Arts & Design

Nimic nu se pierde, totul se transformă. Designerii vestimentari au născocit tot felul de idei cu ajutorul cărora să dea a doua, a treia, a nenumărata viaţă hainelor din şifonier

16 oct 2020 220 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Această lozincă a devenit din ce în ce mai prezentă în ultimii ani în cât de multe domenii a fost posibil. Moda nu putea să lipsească din ecuaţie, ba chiar a fost printre cei care au dat tonul. Aşa că designerii vestimentari au născocit tot felul de idei cu ajutorul cărora să dea a doua, a treia, a nenumărata viaţă hainelor din şifonier.

Bianca Georgescu a căutat o perioadă alternativă la producţia de încălţăminte din piele naturală, pornind de la o dorinţă proprie de a nu mai sprijini sacrificarea animalelor şi poluarea. Nu a fost mulţumită de ce variante a găsit, pentru că pielea de ananas este foarte scumpă, iar pielea vegetală, la rândul ei, poluează. Apoi s-a gândit că ar putea să reutilizeze materialele pe care deja le are la îndemână, ca să nu contribuie la stocul de deşeuri al planetei.

„Astfel, primul material care m-a convins a fost denimul: în primul rând, este la îndemână - cred că avem cu toţii cel puţin o pereche de blugi vechi pe care nu îi mai folosim. În al doilea rând, denimul original - nu varianta subţire, din stretch şi elastan - este un material de calitate, rezistent în timp la uzură“, explică Bianca Georgescu.

Numele ei s-a transformat într-un brand în urmă cu patru ani, după ce a decis să-şi ducă lucrarea de licenţă la rang de business. A absolvit Facultatea de Artă din Bucureşti, secţia Design, şi-a făcut ucenicia în mai multe ateliere de pantofi din Capitală, apoi şi-a înfiinţat propria afacere specializată în design şi producţie de încălţăminte. În 2015, de ziua ei de naştere, sora sa i-a oferit cadou un site cu numele ei - Bianca Georgescu. Şi aşa s-a născut brandul.

Apoi, în colecţiile ei şi-a făcut loc şi D-cycled, o formă de modă sustenabilă, rezultată din bucăţile de denim pe care le-a găsit peste tot unde a avut ocazia.

„Ideea colecţiei este de a da o nouă viaţă unei perechi de blugi vechi, care poate avea o simbolistică aparte, însă nu ni se mai potriveşte ca mărime sau, pur şi simplu, stă în dulap nepurtată de ani de zile. Astfel, o putem transforma într-o nouă pereche de încălţăminte, cool, unică, sustenabilă.“

Clienţii care vin la Bianca Georgescu în atelier pentru a da o comandă sunt încurajaţi să aducă propriile materiale, însă la rândul ei, designerul are o colecţie întreagă de blugi primiţi prin donaţie sau cumpăraţi, pentru a le oferi cumpărătorilor alternative. De ce a ales denimul însă? Pentru că este un material rezistent. Ideile pe care le-a pus Bianca pe hârtie se pot concretiza totuşi şi din alte materiale, cu condiţia să fie suficient de bune calitativ şi potrivite pentru încălţăminte.

„Fiecare model de pantofi are propriul său tipar. Provocarea este încadrarea acelui tipar pe perechile de blugi. După ce încadrarea este hotărâtă, urmează croirea. Procedeele sunt asemă­nătoare cu perechile din piele, materialele sunt dublate şi întărite pentru a căpăta rezistenţă.“


Bianca Georgescu: „Cred că oamenii vor căuta din ce în ce mai des experienţa produselor de serie mică, de calitate, din materiale sustenabile. “


Tocmai deoarece clienţii vin cu propriile materiale, uneori aducând şi propriile idei, colecţia D-cycled se dezvoltă de la sine, cu noi modele, mereu unice. Bianca Georgescu spune că ia în calcul să dezvolte şi alte colecţii similare, însă frumuseţea constă tocmai în faptul că fiecare produs este reflexia persoanei care l-a vizualizat. Iar ea vrea să sprijine în continuare oamenii să vină cu materialele şi ideile lor, care să capete viaţă în atelierul său din Bucureşti.

