Arts & Design

Cum s-a schimbat comportamentul de consum când vine vorba de bijuterii: Cumpără românii piese minimaliste pentru a fi purtate zi de zi sau grandioase, arhitecturale pentru tezaurizare?

05 aug 2020 575 afişări de Cristina Roşca
Din aceeaşi categorie

Probabil că fascinaţia pentru bijuterii e veche de când lumea, cam de când există vanitate. Iar acest cult a fost perpetuat până astăzi, deloc fără motiv, bijuteriile fiind, dincolo de simple podoabe, piese cu însemnătate, care ascund în spate poveşti de dragoste, de familie, de prietenie. Ce să mai, poveşti de orice fel. În ultima perioadă însă, în vremea pandemiei, aceste piese s-au repoziţionat. Când viaţa socială a devenit una strict virtuală, apetitul pentru bijuterii s-a polarizat, piesele fine, minimaliste au fost purtate zi de zi, chiar dacă doar la interior, iar cele grandioase, arhitecturale au fost cumpărate pentru tezaurizare, pentru a fi oferite în dar şi, uneori, mai rar, pentru a oferi un strop de strălucire prezentului. După Afaceri Premium a iscodit designeri, retaileri şi specialişti din domeniul bijuteriilor pentru a afla ce se poartă în noua realitate.

Că diamantele sunt cele mai bune prietene ale unei fete, se ştie deja. Că aurul este una dintre cele mai sigure investiţii din lume, e un adevăr absolut, cam la fel cum se ştie că cerul e albastru. Că unele pietre preţioase, cum e tanzanitul spre exemplu, ascund la interior întregi universuri, ar trebui predat la geografie în şcoli, la fel cum la istorie ar trebui să se vorbească despre bijuteriile capetelor încoronate ale lumii şi nu numai, piese care nu doar că au dat naştere unor poveşti de dragoste ca-n poveşti, dar au şi iscat scandaluri, ba chiar războaie. Ce am încercat noi să vedem a fost ce rol au astăzi bijuteriile şi dacă sau cum a schimbat pandemia gusturile iubitorilor de metale şi pietre preţioase. Se caută piese contemporane sau adevărate opere de artă menite a fi lăsate moştenire generaţiilor viitoare? Părerile sunt împărţite, cam ca gusturile.

„Ca în timpul oricărei crize, oamenii au tendinţa fie să ia lucrurile foarte în serios, fie să abandoneze ideea de viitor şi să trăiască clipa. Şi în această perioadă, ca şi în timpul crizei din 2008-2010, numărul clienţilor şi al comenzilor s-a micşorat, însă valoarea şi costurile bijuteriilor comandate s-au triplat, ceea ce a dus la un echilibru, per total, până acum“, spune designerul de bijuterii David Sandu. Absolvent al Universităţii Na­­ţionale de Arte, el este totodată fondatorul Assamblage, o şcoală de bijuterie contemporană care ofe­ră cursuri atât celor care vor să înveţe ca hobby, cât şi celor care vor să facă din asta o profesie. Atelierele se află în zona Cotroceni din Bucureşti. Înainte de toate însă, el este designer şi creator de bijuterii. „Am avut cerere pentru piese în care era nevoie de elaborare, de seriozitate, de conţinut personal foarte puternic şi de materiale semnificative şi simbolic importante pentru clienţi precum meteoriţi, diamante brute, oţel de Damasc, fosile, amprente ale palmelor turnate în metal.“ E vorba de bijuterii care sunt purtătoare de semnificaţii şi simboluri, aşadar de piese statement fără îndoială.

David Sandu nu a crezut niciodată că un material sau o piatră pot fi speciale în sine. Ceea ce le face speciale este contextul. Un meteorit căzut din cer aşezat lângă o piatră extrasă din pământ pot da naştere, odată puse împreună, unei imagini a lucrurilor opuse şi diferite, dar care se atrag reciproc, de exemplu.

„Iar o bucată de lemn în care aleg să montez un diamant poate spune povestea lucrurilor simple şi modeste de care este nevoie pentru ca ceea ce este incredibil de dur şi strălucitor să fie şi mai special şi extraordinar.“ În bijuteria de artă, special este mesajul, alături de materiale şi de măiestrie.

„Aşadar, contrastele neaşteptate şi asocierile subtile sunt cele care au direcţionat atenţia colecţionarilor către a descifra ideile conţinute în bijuteriile pe care le fac“, spune el.

