Arts & Design

Au creat un business pornind de la un atelier în curtea părinţilor şi au ajuns la colaborări cu branduri precum Tissot. Care este povestea Şezi, atelierul ca aduce simbolurile româneşti pe piesele de mobilier?

20 apr 2021 252 afişări de Roxana Petrescu
Din aceeaşi categorie

Simbolurile româneşti reimaginate printr-o geometrie aproape purificatoare sunt cea mai vizibilă trăsătură a atelierului de mobilier Şezi, o iniţiativă lansată de un cuplu de arhitecţi şi validată internaţional prin colaborări cu branduri precum Tissot. Iar partea cea mai frumoasă a călătoriei Şezi abia acum ar putea începe, după ce toţi am înţeles cât de important este să ne fie bine acasă.

„Oamenii şi-au dat seama cât de important este mediul în care trăim şi cum obiectele din jur ne pot influenţa starea, mai ales dacă petrecem o mare parte a timpului în interiorul casei“, spun Octavia şi Lucian Loiş, cuplul de antreprenori care într-un moment de inspiraţie, acum cinci ani, a decis să lanseze brandul Şezi.

Încă erau studenţi la arhitectură atunci când au apărut primele două scaune semnate Şezi.

„La îndemnul bunicii mele Petrana Costa, o profesoară de limba română elegantă şi pasionată de frumos, am desenat simboluri româneşti conturate în spătarele unor piese de mobilier din lemn masiv. Acestea aveau rolul de a sublinia importanţa familiei, a echilibrului şi a păstrării unor tradiţii“, spune Octavia.

Investiţia a fost tot în familie, primul atelier de tâmplărie fiind de fapt în curtea părinţilor lui Lucian, la Hăpria, comuna Ciugud din judeţul Alba.

Caracterul cu totul aparte al pieselor Şezi, împletitura de simboluri care le transformă în obiecte aproape magice, a atras atenţia designerilor, lucru care mai departe a avut efectul unui bulgăre de zăpadă.

„Am primit încredere şi avânt. După trei ani în care am lucrat cu diverşi colaboratori, am decis că e momentul să avem echipa noastră. Atunci am achiziţionat utilaje performante, o investiţie făcută tot cu ajutorul părinţilor.“ Au mărit spaţiul de lucru şi au căutat oameni talentaţi. Aşa l-au întâlnit pe domnul Viorel Bota, cu o experienţă de 30 de ani în tâmplărie şi sculptură, spun Octavia şi Lucian. Astfel, cei doi antreprenori, alături de meşterul tâmplar, sunt oamenii care lucrează lemnul în Şezi, dar echipa include şi specialişti din zona de metal, de exemplu.

„Ne inspiră simplitatea vieţii din trecut şi faptul că oamenii aveau anumite valori pline de sens. Dorim să aducem în casele din prezent o mică parte din simbolurile care transformă locuinţa într-un obiect cultural.“ Fiecare semn are o explicaţie şi o vibraţie. Geometria şi formele minimale, trăsătură dobândită de-a lungul facultăţii de arhitectură, se îmbină perfect cu detaliile decupate, pictate sau sculptate în lemn, explică antreprenorii.

„Putem spune că avem un stil propriu, pe care mulţi îl recunosc deja. Mediul în care trăim e important, contribuie la inspiraţie.“

Azi, în portofoliul Şezi se regăsesc toate piesele de mobilier dintr-o locuinţă, de la obiecte de şedere, mese, paturi, dulapuri până la decoraţiuni pentru pereţi.

Particularitatea designului a dus însă geometriile Şezi şi în alte spaţii, cum ar fi cadranul unor ceasuri de prestigiu.

„Designul grafic ocupă un loc important (în portofoliul nostru - n.red.) în ultimii ani, în care am contribuit la două ceasuri, împreună cu Albini Prassa - Tissot Centenar Ediţie Limitată 1918-2018  şi ceasul LOOP, tot pentru o firmă elveţiană, Bomberg. Anul acesta este în lucru un alt ceas, dedicat lui Tudor Vladimirescu, cu ocazia bicentenarului, surpriză.“

Companie cu rădăcini în Elveţia şi România, Albini Prassa şi-a început activitatea pe plan local în 2004, ca distribuitor al unor orologerii elveţiene, potrivit site-ului oficial.