„Publicul este de mai multe feluri, cu diverse percepţii şi gusturi. Aş putea spune că, la început, (această colecţie - n. red.) a fost destul de controversată. Unii nu au înţeles de ce fac o colecţie din «materiale vechi». Însă, pe măsură ce oamenii au înţeles conceptul, au văzut produsele şi faptul că ele chiar sunt rezistente şi destul de uşor de întreţinut, au început să aprecieze ideea“, povesteşte Bianca.

În primă instanţă, reacţiile pozitive au fost mai numeroase de la publicul internaţional, decât de la clienţii din România. Treptat însă, situaţia se echilibrează şi ajunge „pe drumul cel bun“, după cum spune artista.

Prin D-cycled, Bianca se alătură altor nume - multe dintre ele internaţionale - care au luat în propriile mâini iniţiativa de a deveni mai prietenoase cu mediul, unele folosind materiale vegane, altele reciclând hainele care nu mai sunt purtate. În toamna lui 2019 de pildă, brandul italian de modă Diesel şi gigantul american Coca-Cola au semnat un parteneriat pentru a realiza The (Re)Collection, o colecţie de modă realizată din ţesături care, la rândul lor, sunt obţinute din deşeuri de plastic. Aşa au ieşit 12 piese atemporale care combină estetica Diesel - un brand cunoscut mai ales pentru folosirea denimului - cu amprenta iconică a celebrului nume Coca-Cola. Printre creaţii se numără o jachetă workwear din denim cu detalii roşii, inscripţionată cu logoul Coca-Cola, pantaloni din denim cu un fit larg, pentru a pune în valoare toate siluetele, şi un costum de baie întreg pentru femei - disponibil în două variante de (non) culoare, alb şi negru -, cu logourile celor două branduri amplasate central.

Sustenabilitatea în modă a câştigat un nou aliat şi prin Patzaikin, un brand pus pe o colecţie de articole vestimentare care îşi are rădăcinile în numele celebrului canoist. De această dată, cânepa este materialul ales.

Ivan Patzaichin şi arhitectul Teodor Frolu, cu ajutoare de nădejde, au dezvoltat şase materiale textile noi pe bază de cânepă împreună cu fabrica Prodin din Bucureşti şi au realizat prototipuri şi confecţii la fabrica Pandora din Focşani, ajutaţi şi de producătorul Harolt din Miercurea-Ciuc. Aşa s-a născut, în 2018, prima colecţie Patzaikin „de cânepă“, un brand românesc de la cap la coadă - începând cu materialele, continuând cu designul şi cu producţia. Doar purtătorii pot fi din afara graniţelor României.

Despre sustenabilitate vor­beşte şi Ioana Ciolacu, un alt brand eponim care îşi alege materialele astfel încât nimeni să nu aibă de suferit atunci când le produce. De aceea, hainele designerului nu au niciodată blană sau piele naturale, echipa de creaţie lucrând cu materiale prietenoase cu mediul, precum bumbacul organic.

În plus, o parte din materialele care rămân din procesul de realizare a hainelor ajung într-un sat din Călăraşi, unde se transformă în covoare tradiţionale.

Într-o lume în care alternativele sunt atât de multe, cum vede Bianca Georgescu viitorul modei?

„Va fi expresia vestimentară a fiecăruia, fără a fi limitată de tendinţe. Cred că oamenii vor căuta din ce în ce mai des experienţa produselor de serie mică, de calitate, din materiale sustenabile. Şi produsele second hand, care reprezintă tot un fel de reciclare. Poate că vom îmbina produse reciclate de la SH cu haine scumpe de designeri, pentru că... ne place. Şi vom opta pentru ce ne place cu adevărat, nu ce vor spune alţii că «se poartă» sau că «e la modă».“

În plus, pandemia pe care o traversăm nu poate nici ea să treacă fără să lase urme în comportamentul de consum de modă. Susţinerea producţiei locale ar putea să devină o necesitate, mai mult decât un trend, crede Bianca, la fel ca folosirea materialelor reciclabile. Timpul le va decide pe toate.