiceiurile culinare ale artistilor ce au venit in Romania (printre ei Madonna, The Killers, Moby), spune ca "anul acesta au fost la moda produsele eco si bio". De pilda, The Crystal Method au cerut la Tuborg Green Fest ca toate produsele alimentare din meniul lor sa fie organice, inclusiv vodca. Si trupa The Ting Tings e adepta a principiilor eco, solicitand in mod expres ca la cina sa nu se foloseasca sub nicio forma pahare si farfurii de plastic, polisteren sau orice alt produs care ar putea dauna mediului inconjurator.

Nu doar vedetele sunt pasionate de produsele bio, ci si oamenii obisnuiti. In Bucuresti gastronomia sanatoasa a devenit o moda si restaurantele care promoveaza astfel de meniuri ii atrag pe cei care isi doresc sa fie in pas cu tendintele in gastronomie. Unul dintre ele este si restaurantul ayurvedic Casa Satya care are in meniu doar preparate naturale (paine de casa, orez, legume proaspete) si obiceiuri diferite fata de alte restaurante - desertul se serveste aici inaintea mesei principale, dupa principiile unei digestii corecte. Diana Andreea care a terminat Fashion Institute of Technology in New York si lucreaza ca stilist freelancer in metropola, spune ca Satya se afla in topul preferintelor sale culinare organice din Bucuresti datorita sucurilor proaspete si salatelor. Un alt loc descoperit de ea este si un mic butic Juice Zone, aflat in Piata Romana, cu sandvisuri sanatoase, dar si freshuri din morcovi, rodii sau fructul pasiunii. "E ca un shop din New York, situat vizavi de cladirea in care locuiesc, de unde in fiecare dimineata imi cumpar un suc natural".

Tot din lumea creativa a Capitalei, Agatha Blanck, designer de interior, spune ca printre descoperirile sale culinare organice se regaseste un site de catering, www.finesse-catering.ro, unde meniul contine salate si legume cultivate de companie in sere proprii. Agatha s-a mutat in urma cu cateva saptamani la Paris, unde spune ca la moda sunt si restaurantele cu meniu unic (fiecare masa este o surpriza pregatita de bucatar) sau brunch-urile de la Ladurée, unde gasesti cele mai bune croissants aux amandes si cea mai buna omleta. Tot designerul a observat ca printre cele mai "trendy" sunt si restaurantele cu mancare "ca la bunica", de exemplu Rose Bakery din rue des Martyrs, recunoscut pentru preparatele sale home made si atmosfera familiara.

Retro in bucatarie

De altfel conceptul de "comfort food" (mancare care aminteste de copilarie) a intrat in vocabularul gurmanzilor odata cu recesiunea globala ce a indemnat pe multi la intoarcerea la traditii si familie. Cum criza este si in Bucuresti, se poarta si aici restaurantele cu mancare pregatita ca acasa, iar unul dintre ele este Violeta's Vintage Kitchen. La Violeta friganelele (sau "french toast") sunt in varful topului si desi meniul este altul in fiecare zi restaurantul a pastrat aproape constante cateva preparate. De exemplu, ciorba radauteana, placinta cu somon, puiul in crusta de migdale si tortul de ciocolata, dar si crema de zahar ars ca aceea pe care o facea mama duminica. Locul atrage oameni creativi, prin aerul sau retro, dar si oameni de afaceri care gasesc ca, desi putin cam prea inghesuit, restaurantul e aproape la fel de intim ca bucataria de acasa.

La Chez Marie comfort food este specialitatea proprietarei, Maria Popa, care a gatit pentru majoritatea ambasadorilor din Bucuresti. Restaurantul sau a fost transformat dupa traditiile romanesti in mustarie, pentru luna octombrie, iar clientii care si-au facut din timp rezervari au gustat din pastrama de oaie taraneasca cu mamaliguta si must, pentru care doamna Popa are o reteta speciala.

"Eu cred ca bucataria romaneasca are potential si vreau sa readuc in actualitate retetele vechi romanesti care au mare trecere la straini, dar si la romani. Multi tineri nu cunosc feluri de mancare traditionala si le vor putea degusta in premiera la noi. De exemplu, un oaspete mi-a spus ca el nu a mai mancat de cand era copil bors à la russe si atunci i-am pregatit special pentru el si alti zece prieteni bors. Pentru ca le-a placut, am pastrat felul de mancare si in meniu", spune proprietara Chez Marie.