Ceasul Tissot realizat în ediţie limitată pentru centenar (şi epuizat deja) surprindea prin cadranul inspirat de arta tradiţională românească, cu referinţe evidente la opera lui Constantin Brâncuşi şi a sa Coloană a Infinitului.

Piesa are două cadrane, unul pentru minute şi oră, dar atenţia cade pe cel al secundarului acolo unde se regăsesc motivul horei, un simbol solar, dar şi culorile tricolorului, albastrul fiind inspirat de uluitorul albastru de Voroneţ.

LOOP pentru Bomberg surprinde la fel prin semnificaţiile multiple imaginate de Şezi şi inserate într-un spaţiu atât de puţin generos cum este cadranul unui ceas de mână. Astfel, LOOP transcende arealul lingvistic al limbilor engleză şi română şi le păstrează sensul ambelor într-o construcţie care poate fi interpretată atât ca onomatopee, sunet puternic, jucăuş, cât şi în sensul din limba engleză, acela de structură repetitivă, în cerc, în care începutul se uneşte cu sfârşitul, dar şi al cuvântului în română „lup“, animalul sălbatic care are o încărcătură ima-ginară şi simbolică puternică în folclorul local. Toate acestea, împreună, dar şi separat, dau denumirea modelului LOOP.

Designul cadranului invită la o dublă abordare - din două perspective diferite, radical opuse şi mereu complementare - care permite interpretarea grafică din două poziţii, aceea a capului de lup, dar şi a unui chip de femeie, se arată pe site-ul Albini Prassa.

„În complexul cultural transcaucazian, prezenţa lupului este dată, pe lângă altele, şi de măştile integrate unor personaje care participă la procesiuni rituale. Pe lângă prestigiul mitologic al acestui animal, puritatea geometrică a formei şi simplitatea extremă a liniilor au contribuit la păstrarea personajului în prim-planul imaginaţiei populare. Lupul face parte dintr-o realitate simbolică. El face legătura cu văzduhul, fiind stăpân peste pădure. Lupul are legătură cu pământul în care se afundă memoria mitică, fiind animalul cel mai de temut, dar şi cel mai admirat din pădure. Capul de lup este ca o icoană în câmpul imaginativ. Individualitatea animalului vână­tor-războinic este considerată magică“, spunea Octavia la momentul lansării ceasului. Totodată, în tradiţia populară există un aşa-numit „calendar al lupului“. A găsi echilibrul, a „ţine lupul sub control“, înseamnă a evita zilele rele, iar un ceas care include toate aceste simboluri deja nu mai este doar un ceas, ci un talisman, o protecţie.

Aceeaşi pasiune pentru simboluri se aplică şi pieselor de mobilier care poartă semnătura Şezi, nevoia de magie bună în casele noastre fiind mai puternică decât niciodată.

„Anul 2020 a fost pentru noi unul bun. Comenzile aproape s-au dublat şi, cu toate astea, nu am mai fost atât de obosiţi, având în vedere că nu am prea plecat de acasă. Am stat liniştiţi, ne-am concentrat pe lucrurile importante pentru noi.“ Se pare că şi clienţii noştri au făcut la fel, prioritatea lor fiind amenajarea locuinţei, renunţând la excursiile care au devenit tot mai complicate, spun cei doi antreprenori.

Ţinând cont de cererea în creştere de „magie“, cei doi se gândesc la o colaborare cu o fabrică de mobilier, unde să poată fi realizate mici serii de produse, atelierul urmând să rămână pentru prototipuri.

„Anul acesta vom investi într-un spaţiu pentru birou, în livada de pruni de lângă atelier, pentru că momentan lucrăm din dormitor, stând pe două scaune sculptate pe care le avem de la nunta noastră.“

Şi deşi atunci când au pornit la drum visau la un program lejer, Şezi se dovedeşte un fel de maraton în sprint. Dar, ca prin magie, lucrurile merg.

„Program lejer nu avem, dar cu siguranţă facem ce ne place. Responsabilităţile sunt mari, dar ne bucurăm că putem contribui la arta tradiţională românească“, mai spun Octavia şi Lucian Loiş.