Arts & Design

El este inginer, iar ea designer. Împreună formează Lampadaria, un atelier de creaţie din Cluj-Napoca, în care natura se strecoară sub forma imprimeurilor de toate felurile

14 nov 2020 814 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

El este inginer, iar ea designer. Amândoi sunt antreprenori - de mai mulţi ani -, iar acum îşi dedică fiecare zi unei activităţi care le oferă refugiul necesar de la tumultul cotidian. Pasiunea lor comună poartă numele Lampadaria, adică un atelier de creaţie din Cluj-Napoca în care natura se strecoară sub forma imprimeurilor de toate felurile.

„Lampadaria Design este şi dorim să rămână afacerea familiei noastre. Investim multă răbdare şi speranţă în ea, tocmai din dorinţa de a creşte ceva din munca şi energia noastră“, spune Petru Cosmin Rîtea, cofondatorul micului business din Transilvania.

El şi soţia lui, Dadiana, sunt fanii ideii de reîntoarcere către natură şi tocmai de aceea au impus în familia lor o regulă: niciun weekend nu se petrece în interiorul oraşului. Uşor-uşor, crezul lor s-a transpus în textilele pe care le confecţionează în atelier - perne, jucării, huse pentru cărţi, săculeţi de voiaj, traverse pentru masă şi tot felul de obiecte pentru casă.

„Am analizat foarte bine posibilităţile, astfel încât să ne punem în valoare priceperea mea de inginer şi calităţile soţiei mele de designer. Astfel, am pus totul cap la cap şi acum suntem mulţumiţi de ce am reuşit şi încotro ne îndreptăm. În ţările vestice, acest model de «family business» există de mult timp, dar încet-încet se pare că el este o bună alternativă pentru orice afacere mică şi de la noi din ţară“, spune Petru Rîtea.

Cum a început totul? Cu un proiect pentru o finanţare cu fonduri europene. Apoi lucrurile s-au legat armonios, iar visul a prins contur. Totuşi, şi experienţa şi-a spus cuvântul, pentru că niciunul dintre cei doi fondatori nu era la prima afacere. Dadiana a mai făcut antreprenoriat în domeniul designului vestimentar, iar Petru Rîtea a avut o afacere de livrare de mâncare vreme de şase ani.

„Adevărul este că entuziasmul unui nou început şi cunoştinţele însuşite din experienţa celorlalte businessuri ne-au ajutat să accelerăm parcurgerea etapelor. Ştim unde dorim să ajungem, singura provocare este să ne facem cunoscuţi.“

Activitatea efectivă a Lampadaria a început în urmă cu un an, în noiembrie 2019, iar până la sfârşitul anului, în doar două luni, atelierul a generat o cifră de afaceri de peste 10.000 de euro. La capătul unor investiţii de 50.000 de euro, din care 40.000 de euro accesaţi din fonduri europene, iar restul economii personale, familia Rîtea a pornit, împreună cu cei trei angajaţi şi cu câţiva colaboratori, pe drumul manufacturii.

„Ne-a luat ceva timp să amenajăm atelierul în aşa fel încât să ne simţim bine dimineaţa, când intrăm în el.“

La fel se simt şi clienţii, care găsesc în universul Lampadaria accesoriile care le pot face statul în casă ori călătoritul şi mai plăcute.

„Ne-am conturat un avatar al clientului, care ne ajută să înţelegem mai clar cui sunt destinate produsele noastre. Dacă am alege patru caracteristici, clienţii noştri sunt iubitori de natură, de design, de carte şi, bineînţeles, conştienţi de cât de important este pentru economie să susţii brandurile locale. O pernă neagră cu planete, pe care scrie «Linişte», poate să nu aibă sens pentru cineva, dar pentru altcineva poate fi exact ce are nevoie. Punem mult accent pe starea şi pe emoţia pe care le stârneşte un produs făcut de noi“, spune Dadiana Rîtea.

Despre tot soiul de stări a fost şi anul 2020, început intens de familia Rîtea, prin pregătirea noilor colecţii şi participarea, în calitate de vizitatori, la Târgul internaţional de materiale textile de la Milano. Acolo şi-au găsit noi furnizori de materiale, şi nu de orice fel, ci reciclate.

„Chiar dacă un astfel de material creşte costurile de producţie ale unui obiect, suntem conştienţi că acesta este viitorul. Ne-a luat ceva vreme să ne refocusăm asupra obiectelor propuse pentru acest an, după ce ne-am dezorientat total din cauza pandemiei. Întotdeauna obiectivul nostru a fost accederea la pieţele din Europa, America şi nu numai, şi încă facem demersuri în acest scop.“

Lampadaria migrează uşor către gamele de lux, cu produse confecţionate din materiale scumpe, deşi nu duce lipsă nici de cele moderate. De aceea, preţurile produselor sub brandul creat în Cluj-Napoca pornesc de la 25 de lei şi pot ajunge la 180 de lei, în cazul seturilor de articole.

Iar dacă niciun produs de pe site nu răspunde aşteptărilor cumpărătorului, există oricând posibilitatea de a-l personaliza cu un mesaj la alegere.