Arts & Design

Ce e arta supercontemporană, valul care schimbă piaţa de profil: Înainte de galerii, e pe Instagram. Nimic până acum nu a avut un impact de masă de o asemenea anvergură

18 sep 2019 1091 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Arta Supercontemporană este arta celor de 20-25 de ani, care, înainte de a ajunge în galerii, este pe Instagram. Privitorul nu mai este distant faţă de acest nou tip de exprimare, ba din contră, chiar poate influenţa mesajul artistic cu un singur click. Curentul a devenit atât de relevant, încât va avea un pavilion special la ediţia de anul acesta a Art Safari, cel mai mare eveniment dedicat artei din România.

„Raportul nostru faţă de timp s-a schimbat exponenţial în ultimii douăzeci de ani şi asta mă face să cred că însăşi contemporaneitatea artei din prezent are nevoie de un refresh”, spune Mihai Zgondoiu (Zgondy), artist şi curator al Pavilionului Supercontemporan „Young Blood. Arta timpului tău” din cadrul Art Safari 2019.

Cea de-a şasea ediţie a Art Safari va avea loc în perioada 27 septembrie - 6 octombrie 2019, într-o clădire-monument - Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piaţa Universităţii.

„Personal, cred că arta Supercontemporană este un remix de actualitate al artei Contemporane, de la efemeritatea operelor Pop-Art, până la virtualizarea imaginii ori conţinutului din prezent. O revizitare continuă a istoriei prin toate mediile şi mijloacele posibile”, mai spune Zgondoiu.

Arta Supercontemporană are foarte multe particularităţi, pornind de la mediul de propagare, până la modul cum se raportează privitorul la aceasta sau cum ajunge să fie colecţionată.

„Noul val de artişti cu vârste cuprinse între 20 şi 25 de ani este parte din generaţia care a prins cele mai multe schimbări tehnologice din istoria noastră recentă. Acest lucru face ca perspectiva cu care vor aborda sau remixa unele realităţi sau irealităţi vizuale să fie filtrată puţin altfel. Viaţa paralelă din virtual ne angajează la noi reguli şi estetici Supercontemporane.”

Ca teme, arta din România urmează în mod organic temele abordate de artiştii tineri de pretutindeni. În mod particular, în perimerul ţării noastre s-au remarcat expresii vizuale care au ca punct de pornire mişcarea street art, textele grafice şi ilustraţia.

“Oraşul, citadela sunt teme recurente în lucrările lor, dar şi cele cu impact social ne conturează şi ne reaminteşte prezentul haios în care trăim.”

Mai departe, arta super-prezentului nu mai este arta tabloului din galerii. Nu mai este timp de aşa ceva, de pus în ramă şi de sters praful de pe margini.

„Arta Supercontemporană, înainte să ajungă în galerii sau muzee de artă, îşi face apariţia în virtual, pe reţelele de socializare. Aceste spaţii, cu simeze infinite de tip instagram, sunt mediile fertile de mediatizare a noilor creaţii vizuale. Nimic până în prezent (aici mă refer la presa scrisă, radiofonică sau televizată) nu a avut un impact de masă de o asemenea anvergură.”

Documentarea artiştilor se face cu smartphone-ul, clasica pensulă este înlocuită de materiale şi tehnologii de ultimă oră.

Privitorul nu mai este ţinut la distanţă de acest noi tip de artă. Mona Lisa poate fi atinsă, nu mai este acel cordon care te ţine departe pe tine de artă.

„Astăzi, putem spune că privitorul începe să facă parte din opera de artă prin comportamentul lui updatat la mediul on-line. Pe alocuri chiar o întregeşte, sau o construieşte prin simpla prezenşă.”

Sunt cazuri când însuşi privitorul devine artist, nebunia selfie fiind cel mai bun exemplu.

„Consumatorul de artă a devenit şi el Supercontemporan prin atitudine. El nu se mai simte inferior în faţa marilor operelor create de maeştrii clasici, pentru că acum el a devenit la fel de important precum opera în sine. Fenomenul selfie pune în discuţie azi ego-ul personal versus lucrarea de artă. Aşa se explică apariţia influencerilor de artă care se fotografiază în faţa lucrărilor. Tot acest bagaj vizual este oferit pentru a fi analizat, contemplat şi consumat mai departe.”

În plus, colecţionarii de artă din „Generaţiile Y” sau „Millenials” au determinat schimbări profunde chiar în felul în care se vinde arta. Astfel piaţa a trebuit reinventată “după chipul şi asemănarea lor” prin case de licitaţie on-line (vezi Lavacow) sau galerii de prestigiu, care şi-au deschis în paralel spaţii virtuale pentru vânzarea operelor de artă.

Iar pentru a vă face o idee mai bună despre ce este de fapt arta Supercontemporană, la ediţia de anul acesta a Art Safari vor fi prezentaţi în cadrul pavilionului „Young Blood – Arta timpului tău” tineri artişti la început de drum, care au un vibe fresh. Mai mult, lucrările ce le poartă semnătura au preţuri accesibile, între 500-1.500 euro, dar ar putea fi o investiţie pe termen lung.

“Arta Supercontemporană este arta momentului care există în atelierele artiştilor, pe stradă, cât şi pe platforme de socializare. Este o artă vie, în continuă mişcare, ce ilustrează şi radiografiază societatea, analizează teme majore precum schimbările climatice, fake news, libertatea de expresie, migraţia popoarelor, dar şi rediscută pe un ton contemporan teme clasico-universale care au fost abordate în permanenţă de către artiştii din trecut: portretul, nudul, natura statică sau peisajul. Arta Supercontemporană este arta prezentului. Se întâmplă aici şi acum!”