In lunile de iarna, Maria Popa intentioneaza sa readuca pe strada din fata restaurantului, in colaborare cu primaria, standuri de unde se vor putea cumpara castane coapte, dovleac copt, vin si tuica fiarta. "Nu este o moda preluata din Viena, aveam si noi aceste obiceiuri pe vremea cand eram eu copil". Si ca sa asorteze meniul din restaurant la vin, va prepara si placinte din mere "asa cum o fac femeile in Transilvania, nu "zgarcite" in mere ca prajiturile frantuzesti", placinte cu dovleac si cu branza.

Pe langa produsele de sezon in meniu exisa insa si preparate in trend cu moda culinara din alte orase mari - "cineva a spus despre cheese cake-ul nostru ca e mai bun decat cel de la New York".

Retetele culinare vechi de 200 de ani fac parte si ele din conceptul comfort food, mai ales daca sunt urmate cu strictete de un bucatar cu experienta de 20 de ani cum e Diana Kostzy de la restaurantul Menuet. Locul a fost transformat de un nou proprietar in restaurant unguresc si are acum un nou meniu autentic, pe care, spune Kostzy, e greu sa-l mai gasesti chiar in restaurantele din Budapesta unde vechile retete au fost schimbate cu preparate internationale. Din meniul de la Menuet cele mai populare feluri de mancare sunt Muschi de vita Budapesta cu ficat de gasca sau Muschi de vita Erdesz (ciuperci in sos de vin rosu si afine) alaturi de galusti cu cartofi. Iar gurmanzii curiosi sa incerce unul dintre cele mai gustoase deserturi din oras pot sa comande Somloi traditional, un fel de pandispan ravasit cu topping de ciocolata.

Gastronomie underground si sushi

Conceptul de comfort food inseamna si o cina pe care o gatesti acasa pentru prieteni si pentru unii a luat, paradoxal, dimensiunile unei afaceri profitabile. Este si cazul lui Ota, proprietarul Casei Ota, cel care a inceput sa faca supe pentru prietenii sai si a sfarsit prin a gati pentru lumea creativa a Bucurestiului, transformandu-si propria casa intr-un fel de club cu bucatarie. La Ota se strange lumea underground si fashion a Capitalei, danseaza, socializeaza si ... mananca supa - de altfel supele lui Ota sunt printre cele mai gustoase din oras, pregatite dupa retete proprii sau din carti de bucate straine. Doar ca aici masa se ia numai in zilele de miercuri sau joi, candva dupa ora 10 seara, intr-o bucatarie alaturata livingului (spatiul de dans), la o singura masa ce a nascut de-a lungul noptilor multe prietenii si ocazii de networking.

Dan Piersinaru, fotograf si cel care organizeaza singurul targ de bijuterie de autor din Bucuresti, este unul dintre cei care merg la Ota si la alte evenimente artsy din oras, iar la multe dintre ele vine pregatit cu... tiramisu. Piersinaru are propria reteta de prajitura, recunoscuta in cercurile fashion - tort tiramisu, pe care il prepara pentru prieteni, din anul 2004, dupa o reteta provenita din Franta, de la mama unei cunostinte. Intre timp, si-a adus propria contributie la reteta clasica adaugand pe piscoturi, in loc de rom, siropuri preparate de mama sa.

In final, gastronomia la moda nu ar fi putut exclude bucataria japoneza cu sushi in culori calde de ton si geometrii crude de suhimi. In Bucuresti, piata restaurantelor japoneze a crescut de la an la an, ajungand in tendinte anul acesta cu o noua intrare. In iulie s-a deschis, in Centrul Vechi, restaurantul japonez Sushi Ko, in regim de franciza, care promoveaza un meniu intreg de sushi si suhimi, pentru cunoscatori. Pentru rulourile cu peste sau creveti, invelite in orez sunt folosite doar ingrediente proaspete, este refuzat chiar si somon fume-ul considerat mai putin sanatos si mai putin fresh.

O masa la Sushi Ko pentru doua persoane costa aproximativ 190 de lei si contine supa miso, tempura, pui Teriyaki si un platou cu aproximativ 20 de bucati de sushi. Insa cei ce prefera doar sushi pot comanda platouri intregi, variate care sunt preparate chiar in fata clientilor de catre un bucatar asiatic care explica, pentru cine doreste, arta impachetarii perfecte a bucatilor de peste.

In restaurant intra aproximativ 200 de clienti zilnic, iar dintre ei sunt cam 40% straini si 60% romani. Managerul restaurantului Mario Bechara spune ca, pana in aprilie, vrea sa deschida un al doilea restaurant Sushi Ko, in zona Floreasca sau intr-un mall, printr-o investitie de aproximativ 500.000 de euro.