Limitarea mişcării de către autorităţi pe perioada stării de urgenţă a afectat tendinţa oamenilor de a cumpăra bijuterii din impuls. Însă, pentru zilele de naştere ale celor dragi sau pentru ocazii speciale, clienţii Madison Absolute Beauty au fost dornici să ofere cadoul potrivit, ales atent, chiar şi de la distanţă, spune Madeleine Florescu, fondatoarea businessului.

„În această perioadă noi am lansat un serviciu nou, MADISON concierge, un serviciu de consiliere şi shopping prin intermediul apelurilor video, astfel reuşind să recreăm interacţiunea directă şi experienţa unei comunicări personalizate, chiar dacă nu suntem faţă în faţă cu clienţii în magazin.“

Madison Absolute Beauty este locul unde parfumeria de nişă îşi dă întâlnire cu bijuteria de avangardă, în portofoliul celor trei buticuri din Bucureşti, Budapesta şi Reykjavik regăsindu-se câteva zeci de artizani, fiecare cu creaţiile sale.

„Cei mai căutaţi designeri (de bijuterii - n. red.) au fost şi sunt în continuare Bibi van der Velden, Lito, Spinelli Kilcollin şi Sophie Bille Brahe. Însă, în ultimul timp, datorită şi unei efervescenţe creative aparte, Delfina Delettrez este din ce în ce mai căutată.“

Totodată, diamantele au fost mereu cele mai apreciate, spune Madeleine Florescu. În primii ani, Madison Absolute Beauty s-a limitat doar la diamante, însă de când s-a „aventurat“ şi în zona pietrelor preţioase, datorită faptului că piesele sunt atipice, ingenioase, cu un efect „wow“, Madeleine spune că a descoperit că şi acestea sunt iubite şi apreciate, fie că doamnele îşi aleg pentru sine o bijuterie, fie că domnii aleg să le ofere cadou persoanelor dragi.  

„Contextul economic actual a avut efecte paradoxale asupra pieţei de bijuterii din România, întrucât aceasta reprezintă o piaţă alternativă către care s-au orientat în această perioadă investitorii, colecţionarii sau iubitorii de piese de lux“, spune Alina Panico, PR manager în cadrul casei de licitaţii Artmark.

Se observă astfel o orientare a consumatorilor către pieţe care se apropie de zona de tezaurizare şi nu de zona investiţiilor convenţionale, precum cele bursiere care pot să conţină note speculative. Iar piaţa bijuteriilor de lux sau a ceasurilor exclusiviste a devenit o destinaţie stabilă pentru a păstra valoarea economiilor.

„Acest lucru a fost demonstrat şi de Licitaţia de Bijuterii Importante desfăşurată la începutul lunii martie, constrânsă la vânzare exclusiv online, dar beneficiind de o platformă proprie de vânzare live, testată încă din 2011 şi numărând deja mii de abonaţi activi.“ Licitaţia s-a încheiat cu vânzări de peste 550.000 euro şi o rată de adjudecare de 76,5%.

Aceasta a cuprins bijuterii decorate cu pietre, îndeosebi diamante, de carataje semnificative. Cel mai mare diamant care a ieşit vreodată la vânzare în România a fost adjudecat, în Licitaţia de Bijuterii Importante, la începutul lunii martie, pentru 46.000 de euro, iar cea mai valoroasă piesă adjudecată - pentru 80.000 de euro - a fost un colier din aur alb pavat cu diamante albe şi fancy yellow.  „Putem spune că, chiar şi în vreme de criză, diamantele rămân produse de lux, adorate de majoritatea femeilor şi privite drept investiţii profitabile de către colecţionari. Credem că ideea de investiţie a devenit foarte importantă pentru cei dispuşi să cheltuie bani pe un act creativ al unui designer, mai ales în contextul crizei actuale când s-a remarcat un salt major în cererea brandurilor consacrate de bijuterii de lux şi ceasuri exclusiviste.“ E vorba de branduri care au o producţie limitată şi care poartă semnătura unor designeri celebri. Artmark vinde piese care poartă semnătura Pheres, Fabergé, Chopard sau Tiffany, iar când vine vorba de ceasuri atenţia este orientată către Rolex, Richard Mille, Audemars Piguet, Patek Philippe sau Ulysse Nardin.

Nu doar numele străine atrag însă atenţia iubitorilor de geme strălucitoare şi metale nemuritoare şi reci.

„Bijuteriile pentru care întotdeauna clienţii noştri au prezentat un interes aparte sunt cele în care noi excelăm şi prin care ne diferenţiem pe piaţă, respectiv comenzile custom-made şi creaţiile fine jewellery“, spune Andreea Mogoşanu, fondatoarea brandului românesc de bijuterii MOOGU. În ceea ce priveşte comenzile personalizate, acestea sunt proiecte elaborate, realizate 3D, în urma unor discuţii prealabile cu clientul şi în concordanţă cu cerinţele şi dorinţele acestuia.

„Este un areal care ne provoacă din toate punctele de vedere, de la creativitate şi imaginaţie la găsirea unor soluţii de montare sau de design ingenioase şi până la selecţia atentă şi riguroasă a pietrelor preţioase.“ Zona fine jewellery este în egală mă­sură atractivă deoarece cuprinde piese clasice, a căror valoare rămâne neschimbată peste timp. Sunt bijuterii ce pot fi lăsate moştenire generaţiilor tinere. E vorba de brăţări tennis, inele eternity sau coliere first diamond, spune designerul.

Mai mult de o treime din activitatea MOOGU este îndreptată însă spre comenzi personalizate, iar interesul pentru aceste piese nu a scăzut în pandemie. Comenzile custom-made înseamnă lucru de comandă, în baza unui proiect iniţial tridimensional, pe care Andreea îl discută împreună cu clientul. Proiectul este printat apoi în ceară şi turnat în metalul dorit de client. „Acordăm o deosebită atenţie finisajelor şi montării pietrelor.“

David Sandu spune că toate piesele pe care le-a realizat în această perioadă au avut o încărcătură personală, fie că e vorba de un cadou pentru cea mai bună prietenă aflată la depărtare şi imposibil de vizitat, fie că este vorba de un inel pentru fiica izolată la studii sau de un inel de logodnă cu lavă vulcanică adusă din prima vacanţă făcută împreună acum 11 ani.

„Bijuteriile comisionate de clienţi au întotdeauna această latură simbolică, aproape de simbolismul de tip magic. Sunt amulete ale unui timp şi ale unui loc care vorbesc împreună despre întâlnirea a doi oameni.“ Bijuteriile pe care el le face pentru a le expune sau pentru colecţionarii de artă contemporană sunt supuse unui demers diferit, dar unui stil şi unei estetici unitare.

La începutul crizei actuale oamenii au fost mai rezervaţi în ceea ce priveşte achiziţia de bijuterii şi probabil în general când vine vorba de a cumpăra orice produs neesenţial, fiind mai precauţi cu bugetele, ca urmare a senzaţiei de incertitudine, spun Ioana Streza şi Alex Burlacu, cei doi antreprenori care în 2013 au lansat atelierul de bijuterii Contemporia.

Pe parcurs lucrurile s-au mai aşezat şi luminiţa de la capătul tunelului a devenit vizibilă, astfel că marea majoritate a revenit la obiceiurile anterioare de cumpărare.

„Am observat chiar o creştere a vânzărilor online, acest lucru fiind legat cu siguranţă şi de timpul mai îndelungat petrecut pe reţelele sociale şi de imposibilitatea de a vizita magazine fizice. Am observat că mulţi clienţi se orientează către bijuterii atunci când se află în căutarea unui cadou. Acest lucru determină o scădere a vânzărilor de inele, unde este necesar să cunoşti măsura, şi o creştere a cererii pentru cercei, broşe sau coliere.“ În ceea ce priveşte dimensiunea şi estetica pieselor, cei doi spun că nu au observat o orientare aparte către piese minimaliste sau statement. Alegerea a rămas o chestiune de abordare stilistică personală. Ei cred că cei care au continuat să îşi cumpere bijuterii au făcut-o cu un gând pozitiv la zilele postcarantină, la ieşirile viitoare cu prietenii, la vacanţă.  

„S-au cumpărat inele de logodnă, probabil că multe relaţii s-au sudat în această perioadă delicată şi am avut chiar şi câteva noi comenzi de verighete, la care nu ne aşteptam. Ne-am bucurat să constatăm că cei acre au plasat comenzi pentru verighete anterior crizei nu au renunţat la ele chiar dacă şi-au mutat nunta pentru 2021.“ Dar bijuteriile cele mai căutate în această perioadă rămân cele din argint, cu preţuri mai accesibile şi destinate spre a fi oferite cadou.

Şi pentru că a venit vorba de argint şi cadouri, Ioana şi Alex au lansat o colecţie de bijuterii-hartă personalizabile. Aceasta se numeşte „Te afli aici“, iar piesele sunt realizate plecând de la harta locului ales de client. Bijuteriile sunt din argint, cu o piatră naturală aşezată într-un loc anume pe hartă, marcând astfel o anumită adresă, o clădire, o piaţetă.

„Colecţia a avut succes deoarece cu toţii suntem nostalgici după locurile în care am călătorit sau care ne amintesc de copilărie, de cei dragi şi pe care ne-am dorit să îi avem aproape, chiar şi simbolic, în această perioadă neobişnuită.“

Când vine vorba de personalizare, Georgiana Ciceo, designer şi fondator al atelierului Monom, spune că în cazul ei, în general, a fost vorba tot de piese foarte simple, similare sau chiar dintre modelele din colecţiile casei. Însă a remarcat o cerere mai mare pentru realizarea lor din aur alb, din dorinţa de a avea o piesă percepută ca investiţie mai degrabă decât doar ca accesoriu. Cea mai neaşteptată cerinţă a venit de la un client care îşi dorea o bijuterie deosebită pentru o persoană foarte dragă lui. În general, clienţii vin cu o idee, cu un gând, cu trimiteri la alte bijuterii ale Monom.

„Acest client a decis să ne spună doar cine e această persoană şi cum e ea şi ne-a lăsat pe noi să ne imaginăm bijuteria perfectă. A fost o libertate creativă neaşteptată şi o bucurie mare atunci când, la final, clientul a găsit ca fiind perfectă alegerea noastră.“

În general, spune Georgiana Ciceo, piesele Monom se remarcă prin sculpturalitate şi simplitate. Majoritatea bijuteriilor sunt din argint sau argint placat cu aur, cu contraste între texturi sau metode diferite de a trata metalul. „În 2019 am introdus perlele baroc de cultură, în contrast cu argintul finisat mat, iar în ultimele luni am remarcat un interes sporit al publicului pentru aceste piese. Cred că forma neregulată a perlelor şi luciul lor deosebit, împreună cu argintul finisat mat, satinat, sunt cele care atrag atenţia în mod deosebit.“

În această perioadă ea a mai remarcat o creştere a interesului faţă de piesele mici, minimaliste. În cazul celor ce sunt adepţi ai pieselor statement, întregul context actual, în care toate întâlnirile şi activităţile s-au mutat în online - fapt ce îţi pune în valoare doar partea de sus a corpului -, a încurajat achiziţia de bijuterii care ies în evidenţă.

Andreea Mogoşanu spune şi ea că între clientele MOOGU a remarcat un interes crescut pentru piesele de aur minimaliste, uşor de integrat în orice ţinută şi potrivite pentru a fi purtate atât cu un halat de casă, cât şi cu o rochie office sau cu o ţi­nută elegantă.

Madeleine Florescu de la Madison Absolute Beauty este de părere că deşi sperietura provocată de pandemia de Covid-19 a fost mare, aproape apocaliptică în martie, şi probabil mulţi se gândeau că viaţa nu va mai fi la fel, acum oamenii au început să privească situaţia ca pe ceva temporar.

„Bijuteriile fac parte din viaţa noastră aşa cum o ştiam până acum şi sunt elemente prin care ne simţim individualizaţi. Deciziile de cumpărare derivă mai degrabă din personalitatea purtătorului, sau adesea ţin de emoţia şi semnificaţia pe care oferirea unui cadou-bijuterie o reprezintă.“   

Bijuteriile din portofoliul MADISON, spune ea, sunt piese statement. Madeleine observă că instinctul de a alege merge mai degrabă spre încântarea propriilor simţuri şi mai puţin spre ideea de moştenire.  

„Clienţii noştri nu îşi aleg bijuteriile gândindu-se cui i le vor lăsa moştenire, ci sunt atenţi la detaliile fiecărei piese, la ceea ce exprimă ea, dacă se potriveşte cu stilul şi personalitatea celui/celei care va purta piesa.“

Pentru că, în esenţă, trebuie mai întâi de toate să învăţăm să trăim în prezent, mai ales că pandemia de Covid-19 ne-a arătat cât de imprevizibil e viitorul!